Teiniä ei kiinnosta kesätyöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27906015]Minulla on kyllä työelämän realiteetit oikein hyvin hallussa. Minun työpaikoillani on aina kesätyöntekijät voineet sovitella työjaksojaan. Toki joskus on saattanut mennä sivusuun työpaikka, jos on oikein alkanut mahdottomia vaatimaan.

Mutta lähtökohta on ollut JOKA työpaikassano, että alle 18-vuotiaita palkataan vain korkeintaan kuukaudeksi.

Kummallahan meillä nyt on realiteetit hukassa?[/QUOTE]

No eipä pidä paikkaansa. Työnantaja voi haluta työntekijän koko kesäksi, jopa koko kesäloman ajaksi. Minullakin on mennyt nuorena työpaikka ohitse, kun halusin pitää keskellä kesää kahden viikon loman. Onneksi siihen aikaan työpaikkoja oli paljon tarjolla - ja sain toisesta paikasta sitten työpaikan haluamakseni jaksoksi.

Kesätyöpaikkoja on kahdenlaisia - työntekijöitä otetaan vain tutustumaan alaan, eikä odotetakkaan, että nuoresta olisi hirmuisesti hyötyä. Tälläisiä paikkoja on isommissa yrityksissä, niissä sijoitetaan tulevaisuuden työntekijöihin. Pienemissä työpaikoissa kesätyöntekijä otetaan lomittamaan työntekijöiden lomia. Esim. kioski, jossa on 3 työntekijää, ottaa yhden kesätyöntekijän ja tarvitsee tämän koko kesäksi, jotta työntekijöillä olisi lomasijainen. Nämä on ne realiteetit.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27906121:
Hmm, onko oikeasti kovin vakava asia, jos tuon ikäinen ei mene töihin? Toki parin viikon tai kuukauden työ voisi olla ihan ok, mutta ei siitä nyt kannata mitään hirveää ongelmaa tehdä, jos KOULULAINEN ei menekesälomalla töihin. Eikä minusta sekään ole oikein, että sitten ei saisi käydä missään tai harrastaa, saati ettei jotain perusasioita kustannettaisi. Toki teinin kanssa voi jutella ja koettaa innostaa johonkin lyhyeen työhön, mutta painostaa ei minusta kannata.

Ja sille, joka kirjoitti, että jos työnantaja haluaa kahdeksi kuukaudeksi, on vaan mentävä. No ei todellakaan ole. Teini-ikäisten kohdalla ei todellakaan ole "pakko" ottaa vastaan mitä tahansa työtä, kun kuitenkin koulunkäynti on tärkein asia. Tuollaiset kesätyöt ovat nuorten kohdalla lähinnä keino saada taskurahaa, eivät ne mitenkään välttämättömiä ole tulevaisuuden kannalta.

Tarkoitin sitä, että jos työnantaja sanoo, että kaksi kuukautta pitää olla niin vaihtoehdot on joko ottaa se työ vastaan tai olla ottamatta. Ei sitä voi itse päättää että en mä tuu kuin kahdeksi viikoksi. Koko juttu lähti siis siitä, kun minä kirjoitin, että ymmärrän hyvin että ei teini haluaa viettää kesää töissä vaan lomailla.

Kyseisellä lapsella ei ole mitään erityisiä ongelmia, joiden takia tarvisi kerätä voimia kesällä. Hän ei ole mikään käytännön työihminen, joka sinällään nauttisi siivoamisesta tai muusta käytännön työstä. Samanlainen kuin minäkin sen suhteen. Kuitenkaan ei 16-vuotiaalle ole niin kauheasti vaihtoehtoja valita mukavaa, helppoa ja hyväpalkkaista työtä. Mielestäni ei voi olla ylivoimaista tehdä jotain tylsää työtä kaksi viikkoa kesällä ihan taskurahan ja työkokemuksen vuoksi. Olen itsekin ollut tehtaan liukuhihnalla töissä nuorena, vaikka kyseinen työ ei kauheasti kiinnostanut. Kuitenkiin hän olisi halunnut lähteä kielimatkalle Amerikkaan kesällä, mutta en päästänyt, kun maksaa niin paljon. On huomattava, että hän on ollut kielimatkalla Euroopassa kahtena edellisenä kesänä. Matkustaminen siis kiehtoo, mutta rahan hankkiminen matkustamista varten ei.

