Teinien seurustelu ja vanhempien välit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mariia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mariia"

Vieras
Eli tässä vähän taustatietoa aluksi, mun 15-vuotias poikani on nyt seurustellut/pitänyt yhtä/ollut kimpassa miten sen nyt haluaa tuon ikäisenä ilmaista jo pari vuotta tosi kivan samanikäisen tytön kanssa. Pelisäännöt on ollu selvät, ollaan tutustuttu tytön vanhempiin ja tehty paljon asioita yhdessä perheinä.

Olen yrittänyt olla nipottamatta ja liikaa puuttumatta - ehkä olettaen näkeväni ongelmat kun koko ajan täällä meillä (tai tytön kotona pyörivät.) Antaa heidän nauttia ihastuksestaan ja kasvamisesta. Nyt kuitenkin useamman kerran tyttö on lähtenyt meiltä "ovet paukkuen", poika on paristi jopa itkeskellyt, huutoriidat kuuluvat kyllä vaikka yrittäisin korvani sulkea. Poika kertoi äskettäin, että tyttö olis pussaillu/lääpiskellyt jonkun toisen kanssa ja, että nyt ottaa koville. Yritän suhtautua häneen kuin aikuiseen vaikkei sitä mitenkään vielä ole, varmasti tekee yhtä kipeää silti.

Menneenä viikon loppuna tyttö kävi sitten pojan kimppuun, löi, kynsi ja potki. Mieheni meni väliin ja pidettiin palaveriä tytön vanhempien kanssa, vähättelivät koko tilanteen ja "tuon ikäisenä ei ole niin vakavaa, äh kyllä pojan pitää puolustautua jos tytöllä on vähän vahva temperamentti." Olin aivan sanaton. Teinit ovat sopineet ja tyttö käy meillä kuten ennenkin ja ovat niin rakastuneita että.. Minun on silti vaikeaa suhtautua tyttöön (vaikken koko totuutta voi toki tietää), mutta eikai kukaan halua lastaan satutettavan henkisesti tai fyysisesti, kenenkään toimesta.

Jeesiä? Ristiriitaiset ajatukset poukkoilee hullunlailla :(

Olisiko se sitten hyväksyttävää jos poika olisi käynyt tyttöön kiinni? Tuon ikäisillä ihan normaalia, pitää vain hyväksyä jos pahempaa ei tapahdu? Tuollaiseen pitää heti tarttua, sukupuolesta välittämättä.

• Tykkää
Reactions: fortunate
Ei tietenkään minusta kummaltakaan hyväksyttävää! Olen yrittänyt ajatella, että sopivat omat asiansa enkä halua tunkea nokkaani liikaa ja ahdistella heitä, mutta jos tyttö käy pojan kimppuun omassa kodissamme oli syy mikä tahansa tuntuu se minusta kamalalta :(

Mitä tarkoitat, että tuon ikäisenä? Onko se tosiasn mielestäsi iästä kiinni milloin voi toista pettää tai hakata? :O

Ja tosiaan kun poika on omani tyttö ei, olen yrittänyt delegoida asian niin että tytön vanhemmat hoitavat tämän asian keskenään, mutta heidän mielestään mitään ei ole tapahtunut...

[QUOTE="mariia";28602508]Ei tietenkään minusta kummaltakaan hyväksyttävää! Olen yrittänyt ajatella, että sopivat omat asiansa enkä halua tunkea nokkaani liikaa ja ahdistella heitä, mutta jos tyttö käy pojan kimppuun omassa kodissamme oli syy mikä tahansa tuntuu se minusta kamalalta :(

Mitä tarkoitat, että tuon ikäisenä? Onko se tosiasn mielestäsi iästä kiinni milloin voi toista pettää tai hakata? :O[/QUOTE]

Tytön vanhemmat olivat kommentoineet noin, siksi laitoin kysymysmerkin että asia ei ole niin.

[QUOTE="mariia";28602514]Ja tosiaan kun poika on omani tyttö ei, olen yrittänyt delegoida asian niin että tytön vanhemmat hoitavat tämän asian keskenään, mutta heidän mielestään mitään ei ole tapahtunut...[/QUOTE]

Sinun poikasi suhde kyseessä, joten voit hoitaa asiaa itsekin.

Meillä olisi meidän säännöt ja tytölle tulisi kyllä porttikielto. Meillä kun ei ketään lyödä eikä potkita oltiin kuinka rakastuneita tahansa. Valmistautukaa siihen, että kesän aikana tämät tyttö lähtee omille teilleen, kun noin ryppy rakkaudessa ja toisten kanssa pussailee.

Puhuisin vakavasti poikani kanssa ja kehottaisin harkitsemaan seurustelusuhteen lopettamista. Aivan samalla tavalla kuin kehottaisin tytärtäni, jos poikaystävä kävisi päälle.

[QUOTE="mariia";28602458]Menneenä viikon loppuna tyttö kävi sitten pojan kimppuun, löi, kynsi ja potki.[/QUOTE]

Suht yleistä Suomessa - jotkut naiset kokevat, että heillä on oikeus "miehen tavoin" toimia riitatilanteissa. Osa vanhemmista kasvattaa tyttärensä vihaamaan "sisar hentoisuutta" katsomuksena.

Harvinaista tämä on maissa, joissa miehen valta on suurempi ja miehet ehkä enemmän ekspressiivisiä maskuliiniudellaan.

Ottaisin poikani juttutuokioon, tai isänsä ottaisi, kun olisi ensin puhuttu isän kanssa, tai voitais ehkä kolmestaankin jutella seurustelusta ja parisuhteista.

Viestini pojalleni olisi, että ymmärrän että olet ihastunut/rakastunut, mutta asia johon ei pidä parisuhteessa totuttautua eikä antaa toisenkaan totuttautua, on väkivalta. Miehet eivät saa käydä naisten kimppuun eivätkä naiset miehen kimppuun, pojat tyttöjen kimppuun eivätkä tytöt poikien. Huutamisenkin kanssa voisi miettiä muitakin vaihtoehtoja keskusteluun ja äänensävyihin.

Poika itse tietänee asiansa ja sydämensä parhaiten, mutta muistuttaisin, että ensimmäinen seurustelusuhde ei välttämättä ole se lopullinen.

Huonosta käytöksestä kattoni alla voisin sanoa suoraankin 15-vuotiaalle vieraalle nuorelle, on hän tyttö tai poika. Esimerkiksi että huuda missä huudat, mutta minun kattoni alla ei huudeta.

Joskus näiden seurustelevien teinien vanhemmat tekevät karhunpalveluksen omille lapsilleen adoptoimalla teini-ikäisen miniä- tai vävykandidaatin melkein-perheen-jäseneksi. Tämä johtaa tilanteeseen, jossa oma nuoruusikäinen saattaa joutua puun ja kuoren väliin: vaikka nuoruusiän seurustelu jo nuoren keskeneräisyyden vuoksi olisi taipuvainen päättymään ja rakkauden kohde vaihtumaan, ei seurustelua voidakaan lopettaa siksi kun äiti ja isäkin niin tykkää mun poika/tyttökaverista. Poika- ja tyttökavereista saa toki vanhemmat tykätä, mutta sen oman nuoren oikeus kasvaa turvallisesti perheessään olisi alle parikymppisten seurustelussa kyllä tarkkaan pidettävä mielessä: kaikki suhteet eivät ole ikuisia.

Yhteistyössä