Teini-ikäisen alkoholinkäyttö

Pikkukaupunkilainen

Aktiivinen jäsen
28.06.2011
9 370
16
38
Eli aika taas nostaa tää aiha esille.
Tänään töissä tappelin kopiokoneen kanssa ja satuin kuulemaan (joo, ja kyllä salakuuntelin, kun kuulin mistä puhuivat), siinä keskusteli kaksi työkaveriani teini-ikäistensä alkoholinkäytöstä.
Molemmilla vissiin 16-vuotiaat, toisella poika ja toisella tyttö, ja molemmat olivat sitä mieltä, että saavat käydä "juhlimassa" (eli siis ryyppäämässä) ihan vanhempien luvalla ja alkoholiakin saa käyttää. Myös kuulemma sukujuhlissa saavat juoda booleja yms., ihan vanhempien luvalla.
Itse olen 15- ja 13-vuotiaiden isänä sitä mieltä, että ei kyllä kuulu teineille olla päissään vaikkapa joissain häissä, tai juosta tolla ympäriinsä kännäämässä.
Ei se kuulu vielä tohon ikään, eikä ne tunne vielä rajojaan. Ja olen kyllä itse 15v. jo juopotellut, mutta isänä olen vähän eri mieltä.
En nyt kuitenkaan fanaattinen ole, kyllä pojalle (toi 15v.) olen antanut joskus oluen saunan yhteydessä, mutta ei sen enempää. Ja koulun päättäjäisiin päästin kyllä, vaikka tiedän, että siellä kalja virtaa. Sanoin kyllä, että päissään ei kotiin tulla!
Mielipiteitä? Näkemyksiä? Miten teillä toimitaan?

mun mielestä alkoholi ( edes se yksi saunaolut äidin tarjoamana ) ei kuulu alaikäiselle,lakikin kieltää tarjoamasta/ostamasta alaikäisille alkoholia..eli itse en todellakaan aio tarjota lapsille alkoholia,ennen kuin ovat täysi-ikäisiä..jos jostain syystä sitten käy niin,että jostain muualta saa ja salaa juo,niin sitä en voi estää..toivon,että lapset joisivat ekat alkoholinsa 18 v:na kuten itsekin tein :)

Lapsettomana minun sanomiseni lienevät suht turhia, mutta pakko kommentoida tuohon viimeiseen lauseeseesi. Minusta ei kannata sanoa, ettei päissään saa kotiin tulla, koska mitä jos nuori juo itsensä (liian) humalaan, eikä uskalla sitten tulla kotiin, vaan jää värjöttelemään johonkin ulos sammumispisteessä tai lähtee jonkun puolituntemattoman matkaan?

Ja jos joskus lapsia saan, niin en heidän alkoholinkäyttöä hyväksyisi. Kyllä sillä olisi seurauksia, jos juomisesta jäisivät kiinni.

Itse aloitin 14 vuotiaana, mutta en anna yhdellekään alaikäiselle lupaa lähteä kavereitten kanssa ryyppäämään, saati osta juomia mukaan. Kotona ovat saaneet puoli lasia kuoharia uutena vuotena tai siemauksen punaviiniä, siiloin kun ovat kotona, eivätkä lähdössä kavereitten kanssa.

Valitettavasti asia menee niin et jos tein ajautuu kaveripiiriin jossa juodaan niin kyllä se kokeilee joko vanhemman luvalla tai ilman. Meille isä ja äiti osti muutaman juoman kun tuli se aika et haluttiin lähteä juomaan ja vaikka aina kirjotellaan ettei niin saa tehdä kun ei se nuorelle riitä niin kyllä mulle ja mun sisaruksille riitti. Tosin eipä ollut kovaa hinkua perseitä vetää kun oli lupa ja kaikkee. Ainoa sääntö oli et kotiin yöksi ellei asiasta erikseen sovita. Meillä toi meni hyvin ja olen kiitollinen et mun vanhemmat oli niin rentoja asian suhteen ja siitä voitiin keskustella kun alkoholi ei ollut tabu meillä. Molemmilla vanhemmilla ollut nuoren aika rankka ryyppynuoruus kun olivat kovaa jengiä.

Omien lasten kohdall katson sit miten menettelen mut varmaan samalla tavalla. Oma sisko on 16 nyt ja samat säännöt pelaa sen kanssa kun meidän vanhempienkin. Sisko aina kertoilee mulle mitä on käynyt ja missä olivat ja saavat juoda vaikka mun porukoiden luona kaverien kanssa mut nuo edut loppuu jos luottamus petetään.

Sanoin kyllä, että päissään ei kotiin tulla!

Tässä kohtaa tulee se asia, mikä itseä mietityttää eniten. En halua, että teini-ikäisenä lapseni joisivat, mutta haluaisin toisaalta, että on kunto mikä hyvänsä, niin aina voi tulla kotiin nukkumaan. Mieluummin koti kuin esimerkiksi roskis tai joku random-tutun kämppä.

Mutta toisaalta tuntuu, että jos sen luvan antaa, että voit tulla kotiin, niin antaa samalla luvan juoda.

Itte oon maaseutukaupungista (n. 10 000 asukkia) kotoisin ja siellä oli kyllä jo 80-luvulla meno melko villiä. Silti jostain syystä omassa lähipiirissä homma toimi, vaikka kokeiluja tuli aikaisin.

Itse join ekan kerran ulkomaan matkalla (vähän kuin luokkaretki, mutta viikko Keski-Euroopassa). Olin 14v ja melkein kaikki muutkin otti ainakin vähän. Hassua, että kellekkään ei tullut ylilyöntiä ja itsekkin kun olin olutta kiskonut niin vasta jälkikäteen tajusin, että olipas hauska ilta ja näin... Sitten kun tulin Suomeen ei juotu ennen lukiota kertaakaan ja lukiossa sitten harvoin lukiobileissä. Siellä joillaikin meni joskus yli, mutta harvemmin. Ittellä ei koskaan (tulkinta toki tääkin).

Osa veti kyllä lähes joka viikonloppu perseet. Lähinnä pahistytöt, joiden henkisesti retardit täysikäiset "mies"ystävät ostivat ja tarjosivat noille juomaa. Ei varmaan ihan vaille vastapalveluksia jääneet. Tää porukka oli kyllä yhtä poikkeuksetta lukuunottamatta white thrash-vanhempien lapsia. Se yksi poikkeus oli paremman perheen lapsi, mutta kauhee kapina. Silti meni lukioon ja rauhottu. Kaikilla muilla meni elämä vitturataa (monessa mielessä).

Jos alaikäinen teini on fiksu, se tajuu rajansa ite. Sitten taas jos kasvatus on mennyt vituiksi, ei asiaa enää sa korjattua pakottamalla 14-16v. Hyvin kasvatettu lapsi tajuu ite, huonosti kasvatettu ei.

Yhteistyössä