[QUOTE="vieras ap";27906295]Kyseisellä lapsella ei ole mitään erityisiä ongelmia, joiden takia tarvisi kerätä voimia kesällä. Hän ei ole mikään käytännön työihminen, joka sinällään nauttisi siivoamisesta tai muusta käytännön työstä. Samanlainen kuin minäkin sen suhteen. Kuitenkaan ei 16-vuotiaalle ole niin kauheasti vaihtoehtoja valita mukavaa, helppoa ja hyväpalkkaista työtä. Mielestäni ei voi olla ylivoimaista tehdä jotain tylsää työtä kaksi viikkoa kesällä ihan taskurahan ja työkokemuksen vuoksi. Olen itsekin ollut tehtaan liukuhihnalla töissä nuorena, vaikka kyseinen työ ei kauheasti kiinnostanut. Kuitenkiin hän olisi halunnut lähteä kielimatkalle Amerikkaan kesällä, mutta en päästänyt, kun maksaa niin paljon. On huomattava, että hän on ollut kielimatkalla Euroopassa kahtena edellisenä kesänä. Matkustaminen siis kiehtoo, mutta rahan hankkiminen matkustamista varten ei.[/QUOTE]

No ei todellakaan olekaan ylivoimaista. Oikeassa olet, kun olet sitä mieltä, että töitä pitäisi hakea.

[QUOTE="vieras";27906214]:D[/QUOTE]

miksi pitää mennä muokkaaman toisen tekstejä. Tyhmää että täällä voi niin tehdä =(

olihna siinä virheitä, mutta miksi pitää tahallaan liiotella ja vittuilla

[QUOTE="mie";27906224]Hienoa opettaa teinille heti nuoresta lähtien, että työtodistuksia vaan väärentelmään, jos siitä on itselle hyötyä. Ai että. Ja sit ihmetellään, et miks nuorisoa ei mikään kiinnosta eikä viitsitä ja omat "oikeudet" tiedetään vähän turhankin hyvin. Kotoahan ne asenteet lähtee.[/QUOTE]

Peesi.

[QUOTE="Vieras";27906334]Tuon ikäinen pääsee suhteilla töihin. Ei muuten.

Mansikoita poimiin maalle. Siitä se työ aloitetaan.[/QUOTE]

täällä on ainkin lähimälle mansikkamaalle noin 60 kilsaa.... vähän on pitkä matka teinille kuljettavaksi.

Suonenjoella on majoitus poimijoille. En ainakaan palkkaa ketään, joka tulee pelkillä koulutodistuksilla töitä hakemaan. Lapsenkatsomista, siivousta tai marjanpoimintaa tehnyt nuori hoitaa myös siistit työt konttorissa huolella.

[QUOTE="vieras ap";27906295]Kyseisellä lapsella ei ole mitään erityisiä ongelmia, joiden takia tarvisi kerätä voimia kesällä. Hän ei ole mikään käytännön työihminen, joka sinällään nauttisi siivoamisesta tai muusta käytännön työstä. Samanlainen kuin minäkin sen suhteen. Kuitenkaan ei 16-vuotiaalle ole niin kauheasti vaihtoehtoja valita mukavaa, helppoa ja hyväpalkkaista työtä. Mielestäni ei voi olla ylivoimaista tehdä jotain tylsää työtä kaksi viikkoa kesällä ihan taskurahan ja työkokemuksen vuoksi. Olen itsekin ollut tehtaan liukuhihnalla töissä nuorena, vaikka kyseinen työ ei kauheasti kiinnostanut. Kuitenkiin hän olisi halunnut lähteä kielimatkalle Amerikkaan kesällä, mutta en päästänyt, kun maksaa niin paljon. On huomattava, että hän on ollut kielimatkalla Euroopassa kahtena edellisenä kesänä. Matkustaminen siis kiehtoo, mutta rahan hankkiminen matkustamista varten ei.[/QUOTE]

