Teini vinkuu mopoautoa - mitä mieltä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Täyttää 15 vuoden päästä ja nyt alkanut kinuta mopoautoa. Mielestäni ne on ihan tappokoneita ja kauhistuttaa ajatuskin.

Toinen seikka on vielä se mopoauton hinta. Ehdin jo mainitakin tytölle, että asenne kotitöihin ja kaikkeen on muututtava radikaalisti,jotta asiasta voidaan edes käydä keskusteluja. Mopoauton hankkiminen maksaa ja ei se ilmaiseksi kuljekaan. Tällä hetkellä,kun tilanne on se, että ei useammankaan käskyn jälkeen saa edes huonettaan siivottua saati tekisi kotitöitä joskus niin en innostu ajatuksesta.

Mutta suurin huolenaihe on toi mopoauton turvattomuus. Hiljattain luin tilastoja siitä miten joka yhdeksäs mopoauto joutuu onnettomuuteen. Se on aika paljon. Ja omat kokemukset liikenteessä on, että melko huolettomina ne nuoret niillä ajelee. Ei ymmärretä, että siinä ei ole senkään vertaa suojaa kolarissa mitä pienessä autossa.
 
vierailija
En antaisi itselleni ikinä anteeksi, jos hankkisin omalleni mopoauton ja jotain sattuisi sen kanssa. Meillä myös 13vuotias poika, mutta ei ole onneksi puhunut kuin moposta. Niilläkin voi sattua tietysti ja aina voi sattua jotain, mutta mopossa ei ole ainakaan sellaista vääränlaista turvallisuudentunnetta mikä mopoautoissa herkästi tulee. Mieluummin näen itse hiukan enemmän vaivaa ja kuljeta silloin,kun tarvii kuljettaa. Julkisia meillä ei täällä kulje. Se on kuitenkin niin lyhyt aika sittene nää,kun saa jo ajokortin.
 
  • Tykkää
Reactions: Zariza
vierailija
a)tarve saattaisi olla, mutta ilmankin pärjää
b)rahakin löytyisi, mutta aloituksessani jo mainitsinkin että en hyväksy ajatusta siitä, että halukkuus auttamiseen puuttuu ja pitäisi aina saada kaikenlaista
 
vierailija
Siis ihanko totta mopoautokortin saa yhdeksän tunnin opetuksella? Sehän on aivan sama kuin ei yhtään mitään. Kuitenkin ajetaan autojen seassa jopa ihan isoilla teillä. 15vuotiaan kuolemattomuus, kokeilunhalu, yllytyshulluus ja mikä kaikki muu yhdistettynä ja sitten päästetään parin tunnin ajelun jälkeen liikenteen sekaan.

"Sinun tulee suorittaa vähintään 6 tuntia teoriaopetusta ja vähintään 3 tuntia ajo-opetusta, josta käsittelyopetusta on 1 tunti ja ajo-opetusta 2 tuntia. Ajoharjoittelun liikenteessä voit aloittaa täytettyäsi 15 vuotta."
 
vierailija
Jos haluaa saada jotain liikettä nuoreen niin selkeät säännöt ja seuraukset ellei niitä noudateta. Puhelimesta netti katkolle niin eiköhän ala imurointi maistua.

Tavoitteet viikottain. Osallistuu viikkosiivoukseen. Tuon ikäiselle voi jo antaa vastuulle vessojen siivousta tai koko talon/asunnon imurointia. Pyykkihuolto ja lakanoiden vaihto. Selkeät säännöt siitä,että jos haluaa mopoauton ja siihen polttoainetta niin sen eteen on tehtävä töitä nyt ja jatkossa. Jos opettaa siihen, että kaikki tulee eteen valmiina niin niitä saa olla kustantamassa aikuisenakin,kun vastuuta ei ole opetettu silloin kun sen aika on ollut.
 
vierailija
Mopoauto, ei ole auto, vaan sääsuojalla varustettu mopo. Näin siihen pitää suhtautua turvallisuusnäkökulmasta katsoen.

En tule ostamaan ikinä omille teineilleni mopoautoja. Ovat sen verran vaarallisia kulkupelejä.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
periaatteessa mopo tai skootteri tai polkupyöräkin on yhtä vaarallinen. jos törmäys isomman kanssa tulee, niin henki siinä lähtee
Kyllä, mutta käytännössä ne on juuri nuo mopoautot mitkä liikenteessä aiheuttaa vaaratilanteita näistä kulkuneuvoista... juuri eilen tein lukkojarrutuksen, kun mopoauto vaihtoi kaistaa edessä, eikä kyllä yhtään katsonut peiliin ensin. Kylkeen olisi tullut, ellen olisi saanut jarrutettua ajoissa. Eikä ole eka kerta... itse katson tosi tarkkaan jos näen mopoauton liikenteessä että en ole itse liian lähellä, sama kuin näkisi lapsen tien reunassa, ei yhtään voi luottaa mitä saa päähänsä tehdä.

Noilla 15 v ei valitettavasti vaan ole vielä sellaista tajua liikenteestä että hallitsisivat tilanteita kunnolla, ja opetus on riittämätöntä.
 
vierailija
periaatteessa mopo tai skootteri tai polkupyöräkin on yhtä vaarallinen. jos törmäys isomman kanssa tulee, niin henki siinä lähtee
Kyllä, mutta esimerkiksi kolaritilanteessa mopon päältä lentää pois. Mopoautoon jää sisälle ja rusikoituu sinne. Mopon päältä lentäessä saattaa jo se pelastaa plus, että päässä on kypärä. Mopoautoilla myös tavataan ajella ihan pikateilläkin missä nopeudet muilla autoilla on aivan eriluokkaa ja kuten tuossa viime talvena tuli nähtyä niin pimeässä ei edes välttämättä eroteta mikä siellä menee edessä. Olen itsekin säikähtänyt joskus,kun olen tajunnut, että edellä menevä onkin mopoauto.

