Teinkö törkeästi kun anoppi taas pummasi rahaa?

  • Viestiketjun aloittaja nyt meni hermo!
  • Ensimmäinen viesti
nyt meni hermo!
On siis tullut tavaksi, että joka kuukausi (ei taida olla yhtään poikkeusta viimeisen vuoden aikana) pummaa meiltä rahaa noin 200- 300 €. On ihan työssäkäyvä ihminen ja hänen palkkansa lähes sama kuin minun tai poikansa siis minun mieheni. Anopilla ja miehelläni on tilipäivät 30 päivä ja minulla 15 päivä. Minulla ja miehelläni on omat tilit joten mieheni usein pyytää minua laittamaan äidilleen rahaa (tai anoppi laittaa sminulle tekstarin jos pojallansa ei ole antaa tarpeeksi rahaa) koska minulle yleensä palkka tullut vastikään ja miehelläni palkkapäivään on yleensä se pari viikkoa kun anoppi pummaa rahaa. Miehen kanssa siis sovittu laskut, lainanlyhennykset yms. puoliksi ja kaupassa käy kumpi ehtii, homma siis toiminut näin hyvin eikä siksi olla yhteistä tiliä avattu. Elän kait säästeliäämmin koska minulla yleensä jää joka kuukausi säästötilille laitettavaksikin rahaa vaikka olisin anopille antanut hänen pyytämän summan.

Aiemmin anoppi edes laittoi minulle tekstarin paljonko tarvitsee rahaa nykyään tieto saattaa tulla mieheni kautta. Emme siis ole anopin kanssa paljoa tekemisissä. Näemme noin 3-4 kertaa vuodessa, ei puhuta puhelimessa mutta lähettelee näitä raha pyyntö tekstareita. Välit ovat asialliset ei siis riidellä mutta ei vain oikein osata olla keskenämme kovin luontevasti. Mutta siis asiaan: Minulla paloi jotenkin hermo kun mieheni muutamapäivä sitten toi äidiltään terveisiä "voitko laittaa hänen tililleen 250 €" ja kertoi ettei hänelle itselleen jää riittävästi laskujen maksuun ja elämiseen jos laittaa rahat omalta tililtään. Vastasin vain yhym ja koitin olla sanomatta mitään kun olo oli sellainen että olisi voinut tulla ilkeää/ sellaista tekstiä mitä en tarkoita suusta. Olimme juuri kesksutelleet mieheni kanssa kesälomasta ja onko varaa lähteä ulkomaille lomailemaan. Mieheni oli sitä mieltä ettei oikein ole ja aloin laskea paljonko olemme syytäneet anopillekin rahaa kuluneen vuoden aikana. En ole tarkasti laskenut mutta varmaankin n. 2500 € ja tällä summalla olisi kyllä ostanut lennot ja varannut hotellin pariksi viikoksi todella helposti. Mieheni on sitä mieltä että sukulaisia tulee auttaa mutta minä taas koen, että anoppi pärjäisi omalla palkallaan hyvin kun tilaisi vähemmän lehtiä, kävisi harvemmin baarissa tai ostaisi vähän vähemmän uusia vaatteita. Mutta mieheni mukaan pitää hänelläkin olla jotain harrastuksia ja tekemistä, aarrgg!

Olenko siis törppö jos olen laittamatta anopin tilille rahaa ennen kuin uudestaan tai itse sitä pyytää? Koskaan ei ole edes tainnut kiittää saamistaan rahoista. Muutaman kerran laitoin viestin, että olen nyt laittanut rahat tilille, vastaukseksi tuli pelkästään OK. Mikä helvetin hyväntekeväisyys toimisto minä olen, eri asia olisi jos kiittäisi tai maksaisi joskus edes osan takaisin mutta ei ole hänelle tainnut edes tulla mieleen.
 
no siis öö meil on kyl tapana maksaa laina takas eli eikös se anoppis ole maksanu niitä "saamiaan/lainaamiaan" rahoja takas.??

