Teinien/nuorten aikuisten vanhemmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hjälp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hjälp

Vieras
On tuo oma nuoruus jo jäänyt unholaan, joten kyselen teiltä, onko seuraavanlainen normaalia. Tyttö, 18 v., on muuttunut viime aikoina iloisesta, osallistuvasta nuoresta naisesta sulkeutuneeksi, totiseksi ja äkäiseksi. Tiedossa on, että parisuhderintamalla on kärhämää, mutta kun koko tytön olemus on muuttunut niin totaalisesti. Kyse ei ole omasta tytöstä, vaan kummi-tytöstä, jota näen pitkän välimatkan vuoksi harvoin.
Olen jo puheluissa kiinnittänyt huomiota synkkyyteen, vähäsanaisuuteen ja ärtyneeseen äänensävyyn ja nyt, kun hän oli omasta halustaan kyläilemässä, hämmästyin kovin. Syystä että, vaikka hän itse halusi tulla kylään, hän vietti koko kyläilyajan meidän vierashuoneessa ja jutteli vain silloin, jos minä tai mieheni kysyttiin jotain. Puhelinta näpräsi aivan koko ajan. Ainakin jos näimme. En nähnyt hänen syövän koko vierailun aikana kuin pari leipää. Oli kuulemma koko ajan täysi.

Onko tämä normaalia teini-iän mielialoja ja reagoimista, vai onko merkkejä esim. masennuksesta?

No jos on ongelmaa parisuhteessa niin sanoisin että ihan normaalia, mut jos se jatkuu pitkäänki tuommosena niin alkaisin jo kiinnittää huomiota enemmänki. Mulla ainaki on parisuhdeongelmat aiheuttanu just syömättömyyttä ja alakuloa, olen halunnu olla yksin jne, mut aina on aika auttanu, tai ongelman ratkeaminen. Joten eiköhän se ole teinillä ihan sama juttu. Koittaisin jutella sen kans vähän jos vaikka haluais puhua...

Ehkä yhden vierailun takia ei kannata alkaa ylitulkintoihin, nuo ajat kun ovat niin kovinkovin herkkiä ja mielialat vaihtuvat jyrkästi suunnasta toiseen. Vai kerrotko jo usemman kuukauden pituisesta kaudesta puheluineen ja vierailuineen?

Mutta yhteyttä häneen kannattaa ilman muuta pitää, joku fb:n kautta, tekstiviestein ja meilein, ja keksiä vaikka vähän keksimällä syitä seuraavaan yhteiseen tapaamiseen. Ja mitä arkisempia ja tavallisempia juttuja hänen kanssaan juttelet ja teet, niin sitä parempi.

Toivoisin omillekin teineille aikuisia, jotka pitäisivät silmänsä ja korvansa auki maailman ollessa nuorille vaikea.

Kyllähän tuossa masennustakin voi olla taustalla. Mutta ei välttämättä. Riippuu niin paljon nuoresta ja hänen luonteestaan.

Meillä esikoinen alkoi käyttäytyä...mikähän sana olisi oikea kuvaamaan asiaa....jääräpäisemmin ja itsekkäämmin siinä vaiheessa, kun asuminen aikuisena saman katon alla äidin ja pikkuveljen kanssa ei ollut enää niin mukavaa vaan alkoi haikailla jo omaan asuntoon. Ei mun tyttö ilkeä ollut tai muutenkaan erityisen hankala, mutta huomasin hänestä kyllä, että yhteiselomme alkaa olla loppusuorilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Hjälp:
On tuo oma nuoruus jo jäänyt unholaan, joten kyselen teiltä, onko seuraavanlainen normaalia. Tyttö, 18 v., on muuttunut viime aikoina iloisesta, osallistuvasta nuoresta naisesta sulkeutuneeksi, totiseksi ja äkäiseksi. Tiedossa on, että parisuhderintamalla on kärhämää, mutta kun koko tytön olemus on muuttunut niin totaalisesti. Kyse ei ole omasta tytöstä, vaan kummi-tytöstä, jota näen pitkän välimatkan vuoksi harvoin.
Olen jo puheluissa kiinnittänyt huomiota synkkyyteen, vähäsanaisuuteen ja ärtyneeseen äänensävyyn ja nyt, kun hän oli omasta halustaan kyläilemässä, hämmästyin kovin. Syystä että, vaikka hän itse halusi tulla kylään, hän vietti koko kyläilyajan meidän vierashuoneessa ja jutteli vain silloin, jos minä tai mieheni kysyttiin jotain. Puhelinta näpräsi aivan koko ajan. Ainakin jos näimme. En nähnyt hänen syövän koko vierailun aikana kuin pari leipää. Oli kuulemma koko ajan täysi.

Onko tämä normaalia teini-iän mielialoja ja reagoimista, vai onko merkkejä esim. masennuksesta?

Tuo syöminen voi olla avainasemmassa. Vaikuttaa anoreksialta.Nälkäinen on äkäinen, pitää täysin pakkansa. Minulla oli 14v ja nyt tytölläni alkava. Jatkuvaa vahtimista ison tytön kanssa. Elämä on!

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

Tuo syöminen voi olla avainasemmassa. Vaikuttaa anoreksialta.Nälkäinen on äkäinen, pitää täysin pakkansa. Minulla oli 14v ja nyt tytölläni alkava. Jatkuvaa vahtimista ison tytön kanssa. Elämä on!

