Teinityttöjen vanhempia paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitipuoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitipuoli

Vieras
Mieheni 13-vuotias tytär on muuttanut meille monen vuoden pohdinnan ja asioiden vatkaamisen jälkeen. Oloni on tyytyväinen ja onnellinen ja odotan hyvillä mielin sitä, millaiseksi perheemme nyt sitten jatkossa muodostuu. Meillä on tytön kanssa hyvä ja lämmin suhde ja olemme olleet läheisiä yli puolet hänen elämästään. Hänellä on pieniä sisaruksia täällä, jotka ovat onnesta sykkyrällä, kun saavat "sikkon" lähelle.

Mutta, mutta...Kyllä minua silti hirvittää!! Ala nyt tuosta noin vaan sitten tässä kasvattaa teini-ikäistä drama queeniä! Miten minä tästä selviän? Nyt tarvitaan kannustavia sanoja ja ihan käytännön neuvojakin. Minulla ei lähipiirissä ole kenelläkään noin "isoja" lapsia.

Meillä on monia käytännön asioita, joita pitäisi yhdessä mieheni kanssa päättää ja tytön kanssa sopia. Mikä on esim. tuonikäisellä yleensä kotiintuloaika viikolla, entäs viikonloppuna? Meillä ollessaan tyttö on saanut olla iltaisin 9 asti ulkona, nyt kesällä tuossa meidän kerrostalon sisäpihalla myöhempäänkin.

Entäs paljonko teidän teininne saavat viikkorahaa? Kuinka paljon teinityttönne saavat itse päättää esim. vaatehankinnoistaan ja pukeutumisestaan ylipäätään?

meillä vaatteet mennää ostamaan yhdessä,turha ostella yksin koska mikään ei kelpaa ellei ite mukana.kuukausirahaa saavat 10e ja lisäksi jos tulee jotain synttäreitä ym niin annan niihin rahaa.luottamus on kaiken a ja o,sen kun sais pysymään puolin ja toisin niin helpottaa ongelmatilanteita.meillä koulupvinä tulevat kotiin 20.30 ellei jo sitä ennen.

Se auttaa jo pitkälle että teillä on hyvät välit tytärpuolen kanssa :hug:
Tyttö on jo niin iso että keskustelemalla hänenkin kanssaan asioista saatte varmasti yhteiset säännöt toimimaan. Koulun alkaessa mielestäni tuo kello 9 kotiintuloaika on ihan hyvä odottaen että läksyt ja muut on hoidettuna. Viikkoraha on laaja käsite ja riippuu paljolti myös teidän varallisuudestanne. Oisko 15? sopiva?

mun tytär on 14.
viikkorahaa ei ole käytössä vielä, ei ole pyytänyt, siksi. rahaa hän saa pikkuveljen hoidosta ja aina tarpeeseen (elokuviin kamujen kaa tms). ostaa pääasiassa ite vaatteensa, joten annan rahaa, en voi oikeastaan ostaa ku sukkia ja alkkareita hänelle. liiviostoksilla koitan vielä roikkua mukana, että tulee oikea koko.
kesä on aina eri aikaa kun kouluaika. koulupäivinä nukkumassa ollaan 21/22, riippuen moneksiko aamulla kouluun.
kännykkälaskun maksan, ei ole saldorajaa, tyttö on aika pihi käyttäjä.
ton ikäsen kanssa voit ite puhua jo kuin aikuiselle ja sopia asiat.

Juu, olen jo huomannut, että vaatteita ei juuri kannata meidän aikuisten mennä omin päin ostelemaan. Lähinnä mietin, että mitä tuonikäisen voi antaa ja olettaa ostavan "omista rahoistaan", eli onnistuuko sellainen vielä ollenkaan, että antaisi kuukausi/viikkorahan, jonka tulisi riittää myös joihinkin omiin hankintoihin kuten kosmetiikkaan jne. Täytyy vähän seurailla ja miettiä, josko neito olisi jo sen verran vastuullinen, että pystyisi tuohon...

Meillä on tytöllä käytössä prepaid, niin varmaan jatkossakin.

Alkuperäinen kirjoittaja äitipuoli:
Juu, olen jo huomannut, että vaatteita ei juuri kannata meidän aikuisten mennä omin päin ostelemaan. Lähinnä mietin, että mitä tuonikäisen voi antaa ja olettaa ostavan "omista rahoistaan", eli onnistuuko sellainen vielä ollenkaan, että antaisi kuukausi/viikkorahan, jonka tulisi riittää myös joihinkin omiin hankintoihin kuten kosmetiikkaan jne. Täytyy vähän seurailla ja miettiä, josko neito olisi jo sen verran vastuullinen, että pystyisi tuohon...

Meillä on tytöllä käytössä prepaid, niin varmaan jatkossakin.

Kannattaa tytön kanssa tuostakin puhua, onko hän tottunut ostamaan itse vai onko äiti ennen ostanut? Esim siteiden osto saattaa olla nolo paikka. Kaikki muutoinkin maksaa nykyisin niin paljon että 10? ei oikein tee yhtään mitään ja ku miettii että ite on tuossa iässä saanut 10 markkaa viikkorahaa.
Kympillä pääsee leffaan ja saa karkkipussin ja se on siinä.

Meillä myös vaatteet ostetaan yhdessä,mutta joskus on käynyt itse tyttö ostamassa alesta jotain ja soittaa aina ja varmistaa että saa ostaa.Kuukausiraha on 10e ja puhelimeen ladataan 10e kuussa puheaikaa.Kotiin arkisin kahdeksalta ja nukkumaan kymmeneltä.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Meillä myös vaatteet ostetaan yhdessä,mutta joskus on käynyt itse tyttö ostamassa alesta jotain ja soittaa aina ja varmistaa että saa ostaa.Kuukausiraha on 10e ja puhelimeen ladataan 10e kuussa puheaikaa.Kotiin arkisin kahdeksalta ja nukkumaan kymmeneltä.

Anteeksi mutta riittääkö tuo 10? kuukaudessa oikein mihinkään? Saako lapsi siis ylimääräistä muutoin esim jos menee leffaan tms?

Meillä ovat teinit saaneet 10-15 euroa karkkirahaa tilille ja muut harrastusmeno päälle. Vaatteita on ostettu joskus yhdessä, joskus teini yksin. Mukaan olen mennyt aina kun on pyydetty. Minulla on ollut tapana aina pyytää kuitit ja vaihtoraha. Joskus annan erikseen humputtelurahaa tai välipalarahaa, josta ei tarvitse tehdä tiliä.

*vastaa vaikka ei olekaan teinitytön äiti*

Yhteistyössä