Teini nielurisaleikkaukseen - kuinka kauan itse kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietin tässä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietin tässä

Vieras
Meillä sellainen tilanne, että 15 vuotias teinimme joutuu/pääsee nielurisaleikkaukseen ja mietin tässä, miten moneksi päiväksi meidän kannattaisi järjestää itsellemme vapaata 24/7.. olemme siis töissä molemmat ja kaikki sisarukset ovat koulussa päivät, joten potilaan pitäisi olla yksin kotona. Asumme maalla, 10 km terveyskeskuksesta ja 30 km sairaalasta, joten jos jälkivuoto tulee, aika kiire tulisi päästä hoitoon. Leikkaus on keskiviikkona ja itse ajattelin olla loppuviikon kotona. Mitenhän seuraava viikko? Viikon koulukielto on, eli seuraavana torstaina saa mennä jo kouluun jos kykenee. Pitäisiköhän siihen alkuviikkoon vaikka iehen järjestää muutama vapaa. Miten muut, onko kellään kokemuksia?

Erittäin hyvin toipui, hankaluus oli vain tapleteissa kun ei halunnut/ saanut nieltyätapletteja, piti vaihtaa pureskeltaviin ja näitä voimakkaampia ei sitten ottanut ollenkaan, oli ennemmin ilman kuin nieli tapletin.

Itse olin kaverille seurana kun hän oli 19. Päivän olin (olin häntä muutaman vuoden vanhempi).

Meillä menee 1,5vuotias kahden viikon päästä kita- ja nielurisaleikkaukseen plus laittavat putket. Kaivoin just kirjeet esille, niin lukee että 2päivää sairaslomaa, jonka jälkeen voi mennä päivähoitoon/kouluun/työhön.
Että pistät vasn sen teinin kouluun, sielähän sillä on seuraa jos alkaa vuotelee ;)

Itse olin kaverille seurana kun hän oli 19. Päivän olin (olin häntä muutaman vuoden vanhempi).

Meillä menee 1,5vuotias kahden viikon päästä kita- ja nielurisaleikkaukseen plus laittavat putket. Kaivoin just kirjeet esille, niin lukee että 2päivää sairaslomaa, jonka jälkeen voi mennä päivähoitoon/kouluun/työhön.
Että pistät vasn sen teinin kouluun, sielähän sillä on seuraa jos alkaa vuotelee ;)

En taida laittaa..

Meillä ainakin oltiin niin kipeitä että 3 päivään ei ajateltukaan nousta sängystä ylös, sitten elämä alkoi voittaa ja sänky ei enää houkutellut koko ajan.

viikon oli meidän 5 vuotias pois päiväkodista, vuorotellen miehen kanssa kotona hoitamassa. ruokaa ei syönyt viikkoon ja koska nieleminen sattui niin joi todella vähän. ei misäänn nimessä olisi ollut päiväkoti kuntoinen

Ite olin 15-vuotiaana kyseisessä leikkauksessa. Enpä kyllä muista että vanhemmat ois ollu yhtään pois töistä. Sehän on puhelinsoitto ja pääsee viemään lääkäriin. Jos kovin paha niin ambulanssihan se sitten vie. Kerran se alkoi vuotaa, tosin illalla, mutta loppui sitten itsekseen eikä tarvinnut lähteä mihinkään. Tuosta on kyllä aikaa pian se 15 vuotta.

Ite olin 15-vuotiaana kyseisessä leikkauksessa. Enpä kyllä muista että vanhemmat ois ollu yhtään pois töistä. Sehän on puhelinsoitto ja pääsee viemään lääkäriin. Jos kovin paha niin ambulanssihan se sitten vie. Kerran se alkoi vuotaa, tosin illalla, mutta loppui sitten itsekseen eikä tarvinnut lähteä mihinkään. Tuosta on kyllä aikaa pian se 15 vuotta.

No mihis sinä sitten olisit soittanut kun se olisi alkanut vuotamaan sun nukkuessa? Olis ollut kiva kun tulee töistä kotiin, niin lapsi on hengetönnä, ei ne työt nyt niin tärkeitä ole.

No mutta hyvähän se on, jos voi sen viikon olla seurana ja turvana. Eikä kaikki ole töissä siinä äärellään ja lääkäriin viemässä..

nämä joilla sanottu että päiväkotiin/kouluun voi palata 2 päivän päästä.. niin teidän lapsilla varmaan kyse joko pelkästään kitarisan poistosta, joka on pienempi homma tai sitten nielurisojen höyläämisestä, jossa nielurisoja ei poisteta kokonaan perinteisellä leikkauksella..