Mut siis joo en laittais penniäkään ilmotat vaan että sori ei ole kun säästän rahaa nyt kesälomareissuun!!!
 
"vieras"
En antais anopille rahaa ollenkaan, enkä maksais miehen osuutta lainoista sun muista, jos hän laittaisi omat rahansa äidilleen. Auttaa toki voi, mutta ei siitä voi kuukausittaista tapaa tulla.
 
"aloittaja"
Ei siis maksa rahoja takaisin (tai ei ainakaan tähän mennessä ole kertaakaan maksanut)

Siis miehen kanssa ei ongelmaa kumpikin kokee, että maksetaan kutakuinkin puoliksi kaikki yhteiset menot. Minua vaan ärsyttää kun olen nykyään se joka rahoittaa anopin menoja. Muutama kuukausi sitten esim. anoppi oli ostanut mieheni siskolle (joka on opiskelija) 350€ ratsastus saappaat kun hänen entisensä olivat kuluneet siskon mukaan ruman näköisiksi. Itsekin ratsastusta harrastaneena tiedän, että paljon halvemmallakin saa erittäin laadukkaita ratsastus saappaita. Olisi tehnyt mieli sanoa miehen siskolle, että tietäsitpä vaan kenen rahoilla nuokin saappaat on oikeastaan ostettu kun esitteli minulle uusia ssaappaitaa.
 
"hei"
laita sille viesti, että valitettavasti et pysty laittamaan, on tullut paljon laskuja ja täytyy reissua varten säästää. Ja kysy, voisiko hän ens kuussa lainata teille muutaman satkun, että pääset varaamaan sen ulkomaanmatkan, mikä tekisi hänen pojalleen hyvää.
 
"minä"
En laittaisi rahaa. Ei ole sinun asiasi elättää anoppia, varsinkin jos anopilla on laittaa rahaa baariin, lehtiin jne. Jos olisi kyse siitä, että anoppi eläisi esim. hyvin pienen eläkkeen varassa ja tarvitsisi rahat oikeasti elämiseen, niin toki laittaisin rahaa, jos minulla siihen varaa olisi. Anoppi (ja miehesi välillisesti) taitavat käyttää sinua hyväksi.
 
"vieras"
Oletkohan sä kirjoittanut tosta pummianopista tänne aiemminkin? Tuli vaan joku vanha aloitus mieleen :)

Ilmeisesti kyse ei ole siitä, että anoppi olisi köyhä ja oikeasti avun tarpeessa, vaan haluaa maksattaa huvinsa teillä. Ei todellakaan tarvitse suostua. Tarjotkaa anopille vaikka apua talouden suunnitelussa, niin että laskette paljonko laskujen jälkeen jää rahaa käytettäväksi viikossa ja jos se summa ei riitä, laskekaa, mistä kaikesta hän voisi säästää jne. Jos ei tällainen apu kelpaa, jääköön laskunsa maksamatta, ja menköön sitten joskus velkaneuvontaan... :)
 
Teenäin
Tietenkään et anna enää yhtään... Miksi teidän pitäisi maksaa anopin eläminen, jos työssä käyvä ihminen? Sanot että säästät rahaa, et voi antaa, mutta lainata kyllä voit :) Ja jos ei maksa takaisin, niin eipä tarvitse enää edes lainata :D
 
hei taas
tai mitä jos pyydät palkanlaskijaa perimään sulta isommalla prosentilla (kuin mieheltäkin vastaavasti), niin että oikeesti teillä alkaa oleen käyttörahasta tiukkaa, niin et joudu valehtemaan.
 
