Tekeekö oikeasti suurin osa työssäkäyvistä ruuat itse alusta alkaen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Kun täällä on aina joskus gallupeita aiheesta kuin moni tekee itse aina ruuat, ja suurin osa tuntuu tekevän.

Minä en vaan ymmärrä miten, varsinkin jos on useampi lapsi. Kotiudumme vasta viiden jälkeen arkisin, ei siinä jaksa useinkaan vääntää ainakaan mitään kovin isotekoisia ruokia alusta asti.

Esim. tänään söimme lohkoperunoita, (pakaste) broilerpihvejä, (eines) itsetehtyä salaattia jossa kurkkua, tomaattia, punasipulia, fetajuustoa ja paprikaa, sekä vielä lisäksi keitettyä parsakaalia. Jos olisin salaatin lisäksi tehnyt pihvit itse, ja perunat, siinä olisi mennyt toista tuntia.

Monissa ruuissa vaan menee ihan liian kauan aikaa, lapset hermostuvat ja käyvät kiukkuisiksi odotellessa, tai sitten täyttävät vatsansa leivällä.

Te työssäkäyvät jotka teette aina ruuat itse alusta alkaen, mitä ruokia teette, ja teettekö osan valmiiksi jo edellisenä päivänä vai miten?

Jotkut ruuat saa kohtuullisessa ajassa tehtyä kotiin tulon jälkeen ja usein teen illalla valmiiksi tai melkein valmiiksi ruuan, joka on helppo laittaa sit töistä tultua..
Ja tosiaan, usein sen verran iso satsi ruokaa tulee laitettua että seuraavana päivänä saa siitä vielä syödäkseen..

Viimeksi muokattu:
Pyrin tekemään niin suuria satseja, että jää seuraavallekin päivälle. Laatikot ovat suht nopeita ja keitot arkiruokana. :) Nyt aattelin loman aikana tehdä pakastimeen valmiiksi esim lihapullia ja muita ruokia joihin ei arkena oikein aika/jaksaminen riitä. Ovat helppoja sieltä sulattaa sitten viikolla. :)

Mulla on kyllä eri tilanne sikäli, et teen osa-aikaista työtä. mut vastaanpa kuitenki et teen ruokia vapaapäivillä valmiiksi et on mistä lämmittää työpäivinä. ja joskus meki syödään einestä jos laiskottaa :)

Harvoin ostan valmista, kun en niistä tykkää. Helppoja ruokia laitan iltaisin; keittoja, laatikoita yms. Viikonloppuna sitten vähän enemmän keittämistä vaativia.

Viikonloppuna tekee ruokaa niin ison määrän, että sitä syödään ainakin kolme päivää. Ja vkl kokataan ja leivotaan myös pakkanen täyteen, sieltä saa sitten viikolla sulattaa ruokaa.

[QUOTE="a p";25351967]Kun täällä on aina joskus gallupeita aiheesta kuin moni tekee itse aina ruuat, ja suurin osa tuntuu tekevän.

Minä en vaan ymmärrä miten, varsinkin jos on useampi lapsi. Kotiudumme vasta viiden jälkeen arkisin, ei siinä jaksa useinkaan vääntää ainakaan mitään kovin isotekoisia ruokia alusta asti.

Esim. tänään söimme lohkoperunoita, (pakaste) broilerpihvejä, (eines) itsetehtyä salaattia jossa kurkkua, tomaattia, punasipulia, fetajuustoa ja paprikaa, sekä vielä lisäksi keitettyä parsakaalia. Jos olisin salaatin lisäksi tehnyt pihvit itse, ja perunat, siinä olisi mennyt toista tuntia.

Monissa ruuissa vaan menee ihan liian kauan aikaa, lapset hermostuvat ja käyvät kiukkuisiksi odotellessa, tai sitten täyttävät vatsansa leivällä.

Te työssäkäyvät jotka teette aina ruuat itse alusta alkaen, mitä ruokia teette, ja teettekö osan valmiiksi jo edellisenä päivänä vai miten?[/QUOTE]

Yleensä tehdään ruoat itse ja parinpäivän satsit kerrallaan. Esim. su tehdään ruoka, jota syödään myös ma. Jos ti tehdään keitto, niin perunat voi kuoria veteen ma-iltana. Jauhelihan äkkiä ruskistaan ja keitto valmis puolessa tunnissa. Sitä sitten ti ja ke jne jne jne. Tai sitten haetaan pitsat :D.

