• Palvelimen ylläpitotöiden johdosta Kaksplussan keskustelut ovat pois käytöstä aamulla 8.10. n. klo 6.00-7.00. Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

    Kaksplus-toimitus

Teinkö oikein vai väärin?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Siivosin lastenhuoneen todella perusteellisesti parisen viikkoa sitten. Mies oli lasten kanssa pois ja minä tein siellä töitä varmaan neljä tuntia ainakin.

Kaikille leluille oli selvät omat paikkansa niin, että siisteyden pitäminen on helppoa. Meidän 6v on tarkka ja siivoaakin aina hyvin, mutta aika ajoin huoneeseen on tietysti pakko tehdä siivous aikuisen toimestakin.

Meidän 4v sen sijaan ei perusta siivoamisesta tippaakaan.

Huone on pysynyt siistinä mutta sinne on ilmaantunut pari sellaista isoa koppaa joihin on tungettu äkkisiivouksissa jotain ihmeellistä sälää. Siis niillekin on omat paikkansa, mutta kopat onnyt täynnä ties mitä.

Äsken kaadoin ne huoneen lattialla ja siitä lähtien 6v on siivonnut siellä ja huutanut koko sen ajan (eli noin 20min) että "En jaksa, en selviä tästä, en jaksa siivota, en selviä tästä ikinä" jne jne.
 
harmailija
No teit väärin. Auta 6 vuotiasta asiasta ja pakota se 4vuotiaski hommiin mukaan!!!! sen ikäisten pitäisi jo osata siivoilla myös. Väärin teet vanhempaa kohtaan, jos jotain sälää on nyt tullut, mutta aina ennen on siivonnu hyvin. Tiedä vaikka olisi 4v jätöksiä ne.
 
Siis kuka ne on sotkenut, laittanut väärin koreihin tai jotain, se 4-vuotiasko? Onko se 4-vuotinen siivoamassa siellä myös?
Onko 6-vuotas nyt yksin siivoamassa muiden sotkuja vaan siks, koska hän osaa halutessaan siivota ne oikein?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mä olisin tehnyt samoin...mutta onko ne rojut sen 6v:n jälkiä vai 4v:n? Jos isomman, niin mun mielestä sä toimit ihan oikein.
Äsken kun tulimme kotiin ja sanoin 6veelle joka pyysi omenaa, että saat omenan kun olet siivonnut nuo olohuoneessa olevat lelut ensin pois. Ja mitä tekee poika. No siivoaa ne sekalaiset lelut niihin kahteen romukoppaan jotka on jo täynnä sekalaisia leluja.

 
harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mä olisin tehnyt samoin...mutta onko ne rojut sen 6v:n jälkiä vai 4v:n? Jos isomman, niin mun mielestä sä toimit ihan oikein.
Äsken kun tulimme kotiin ja sanoin 6veelle joka pyysi omenaa, että saat omenan kun olet siivonnut nuo olohuoneessa olevat lelut ensin pois. Ja mitä tekee poika. No siivoaa ne sekalaiset lelut niihin kahteen romukoppaan jotka on jo täynnä sekalaisia leluja.
Oletko varma ettei lapsien isi ole käskenyt tehdä niin?
 
ap
Siis lelut on molempien. Tämävain kohdistui nyt enemmän tuohon 6veehen koska hän kiukutteli äsken koko kauppareissun ajan ja on muutenkin koko aamun ollut aivan mahdoton. Ja kun käskin siivota olohuoneen lelut niin siivosi ne jälleen kerran kaikki sekaisin niihin kahteen koppaan.
 
