Teiniä ei kiinnosta kesätyöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen yrittänyt saada ysiluokkalaisen hakemaan kesätöitä ensi kesäksi pariksi viikoksi. Mutta kun teiniä ei kiinnosta. Haluaa vain nukkua, olla kavereiden kanssa ja matkustella. Tein hänen puolestaan yhden hakemuksenkin kesäleirin ohjaaksi tai keittiöapulaiseksi. Mun mielestä ton ikäisen pitäisi mennä kesätöihin. Esim. Mäkkäri tai Hese-työ ei häntä kiinnosta ollenkaan tai mikään muukaan nuorten työt. Vinkkejä, miten saisi nuoren käsittämään työnteon ihanuuden??

En mä ihanuudesta tiedä, mutta meillä on kasvatettu työntekoon.
Ja teinit + pienemmätkin ovat itsestään selvänä pitäneet kesätöitä + muita hommia.
12v käy naapurin mummon kauppaostoksia hoitamassa ja mummo antaa muutaman euron vaivan palkkaa siitä hyvästä - 14v on 4h dogsitteri ja keikkaa on tasaisesti ympäri vuoden. Tienailevat sitten itselleen taskurahaa.

Sano, että kesällä ei tipu rahaa. Mihinkään. Katon pään päälle saa ja ruokaa, mutta ei muuta. Talvella voi olla eri asia, kun teinin työnä on koulunkäynti. Jollei kesätöitä löydy, voit palkata teinin kotitöihin, teettää suursiivouksen yms.

Peesaan edellisiä. Jos ei tosissaan hae moneen työpaikkaan, ei myöskään rahaa tipu. Antaisin kuitenkin rahaa jos on reippaasti ja tosissaan töitä oma-aloitteisesti hakenut, niihin on kuitenkin aika vaikea päästä.

Mä koittaisin vielä katsella yhdessä kiinnostavia paikkoja ja miettiä mikä nuorta kiinnostaisi. Jos ei kesätyötä halua hakea, niin en antaisi kovasti käyttörähaa, koska siinähän sen konkreettisesti huomaa miksi töitä kannattaa tehdä. Tekisin nuorelle myös sen selväksi, että kesällä ei marista yhtään että on tylsää, ei ole tekemistä jne... Joku kiva matka, festari jne... voisi myös olla nakkina nuorelle, että kun hakee/saa töitä, niin sitten on matka tai festari tiedossa.

Mun puolesta ois ihan ok, jos ei hakis kesätöitä mut sitten ei myöskään sais rahaa mihinkään huvituksiin. Ehkä sit seuraavana kesänä ymmärtäis miks niitä töitä kannattaa hakea. Kyllä mä ymmärrän hyvin, että teiniä ei kiinnosta olla kesä töissä vaan lomailla ja matkustella, harva aikuinenkaan haluais luopua kesälomastaan.

Onko esikoinen? Jos on, niin silloin ei nuorella ehkä olekaan oikein käsitystä, mitä kaikkea omalla palkalla voisi tehdä. Myöskään kaverit eivät kenties ole olleet vielä kesätöissä, joten ei tule sitäkään kautta oivallus asiaan.

Mun mielestä sun ei kannata olla vielä huolissas. Voi hyvinkin käydä niin, että kun kavereilla - tai ainakin joillain niistä - onkin kesällä kesäduunipalkkansa käytössään, sun teinisi haluaa vuoden päästä myös :) Mun molemmat lapseni menivät kesätöihin 15-vuotiaina (itse menin 14-vuotiaana) ja ihan itse halusivat mennä, koska olivat edellisenä kesänä kavereistaan nähneet, mitä hyötyä kesätöistä on.

