Tekeekö oikeasti suurin osa työssäkäyvistä ruuat itse alusta alkaen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;25352267:
Kun minulla on pitkä päivä töissä, olen kotona vasta puoli kuuden aikoihin niin silloin meillä vaihtaa iltaruoka ja iltapala paikkaa. :D On huomattavasti mukavampaa ensin haukata vaikkapa kunnon sämpylä täytteillä ja kahvit ja sitten vasta alkaa vääntämään ruokaa uuniin. :)
Kun menin kuopuksen hoitovapaan jälkeen takaisin töihin, vaihdoin päivällisen ja iltapalan paikkaa. Syötiin kotiin tullessa "kello viiden tee", jonka jälkeen ehdin hetken huilata ennenkuin aloin laittamaan ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;25352267:
Kun minulla on pitkä päivä töissä, olen kotona vasta puoli kuuden aikoihin niin silloin meillä vaihtaa iltaruoka ja iltapala paikkaa. :D On huomattavasti mukavampaa ensin haukata vaikkapa kunnon sämpylä täytteillä ja kahvit ja sitten vasta alkaa vääntämään ruokaa uuniin. :)

No joo, ton mäkin ymmärrän että ensin vähän relataan raskaan työpäivän jälkeen ja vaikka haukataan sitä sämpylää ja sit syödään se ruoka vaikka 18.30-19.
Tai tosiaan jotain ihan kevyttä esim. hedelmää iltapalaksi.
Mietin vaan tuota iltaruokaa kun oon itse palaamassa töihin kk:den päästä ja jo nyt pähkäilen miten mä saan lapsen syömään enää mitään illalla kun iltaruoka ehditään syömään niin myöhään.
Kiitos kun ymmärsitte kysymykseni oikein ja vastasitte nätisti =)!

[QUOTE="äityli";25352177]
Ei tulisi mieleenikään ostaa eineksiä .... yäk ! Ne ovat tarkoitettu LAISKOILLE ja AVUTTOMILLE !!![/QUOTE]

Voihan sen noinkin ilmaista, mun mies sanoo aina että mä oon opettanu muksut liian hyvälle kun ne ei suostu syömään eineksiä tai siis valmisruokaa ovat mielummin kokonaan ilman

Tottakai. kaikki itsekasvatettua ja poimittua luomua. Viikonloppuisin sitten teurastukset, makkarasuolien pesut viljan jauhamiset ja semmoset enempi aikaa vievät askareet.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25352311:
Kun menin kuopuksen hoitovapaan jälkeen takaisin töihin, vaihdoin päivällisen ja iltapalan paikkaa. Syötiin kotiin tullessa "kello viiden tee", jonka jälkeen ehdin hetken huilata ennenkuin aloin laittamaan ruokaa.

Tiiän Köökkis, sulta mä tuon idean tavallaan sainkin kun töihin taas läksin.:xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25352311:

Meillä tuo ei onnistu koska ollaan kaikki sellaisia että iltapalan pitää olla ns kevyt jos syödään raskaasti illalla niin uni kärsii

Mä en tykkää eineksistä, ne maistuu kaikki ihan hirveelle. Ennen käytin silti jotain puolivalmisteita, kuten esim. lasagnetteaineksia tms. Mutta sitten kun hokasin ettei ne edes pahemmin säästä vaivassa, niin jätin nekin ostamatta.

Nyt mä olen työttömänä, mutta tosiaan töissä käydessäni tein kyllä ruokaa, itse asiassa melkeinpä joka päivä. Ja sekös oli tyhmää ja lyhytkatsoista, sekä hemmetin kallista :D. Seuraavaksi kun töihin menen, niin alan tehdä taas isoja satseja laatikoita, keittoja jne.

Loistava pikaruoka on esim. keitetty pasta ja sen kanssa jauhelihakastike, eli jauhelihaa, sipulia, mausteita ja paseerattua tomaattia. Ja samalla kun kastike porisee ja pastat kiehuu, ehtii mainiosti pilkkomaan salaattivärkit.

Niin ja noi lohkoperunat. Meillä on semmoinen masiina, joka kypsentää lohkot maukkaiksi "ranskalaisiksi" puolessa tunnissa ja ruokalusikallisella öljyä. Kone hurisee itsekseen, ei tarvi vahtia tai sekoittaa. Perunat, siis ihan kokonaiset ja tuoreet, pesen ja pilkon kuorineen. Vie varmaan semmoiset 5 minuuttia ja sitten se puolt tuntia koneessa. Samalla paistelen sitten pihvit ja pilkon salaatin :)

[QUOTE="mä";25352262]suosin keittoja. Ostan usein sen pakaste perunat ja keittojuureksen, josta saa keiton varttitunnissa. Usein jauhelihakeittoa tai makkarakeittoa. Laatikon teen vapaapäivän iltana ja sitä syödään ainakin se pari päivää. Eineksiä syödään todella harvoin, puolivalmiita esim italianpataa tms toisinaan. Mut tosiaan keiton saa ihan yhtä nopeesti kuin nuo lohkoperunat uunissa.[/QUOTE]
Joo no ei meillä läheskään aina ole eineksiä- usein myös juurikin keittoja joissa on pussi perunasipulisekoitusta, keittojuureksia tai sekavihanneksia, ja makkaraa, nakkeja tai jauhelihaa.