Yritä jutella teinin kanssa, että pääsee sinne Amerikkaan ensi kesänä, jos tekee töitä niin että saa maksettua osan matkasta itse. Yritä selittää kuinka järkevää ja hyödyllistä työnteko on ja vähennä sitä rahaa mitä teinille annat, että hän huomaisi sen itse. Jos ei kuitenkaan huomaa niin älä hetäile, teini on vielä nuori ja ehtii sen huomaan jossain vaiheessa. Itse menin ensimmäistä kertaa kesätöihin vasta 17-vuotiaana ja vuoden päästä teinkin jo lukion oheella 6 iltana viikossa töitä. Ei se siis tarkoita, että teini on loppuelämän laiska ja työtä vastaan jos nyt on.

Teiniä ei varmaan kiinnosta raha muutenkaan sitten eli enpä sit olis kukkaro levällään kun tulee johonkin vouhotuksiin rahaa pyytää. Kyllä mäkin tein duunia ansaitakseni vähän edes,ei meillä porukat ollu mitää roope ankkoja ja opinpahan sen että töitä pitää tehdä eikä vaan maata sohvalla toimettomana ja odottaa että sosku maksaa kaiken jne.

Ei tarvitse olla mitään "erityisiä ongelmia", vaan ihan normaali teini voi kokea, että haluaa kouluvuoden jälkeen hengähtää. Eihän se parin viikon työ mitään ylivoimaista varmasti olekaan, mutta toisaalta onko myöskään mikään järkyttävä katastrofi, jos sinne töihin ei mene? Siis 16-vuotias, koululainen. MIKSI on niin ehdottoman tärkeää mennä töihin jo tulevana kesänä?

On ihan ymmärrettävää, että kielikurssi kiinnostaa enemmän kuin siivoaminen. Ja onhan se hyödyllisempääkin. Jos teini haluaa matkustaa ja sinä taas haluat hänet töihin, niin olisiko mahdollista tarjoutua maksamaan puolet tai kaksi kolmasosaa jostakin matkasta, jos hän itse hankkii kesätöillä loppurahan? Näin ehdotus tulisi positiivisen kautta eikä niin, että "jos et mee töihin, et kyllä saa mennä minnekään matkallekaan". Ja sitten taas, jos siltikään ei mene töihin, niin älä välitä - koita muistaa, että niitä kesiä tulee lisää ja lapsi on kuitenkin vasta 16-vuotias teini.

[QUOTE="vieras";27906382]Yritä jutella teinin kanssa, että pääsee sinne Amerikkaan ensi kesänä, jos tekee töitä niin että saa maksettua osan matkasta itse. Yritä selittää kuinka järkevää ja hyödyllistä työnteko on ja vähennä sitä rahaa mitä teinille annat, että hän huomaisi sen itse. Jos ei kuitenkaan huomaa niin älä hetäile, teini on vielä nuori ja ehtii sen huomaan jossain vaiheessa. Itse menin ensimmäistä kertaa kesätöihin vasta 17-vuotiaana ja vuoden päästä teinkin jo lukion oheella 6 iltana viikossa töitä. Ei se siis tarkoita, että teini on loppuelämän laiska ja työtä vastaan jos nyt on.[/QUOTE]

En usko, että toimii. Ensinnäkin 16-vuotiaalle nyt on nyt eikä vuoden päästä. Ei ennestäänkin vastenmieliseen työhön huvita mennä, jos "palkinto" tulee vasta vuoden kuluttua. Ja toiseksi minusta on halpamaista kiristää nuorta kesätöihin rahaa vähentämällä. Pahimmassa tapauksessa iskee kapinamieli ja nuori ei mene kesätöihin koskaan myöhemminkään, koska ei halua kiristäjä-äidin voittavan. Mutta sen sijaan alkaa halveksia kiristäjä-äitiä.

[QUOTE="TeeTee";27907030]Teiniä ei varmaan kiinnosta raha muutenkaan sitten eli enpä sit olis kukkaro levällään kun tulee johonkin vouhotuksiin rahaa pyytää. Kyllä mäkin tein duunia ansaitakseni vähän edes,ei meillä porukat ollu mitää roope ankkoja ja opinpahan sen että töitä pitää tehdä eikä vaan maata sohvalla toimettomana ja odottaa että sosku maksaa kaiken jne.[/QUOTE]

Voi hyvät ihmiset, älkää nyt liioitelko asioita! Se, ettei 16-vuotias (vielä) mene kesätöihin, ei tarkoita sitä, että hänestä tulee nyt sossupummi.