[QUOTE="vieras";27905772]Antaisit lapsen nauttia kesästä kun vielä voi.[/QUOTE]

Jos on kuukauden töissä niin jää vielä puolitoista aikaa nauttia siitä kesästä

[QUOTE="vieras";27905918]Jos on kuukauden töissä niin jää vielä puolitoista aikaa nauttia siitä kesästä[/QUOTE]

juu ja työ on ENINTÄÄN 6 tuntia päivässäähän sinäki vaikka kuinka vielä päivällä tehdä kaikkea kivaa.

Myös aikuisten esimerkki vaikuttaa niihin nuoriin ja mielipiteisiin työnteosta ja kesätöistä. Kannattaa miettiä mitä siellä kotona puhuu.

Nuorten on kyllä tosi vaikea löytää kesätöitä, mulla on myös 9-luokkalainen, jonka toivoisin kesätöihin menevän. Mutta esim. ne mäkkäri-hommat menevät kyllä nykyään vanhemmille. Myöskään kioskeihin ei oteta enää alle 18-vuotiaita, eikä kaupan kassallekaan enää pääse. Harvassa on ne paikat, joihin alle 18-vuotiaita palkataan.

[QUOTE="poikia3";27905931]Myös aikuisten esimerkki vaikuttaa niihin nuoriin ja mielipiteisiin työnteosta ja kesätöistä. Kannattaa miettiä mitä siellä kotona puhuu.

Nuorten on kyllä tosi vaikea löytää kesätöitä, mulla on myös 9-luokkalainen, jonka toivoisin kesätöihin menevän. Mutta esim. ne mäkkäri-hommat menevät kyllä nykyään vanhemmille. Myöskään kioskeihin ei oteta enää alle 18-vuotiaita, eikä kaupan kassallekaan enää pääse. Harvassa on ne paikat, joihin alle 18-vuotiaita palkataan.[/QUOTE]

riippuu vähän nuorestakin. jos nuori on liian ronkeli ei voi löytyäkään. esim mun tytär oli päiväkodissa ja poika pesemässä musiikiopiston ikkunoita. Ja POIKA tykkäsi kovasti työstään.

Itsekin olen alottanut ihan perinteisesti masikkamaalla ja tuttavien lapsia hoitamalla kesätyöt. oli kakis kesä peräkäi samalla mansikamaalla. Mukavaahan se oli =)
Sai omaa rahaa ja sai käyttää ne mihin itse halusi. sitten kun olin vuoden käynyt ammatikoulua päsinkn jo oikeaan ravintolaan kesätöihin, voi mitä luksusta se oli, enkä muuten ollut silloi vielä 18 vuotta täyttänyt ( ennen ammattitutkinot oli 2 vuotta) olin siinä raflssa töissä keittiöapulaisena missä isäni oli portsarina. tietenkän en saanut klo 21 jälkeen tehdä työtä mutta eipä se haitannut =)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="poikia3";27905931]Myös aikuisten esimerkki vaikuttaa niihin nuoriin ja mielipiteisiin työnteosta ja kesätöistä. Kannattaa miettiä mitä siellä kotona puhuu.

Nuorten on kyllä tosi vaikea löytää kesätöitä, mulla on myös 9-luokkalainen, jonka toivoisin kesätöihin menevän. Mutta esim. ne mäkkäri-hommat menevät kyllä nykyään vanhemmille. Myöskään kioskeihin ei oteta enää alle 18-vuotiaita, eikä kaupan kassallekaan enää pääse. Harvassa on ne paikat, joihin alle 18-vuotiaita palkataan.[/QUOTE]

Alaikäinen ei voikaan yksin olla kassalla, jos asiakas ostaa tupakkaa tai olutta, joten se rajoittaa monesti mahdollisuutta päästä pieniin kauppoihin, jossa työntekijät tekevät kaikki kaikkea. Isompiin kauppoihin voi päästä hyllyjä täyttämään.

[QUOTE="vieras";27905918]Jos on kuukauden töissä niin jää vielä puolitoista aikaa nauttia siitä kesästä[/QUOTE]

Mutta jos onkin kaksi kuukautta töissä, lomailuun ei jää kovin paljon aikaa

Yhteistyössä