Teinien käytöksestä ja kasvatuksesta... Olen aika järkyttynyt tyttöni kaverin perheen menoon.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Emmin" äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Emmin" äiti

Vieras
Tytöt ovat 14-vuotiaita. Täysiä lapsia siis minun ajatuskaavan mukaan. Täyttävät 15v tänä vuonna myöhemmin.

Aiemmin jo meidän "Emmi" kertoili miten "Iida" saa aina uusia merkkivaatteita, Iida saa käydä alkoholillisissa diskoissa. Iida saa käydä mäkkärissä syömässä usein ja Iidan äiti ei suutu vaikka Iida joskus tulis kännissä kotiin. Kiroillakin heillä saa. Iidalla on ollut jo poikakaverikin ja sekin oli hänen vanhemmille ok.
Ajattelin, että höpönpöpön ja sanoinkin, mutta myöhemmin olen tutustunut tämän Iidan äitiin. Tytöistä kun on tullut hyviä kavereita yläkouluun menon jälkeen, ovat samalla luokalla. Kuskataan tyttöjä toistensa luokse, koska välimatkaa on kuitenkin noin 7 km.

No, Emmiä toki harmittaa kun Iida saa riekkua viikonloppuna kyllä pussikaljaporukoissa puolille öin ja hänellä ei tulis kuuloonkaan. Nuorisodiskoon pääsee meidänkin neiti, sellaiseen missä on puhallutus ovella, mutta ei siihen missä on live-esiintyjiäkin ja käy paljon täysikäisiäkin...

Tämä Iida käy harvase päivä shoppailemassa uusi merkkivaatteita ja ulkona syömässä.

Jännää on se, että heidän perhe ei selvästikään ole edes hyvätuloinen. Äitinsä kanssa olen hieman jutellut näistä asioista ja hänen kanta on, että nuo asiat (myös kiroilu ja äidille haistattelu) kuuluu teini-ikään.

Iidalle ei tule edes mitään rangaistuksia mistään. Vaan saa rahaa merkkivaatteisiin, vaikka olisi haistattanut äidilleen paskat ja tullut kotiin kännissä.

Meillä on rajat ja jos esim. myöhästyy kotiintuloajasta (viikonloppuna klo: 21.30) niin kyllä siitä jotain seuraa.

Millaisia ajatuksia herättää? Onko nykyään 14v jo melkein aikuinen ja saa tehdä mitä lystää?
Onko nykyään ihan ok törsätä perheen vähiä rahoja humputteluihin, käyttäytyä törkeästi yms. ihan vaan koska on teini? Ei meillä, mutta osalla näköjään. En sitten tiedä ihanko suurimmalla osalla vai onko meidän tyttö löytänyt bestiksekseen jonkun ns. vapaan kasvatuksen tuloksen =/

[QUOTE="vieras";26084337]No on outoa, joskaan en pidä kiroilua pahana asiana. Meillä kiroilee koko perhe, myös teini. Muuten asiat meillä hyvin, teini on raitis ja ei rieku kylillä[/QUOTE]
kiroilu kuullostaa todella rumalta, toiovttavasti et työskentele asiakaspalvelualalla, on tois rumaa kun sielä kuuluu kirosanoja.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Molempi pahempi, eli en todellakaan hyväksy mitään haistattelua tai viinan läträämistä tuossa iässä, mutta toisaalta tuo teidän viikonlopun kotiintuloaikakin on aika aikainen, eli siinä olisi varaa vähän joustaa.

kiroilu kuullostaa todella rumalta, toiovttavasti et työskentele asiakaspalvelualalla, on tois rumaa kun sielä kuuluu kirosanoja.

Kiroilen kuule ihan kotioloissa, en työssäni. Hoh hoijakkaa. Pidäpä sinä huoli, ettet aina suosi poikalapsiasi ja levittele tyttösi seksielämää täällä tai hänen itsemurha-aikeitaan. Hanki myös töitä, ettei tarvitse laimentaa maitoa ja kituuttaa paskaruualla. Kiroilu on vielä aika pientä, jos miettii sun kasvatustasi.

Ärh kun mä inhoan tuota 'se nyt vaan kuuluu teini-ikään' kun kyse on esim vanhemmille haistattelusta. Haistatteluhan on suoraan sanottuna huonoa käytöstä, se ei kuulu mihinkään ikään.