No ei nyt sentään heti kannata epäillä että anoreksiaan olis sairastumassa. Tässä vaiheessa pistäisin syömättömyyden nimenomaan sen piikkiin että on murheita...

Olikin tullut jo vastauksia. Kiitoksia! Pidän silmäni ja korvani auki ja seurailen tilannetta. Aiemmin tyttö on mielellään puhunut kaikesta mieltä painavasta, mutta nyt selvästi karttelee ja kun hieman kyselin, jotta mitä kuuluu, niin selkeästi ärtyi. Haluan osoittaa, että olen aina käytettävissä, jos on jotain mielen päällä, mutta en halua olla tyrkky, ettei ala ahdistamaan. Tuntuu hankalalta.

Olikin tullut jo vastauksia. Kiitoksia! Pidän silmäni ja korvani auki ja seurailen tilannetta. Aiemmin tyttö on mielellään puhunut kaikesta mieltä painavasta, mutta nyt selvästi karttelee ja kun hieman kyselin, jotta mitä kuuluu, niin selkeästi ärtyi. Haluan osoittaa, että olen aina käytettävissä, jos on jotain mielen päällä, mutta en halua olla tyrkky, ettei ala ahdistamaan. Tuntuu hankalalta.
Tossa iässä taitaa olla aika normaalia, että ärsyttää herkästi, jos kokee sukulaisten pitävän nuorta vielä lapsena ja kysymyksiä yksityisasioiden urkkimisena. Ja tarkoitan tällä sitä, että nuori kokee ne kyselyt noin enkä sitä, että kysyjä tarkoittaisi urkkia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuinka kauan hän teillä vieraili?

.... En nähnyt hänen syövän koko vierailun aikana kuin pari leipää.

Viikonlopun ajan.

Kyllä minäkin uskon ja toivon, että kyse on rakkausrintaman ja muutosten aiheuttaman stressin ilmentymää tämä.
Sitä vaan herkästi huolestuu rakkaasta ja tärkeästä ihmisestä. Muutos on kuitenkin niin ilmeinen ja olen tytön hyvin tuntenut syntymästään saakka. Olen aina ollut tytölle tosi tärkeä ihminen, kuten hänkin minulle.

Tottahan se on, että itselläkin nuorena rakkaushuolet teki syömättömyyttä ja ärtyneisyyttä.

Toivottavasti helpottaa hällä pian!

18-v. ei kyllä ole teini-ikäinen. Veikkaisin, että kyllä tuossa rakkausrintaman surua on. Ei kai silloin nälkäkään ole. Parasta antaa olla rauhassa. Kyllä tyttö sitten avautuu, kun solmutkin avautuu.

Itsellä rupesi 16-vuotiaana ahistammaan.Asuin pienessä asunnossa isäni kanssa kahdestaan,jossa ei oikein minkäänlaista yksityisyyttä.17-vuotiaana muutin ommaan asuntoon ja luulin,että saan vihdoin omaa rauhaa,niin alkoi koko suku "ahistelemmaan".Joka päivä kyläilyä ja koko ajan puhelimella häiriköintiä jne...sain olla vielä vähemmän rauhassa,kuin isäni kanssa asuessa!!!Hirveätä arvostelua naispuolisilta sukulaisilta,kun olin aika sotkuinen,että miten voi ellää nuin ja plaa plaa...kuka on sanonu,että tarviaa änkeä,jos niin ällöttää!Käytökseni heitä kohtaan alkoi muistuttammaan tuollaista.Olin ärtynyt,pyrin mahollisimman vähiin kontakteihin jne...lopulta en ennää avannu ovea kellekkään,taikka vastannu puhelimmeen:D Jos siis tilanne on se,että haluaa itsenäistyä,ommaa tillaa jne ja sitä ei sukulaiset tajua,vaan tunkeevat joka paikasta,eikä missään saa olla rauhassa,niin suosittelen,että annat ymmärtää,että teille saa tulla,mutta et tyrkytä seuraasi.Just tuo,että tyttö tuli teille ja meni sinne rauhallisimpaan huoneeseen yksin,on ehkä merkki siitä,että halusi hetken hengähtää?! Minulla oli tapana mennä toisen mummoni luo,jossa sain olla rauhassa...Hän ei udellu,taikka kommentoinut elämääni milläänlailla...kyseli vaan,että onhan ruokaa ja rahhaa ja siinä se...

Kiitokset vastauksista! Hyviä pointteja oli ja juuri noita olin itsekin ajatellut myös eli haluaa ehkä olla rauhassa ja enää ei aikuisten neuvot ja seura kiinnosta.
Pistin tytölle viestiä, jotta olen huolissani, mutta annan olla omassa rauhassa ja minuun päin saa aina olla yhteydessä, jos siltä tuntuu. Vastasi, jotta elämä on tällä hetkellä täyttä paskaa, muttei kannata huolehtia. Eli huolia on hällä, muttei halua jutella ainakaan vielä. Äitinsä kanssa juttelin myös aiheesta ja hän on ollut jo pitkään huolissaan eli en ollut tehnyt hätäisiä tulkintoja lyhyeltä ajalta.

Nyt vain toivotaan asioiden menevän parempaan suuntaan. Mikä se mahtaakaan olla äidin ja isän huoli, kun kummitätikin näin on sydän syrjällään? *oman lapsen nuoruutta ja aikuisuutta odotellessa*

Yhteistyössä