Teinin tuhoisa elämäntyyli...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahdistunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
se käsi käsiduunauksesta kulu kuten ei römpsäkään. jotku vaan on ajoissa niissä hommissa. ja milloin nuoret ei olsi kokeillu viinaa? liian kova kuri voi ajaa tommoseenkin, voisko hiukan höllätä? muistan omasta nuoruudesta kun kotona oltiin tiukkoina joka asiasta niin murrosiän uhmalla varmasti kokeiltiin kaikki kielletty.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Miten voi olla rahaa käytössä niin paljon et voi ostella muillekin? Hyväksyntää ja läheisyyttä hakee pieni. Toivottavasti myös te vanhemmat vietätte hänen kanssaan aikaa..

No ei sillä hirveesti sitä rahaa olekaan, saa n. 10-20?/kk käyttöön, eli aika vähän, mut käyttää ne sit näköjään nuihin muihin :-(. En tiä mistä on saanut juomisiin rahat, voi olla et isovanhemmilta tai sit varastanut. Meillä on hyvin perhekeskeinen perhe, syödään joka päivä yhdessä ja tehdään paljon asioita perheen kesken, toki teini on vähentänyt iltaisin yhdessäoloa muiden kans, mutta olen ajatellut että johtuu siitä et haluaa itsenäistyä ja en ole sitä väkisin illalla muun perheen seuraan raahannut.

Tällä hetkellä tuntuu, että olen maailman huonoin äiti ja mietin et miksi näin on käynyt ja mitä olen tehnyt väärin.

:hug: Jos olisit ns huono äiti, et olisi huolissasi etkä olisi edes huomannut muutoksia tytössä. Kun tuntee oman lapsensa ja on viettänyt hänen kanssaan aikaa, huomaa ne muutoksetkin ajoissa :hug: Kirjoituksestasi paistaakin että olette perhe, jotka välittävät toisistaan. Onko sinun ollut vaikea hyväksyä tytön kasvu teiniksi? Teettekö asioita, joista myös teini kiinnostunut vai teettekö samoja asioita kuin ennenkin. Ymmärrän ettei nuori halua viettää koti-iltoja yhtä usein kuin ennen. Mutta esim. konserttimatka, shoppailu, meikkikurssi yhdessä?

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Vietä aikaa lapsesi kanssa, lähtekää yhdessä reissuun, kerro että rakastat ja olet aina lähellä, kysy mitä kuuluu ja odota myös vastausta, anna aikaa.
:hug:

Tämä on mun mielestä hyvä, normaali ja tavallinen ja aito tapa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti neljälle:
Minäkin sain vahingossa tyttären päiväkirjan käsiini ja aloin ensin katsoa mikä vihko se on ja järkytyin sisällöstä. Itsetuhoisia ajatuksia (15-v:llä) vihko täynnä, tupakka kokeilua ja kertomuksia kuinka kaverit kännänneet, mutta itse ei ole uskaltanut. Sitten kirjoitti kuinka on viilellyt itseään. Aloin miettimään että tosiaan hän käyttää aina pitkähihaisia paitoja.
Sattumalta meillä oli juhlat tulossa ja olin luvannut hankkia tyttärelleni ihanan mekon juhliin, hankin sen samantien ja käskin sovittamaan. Ensin ei suostunut, mutta sanoin että se pitää sovittaa, jos se ei käy niin se pitää palauttaa samantien. Meni omaan huoneeseen sovittamaan ja tuli takaisin näyttämään niin että oli laittanut ranteisiin hikipannat. Käskin ottaa ne pois jotta saan otettua kuvan, ei suostunut. Samalla huomasin kuinka tuoreet arvet pilkisti, purskahdin itkuun että mitä olet mennyt tekemään. Lähdettiin samana iltana päivystykseen ja asiat alkoi rullaamaan eteenpäin. Nyt tytär käynyt nuorisopsykiatrilla vuoden ajan ja meillä hyvin luottavainen suhde.
sinuna en kertoisi että olet lukenut,mutta keksi jotain millä paljastat tyttäresi esim että joku on nähnyt että ollut porukassa jossa on juotu alkoholia tai jotain muuta sujuvaa. Kannattaa puuttua asiaan nyt kun vielä voi jollainlailla vaikuttaa nuoreen.

voi =0(. Onneksi sait asiasta heti kiinni. Voimia!

Yhteistyössä