[QUOTE="eee";25352057]Viikonloppuna tekee ruokaa niin ison määrän, että sitä syödään ainakin kolme päivää. Ja vkl kokataan ja leivotaan myös pakkanen täyteen, sieltä saa sitten viikolla sulattaa ruokaa.[/QUOTE]

Juuri näin!

Viikonloppuna isoja annoksia, jauhelihataikinasta monenlaisia asioita, paistia pakkaseen, porkkanasosekeittoa maitopurkissa pakastimeen jne. Ja sitten joku riisipuuro hautuu meillä usein keskiviikkoiltaisin omia aikojaan kerroskattilassa ja ja se on seuraavana päivänä helppo lämmittää ja tarjota pakastemarjojen kera.

Mä teen usein sellaisia ruokia, joiden valmistukseen menee tyyliin reilu puoli tuntia tai sitten teen viikonloppuna pakkaseen ja jääkaappiin isompia määriä. Esim. jonkun pastaruoan tekee aika äkkiä.

Kyllä, vaikka ruuanvalmistus menisikin viiteen niin jotain nopeeta kotitekoista teen! :) Eines on vaan pelkkää höttöö ja sillä ei nälkää saada kun siirtymään! Jokainen perhe tyylillään. Meitä on kuuden hengen talous ja nopsaan se kotitekoinenkin ruoka valmistuu kun siihen on asennoitunut oikein. Itse koin kynnyskysymykseksi aikanaan omatekoisen ruuan..mutta aikaa myöten olen sen hoksannut että itsetehty ruoka on kyllä täyttävämpää ja riittoisampaa..ja _halvempaa_ kuin eines!

[QUOTE="a p";25351967]Kun täällä on aina joskus gallupeita aiheesta kuin moni tekee itse aina ruuat, ja suurin osa tuntuu tekevän.

Te työssäkäyvät jotka teette aina ruuat itse alusta alkaen, mitä ruokia teette, ja teettekö osan valmiiksi jo edellisenä päivänä vai miten?[/QUOTE]

Lohkot perunat -> 10 min.
Siirrät broilerin ohutleikkeet paketista uunipellille -> 1 minuutti
Heität mausteita päälle -> pari minuuttia
Työnnät pellin uuniin ja annat olla uunissa -> 30 minuuttia

Kun ruoat on uunissa, teet salaatin. Ruoka alusta asti itse tehtynä valmista 45 minuutissa.

Teen normaalisti 9 tunnin päiviä + matkat n. 20 min. suunta. Silti meillä syödään lähes poikkeuksetta itse
valmistettuja ruokia. Lapsemmekaan eivät pidä eineksistä.

Teen ed. iltana seuraavan päivän ruuan niin pitkälle kuin se on mahdollista. Sitten illalla kotiuduttuamme
ei ruuan valmistamiseen mene kuin 30 - 45 min. aikaa , jona aikana teen salaatin / jälkkärin.

Ei tulisi mieleenikään ostaa eineksiä .... yäk ! Ne ovat tarkoitettu LAISKOILLE ja AVUTTOMILLE !!!

Samaan tyyliin meillä kuin muillakin... viikonlopun jämiä syödään ainakin alkuviikko, ja muutoin valmistelen ruuan tai teen valmiiksi asti jo edellisenä iltana.

Tosin syödään meillä välillä eineksiäkin. :)

Mä teen viikonloppuisin lounaille ja päivällisille yleensä eri ruuat ja isot satsit kutakin. Niitä sitten lämmittelen alkuviikon päivälliseksi. Muutenkin meillä tehdään ruokaa niin, että riittää toiseksikin kerraksi.
Mutta kyllä mä joskus ostan eineksiäkin, jos en ole ruokaa esivalmistellut etukäteen. Meillä lapset niistä kyllä tykkää, kun niitä saa harvemmin. Välillä tuntuu, että meilläkin pyörii samat ruuat viikosta toiseen.

Mä oon aina ihmetellyt sitä että jos kotiudutaan n.klo 17 ja sit väännetään se puoli tuntia-tunti sitä safkaa eli kello on lähemmäs 18 ennenkuin päästään ruokapöytään, niin syökö teidän lapset sit vielä iltapalan kun kuitenkin suurin osa laittaa piltit klo20 viimestään nukkumaan vai meneekö ne sen iltaruoan voimin nukkumaan?

suosin keittoja. Ostan usein sen pakaste perunat ja keittojuureksen, josta saa keiton varttitunnissa. Usein jauhelihakeittoa tai makkarakeittoa. Laatikon teen vapaapäivän iltana ja sitä syödään ainakin se pari päivää. Eineksiä syödään todella harvoin, puolivalmiita esim italianpataa tms toisinaan. Mut tosiaan keiton saa ihan yhtä nopeesti kuin nuo lohkoperunat uunissa.