Voisiko joku ystävällisesti kertoa, miksi on noin tärkeää, että 16-vuotias menee jopa vasten omaa tahtoaan kesätöihin? Oletan, että kyse kuitenkin koululaisesta - onko menossa lukioon syksyllä?

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27907730:
En usko, että toimii. Ensinnäkin 16-vuotiaalle nyt on nyt eikä vuoden päästä. Ei ennestäänkin vastenmieliseen työhön huvita mennä, jos "palkinto" tulee vasta vuoden kuluttua. Ja toiseksi minusta on halpamaista kiristää nuorta kesätöihin rahaa vähentämällä. Pahimmassa tapauksessa iskee kapinamieli ja nuori ei mene kesätöihin koskaan myöhemminkään, koska ei halua kiristäjä-äidin voittavan. Mutta sen sijaan alkaa halveksia kiristäjä-äitiä.

Ei 16-vuotias ole mikään taaperoikäinen, joka ei ymmärrä ajan kulkua. Kyllä minun tuntemani 16-vuotiaat ovat niin järkeviä, että he osaavat ajatella tulevaisuutta ja tehdä suunnitelmia. Ei teini-ikäiselle tarvitse antaa kaikkea vain koska hän haluaa. Kyllä 16-vuotias on jo tarpeeksi vanha ottamaan itse vastuuta ja maksamaan osan kielimatkastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27907730:
tuskinpa nyt sentään. Aikuisena kyllä ymmärtä että äiti halusihänen parastaan. Teinit AINA kapinoi vastaan, vaika teksi niinkuin teini tahtoo

[QUOTE="vieras";27907786]Ei 16-vuotias ole mikään taaperoikäinen, joka ei ymmärrä ajan kulkua. Kyllä minun tuntemani 16-vuotiaat ovat niin järkeviä, että he osaavat ajatella tulevaisuutta ja tehdä suunnitelmia. Ei teini-ikäiselle tarvitse antaa kaikkea vain koska hän haluaa. Kyllä 16-vuotias on jo tarpeeksi vanha ottamaan itse vastuuta ja maksamaan osan kielimatkastaan.[/QUOTE]

Joo joo joo. Mitäs luulet - jos on nuori, jota ei kesätyöt erityisemmin nappaa, niin kuinka todennäköisesti hän tarttuu ehdotukseen, että jos menee töihin nyt, niin pääsee matkalle ensi kesänä? Ja toisaalta, miksi nuori ei voisi lomailla nyt ja mennä töihin ensi kesänä - miksi järjestyksen pitäisi olla päinvastainen? Onhan se loogisempaa lomailla nuorempana ja mennä töihin vanhempana. Yhtä vähän tai paljon työkokemusta siitä tulee.

Tietenkään kielimatkaa ei ole vanhempien pakko maksaa. Mutta ei ole nuorenkaan pakko mennä töihin. Kannattaa muistaa, että ihan oikeasti koulu on se kaikkein tärkein asia ja jotkut kesätyöt toissijaisia. Jos hoitaa opiskelut ihan hyvin, se on järkevää ja tulevaisuuteen riittävästi suuntaavaa tuon ikäiseltä. Toki ihan kiva, jos kiinnostus kesätöihin herää, mutta koittakaa nyt oikeasti nähdä asiat oikeassa mittakaavassa. 16-vuotiaan parin viikon kesätyö!

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27907943:
Joo joo joo. Mitäs luulet - jos on nuori, jota ei kesätyöt erityisemmin nappaa, niin kuinka todennäköisesti hän tarttuu ehdotukseen, että jos menee töihin nyt, niin pääsee matkalle ensi kesänä? Ja toisaalta, miksi nuori ei voisi lomailla nyt ja mennä töihin ensi kesänä - miksi järjestyksen pitäisi olla päinvastainen? Onhan se loogisempaa lomailla nuorempana ja mennä töihin vanhempana. Yhtä vähän tai paljon työkokemusta siitä tulee.