Usein myös keitän riisiä tai pastaa ja teen siihen lisäksi ruokakermasta jonkun kastikkeen.

Ja joskus ihan niitä Kokkikartanon kiusauksia, pinaattikeittoa tms.

Viikonloppuisin tehdään sitten ruokia joiden tekemisessä menee pidempään, mm. laatikkoruuat ja erilaiset liha-tai kalaruuat. Uunilohi ja silakkapihvit (itsetehdyn) perunamuusin kanssa ovet lasten herkkua.

Mutta viikolla noihin vaan menee liikaa aikaa, toki aika usein on viikonlopulta jäänyttä ruokaa alkuviikosta, tänään vaan ei ollut kun söimme eilen muualla.

Pakastinta e juuri nyt ole, vanha hajosi hiljattain, olemme kyllä aikeissa ostaa uuden. Se helpotti kyllä arkikokkausta huomattavasti.

Meillä myös kuusihenkisessä perheessä sunnuntai sellainen "kokkauspäivä". Teen usein alkuviikkoa varten uuniruoan (laatikon/kiusauksen tms) ja kastikkeen/padan kokolihasta uunissa valmiiksi. Samoilla lämpöisillä tulee usein leivottua sämpyläsatsi ;). Niillä mennään usein keskiviikkoon saakka. Torstai on usein keittopäivä. Isommat lapset osaa jo kuoria perunat valmiiksi kiehumaan koulusta tultuaan. Niitä sitten kastikkeen kanssa tai keiton pohjaksi. Porkkanaraaste tai kaalisalaatti säilyy jääkaapissa hyvinkin pari päivää. Vaatii suunnittelua ja valmistelua etukäteen, mutta toimii mielestäni hyvin näin. Itseasiassa väitän, että syömme paremmin ja monipuolisemmin ( ja halvemmalla) kuin useat työkaverit, joilla ruoka on töistä lähtiesssä vielä kaupassa :).

Kyllä meillä tehdään yleensä aina. Joskus harvoin on eineksistä esim pakastekeittoa, max. pari kertaa kuussa. Mutta mä olenkin jo puoli neljä kotona lapsen kanssa, mies tulee hiukan myöhemmin. Suosin arkena jotain nopeaa, kastikkeita+perunaa/spagettia/riisiä tai sitten jotain keittoja. Niissä kyllä käytän pakaste-keittojuureksia, kai niitäkin joku eineksiksi kutsuu.. Ja pari päivää peräkkäin syödään samaa ruokaa. Ja nyt talvena kun tuorekasvikset alkaa olla karsean makuisia, niin paljon on höyrytettyjä kasviksia/juureksia salaatin asemasta. Kesäaikaan sitten jääkaapissa on aina iso satsi salaattia valmiina, kyllä se hyvässä astiassa muutaman päivän säilyy hyvänä.

Vapaapäivinä tulee tehtyä enemmän niitä missä menee aikaa. Murekemassaa teen aina reilun satsin, pakastan sitten pihvejä ja lihapullia, ne on helppo ottaa arkena sulamaan. Ylijäämät ruoka-annokset menee aina pakkaseen, ei roskiin. Vien sitten evääksi töihinkin, ei tarvi valmisruokia syödä.

Niin ja meillä käydään ruokakaupassa arkena iltaisin (siis ei tietenkään joka ilta), joten nälkäisenä töiden jälkeen ei tarvi mennä ensin kauppaan ja sitten vasta ruuanlaittoon.

Esim. tämän päivän sapuskaan ei pahemmin aikaa mennyt. Pilkoin broiskut suikaleiksi ja ruskistin sipulin ja valkosipulin kanssa. Heitin joukkoon mausteita, basmatiriisiä, ohrasuurimoita ja vettä. Joukkoon vielä purkillinen kookoskermaa ja levylle porisemaan.

Kypsymisen aikana ehdin tehdä jäätelökoneella jogurtista ja omatekoisesta hillosta jälkkäriä ja monitoimilaitteen avulla raastoin ison läjän porkkanoita (raaste säilyy jääkaapissa useamman päivän). Teinpä vielä todella helppoa naanleipää oheen. Leivät paistoin pannulla. Yhteensä, kaikkineen, meni varmaan tunti, mutta ilman leipää (jota tein tänään ekaa kertaa ikinä) vähempi olis takuulla piisannut. Ja ruoasta saadaan huomisellekin.

Yhteistyössä