[QUOTE="Tanjuska";25352236]Mä oon aina ihmetellyt sitä että jos kotiudutaan n.klo 17 ja sit väännetään se puoli tuntia-tunti sitä safkaa eli kello on lähemmäs 18 ennenkuin päästään ruokapöytään, niin syökö teidän lapset sit vielä iltapalan kun kuitenkin suurin osa laittaa piltit klo20 viimestään nukkumaan vai meneekö ne sen iltaruoan voimin nukkumaan?[/QUOTE]

Kun minulla on pitkä päivä töissä, olen kotona vasta puoli kuuden aikoihin niin silloin meillä vaihtaa iltaruoka ja iltapala paikkaa. :D On huomattavasti mukavampaa ensin haukata vaikkapa kunnon sämpylä täytteillä ja kahvit ja sitten vasta alkaa vääntämään ruokaa uuniin. :)

[QUOTE="Tanjuska";25352236]Mä oon aina ihmetellyt sitä että jos kotiudutaan n.klo 17 ja sit väännetään se puoli tuntia-tunti sitä safkaa eli kello on lähemmäs 18 ennenkuin päästään ruokapöytään, niin syökö teidän lapset sit vielä iltapalan kun kuitenkin suurin osa laittaa piltit klo20 viimestään nukkumaan vai meneekö ne sen iltaruoan voimin nukkumaan?[/QUOTE]

Meillä syödään ruoka 17 aikoihin ja lapset syö jotain kevyttä iltapalaa ennen nukkumaan menoa. Puuro ei kyllä uppoa, varsinkaan jos ovat tukevammin syöneet. Jotain leipää, hedelmiä tms.

[QUOTE="äityli";25352177]Teen normaalisti 9 tunnin päiviä + matkat n. 20 min. suunta. Silti meillä syödään lähes poikkeuksetta itse
valmistettuja ruokia. Lapsemmekaan eivät pidä eineksistä.

Teen ed. iltana seuraavan päivän ruuan niin pitkälle kuin se on mahdollista. Sitten illalla kotiuduttuamme
ei ruuan valmistamiseen mene kuin 30 - 45 min. aikaa , jona aikana teen salaatin / jälkkärin.

Ei tulisi mieleenikään ostaa eineksiä .... yäk ! Ne ovat tarkoitettu LAISKOILLE ja AVUTTOMILLE !!![/QUOTE]

Mee päätemään muuanne.

[QUOTE="mä";25352262]suosin keittoja. Ostan usein sen pakaste perunat ja keittojuureksen, josta saa keiton varttitunnissa. Usein jauhelihakeittoa tai makkarakeittoa. Laatikon teen vapaapäivän iltana ja sitä syödään ainakin se pari päivää. Eineksiä syödään todella harvoin, puolivalmiita esim italianpataa tms toisinaan. Mut tosiaan keiton saa ihan yhtä nopeesti kuin nuo lohkoperunat uunissa.[/QUOTE]

Niin ja tuorapasta ja nopea kastike esim broilerista tulevat tosi äkkiä. Salaattia teen arkena aika harvoin, mutta kurkkua ja tomaattia lohkon pikana lautaselle tai raastan porkkanaa.

kyllä meillä pääosin tehdään. Joka päivä en millään ehtisi tekemään, siksi valmistan kerralla kahden päivän annoksen. Pakastin saisi olla suurempi, niin tekisin sinnekin enemmän valmiiksi.
Toisaalta eihän esim. spaghetti ja jauhelihakastikkeen tekoon mene kuin 30min.

Mä teen viikonloppuna yleensä isommat satsit
la ruokaa syödään ma ja su ruokaa ti, keskiviikkona keittoa, to jokin nopea ruoka vaikka wokki (arkena käytän siihen pakastekasviksia), pe loppu keitto

Ja sitten mukaellen esim lauantaina saatan tehdä sekä jauheliha pihvejä että lihapullia, lauantaina pihvit vaikka kermaperunoiden kanssa ja ma lihanpullat keittettyjen perunoiden kanssa. Perunat kun pistää kiehumaan vaikka heti töiden jälkeen niin ei siinä paljon mitään ehdi tehdä kun ruoka on jo valmista

Yhteistyössä