• Tykkää
Reactions: Wolt
[QUOTE="...";26084358]Molempi pahempi, eli en todellakaan hyväksy mitään haistattelua tai viinan läträämistä tuossa iässä, mutta toisaalta tuo teidän viikonlopun kotiintuloaikakin on aika aikainen, eli siinä olisi varaa vähän joustaa.[/QUOTE]

No mun mielestä 14v tyttölapsen ei kyllä tarvitse riekkua humalaisen nuorison seassa kylillä viikonloppuisin 21.30 jälkeen...!!!
Todellako on teistä ok? Mitä ihmettä siellä ulkona kylillä oikein on 14-vuotiaalle tuohon aikaan iltayöstä?

Ainut asia mikä mulla pisti silmään, eikö sun lapsi saa tulla kännissä kotiin?! Mihin sen sitten pitää mennä? Mulle on aina vanhemmat sanoneet että kotiin saa ja PITÄÄ tulla vaikka olis minkälaisessa kunnossa ja aion omillekin sanoa näin. Surullista jos kaikilla ei ole näin :/

Pitäisi olla kultainen keskitie, eli liian tiukka eikä liian löysä. Liian tiukka kasvatus saa nuoren entistä enemmän kapinoimaan ja liian löysä kasvatus saa nuoren kokemaan rajattomuutta ja turvattomuutta ja nuori alkaa oireilla. Haistattelu ja ryyppääminen huonoja juttuja, kiroilua en pidä pahana, kait meistä jokainen itsekin päästelee ärräpäitä suuttuessaan.

Mun silmissä kohta 15v täyttävä ei enää mikään täysi lapsi enää ole koska kyllä sen ikäisenä osataan jo vastuuta kantamaan. Meillä ei oo mitään kotiintuloaikoja enää ton ikäsellä ku on oppinu tulemaan kotiin ihmisten aikoihin eikä rällää kaupungilla ja kiroilemisessa en näe mitään väärää kun pystytään kyllä koko perhe puhumaan siististi tarvittaessa. Se on se oma moka jos kännissä menee tuolla 14 vuotiaana tai sit se toinen ääripää että että eletään pumpulissa nuorena ettei osata sit tehdä mitään.

Ainut asia mikä mulla pisti silmään, eikö sun lapsi saa tulla kännissä kotiin?! Mihin sen sitten pitää mennä? Mulle on aina vanhemmat sanoneet että kotiin saa ja PITÄÄ tulla vaikka olis minkälaisessa kunnossa ja aion omillekin sanoa näin. Surullista jos kaikilla ei ole näin :/

Meillä lasten alkoholinkäyttö EI ole ok. Toki jos jotain hölmöä on mennyt tekemään, pitää ja voi ja saa tulla kotiin, mutta huonoista teoista on seuraamuksensa. Itse asiassa meidän Empsukin on kyllä tullut joskus kotiin hieman ottaneena ja kyllä siitä sitten puhuttiin... viinan vaaroista ja sen vaaroista lapsille ja arestia paukahti päälle ja seuraavana viikonloppuna pysyi visusti kotona! Ja on kyllä joskus myös lipsunut kotiintuloajastakin yms. Olen ollut tietysti huolesta soikeana, vielä kun ei vastannut kännykkäänkään, ja taas puhuttiin ja piti sovitella tekonsa.

Meillä 14-vuotias kiroilee, siitä kyllä aina mainitsen, mutta ei sen isompia sanktioita. Haistattelua en hyväksy yhtään. Discoissa ei käy, eikä juokse kylillä pussikaljan kanssa. Sen tiedän, että alkoholia on kokeillut, mutta sitä en "hyväksy". Yökylässä saa käydä, jos tunnen vanhemmat ja olen heidän kanssaan asiasta sopinut. Viikonloppuisin kotiintuloaika on 23-24, riippuu missä on ja kenen kanssa. Arkisin tulee kotiin klo 21. Koulu menee hyvin.

Merkkivaatteita ei juurikaan ostele, mutta meikkeihin ja vaatteisiin menee kyllä aika monta euroa kuukaudessa. Suurimman osan rahoistaan on tienannut itse. Kuukausirahaa saa meiltä 50€/kk.