Itseäni riepoo jo se,jos isäntä LAINAA isälleensä (appi on eläkkeellä) edes parikymppiä,kun ei se raha meilläkään puussa kasva!!Ja sitten ,kun sitä lainaa niin jo sitä ollaan taas jonkin ajan kuluttua lisää pyytämässä!!Onneksi ukko osannut jo tarjota "ei oo:ta" niin ollaan saatu olla rauhassa pidemmänkin jakson.
Mutta ,jos anoppisi on kaiken lisäksi vielä itse töissä,niin kyllä hänen omat rahansa pitäisi riittää ja riittävätkin jos ei elele leveesti.Ei ole lasten velvollisuus elättää vanhempiaan,varsinkaan jos sitä rahaa törsätään turhan päiväiseen!!
Ei muuta,kuin pistät rahavirran anopille poikki!Kyllä se tulee toimeen omillaan!On vain nyt ottanut tavakseen,että poika pelastaa!
 
hah hah
En todellakaan antaisi rahaa työssäkäyvälle anopille.. joka kuukausi vielä.
Ei tää aloitus voi olla totta.
En antaisi myöskään omalle äidilleni moisia summia kuukaudessa.
 
"Huh huh"
Nyt täytyy kyllä sanoa, että olette tavallisen tolloja molemmat sekä miehesi, että sinä. En ikinä suostuisi moiseen. Aivan hullua!!!!!!!! Eihän lasten pidä rahoittaa vanhempiensa elämää, varsinkin jos se on vaan tuollaista turhamaista elämää. kaikkeen sitä ihmiset suostuu!
 
"Mona"
Mä sanoisin suoraan anopille, etten aio lainata hänelle enää rahaa, ja jos hänen tilinsä ei riitä menojensa kattamiseen, niin voisimme yhdessä katsoa mistä hän voisi karsia menojaan! Minusta miehesi on aika lailla äitinsä vietävissä, jos laittaa jo vaimonsa maksamaan hänen menot! Mä en katselis tuota enää päivääkään. Kyllä sen anopin tulisi ymmärtää yskä kun jätätte vain "lainat" maksamatta. Tuskin hän ulosottoonkaan haluaa, joten ehkä ymmärtäisi itsekin karsia menojaan!!!
 
no jo on
No huhhuh, en olis antanut sille rahaa ekan kerran jälkeen jos ei maksanut takaisin! Älä anna sille enää yhtään rahaa, mies maksakoon äidillensä jos niin meinaa, mutta se ei saa olla teidän elämisestä pois!
 
Tääähh??????

Anoppi elköön omilla tuloillaan. Tuo olisi pitänyt lopettaa alkuunsa! Jos miehesi haluaa antaa kuukausirahaa äidilleen niin ok, mutta omista käyttövaroistaan. Mutta että sinäkin olet suostunut siihen?!
En ymmärrä.
 
ääliöt
Hauska provo! Ei kukaan voi olla noin tyhmä, että syytää anopille rahaa ilman takaisin maksua. Minä laittaisin viestin, että takaisin maksu alkaa tästä päivästä ja suunnitelma on se ja se ja summa on tämä. Vielä työssäkäyvä anoppi. Oletteko ihan seonneita? Ja sinä hiljaa hyväksyt sellaisen.

Meillä olisi kyllä TODELLA vakavat keskustelut tämmöisestä ja vielä omat lomatkin järjestetään anopin rahatarpeen mukaan. Voi huh huh huh huh!!!!!!
 
"anna"
Olet kyllä harvinaisen hyväsydäminen ihminen. Itse en pystyisi antamaan joka kuukausi satoja euroja anopille jonka kanssa en ole edes väleissä, saatika että se raha ei mene edes oikeaan tarpeeseen ja sen rahan syytämisen takia en itse pääsisi mieheni kanssa reissuun.
Aiotteko lopun elämänne rahoittaa anoppiasi? Entä jos teidän tulot nousee niin nouseeko anopille menevä osuus? Entä jos teille tulisi lapsia, saisiko anoppi silti joka kuukausi satasensa?
Itse en todellakaan antaisi työssäkäyvälle ihmiselle ilman mitään takaisin maksua satoja euroja kuussa. Anoppi käyttää teitä surutta hyväkseen ja tuskin yrittää edes saada omaa palkaansa
riittämään kun tietää yhdellä tekstiviestillä saavansa rahaa tilillensä.
Ihme ettei anoppi ole ehdottanut rahojen toimittamista kuukausittain suoraveloituksena tilillensä.
 