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30194801:
viikkoon ei saa mennä kouluun,eikä päivähoitoon. teinin kassa varmaan olisin pois töist ehkä kolmisen päivää

Toisaalta, ekat päivät eivät ole kivun suhteen pahimmat ja vuotoriski on suurin 7-10 vrk:n kohdalla...

Mies kävi pari vuotta sitten nielurisaleikkauksessa ja yli viikon oli poissa töistä. Ihmettelen kyllä jos joku olis tuon leikkauksen jälkeen parin päivän päästä valmis töihin/kouluun/päivähoitoon, lienee eri leikkauksesta kyse.
Vaikka aikuisesta kyse varmistivat, että "vahti" on viikonlopun yli kun torstaina kävi leikkauksessa. 5. päivänä rupes vuotamaan niin reilusti, että lähdettiin sairaalaan ja polttivat jotain vielä kiinni.
Ap:lle olkaan vaan se viikko pois töistä kattomassa teininperään.

Meillä leikattiin teiniltä vuosi sitten nielurisat. Eka ja toinenki päivä menee kohtuudella. Sitten olikin todella takkusta sinne et viikko täynnä. Ei pystynyt särkylääkkeistä huolimatta nielemään edes nestettä. Jouduin soittamaan sairaalaan ja sain reseptin vahvemmille kipulääkkeille (pronaxen) . Kun viikko täynnä niin alkoi vuotamaan. Ensimmäinen vuoto loppu kohtuudella. Toinenkin loppui siinä vaiheessa kun ambulanssi oli paikalla. Lapsi tosin oli jo niin voimaton ja huonovointinen että mentiin sitten sairaalaan (matkaa 80 km) sillä ambulanssilla. Olo alkoi paranemaan kun sai tiputuksen.

Mutta en todellakaan uskaltais jättää yksin ennenkuin ne peitteet on irronneet.

Kun taas nuorempi sisarus (10v) jolta leikattiin puolitoista vuotta sitten oli sen 5 pv todella kipeä. Kuudentena aamuna heräs ettei tarvi enää kipulääkettä ja pysty syömään jo tosi hyvin. Toki varovasti siirryttiin paksumpaan ruokaan. mutta ilmeisesti peitteet oli irronnut ja haava parantunut.

Eli isojakin eroja tuossa paranemisessa.

Kyllä varaisin sen viikon kotona olemiselle. Itse kävin 18 vuotiaana tuossa leikkauksessa, kita- sekä nieluriasat poistettiin. Olin kyllä todella kipeä pitkään, sekä koin 4 kertaa haavojen repeytymisen, minkä takia haavat piti polttaa uudestaan kiinni. Siksi siis olin kotona 1,5 kk pois koulusta. Tämä toki harvinaista, mutta älä kuuntele noita jotka sanovat että parin päivän päästä voi jo kouluun mennä tai olla yksin kotona. Koskaan ei tiedä jos vaikka jälkivuoto alkaa. Ja mitään ponnisteluja fyysisesti ei saa tehdä! Itse muistan että olin kakalla ja kun vähänkin pinnistin niin haavat repesi, eli tosi pienestä voi niin käydä.

Varaa kotiin kylmiä mehujäitä ja hedelmäpilttejä. Tsemppiä tulevaan, toivottavasti teillä menisi kaikki hyvin. :)

Itse ajattelisin, että 15-vuotias normaali teini on jo toimintakyvyltään aikuisen tasolla, eli osaa tarvittaessa soittaa apua. Tilanteesta riippuen ambulanssin, taksin tai vanhemmat viemään lääkäriin. Vai päästääkö ne sairaalasta pois kun on vielä niin kipeä, että on ihan vuodepotilas eikä pysty ilman apua käymään vessassa tai hakemaan juotavaa? Ei varmaan ainakaan siinä tapauksessa, että kotona ei ole joku koko ajan seurana ja auttamassa. Eihän 15-vuotiaan hoitamiseksi työnantajan tarvitse antaa vapaata, joten kaikilta ei onnistu kotiin jääminen vaikka haluaisikin.

Lapseni ei ole vielä lähelläkään tuota ikää, eli ajattelen vaan millainen itse olin 15-vuotiaana, enkä silloin olisi kaivannut kotiin kädestäpitelijää. Jos on teini pelkää jäädä yksin kotiin kipeänä, tietysti koittaisin järjestää niin että voisin hänen seuranaan olla.

Yhteistyössä