[QUOTE="vieras";26084385]Pitäisi olla kultainen keskitie, eli liian tiukka eikä liian löysä. Liian tiukka kasvatus saa nuoren entistä enemmän kapinoimaan ja liian löysä kasvatus saa nuoren kokemaan rajattomuutta ja turvattomuutta ja nuori alkaa oireilla. Haistattelu ja ryyppääminen huonoja juttuja, kiroilua en pidä pahana, kait meistä jokainen itsekin päästelee ärräpäitä suuttuessaan.[/QUOTE]

Siis ei liian tiukka eikä liian löysä kasvatus.

Mun silmissä kohta 15v täyttävä ei enää mikään täysi lapsi enää ole koska kyllä sen ikäisenä osataan jo vastuuta kantamaan. Meillä ei oo mitään kotiintuloaikoja enää ton ikäsellä ku on oppinu tulemaan kotiin ihmisten aikoihin eikä rällää kaupungilla ja kiroilemisessa en näe mitään väärää kun pystytään kyllä koko perhe puhumaan siististi tarvittaessa. Se on se oma moka jos kännissä menee tuolla 14 vuotiaana tai sit se toinen ääripää että että eletään pumpulissa nuorena ettei osata sit tehdä mitään.

Meillä tää rajojen koettelu alkoi selkeästi tän uuden Iida-ystävän myötä. Ennen häntä aina totteli jne. Nyt tahtois samanlaisen elämän kuin Iidalla. Musta se vaan ei ole hyväksi.

Mun tyttö täytti 14v vasta joulukuun alussa, eli ei nyt ihan kohta ole 15v edes! Kaveri kesällä täyttää 15v...

Musta on pelottavaa, että 14v tytöt pyörii kaupungilla maistissa ties millasten vaarojen uhatessa. Ihan oikeasti.

Ja mitä ihmeen kehittävää 14v tosiaan voisi viikonloppuna 21.30-> tehdä ulkona? En kyllä itse keksi. Pojat, viina, pilluralli, huumeet tulee mieleen, valitettavasti.

[QUOTE="vieras";26084365]Kiroilen kuule ihan kotioloissa, en työssäni. Hoh hoijakkaa. Pidäpä sinä huoli, ettet aina suosi poikalapsiasi ja levittele tyttösi seksielämää täällä tai hänen itsemurha-aikeitaan. Hanki myös töitä, ettei tarvitse laimentaa maitoa ja kituuttaa paskaruualla. Kiroilu on vielä aika pientä, jos miettii sun kasvatustasi.[/QUOTE]

Kiroilu on junttien toimintaa, niinkun tää sun vastaiskusikin. Kolahti ainakin, ja hyvä niin!
Ja vaikka yrität kuinka päteä kasvatuksellasi, niin pieleen menee

[QUOTE="Emmin" äiti;26084372]No mun mielestä 14v tyttölapsen ei kyllä tarvitse riekkua humalaisen nuorison seassa kylillä viikonloppuisin 21.30 jälkeen...!!!
Todellako on teistä ok? Mitä ihmettä siellä ulkona kylillä oikein on 14-vuotiaalle tuohon aikaan iltayöstä?[/QUOTE]
ihan iltaa tuo mun mielestä vielä on, ja ihan samaa siellä kylillä on kuin vaikka neljältä iltapäivälläkin, yleensähän nuoriso vaan viettää siellä aikaa ynnä muuta ja ois se mulle ihan ok jos ton ikäinen ois yhteentoista ulkona jos ei juo.

Kiroilu ei mun mielestä todellakaan oo normaalia eikä suotavaa.
Erittäin oksettavaa kuunnella ulkona jo 10-12v kersat huutaa ja kiroilee pahemmin ku aikuiset. Aikuisilta harmistuksessa ymmärrän mut kersoilta joihin lasken sen 14v:nki kuuluvan ni ei sitten millään.
Sanokaa sitten vanhanaikaseks mut kyllä meillä vaan kotona pienestä pitäen kasvatettiin hyviin tapoihin ja kiellettiin lapsena kiroilu ja vanhemmille haistattelu (se jos mikä on pahempi).