Tietenkään kielimatkaa ei ole vanhempien pakko maksaa. Mutta ei ole nuorenkaan pakko mennä töihin. Kannattaa muistaa, että ihan oikeasti koulu on se kaikkein tärkein asia ja jotkut kesätyöt toissijaisia. Jos hoitaa opiskelut ihan hyvin, se on järkevää ja tulevaisuuteen riittävästi suuntaavaa tuon ikäiseltä. Toki ihan kiva, jos kiinnostus kesätöihin herää, mutta koittakaa nyt oikeasti nähdä asiat oikeassa mittakaavassa. 16-vuotiaan parin viikon kesätyö!

Hyvinkin todennäköisesti nuori innostuu kesätöistä kun tietää, että siitä hyvästä on oikeasti saamassa konkreettisesti jotain kivaa. Ja tänä kesänä töihin, ensi kesänä reissuun siksi, että vanhemmilla ei ole varaa/halua maksaa koko reissua itse eli nuoren pitää ensin tienata rahat millä maksaa kyseinen reissu.

tuskinpa nyt sentään. Aikuisena kyllä ymmärtä että äiti halusihänen parastaan. Teinit AINA kapinoi vastaan, vaika teksi niinkuin teini tahtoo

Aikuisena hän ehkä myös ymmärtää, että vaikka äiti halusikin hänen parastaan, niin äiti ei silti ollut ihan oikeassa. En todellakaan usko, että hän aikuisena kokisi olleen kamala vääryys maailmaa kohtaan, että jätti aikoinaan parin viikon kesätyöpestin väliin. Kauheasti täällä on vakuuteltu, että töihin pitäisi mennä, mutta kukaan ei ole vielä kertonut, miksi se 16-vuotiaan kesätyö on NIIN tärkeä asia, että sen vuoksi kannattaisi jopa ottaa kiristys käyttöön. Ja miksi nimenomaan 16-vuotiaan täytyisi olla kesätöissä, jos kuitenkin on ihan ok, että 17-vuotias ei ole (vaan on esim. kielimatkalla)?

Fiksu 16-vuotias tajuaa, jos ei kunnon perusteluja ole ja todellakin halveksii äitiä, joka yrittää kiristämällä pakottaa hänet töihin, vaikka ei kykene perustelemaan, miksi. Toki aikuisena hän ehkä ymmärtääkin äitinsä rajallisuuden (äitikin on vain ihminen ja keskeneräinen...), mutta kannattaako silti tehdä asiasta liian iso ongelma?

• Tykkää
Reactions: Minni:)
Peesaan aiempia eli jos ei työt kiinnosta niin ei, mutta ei sitten kyllä rahaakaan tipu. Itse olisin tuon ikäisenä mennyt ilman muuta töihin jos niitä olisin jostain saanut (muistaakseni 15-kesäisenä pääsin isän suhteilla juurikin tuollaisen kahden viikon pätkän tekemään mutta kahta kertaa ei samaan paikkaan otettu ja me asuimme niin syrjässä ettei sieltä oikein mansikanpoimintaan tms. lähdetty) koska melkein kolme kuukautta oli oikeasti tosi pitkä aika viettää vain vanhempien kanssa kotona tai mökillä kun kaikki kaveritkin olivat jossain reissussa tai töissä. Enkä minä sellaisia taskurahoja saanut että niillä olisi mihinkään kielimatkoille lähdetty.

Aloittaja voisikin vedota tuohon tylsyysaspektiin. Edellisinä kesinä on ollut matkoilla mutta jos nyt mitään matkaa ei ole tiedossa, rahaa ei anneta mihinkään spesiaaliin ja kaveritkin ovat ehkä töissä niin aika käy oikeasti vielä pitkäksi.

