Teini ja kuukausiraha, miten sinä toimisit?

Helekkarin Heittomerkki

Aktiivinen jäsen
28.09.2011
1 325
0
36
Meillä teini saa kuukausirahan aina kuun alussa, minun palkkapäivänä. Seuraava raha tulossa siis ensi viikolla ja entiset rahat tottakai jo kulutettu. Nyt poika haluaa ostaa itselleen jääkiekkomailan ja se on tottakai saatava HETI. Minä natsiäitinä olen kuitenkin kieltäytynyt antamasta rahaa ennakkoon ja paasannut, että "älä kuluta enemmän kuin tienaat" ja ettei sitten tulevaisuudessa voi töistäkään förskottia pyytää aina kun joku mielihalu tulee.

Pojan mielestä tää on turhaa nipotusta, eikä ymmärrä miksi sitä rahaa ei voi antaa ennakkoon. Varsinkin, kun mulla se summa on lompakossa.

Miten sinä toimisit? Antaisit rahan jo nyt vai odotuttasit varsinaiseen kuukausirahapäivään?

Viimeksi muokattu:
Selitä ettei sullakaan olis rahaa siellä lompakossa, jos tuhlaisit sen ennenkuin tulee lisää. Eli en antais ennakkoa minäkään, ellei tekis jotain sitten sen eteen myös.

Meillä ei ole käytössä johdonmukaista kk- rahasysteemiä, koska sen " saamiseksi " on tietyt velvoitteet ja ne eivät aina tule täyteyiksi.

Kertaluontoisesti saattaisin kk rahan aiemmin antaakin, mutta sitten en toiste aikaistaisi rahanantamista, vaan antaisin teinin sitten huomata, että jos rahan ns. jo etukäteen tuhlaa, on seuraavaan kk-rahan saamiseen vielä pidempi aika.

mitä väliä sillä on jääkö rahaa muuhun? jos kerran joka kuukausi saa tietyn summan täytt opetella säästämään tai vastaavasti elämään loppukuu rahattomana.

Ensinnäkään, tämä kysymys ei ollut sinulle, ja toisekseen, ei sillä ole mitään väliä jääkö muuhun mutta jos ajatellaan että ostaa kuukausirahoistaan esim. karkit, leffaliput yms. ja etukäteen jo rahan tuhlais niin onko sitten kuitenkin jossakin välissä lisää rahaa vailla...

Ensinnäkään, tämä kysymys ei ollut sinulle, ja toisekseen, ei sillä ole mitään väliä jääkö muuhun mutta jos ajatellaan että ostaa kuukausirahoistaan esim. karkit, leffaliput yms. ja etukäteen jo rahan tuhlais niin onko sitten kuitenkin jossakin välissä lisää rahaa vailla...
siinähän on hyvä opetella rahankäyttöä ja oppia mitä kannattaa ostaa että rahat riittää koko kuukaudeksi.

Periaatteessa ehdottomasti odotuttasin ensi viikkoon, mutta nyt joululomalla voisin jopa joustaa, jos mailaa tarvis kaverien kanssa pelailuun/ulkoiluun. Ja seuraava raha tulis tällöin automaattisesti normiaikaan.

Kuukausirahan maksupäivästä en tinkisi, mutta me ollaan liikuntavälineet - jollaiseksi tuon mailan lasken - maksettu lapsille. Toisaalta jos lapsella on maila, mutta pitää vaan saada uudempi ja hienompi, niin joutuisi odottamaan ensi viikkoon.

Samaa mieltä kuin edellinen, eli periaatteessa meillä teini odottaa kuukausirahaa sen maksupäivään saakka vaikka olisi tili tyhjä aiemmin, siten oppii käyttämään rahaa. Mutta näin loma-aikana voisin kyllä joustaa tuollaisessa hankinnassa, jos tarkoitus on kerran pelailla samantien ja vanhaa mailaa ei ole. Ei näitä talvisia lomapäiviä liikaa ole. Meillä ei tuollainen urheiluväline myöskään kuuluisi kuukausirahan piiriin, vaan sen ostaisin erikseen, mutta se ei taas tähän asiaan kuulu lainkaan, koska se on meidän perheen valinta.

Kuukausirahan maksupäivästä en tinkisi, mutta me ollaan liikuntavälineet - jollaiseksi tuon mailan lasken - maksettu lapsille. Toisaalta jos lapsella on maila, mutta pitää vaan saada uudempi ja hienompi, niin joutuisi odottamaan ensi viikkoon.

Tilanne on juuri tämä. Pojalla on entinenkin maila, mutta pitää vaan saada hienompi. Perusliikuntavälineet kuuluu meilläkin vanhempien ostettaviksi, mutta jos vallan toimivan ja käyttökelpoisen tilalle pitää saada koko ajan uudenpaa ja hienonpaa, niin ne saa sitten rahoittaa itse kuukausirahoistaan.

Tilanne on juuri tämä. Pojalla on entinenkin maila, mutta pitää vaan saada hienompi. Perusliikuntavälineet kuuluu meilläkin vanhempien ostettaviksi, mutta jos vallan toimivan ja käyttökelpoisen tilalle pitää saada koko ajan uudenpaa ja hienonpaa, niin ne saa sitten rahoittaa itse kuukausirahoistaan.

harrastaako poika jääkiekkoa? Meillä ostetaan lapsille mailat koska harrastavat jäkistä mutta vain tarpeeseen, omalla rahalla ostavat sitten jos meidän ostamat ei kelpaa...

Meillä teini voi saada ylimääräistä rahaa, jos valitsee ylimääräisistä työurakoista jotain. Pikkusisaruksien hoitoa niin että aikuiset pääsee kahdestaan vaikka leffaan, puiden pilkkomista tai kasaamista tms muita metsätöitä. Mutta ennakkoon ei rahaa saa. Tosin meillä on käytössä viikkoraha eikä kuukausiraha.

Yhteistyössä