Saati sitten ulkona hengailu pussikaljaporukoissa ton ikäseltä? juuu nevö ei todellakaan kuulu sen ikäselle. Kavereita voi tavata ns"virasto aikaan" = alaovet menee kii tjs ..tarkemmin sanottuna juu kyllä kotona ollaan 20.00 mennessä. Ilta on hyvä rauhottaa isommallekkin teinille seuraavaa koulupäivää varten.
Ei siis ihme jos porukka on väsynyttä ku luuhataan missä sattuu
.
Noista alotuksessa mainituista jutuista meillä ainakin tulis helkutan isot rangastukset ja ois tullu isä vainaan elossa ollessakkin ja niin sai sisko aikanaan.

ap:n kaverin lapsesta tulee siis mieleen vapaa kasvatus mieleen ja et äiti haluu olla lapsen kaveri ei vanhempi.

[QUOTE="hmmmmmm";26084426]ihan iltaa tuo mun mielestä vielä on, ja ihan samaa siellä kylillä on kuin vaikka neljältä iltapäivälläkin, yleensähän nuoriso vaan viettää siellä aikaa ynnä muuta ja ois se mulle ihan ok jos ton ikäinen ois yhteentoista ulkona jos ei juo.[/QUOTE]

Ihan varmasti ei ole viikonloppuiltana klo: 21.30 eteenpäin (siis kaupatkin jo kiinni jne) kylillä ulkona sama meno kuin neljältä iltapäivällä! Haloo...

Muista sitten se fakta että tuonikäiseen vaikuttaa uskomattoman paljon kaverit ja niitä tyhmyyksiä ei ikinä tehdä yksin.
Tuo vapaampi tyttölapsi takuuvarmasti opettaa omallenne riekkumisen taidot ja kohta on Iidan poikakaverin kaveri teidänkin ovella notkumassa.

JOS tuon Iidan käytös on huolestuttavaa, kannustaisin omaa tytärtäni etsimään myös muita kavereita.

Kiroilu on junttien toimintaa, niinkun tää sun vastaiskusikin. Kolahti ainakin, ja hyvä niin!
Ja vaikka yrität kuinka päteä kasvatuksellasi, niin pieleen menee

Missäs minä pädin kasvatuksellani? :D Eikä kolahtanut, tiedän itse, että kiroilu ei ole pahasta, ainakaan niin pahasta kuin erään palstalaisen kasvatusmetodit. Jos sun mielestäsi kiroilu on pahempaa, kuin Rollon touhut, niin ok. Otan osaa.

Kiroilu ei mun mielestä todellakaan oo normaalia eikä suotavaa.
Erittäin oksettavaa kuunnella ulkona jo 10-12v kersat huutaa ja kiroilee pahemmin ku aikuiset. Aikuisilta harmistuksessa ymmärrän mut kersoilta joihin lasken sen 14v:nki kuuluvan ni ei sitten millään.
Sanokaa sitten vanhanaikaseks mut kyllä meillä vaan kotona pienestä pitäen kasvatettiin hyviin tapoihin ja kiellettiin lapsena kiroilu ja vanhemmille haistattelu (se jos mikä on pahempi).

Saati sitten ulkona hengailu pussikaljaporukoissa ton ikäseltä? juuu nevö ei todellakaan kuulu sen ikäselle. Kavereita voi tavata ns"virasto aikaan" = alaovet menee kii tjs ..tarkemmin sanottuna juu kyllä kotona ollaan 20.00 mennessä. Ilta on hyvä rauhottaa isommallekkin teinille seuraavaa koulupäivää varten.
Ei siis ihme jos porukka on väsynyttä ku luuhataan missä sattuu
.
Noista alotuksessa mainituista jutuista meillä ainakin tulis helkutan isot rangastukset ja ois tullu isä vainaan elossa ollessakkin ja niin sai sisko aikanaan.

ap:n kaverin lapsesta tulee siis mieleen vapaa kasvatus mieleen ja et äiti haluu olla lapsen kaveri ei vanhempi.

Järkyttävän huonoa kirjoitusta. Mikä sinun koulutuksesi on?

[QUOTE="Emmin äiti";26084438]Ihan varmasti ei ole viikonloppuiltana klo: 21.30 eteenpäin (siis kaupatkin jo kiinni jne) kylillä ulkona sama meno kuin neljältä iltapäivällä! Haloo...[/QUOTE]
No en tiedä missä sä asut mutta ei täällä meno kovin hurjaa vielä kymmenen aikoihin ole (ja lähikaupatkin auki), toinen asia olis että vielä keskellä yötä siellä heiluis että kyllä mä sinuna ees puoli tuntia tosta löysäisin

Yhteistyössä