[QUOTE="vieras";27907974]Hyvinkin todennäköisesti nuori innostuu kesätöistä kun tietää, että siitä hyvästä on oikeasti saamassa konkreettisesti jotain kivaa. Ja tänä kesänä töihin, ensi kesänä reissuun siksi, että vanhemmilla ei ole varaa/halua maksaa koko reissua itse eli nuoren pitää ensin tienata rahat millä maksaa kyseinen reissu.[/QUOTE]

Minusta tuo olisi enemmän ok, jos sinne matkalle pääsisi jo samana kesänä. Tai miksei tietysti noinkin, jos se kaikille sopii. Mutta tässä ketjussa tuntuu pointtina olevan vain se, että nuoren pitäisi mennä töihin, vaikka hän ei halua. Ja minä epäilen, että jos nuori ehdottomasti ei halua mennä töihin, saattaa olla niin, ettei noin kaukainen lupaus jaksa houkutella - etenkään, jos asiasta on jo ehditty riidellä kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27907995:
Aikuisena hän ehkä myös ymmärtää, että vaikka äiti halusikin hänen parastaan, niin äiti ei silti ollut ihan oikeassa. En todellakaan usko, että hän aikuisena kokisi olleen kamala vääryys maailmaa kohtaan, että jätti aikoinaan parin viikon kesätyöpestin väliin. Kauheasti täällä on vakuuteltu, että töihin pitäisi mennä, mutta kukaan ei ole vielä kertonut, miksi se 16-vuotiaan kesätyö on NIIN tärkeä asia, että sen vuoksi kannattaisi jopa ottaa kiristys käyttöön. Ja miksi nimenomaan 16-vuotiaan täytyisi olla kesätöissä, jos kuitenkin on ihan ok, että 17-vuotias ei ole (vaan on esim. kielimatkalla)?

Fiksu 16-vuotias tajuaa, jos ei kunnon perusteluja ole ja todellakin halveksii äitiä, joka yrittää kiristämällä pakottaa hänet töihin, vaikka ei kykene perustelemaan, miksi. Toki aikuisena hän ehkä ymmärtääkin äitinsä rajallisuuden (äitikin on vain ihminen ja keskeneräinen...), mutta kannattaako silti tehdä asiasta liian iso ongelma?

Minä ainakaan en ole missään vaiheessa väittänyt, että 16-vuotiaan on pakko olla kesätöissä vaikka hyvä se on. Maailma ei siihen kaadu, jos ei kesätöihin mene. Mutta ei vanhempien myöskään tuon ikäiselle mielestäni tarvitse enää maksaa matkoja ja festareita kun työt eivät kiinnosta. Ja sen takia kesätöihin nyt ja ensi vuonna matkaan, että se matka pitää maksaa joistakin rahoista. Ymmärrätkö, että et voi ostaa 100 euron tuotetta ennen kuin sinulla on tuo 100 euroa käsissä? Sen takia sinun pitää ensin mennä töihin tienaamaan se 100 euroa ja vasta sen jälkeen pystyt ostamaan sen 100 euroa maksavan tuotteen.

meillä kesällä 16v täyttävä ei varmaankaan mene kesätöihin, ehkä joillekkin leireille (tyttöleiri ja/tai ripari ) menee isoseksi ja tekee silloin tällöin lapsenvahtihommia, mut tuskin hakee sen kummemmin töihin.
lähtee kuitenkin syksyllä opiskelemaan ja tää tulee olemaan viimeinen kesä minkä saa olla ja levätä, töitä ehtii kyllä tehdä myöhemminkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27908009:
Minusta tuo olisi enemmän ok, jos sinne matkalle pääsisi jo samana kesänä. Tai miksei tietysti noinkin, jos se kaikille sopii. Mutta tässä ketjussa tuntuu pointtina olevan vain se, että nuoren pitäisi mennä töihin, vaikka hän ei halua. Ja minä epäilen, että jos nuori ehdottomasti ei halua mennä töihin, saattaa olla niin, ettei noin kaukainen lupaus jaksa houkutella - etenkään, jos asiasta on jo ehditty riidellä kotona.

Se tämän kesän matka pitää luultavasti maksaa jo nyt eli se ei rahallisesti hyödytä. Jos 16-vuotiaalta puuttuu täysin pitkäjänteisyys, kärsivällisyys ja tulevaisuuden suunnittelu niin ehkä nyt olisi jo korkea aika opetella sitä.

Yhteistyössä