Tekeekö raha olosi rauhalliseksi tai onnelliseksi? Pitääkö jäädä säästöjä, pitääkö olla "ekstraa"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gnaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

gnaa

Vieras
Itselläni olen huomannut sen, että vähän pitää joka kuukausi jäädä säästöön. Muuten ahdistaa. Joku ihmeellinen pelko siinä on taustalla, että jos ei jää plussan puolelle kuukausittain, niin kohta ollaan miinuksella ja perikadossa. Eli mua raha rauhoittaa, ei tarvitse paljoa olla mutta hiukan turvaa.

Ja kuitenkin, loppupeleissä kun mietin mikä mut tekee onnelliseksi, niin ei todellakaan se raha, vaan omat rakkaat ja se että ollaan kaikki yhdessä ja elossa.

Outo yhtälö.

Kyllä raha minua rauhoittaa. Tuntuu hyvältä saada rahaa säästettyä ja kitsaasti käytän niitä rahoja, jotka pistän sivuun perheen elättämisestä. Kerään rahaa mahdollista vuorotteluvapaata ajatellen.

kyll tilipäivänä o hyvä olo heti sen jälkeen kun on saanut laskunsa maksettua eli kyllä raha helpottaa hetkeksi oloa.

mutta ei raha ole se mikä minut saa onnelliseksi, sen tekee ihan muut asiat.

Rauhoittaa juu, reilusti pitää jäädä kuukaudessa plussalle, muuten ahdistaa ja pelottaa. En halua joutua ruokakaupassa miettimään ja laskemaan paljolla voin ostaa.

Sama täällä. Joka kerta tilistä pyrin laittamaan sivuun edes vähän. Tai ainaki katson kuukauden menot niin että rahat riittävät niihin. Tuo turvallisuuden tunnetta, enkä ikinä pystyisi ostamaan esim. vaatteita luottokortilla :)

Se tunne rauhoittaa, kun tietää saaneensa laskut maksettua, kaapin täyteen ruokaa ja ehkä jää vähän säästöönkin.
Mulle on hyvin tärkeää tieto, että lapsilta ei ruoka lopu ja että heillä on kunnon vaatteet ja asiat hyvin.

• Tykkää
Reactions: Algoma
Tekee, kyllä raha tuo paljon sitä tasaista onnellisuutta ja varmuutta, Ihan paskapuhetta etteikö toisi. Ei tietenkään yksinään, mutta kyllähän se onnea tuo. Rahattomuus tuo onnettomuutta ja tyytymättömyyttä ihan valtavasti eikä sitä voi kieltää.

Kyllä raha minuakin rauhoittaa, ja kyllä olen myös onnellisempi kun tiedän että tilillä on muutama satanen, siis vielä laskujen jälkeenkin..
Ei se onnelliseksi yksistään tee, mutta kyllä nyt työttömänä on kokoajan hirveä stressi että mistä sitä rahaa repii ja väkisinkin se täyttää ajatukset

Olen elänyt elämäni ekat 25-vuotta rutiköyhänä. Ja kyllä TODELLAKIN raha rauhoittaa, kun tietää että voi esim. mennä lääkäriin kun tarvis, ja on varaa lääkkeisiin tai jos kengät menee rikki niin ei tarvitse kulkea märissä sukissa. On helvetillistä stressiä elää vuosia tilanteessa jossa on kuin veitsen terällä, peläten vaikka ihan tavallista influenssaa koska tarpeen vaatiessa ei olisi varaa 10e antibiootteihin. Tai laskea taskun pohjalta löytyviä rahoja, jotta saisi ostettua edes makaroonia (ketsuppiinkaan ei ollut aina varaa...).

Eli kyllä, raha rauhoittaa ja olen huomattavasti onnellisempi ilman sitä ainaista rahastressiä ja laskemista. Tähän riittää keskitulot ja tilillä noin puolen vuoden nettopalkka säästössä, ei siis mitään miljonäärituloja.

Kai se rauhoittaa ja tekee onnelliseksi ainakin siinä mielessä, ettei tarvitse miettiä raha-asioita. Jos jotain menee rikki, niin saadaan heti tilalle uusi/korjattua, lapset saavat harrastaa ja itseään voi hemmotella. Kaupassa ei tarvitse katsoa hintoja. Tämä ei missään nimessä tarkoita mitään öky-kuluttamista, mutta on mukavampi tehdä asioita, e. säästää vapaaehtoisesti kuin pakolla.

