Tekeekö teidän lapset näin???

  • Viestiketjun aloittaja Vohveli
  • Ensimmäinen viesti
Vohveli
Meillä on reipas 2,3 v. tyttö joka ei vielä osaa tehdä potalle mutta puhuu paljon ja on hyvin sosiaalinen tapaus. Kun on "tyhjä" hetki esim. odottaa ruokaa eteensä istuen tuolillaan tai ostoskärryissä kaupssa niin alkaa heiluttamaan itseään sivuttain ja hankaa takapuolaan istuimeen. Neuvolasta sanottiin että styttö saa siitä hyvänolon tunteen ja "vamputus" jää ajajn myötä pois. Usein tyttö itse vielä sanoo et "minä keikun" eli siis itse tiedostaa asian. Ollaanko me ainoita vai onko jollain muulla kokemusta asiasta?
 
mun siskon tyttö on tehnyt sitä ihan pienestä vauvasta (alle 1 v.) saakka. neuvolassa ovat juuri samanlailla kommentoineet ja sanoneet että se jää ajan myötä poissa ja ei saa siihen kiinnittää huomiota ainakaan silleen että se olis negatiivinen asia.. meillä sitä on kutsuttu "ahkaamiseksi"

Viime aikoina en ole siskon kanssa keskustellut onko se jäänyt poissa mutta ainakin vuosi sitten vielä hän jäi "kiinni" ahkaamisesta. Yleensä menee johonkin sängyn alle tai peiton alle että kukaan ei näkis kun häntä on kielletty tekemästä niin. Kyseinen tyttö aloitti nyt koulussa tänä syksynä. On jo sen verran iso tyttö että osaa hävetä asiaa ja yrittänytkin tehdä se salaa muiden katseilta. Ilmeisesti kyse on tosiaan siitä saamasta hyvänolon tunteesta.... Niin ja varsinkin isompana huomasi että hän teki sitä aina sen jälkeen kun oli pahoittanut mielen tai kun omasta mielestään jäi vähemmälle huomiolle kuin muut lapset....

Joskus ollaan mietitty onko tyttö jotenkin seksuaalisesti vilkas mutta ainakin neuvolassa ja lääkärinkin kanssa käydyissä keskusteluissa he ovat sanoneet että se on ihan normaalia ja menee ohi ajan myötä.
 
Vohveli
Jep, ajattelinkin että kyllä muitakin on... Meilläpäin sanotaan unnutukseksi, en sit tiedä onko terminologialla merkitystä. "oireet" samat eli kun tyttö on vähemmällä huomiolla tai on loukkaantunut jostain. Olis kiva tietää et onko menny nyt kouluikäsenä ohi , pelkään itse et kun kouluun asti päästään kaverit alkaa kiusaamaan asiasta... Kiitoksia sinulle vieras !!! Terkkuja siskontytölle!!!
 
Vohveli
Hahaa! Asiaa enemmän tutkittuani tyttäreni touhu ei siis ole unnutusta. Päämäärä taitaa tosin olla sama. Olis kiva tietää "heijaamiselle" joku nimi et vois sit kaupassa sanoo tuijottaville ihmisille et mitä tyttö ostoskärryissä heijatessaan tekee.... :kieh:
 
olisko tämä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2006 klo 13:38 Vohveli kirjoitti:
Hahaa! Asiaa enemmän tutkittuani tyttäreni touhu ei siis ole unnutusta. Päämäärä taitaa tosin olla sama. Olis kiva tietää "heijaamiselle" joku nimi et vois sit kaupassa sanoo tuijottaville ihmisille et mitä tyttö ostoskärryissä heijatessaan tekee.... :kieh:
HINKUTTAA
=)
 
tästä on tuolla jossain muuallakin juttua... muistaakseni kohassa "itsetyydytystäkö". Samaa tekee minun tyttöni, 4v kohta, tehnyt jo pitkään, kysyin asiaa myös neuvolasta, koska hoitotäti näki siitä niiiiiiiiiin vaivaa!!!!!!!!!!!!!!! ja neuvolassa sanottiin samaa kuin itse olin jo hoitajallekin sanonut, että se ON NORMAALIA! lapsen seksualisuuteen tutustumista, eikä hän itse tajua mistä on kyse, vaan kun se aiheuttaa sitä hyvänolontunnetta niin niin tehdään! eikä sitä misään nimes saisi pitää "rumana/pahana" asiana, eikä kieltää, vaan koittaa viedä vaivihkaa huomio muualla tai olla huomioimatta, ja jos häiritsee, sanoa, että se on asia, mitää tehdään itsekseen, omassa huoneessa, ei muiden aikana. aika pöhköltä se sinänsä tuntuu että niin pienet tekee jotain sellaista, mutta muistan kyllä lapsuudesta, että olen tainnut itsekin jotain sellaista tehdä, peiton kanssa tm.. onhan se ohimenevää. jos sen kieltää ja sanoo siitä rumasti, lapselle tulee helposti myöhemmin ongelmia sentakia, huono itsetunto, häpeä omaa kehoa/seksualisuutta kohtaan tm.. :\|
 
Entäs jos
lapsen takapuolta vaan yksinkertaisesti hiottaa ja kutittaa, jos on vielä vaipatkin ? Näin olen ajatellut, jos meidän tyttö kihnuttaa takapuoltaan, että haluaa pissiä tai kakkia tai housut/vaippa hankaa. Aika vähän olen kyllä huomannut tuota, tyttömme on 2 v 4kk.
 
meidän 3 vuotias sälli "nyplää" pippeliä kun on väsynyt, tai katsoo telkkaria, taikka on menossa nukkumaan. ollaan kielletty ihan hygienia syistä ja sanottu että älä koske, kun se tulee kipeäksi. on kerran ollutkin hiukan kipeä, mutta taisi parantua pesulla. tämä on aika raivostuttavaa, koska kulkee 80% ajasta käsi housuissa, ja nyt uhman aikana, kun kielletään että käsi pois housuista, niin vastataan vaan että, ihan kohta, ihan kohta! :kieh:
onkos kellään tälläisestä kokemusta? tiedän, että on unnuttamista, eikä itsellä ole sillee mitään vaikeuksia miettiä mikä on jutun juju. ja poika uskoo jo niin ettei vieraissa pidä kättä vehkeissä, mutta en halua että kotonakaan taikka ollenkaan, ettei pippi sitten tulehdu. sit huudetaan! :/
 
joopa, aika tavallista itseensä tutustumista. Ja eipä tarvitse mielestäni selitellä kaupassa muille ihmiselle lapsen käyttäytymistä?! Lapselle kuuluu kotona selittää asiat ja kertoa parhaansa taitonsa mukaan mikä soveliasta ja mikä ei...Poikani venyttelee ja vanuttelee omaansa kyllä mutta ei riesaksi asti. Ainakaan vielä, ikä 3,4v. En ole asiaan juurikaan huomiota kiinnittänyt, paitsi sanomalla että se henkilökohtaista ja yksityistä... lienee ohimenevää ja ah, niin normaalia =)
 

Yhteistyössä