6-vuotias eikä 4- vuotias ei periaatteessa voi olla vielä eivätkä kykene olemaan vastuussa huoneen täys järjestyksestä. se on vanhempien tehtävä. vanhemmat voivat kuitenkin pyytää lasta mukaan siivoomaan huoneen tai muun tilan, joten tehdään siitä mukavaa, ei noin kamalaa! mahtaakohan ne siivota omaa huusholliaan ilosesti kunovat vanhempia?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Äsken kun tulimme kotiin ja sanoin 6veelle joka pyysi omenaa, että saat omenan kun olet siivonnut nuo olohuoneessa olevat lelut ensin pois. Ja mitä tekee poika. No siivoaa ne sekalaiset lelut niihin kahteen romukoppaan jotka on jo täynnä sekalaisia leluja.
Mutta sähän siellä sotkit...?
En minä tuota olohuonetta sotkenut. Sen olivat lapset eilen illalla sotkeneet kun minä olin kaupassa. Ja minä kävin kaatamassa ne lelukopat lastenhuoneen lattialle koska jälleen kerran 6v tunki vain kaikki niihin ja se ei ole mitään siivoamista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis lelut on molempien. Tämävain kohdistui nyt enemmän tuohon 6veehen koska hän kiukutteli äsken koko kauppareissun ajan ja on muutenkin koko aamun ollut aivan mahdoton. Ja kun käskin siivota olohuoneen lelut niin siivosi ne jälleen kerran kaikki sekaisin niihin kahteen koppaan.
no tuo ei oo mikään hyvä rangaistus, tuollainen katkaistaan jäähyllä tuollainen mahottomuus ja puhuttelulla.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mä olisin tehnyt samoin...mutta onko ne rojut sen 6v:n jälkiä vai 4v:n? Jos isomman, niin mun mielestä sä toimit ihan oikein.
Äsken kun tulimme kotiin ja sanoin 6veelle joka pyysi omenaa, että saat omenan kun olet siivonnut nuo olohuoneessa olevat lelut ensin pois. Ja mitä tekee poika. No siivoaa ne sekalaiset lelut niihin kahteen romukoppaan jotka on jo täynnä sekalaisia leluja.
Oletko varma ettei lapsien isi ole käskenyt tehdä niin?
No olen. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mä olisin tehnyt samoin...mutta onko ne rojut sen 6v:n jälkiä vai 4v:n? Jos isomman, niin mun mielestä sä toimit ihan oikein.
Äsken kun tulimme kotiin ja sanoin 6veelle joka pyysi omenaa, että saat omenan kun olet siivonnut nuo olohuoneessa olevat lelut ensin pois. Ja mitä tekee poika. No siivoaa ne sekalaiset lelut niihin kahteen romukoppaan jotka on jo täynnä sekalaisia leluja.
ei herran jumala. sun lapseshan siivoi ne! ja sä rankaiset lisää!
 
Just noin saadaan lapset inhoamaan kotitöitä ja isompina kun tajuavat miten vanhemmat käyttävät auktoriteettiään räikeästi väärin niin arvostuskin heitä kohtaan katoaa.

Anna se omena sille lapselle, kone kiinni ja menet lastesi kanssa lajittelemaan leluja.
 
*
Jos siivouksesta tehdään rangaistuskeino sille että lapsi on kiukutellut kaupassa, niin....Inhoaa siivoamista varmasti koko ikänsä. Nyt meette perä edellä puuhun tuolla taktiikalla! Mene mukaan auttamaan, tehkää siitä hauskaa esim. "tämä nalle haluaa omaan kotiin tähän laatikkoon", "tämä nukke asuu tässä punaisessa laatikossa" jne.
 
harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mä olisin tehnyt samoin...mutta onko ne rojut sen 6v:n jälkiä vai 4v:n? Jos isomman, niin mun mielestä sä toimit ihan oikein.
Äsken kun tulimme kotiin ja sanoin 6veelle joka pyysi omenaa, että saat omenan kun olet siivonnut nuo olohuoneessa olevat lelut ensin pois. Ja mitä tekee poika. No siivoaa ne sekalaiset lelut niihin kahteen romukoppaan jotka on jo täynnä sekalaisia leluja.
Oletko varma ettei lapsien isi ole käskenyt tehdä niin?
No olen. :D
Kohtuuton olet silti ja voit saada ikuiset arvet lapselle eripuraisuutta sisaruksien kesken. Toinen varmaan lällättelee ja kiusauksissaan tekee ensikerralla sotkua, jota isosisarus saa sit ne siivota..

Sano vielä, että 6v on tyttö ja 4v on poika?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Äsken kun tulimme kotiin ja sanoin 6veelle joka pyysi omenaa, että saat omenan kun olet siivonnut nuo olohuoneessa olevat lelut ensin pois. Ja mitä tekee poika. No siivoaa ne sekalaiset lelut niihin kahteen romukoppaan jotka on jo täynnä sekalaisia leluja.
Tuota... ketähän se nyt mahtaa eniten häiritä, etteivät ne lelut ole just oikeissa koreissa / kopeissa?
Eikös se ole pää-asia, että ne on kerätty, eikä pitkin lattioita. Niitä lapsia itseäänhän se sit kiukuttaa jos autoja ei löydy autoleikkiin, tai maatalon eläimiä eläinleikkiin jne.
Minusta tuo on nyt vähän kohtuutonta pyytää ja vaatia leluissa vielä "tiettyä järjestystäkin" - muinusta sen pitäisi riittää, että ne on pois lattioilta ja sänkyjen / sohvien alta, että voi imuroida.
 

Yhteistyössä