Kovin "kilteiltä" monien muiden teinit tuntuu, kun täällä ei edes ns. ymmärretä sitä veen ja ja hoon hokemista
SE ON ärsyttävää, mutta hyvin tavallista käytöstä teiniltä. Mitä noihin muksimisiin ja käytökseen muita perheenjäseniä kohtaan tulee, niin: eihän väkivalta ole missään muodossa hyväksyttävää, keneltäkään. Tuli vaan mieleen, että se teini on niin raivoissaan/tunteidensa vietävissä, että siksi käyttäytyy noin.Ei siis tee "epänormaaliuttaan" tai pahuuttaan sitä.
Minulla tytär, pian 14.v ja käytös aika samantapaista. Ei nyt varsin käy keneenkään kiinni, mutta haukkuu pikkusisartaan, käytttää ihan karseaa kieltä (jota EI oo oppinut kotoa, vastine joillekin ketjun ylemmille näsäviisaille) ja paiskoo ovia ja LUJAA. Ei noudata likikään aina kotiintuloaikoja, jne.... Koulussa sosiaalinen, auttavainen ja kuuluu koulun oppilashallitukseen, on tukioppilas jne... Kotona käytös karseaa. Lasken ikään kuuluvaksi, en niinkään kasvatuksessa epäonnistumiseen. Vaikka virheitä toki olemme tehneet ja väliin paljonkin. Tämä tyttö kun vaan on ollut koko ikänsä itsepäinen. Osasi jo 3-vuotiaana huutaa lujaa "apua", jos ei saanut tahtpoaan läpi. Kt:ssa kun asuttiin, niin naapurit ei noita väliin pitkiäkin aikoja "apua"-huutoja olis kuunnellut soittamatta poliisia.Väliin oli pakko antaa periksi, sillä tämä tyttö jaksoi huutaa vaikka 2 tuntia putkeen, se tuli kokeiltua ja varoitushan siitä tuli isännöitsijältä tai oikeammin tiedustelu, miksi lapsi niin kovin huutaa.... samperi.
Ap:lle: ymmärrän tunteesi tilannetta kohtaan ja kyrsiintymisesi asiaan. Vanhempi SAA suuttua/turhautua ja myös osoittaa sen. Itse menin joskus "lapsentasolle" ja liki otin raivelista kiinni. Onneksi nykyään "vain" ulkoilutan kitapurjeita tai painun toiseen huoneeseen. Meillä muuten tyttö ei noudata arestia, tai ainakin se on hyvin hankalaa. Huoneensa ovea ei saa lukkoon, ja tyttöhän menee siitä ulos, jos on mennäkseen. Kuukausirahan menetys hiukan hillitsee tahtia, välillä. Mutta minä oletan, että tahti rauhoittuu iän myötä, kilenkäyttö siistityy/ne p.erkeleet sanotaan vaan puoliääneen, ja elämä rauhoittuu.
On meillä ollut muutama sellainenkin "yhteenotto", että meidänkin olisi jo joidenkin ketjuun osallistuneiden mielestä varmaan pitänyt ottaa yhteys perhenlaan/sossuun. Mutta miksi minä en oikein heihin tässä kohtaa? Ehkä siitä on apua, joissain tilanteissa/perheissä, mutta pitänee muistaa, että joskus he vain hämmentävät sopan vielä sekaisemmaksi. Keskimmäisen tytön kanssa aikanaan käyty perhenlassa. Siitä oli apua. Mutta hänen kanssaan kyse oli´muusta asiasta´, liittyen koulukypsyyteen.
Mutta jos voimat täysin lopussa/tilanne IHAN jumissa, tai ehkä jo ennenkin (jos tuntee itsensä ja tietää ettei oikeasti enää jaksa) niin minä ehkä luottaisin tässä asiassa perhenlaan. Riippuu toki kaupungistakin, ja perhenlan työntekijöistä, mikä on avunsaannin summa.
Mutta kyllä teini-ikä ON myrskyisää, toisilla, HYVINKIN myrskyisää ja silti heistäkin tulee ihan "kunnon ihmisiä". Ehkä tuo tietty´väkivaltaisuus pitäisi koittaa jotenkin kanavoida muualle.... Joku "rajumpi", liikunnallinen harrastus..... Tunteiden hallinta ja se, mitä niistä rajuista tunnekuohuista seuraa, jalostuu iän myötä, yleensä. Silloin ei ekaksi mennä muksimaan. Minua vaan ihmetytti eräiden halu siihen väittämään, että vika aina automaattisesti olisi vanhemmissa.