tekeekö teidän lapset kotihommia ilman käskemättä tai ilman palkkaa

  • Viestiketjun aloittaja akka maalta
  • Ensimmäinen viesti
akka maalta
meillä on onnellinen tilanne että meillä lapset poika 10v ja tyttö 9v. tekevät käskemättä kotitöitä. Poika ajoi ihan oma alotteisesti eilen nurmikon( yli tunnin ajo) tyttö kitki mun kanssa kukkapenkkejä vaikka en käskenyt. välillä he tulevat laittamaan ruokaa kanssani, kattamaan pöytää. siivoavat huoneensa. Tässä vain muutama esimerkki.meillä ei ole mitään viikkoraha systeemiä. heitä toki kiitetään ja palkitaan esim. tuodaan jotain hyvää tai nyt kesällä viedään vähän jonnekkin. Ovat kyllä niin ihania lapsia ja olen ylpeä heistä.
asumme maalla ja kai täälä on elämä on erilaista , lapset on niissä arkipäivän töissä ihan pienestä jo mukana ja oppivat niin tekemään kaikkea. saa nähdä sitten kun murkkuikä koittaa mitä tapahtuu mutta sen näkee sitten.
 
Miellä lapset vielä pienempiä 5,5v ja 3v, mutta osaavat jo siivota huoneensa ja viedä likavaatteet pyykkikoriin. Mielestäni kodin viihtyvyydestä huolehtiminen on jokaisen perheenjäsenen asia, tietysti ikä huomioonottaen. Tällä hetkellä myös ajattelen, etten tule antamaan rahaa esim. roskien viennistä, vaan se asia kuuluu yhteiseen arkeen.
Olen myös ajatellut, ettei viikkorahaa. Miten teillä AP, onko lapset itse kinuneet viikkorahaa vai onko systeemi toiminut molemminpuolin?
 
Eiväti lman käskemistä, mutta näin kesäaikaan, kun ovat joutuneet arkisin keskenään olemaan kotona, ovat tehneet. Tietävät että pyykit pestään, astiat koneeseen ja ruuankin ovat itse tehneet. Me vanhemmat ollaan töissä niin silloin kotona olevat tekevät kotityöt. Kotihommista ei makseta, ne kuuluu KOKO perhelle., ei vaan vanhemmlle. Meillä on joskus jopa siivouspäivänä tuo 7v pessyt alakeran vessan VAPAAEHTOISESTI. äidiltä kysyi neuvoa että mitä nyt mitä tehdä jne. Ja puhdasta tuli.
Välillä sitten palkitan lapsia ihan muuten vaan, vain siksi että ovat olemassa ,kun ovat MEIDÄN lapsia :heart:

Ja lapset meillä on 14, 13, 8 ja 7
 
akka maalta
Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Miellä lapset vielä pienempiä 5,5v ja 3v, mutta osaavat jo siivota huoneensa ja viedä likavaatteet pyykkikoriin. Mielestäni kodin viihtyvyydestä huolehtiminen on jokaisen perheenjäsenen asia, tietysti ikä huomioonottaen. Tällä hetkellä myös ajattelen, etten tule antamaan rahaa esim. roskien viennistä, vaan se asia kuuluu yhteiseen arkeen.
Olen myös ajatellut, ettei viikkorahaa. Miten teillä AP, onko lapset itse kinuneet viikkorahaa vai onko systeemi toiminut molemminpuolin?
eivät ole koskaan puhuneet viikkorahasta. eli meillä ei ole sitä systeemiä olenkaan niinkuin moni muukin olen sitä mieltä että kotityöt kuuluvat kaikille ilman palkkaa.

 
tyttö 8 v siivoaa oman huoneensa ( se on itsestään selvyys ) ja laittaa likaset vaatteet pyykkikoriin sekä vie roskat pyydettäessä..Meillä ei ole viikkorahaa eikä noista pienistä kotihommista makseta palkkaa.
Toisinaan annan 5 ?,mutta en palkaksi tehdyistä töistä.Tytön kaveri saa äidiltään rahaa ( muutoin ei tekisi ) roskien viemisestä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja akka maalta:
Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Miellä lapset vielä pienempiä 5,5v ja 3v, mutta osaavat jo siivota huoneensa ja viedä likavaatteet pyykkikoriin. Mielestäni kodin viihtyvyydestä huolehtiminen on jokaisen perheenjäsenen asia, tietysti ikä huomioonottaen. Tällä hetkellä myös ajattelen, etten tule antamaan rahaa esim. roskien viennistä, vaan se asia kuuluu yhteiseen arkeen.
Olen myös ajatellut, ettei viikkorahaa. Miten teillä AP, onko lapset itse kinuneet viikkorahaa vai onko systeemi toiminut molemminpuolin?
eivät ole koskaan puhuneet viikkorahasta. eli meillä ei ole sitä systeemiä olenkaan niinkuin moni muukin olen sitä mieltä että kotityöt kuuluvat kaikille ilman palkkaa.
ei meiläkän vikorahaa saa, mutta pikkuveljen vahtiminen on työ josta saatetan maksaa palkkaa, silloin yleensä tyttö saa toivomansa lehden. (14v siis vahtii 7v)
 
Vievät pyykit koriin, astiat koneeseen ja siivoavat huoneensa jne.
Muuta emme heiltä odota, me olemme vanhempia ja kodinhoito on meidän murheemme.
Mutta tosi usein lapset kyllä tulevat mukaan kotihommiin, varsinkin isompiin siivouksiin osallistuvat innolla.
 
vieras
tottakai.
jos lapset haluavat meistä seuraa, tulevat meidän kanssa tekemään kotitöitä. NIinhän se menee omakotitalossa, ei jouda koko ajan askartelemaan lasten juttuja.
Ihan normaalia. eivät saa viikkorahaa tai palkkaa, jos tekevät jotain.
 
Keittiönoita
Tekee sekä omatoimisesti että pyydettäessä. Käskeä ei koskaan tarvitse. Kuukausirahakäytäntö on, mutta sen eteen ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Maksan myös joskus junnulle, jos homma on sellainen, että ilman junnun apua joutuisin palkkaamaan jonkun tekemään homman puolestani.
 

Yhteistyössä