"aloittaja"
Kiitos kommenteista! Olen miettinyt olenko vain niin itsekäs koska pystymme hyvin anopille antamaan tuon raha summan tinkimättä arkimenoista (tosin kaikkea kalliimpaa varten täytyy nykyään säästää paljon pidempään). Mieheni mielestä on itsestään selvää, että autamme hänen äitiään koska hänen äitinsäkin on maksanut hänen menonsa kun on olut lapsi ja nuori. Itse en vain voi ymmärtää tätä logiikkaa koska mielestäni vanhempien kuuluu luonnollisesti maksaa lastensa eläminen silloin kun ovat alaikäisiä ja asuvat kotona.

Tiedän esim. oman äitini saavan paljon pienempää palkkaa ja hän ei todellakaan pyydä lainaan minulta rahaa vaan tulee toimeen omillaan. Täytyy kyllä myöntää, että ostan hänelle esim. lahjaksi usein asioita joista tiedän hänen pitävän mutta hän ei niitä raaski itse ostaa tai saatamme ostaa sisarusteni kanssa kimpassa jonkun isomman jutun lahjaksi. Mutta mielestäni synttäri ja joululahjojen antaminen on aivan eri asia kuin se, että annetaan joka kuukausi toiselle rahaa tosien omasta pyynnöstä.
 
"huh"
[QUOTE="aloittaja";23763189]Kiitos kommenteista! Olen miettinyt olenko vain niin itsekäs koska pystymme hyvin anopille antamaan tuon raha summan tinkimättä arkimenoista (tosin kaikkea kalliimpaa varten täytyy nykyään säästää paljon pidempään). Mieheni mielestä on itsestään selvää, että autamme hänen äitiään koska hänen äitinsäkin on maksanut hänen menonsa kun on olut lapsi ja nuori. Itse en vain voi ymmärtää tätä logiikkaa koska mielestäni vanhempien kuuluu luonnollisesti maksaa lastensa eläminen silloin kun ovat alaikäisiä ja asuvat kotona.

Tiedän esim. oman äitini saavan paljon pienempää palkkaa ja hän ei todellakaan pyydä lainaan minulta rahaa vaan tulee toimeen omillaan. Täytyy kyllä myöntää, että ostan hänelle esim. lahjaksi usein asioita joista tiedän hänen pitävän mutta hän ei niitä raaski itse ostaa tai saatamme ostaa sisarusteni kanssa kimpassa jonkun isomman jutun lahjaksi. Mutta mielestäni synttäri ja joululahjojen antaminen on aivan eri asia kuin se, että annetaan joka kuukausi toiselle rahaa tosien omasta pyynnöstä.[/QUOTE]

Miksi sitten suostut moiseen? itse haistattaisin miehelleni pitkät jos edes ehdottaisi moista. Laina on ihan eri asia kuin ilmaisen rahan syytäminen joka kuukausi. Eihän tuollaiseen kukaan voi suostua!
 
"anna"
[QUOTE="aloittaja";23763189]Kiitos kommenteista! Olen miettinyt olenko vain niin itsekäs koska pystymme hyvin anopille antamaan tuon raha summan tinkimättä arkimenoista (tosin kaikkea kalliimpaa varten täytyy nykyään säästää paljon pidempään). Mieheni mielestä on itsestään selvää, että autamme hänen äitiään koska hänen äitinsäkin on maksanut hänen menonsa kun on olut lapsi ja nuori. [/QUOTE]

Niin, anoppi on elättänyt miehesi mutta tuskin sinua? Mies maksakoot kanssasi puoliksi kaikki yhteiset menot ja laittakoot saman verran rahaa niihin kalliimpiin hankintoihin ja itselle jäävästä rahasta rahoittakoot äitinsä hummaamisen. Tuskin se olisi enää miehestäkään niin mukavaa kun laskujen jälkeen loppu rahat menee äidillensä.
Olisi mielenkiintoista kuulla kauanko miehesi on elatusvelvollinen äidistään; lopun elämänsä vai saman ajan mitä miehesi on itse asunut kotona.
 

Yhteistyössä