Mopoautossa saa myös vääränlaisen tunteen siitä, että on jotenkin paremmassa suojassa siellä sisällä.
 
vierailija
Kyllä, mutta käytännössä ne on juuri nuo mopoautot mitkä liikenteessä aiheuttaa vaaratilanteita näistä kulkuneuvoista... juuri eilen tein lukkojarrutuksen, kun mopoauto vaihtoi kaistaa edessä, eikä kyllä yhtään katsonut peiliin ensin. Kylkeen olisi tullut, ellen olisi saanut jarrutettua ajoissa. Eikä ole eka kerta... itse katson tosi tarkkaan jos näen mopoauton liikenteessä että en ole itse liian lähellä, sama kuin näkisi lapsen tien reunassa, ei yhtään voi luottaa mitä saa päähänsä tehdä.

Noilla 15 v ei valitettavasti vaan ole vielä sellaista tajua liikenteestä että hallitsisivat tilanteita kunnolla, ja opetus on riittämätöntä.
Opetus ei millään voi olla riittävää,jos koko opetus teoriatunteineen kestää yhdeksän tuntia. Tämä kännyköitä räpeltävä sukupolvi ei edes kuuntele koko aikaa.

Olen ollut myös vaaratilanteessa,kun mopoauto ampaissut yhtäkkiä menemään toisen auton takaa. Törmäys olisi ollut varma ellen itse olisi ollut hereillä tilanteessa ja saanut jarrutettua. Onneksi nopeutta ei ollut paljoa, mutta sen verran, että läjään olisi sekin mopoauto mennyt. Tytöt vaan näytti nauraa räkättävän ratin takana tilannetta.
 
vierailija
Mopoauton vaarallisuutta lisää myös se, että sinne saa kaverin mukaan kyytiin ja se on omiaan viemään huomion liikenteestä muualle. Kuten edelläkin jo todettu niin sitten otetaan en kännytkätkin esiin ja keskittyminen ei ole liikenteessä. Halu näyttämiseen on myös kova tuossa iässä.
 
Hirveitä muovipommeja ovat. Aivan liian heppoisesti rakennettuja.
Minäkin olen sitä mieltä, että mieluummin tavallinen mopo, tai traktorimönkijä.
Mun miehen setä kuoli mopoauto-onnettomuudessa joitakin vuosia sitten. Oli ollut repsikkana ja ilmeisesti ilman turvavyötä. Mopoauto oli riistäytynyt hallinnasta soratiellä ja vain ajautunut penkkaan, jolloin miehen setä oli iskeytynyt tuulilasia päin ja menehtynyt välittömästi paikan päälle.
Hurjalta ja uskomattomalta kuulostaa tuollainen tapaturma, kun eihän mopoauto kulje edes lujaa. :unsure:
 
  • Tykkää
Reactions: Zariza
Teinihän saa tahtoa ja haluta ihanvaikkajamitä. Eri asia on se lähteekö aikunen vinkunoihin mukaan.

Nyt toivoisin että - ei lähde. Mopoauto on luokattoman turvaton kulkuväline! Jos kerran pärräävää kulkupeliä olette oikeasti miettimässä niin suunnatkaa ajatusta mopoon, skootteriin tai traktorimönkijään. Jälkimmäinen on muuten eri kätevä esim mökillä puuhastellessa - pikkunen peräkärry perään niin hoituu halkojen kuljetus tai kauppakassien kuljettaminen :).

Ja traktorimönkijässä on halvemmat vakuutusmaksut kuin mautossa(y)
 
  • Tykkää
Reactions: Zariza
En antaisi itselleni ikinä anteeksi, jos hankkisin omalleni mopoauton ja jotain sattuisi sen kanssa. Meillä myös 13vuotias poika, mutta ei ole onneksi puhunut kuin moposta. Niilläkin voi sattua tietysti ja aina voi sattua jotain, mutta mopossa ei ole ainakaan sellaista vääränlaista turvallisuudentunnetta mikä mopoautoissa herkästi tulee. Mieluummin näen itse hiukan enemmän vaivaa ja kuljeta silloin,kun tarvii kuljettaa. Julkisia meillä ei täällä kulje. Se on kuitenkin niin lyhyt aika sittene nää,kun saa jo ajokortin.
Minäkin kieltäydyin siitä ostoksesta 3 vuotta sitten. Nurinaa kesti jonkin aikaa, mutta loppujen lopuksi vähän aikaa. Ei kantsi hankkia.
 
Ei.
Eräs poliisi piti kerran luentoa siitä ja sanoi että kolaritilanteessa mopoauto on kuin rusina. Kori on ihan onnettoman heppoinen.

Lisäksi kun se ei tiellä mene yhtä lujaa kuin muut autot - kerran näin sulkuviiva-alueella mopoauton perässä 3 rekkaa, mietin että kiireiset rekkakuskit varmasti kauheasti kiittelivät sitä nuorta.
Mopon ohi pääsee, mut mopoauton ei.
 
  • Tykkää
Reactions: Lunatic

Yhteistyössä