No ihmettelen kyllä, jos jotakuta raha ei rauhoittaisi! Ei se pelkästään tietenkään onnelliseksi tee, mutta sitten kun alan miettiä asiaa tarkemmin, niin kai se aika isoa roolia kuitenkin siellä "pohjalla" näyttelee. Siis se kuitenkin rauhoittaa, mahdollistaa, toteuttaa, tuo turvaa ja kaikkea. Ei kai kukaan tahdo unettomia öitä rahan takia? Tai rahariitoja puolison kanssa? Tai paniikkia, kun auto on paskana ja sitä tarvitsisi, mutta ei ole eurookaan tilillä? Ei siinä stressissä välttämättä jaksa mistään muusta iloita.

Itse olen aika säästänyt ja aina on rahaa jemmassa ollut.

Kyllä raha on yksi niistä asioista, jotka tekevät minut onnelliseksi. Rahaa pitää olla niin, että saa kaiken tarpeellisen maksettua ja vielä säästöön yllättäviä lääkärikäyntejä tms. varten. Jos sitä jää vielä ylimääräiseen humputteluun niin vielä parempi. Kyllä mä olen onnellisempi silloin kun on varaa käydä kahviloissa, museoissa ja elokuvissa, kuin sillon kun istun kotona laskemassa paljon ruokakauppaan voi laittaa rahaa.

Kyllä taloudellisen tilanteen korjaantuminen rauhoittaisi. Nyt on sen suhteen asiat heikosti. Ei nyt miinuksella, mutta ei kovin vahvasti plussallakaan, ja pelottavaa on. Onneksi ei ole lapsia.

En siis sanoisi, että raha tuo onnea, mutta se kyllä mahdollistaa onnellisuuden. Sopiva määrä rahaa ainakin. Ehkä liikakin voisi olla pitkän päälle ahdistavaa.

Raha rauhoittaa, ainakin itseäni. Vie hirveästi energiaa jos jokainen meno pitää laskea ja miettiä ja yllätysmenot kaatavat heti talouden. Tälläkin palstalla monet odottavat lapsilisä tunnilleen ja ovat paniikissa vartin viiveestä; ei käy kateeksi.

Kyllähän säästäminen on yhtä luonnollinen asia kuin se että kädet pestään vessallakäynnin jälkeen. En ymmärrä ihmisiä, jotka sanovat että "ei ole mistä säästää". Tulothan vain määrittelevät sen, että kuinka paljon voi säästää. Itse aloitin säästämisen lapsena jo viikkorahoista. Opiskeluaikana säästin opintotuesta. Aina voi ja pitää säästää, eikä se ole mitään kituuttamista.

KYLLÄ TEKEE. Asunto- ja opintolainat tuli meillä kummallakin maksetuiksi ja nyt rahaa tulee enemmän, kuin jaksaa kuluttaa. Tilille kertyy. Tarkoituksena on sijoittaa sitä osakkeisiin ja ehkä sijoitusasuntoon, eläkepäivien varoiksi.

Meillä loppukuu aina tiukkaa. Helpottaa jonkin ajan kuluttua ku lainat maksettu. Terveyden tilan vuoksi elämä muuttu niin paljo et ei pystyny varautua. Nyt 20e tilillä millä pitäis lapsilisien tuloon pärjätä. Joskus ollaan saatu seurakunnasta ruokakassi.mut ei taho kehdata usein pyytää. Mut lapset onneks suht terveitä niin siitä saa olla kiitollinen. Eli kyllä ylimääräinen 100e rauhottais ku tietäisin et loppukuullekki riittää raha. :)

Onneksi mun elämässäni on ihan joku muu asia, joka rauhoittaa mun mielen!! Monesta turhasta pystyy luopumaan. Ruokaa meillä on joka päivälle ja ihana koti sekä jokaiselle vaatteita, ostetaan aina vain se mitä ihan oikeesti tarvitaan. En tarvitse mitään suuria tuloja ollakseni onnellinen. Onneksi mun ei tartte piristää mieltäni shoppailemalla. :)

[QUOTE="Vieras";28072063]Onneksi mun elämässäni on ihan joku muu asia, joka rauhoittaa mun mielen!! Monesta turhasta pystyy luopumaan. Ruokaa meillä on joka päivälle ja ihana koti sekä jokaiselle vaatteita, ostetaan aina vain se mitä ihan oikeesti tarvitaan. En tarvitse mitään suuria tuloja ollakseni onnellinen. Onneksi mun ei tartte piristää mieltäni shoppailemalla. :)[/QUOTE]

Mutta entäpä, jos sinulla ei olisi rahaa ostaa ruokaa ja vaatteita ja maksaa sitä kattoa pään päälle? Olisitko silloin onnellisen rauhallinen?

[QUOTE="vieras";28072083]Mutta entäpä, jos sinulla ei olisi rahaa ostaa ruokaa ja vaatteita ja maksaa sitä kattoa pään päälle? Olisitko silloin onnellisen rauhallinen?[/QUOTE]

Kun ei ol mittään niin ei ol mittään menetettävää...niinhän sitä sanotaan...

Yhteistyössä