Teini-ikäisen äiti pyytää apuja/neuvoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Niin, mitä tehdä kun teini, pian 16v, on täysin välinpitämätön käytöksestään saamiensa seuraamuksien suhteen? Hänt ei liikuta tippaakaan esim.kännykkäkielto, peliajan peruminen, kk-rahan pois ottaminen, ei mikään.
Pitää minua mielisairaana koska koen ahdistusta kuulema siitä että hra ei harmistu eikä häntä liikuta saamansa "sanktiot".

Miten htissä voi toimia tilanteessa jossa teini kokee olevansa kutakuinkin koskematon, se on vain että voivoi ja lämmin leipä jatkossa jos ja kun olisi tarvetta jollakin tavalla suitsia käytöstä, antaa ns seuraamus.

Minua kuristaa niin että vatsani on kipeä.

Kokeile antaa oikein "isän kädestä" esim. remmiä tai koivuvitsaa? Se on sanktiona erilainen kuin yllä luetellut ja saattaa hyvinkin toimia.

Toki sitä ei yleensä tavata noin isoille antaa, mutta kun tarve on akuutti niin kannattaa minusta sitäkin kokeilla.

Hmmm, toiv tuo ensimmäinen kommentoija heitti vain vitsin ja todella huonon sellaisen. Sen lisäksi, että fyysinen kuritus on ollut n.30v laissa kielletty niin sellaiseen turvautuminen osoittaa kys vanhemman äärimmäisen suurta heikkoutta.

Ja kyllä ne sanktiot on toteutunut mitä on aiheellista ollutkin, eivät ne ole koskaan häntä erityisemmin hetkauttaneet, todennut vain asian ja eteenpäin. On kuulema mielenterveydellisesti patologista, että koen ahdistusta siitä ettei häntä harmita tai hetkauta saamansa seuraamukset. Ja kyllä, kundi on todella fiksu, analyyttinen, rationaalinen ja verbaalisestikin taitava luonne.

Ap

• Tykkää
Reactions: Softy
No onko nuo hänelle tärkeitä asiota? Jos kännykkä ei ole tärkeä niin eihän sen pois otto tunnu missään. Jos nuori ei tarvitse rahaa niin eihän sekään vaikuta jne.

Tai entä jos hän vain hyvin peittää harmistuksen?

Millaisista asioista saa rangaistuksen?

Rangaistuksiin turvautuminen osoittaa ylipäätään vanhemman suurta heikkoutta eikä ole missään nimessä lapsipsykologien ja muiden kasvatusalan asiantuntijoiden suosittama menetelmä. Ainoa asia, mitä rangaistus opettaa lapselle on, että hänelle ollaan katkeria ja että hänestä ei pidetä.

Kyllä lapsi on saatava puheen voimalla tottelemaan, ethän sinä miehellesikään lähde mitään rangaistuksia keksimään jos olette eri mieltä. Sen sijaan argumentoitte toinen toisillenne.

Teinillä on vaikeaa ja kaikenlaiset rangaistukset ilmeisesti vaan lisäävät tunnetta, ettei häntä rakasteta eikä hänestä välitetä. Itse varmaan vaatisin, että tietyt asiat tehdään mutta pitäisin vaatimukset yksinkertaisina ja vähäisinä. Sanktioita en käyttäisi, koska niistä ei ole hyötyä. Samanlainen tilanne kuin uhmaikäisen kanssa.

Höpsönpöpsön, asioilla ja toiminnoilla on seuraamuksensa ja tässä tapauksessa (ei välittänyt siitä ihan viimeisestä kotiintuloajasta joka sekin oli jo joustettu yli 1h siitä mitä itse ensin mietin) hän tasan tarkkaan tiesi ettei kys ajasta enää venytetä eikä venytä. Rakastamattomuuden tunteiden tmv kanssa tällä ei ole mitään tekemistä, hän ihan käytännössäkin kuulee päivittäin, että häntä rakastetaan, kuten on kuullut muuten elämänsä jokaisena päivänä!

Ap

Kerro mitä lapsi tekee/mistä häntä rankaistaan niin ehkä täällä keksitään mitä vois tehdä toisin. Niin isosta lapsesta kyse että pitäis alkaa osata käyttäytyä jo ilman että vanhemmat jatksuvasti vahtii ja jaksa ranhaistuksia.

Hmmm, toiv tuo ensimmäinen kommentoija heitti vain vitsin ja todella huonon sellaisen. Sen lisäksi, että fyysinen kuritus on ollut n.30v laissa kielletty niin sellaiseen turvautuminen osoittaa kys vanhemman äärimmäisen suurta heikkoutta.

Ei sille ole mitään oikeaa perustetta, miksi ruumiillisen kurituksen käyttö osoittaisi "äärimmäisen suurta heikkoutta" yhtään sen enempää kuin muidenkaan rangaistusten käyttö.

Jos sellaiseksi ei sitten lasketa hysteerikkojen väitteitä siitä, että seuraamuksena annettu remmin anto olisi rinnastettavissa siihen, että lasta vedetään suutuksissa turpaan. Mutta jos sille tielle lähdetään, niin silloin lapsen laitto arestiinkin on varmaan rinnastettavissa siihen, että tämä lukitaan yöksi perunakellariin tms. Vapauden rajoittaminen kuin vapauden rajoittaminen. :rolleyes:

Rangaistuksen pitäisi liittyä itse toimintaan. Eli jos ei osaa tulla sovittuun aikaan kotiin ei enää pääse kylille riekkumaan. Vaikka kuukausi kotona, paitsi pakolliset menot niin johan alkaa kotiintuloaika muistumaan mieleen.

Rangaistuksen pitäisi liittyä itse toimintaan. Eli jos ei osaa tulla sovittuun aikaan kotiin ei enää pääse kylille riekkumaan. Vaikka kuukausi kotona, paitsi pakolliset menot niin johan alkaa kotiintuloaika muistumaan mieleen.

Entä jos lapsi esimerkiksi haukkuu vanhempiaan tai sisaruksiaan? Laitetaan lapselle suukapula, koska lapsi ei ole osoittautunut puheoikeuden arvoiseksi?

Ei se ihan oikeasti monestikaan pysty menemään niin, että rangaistus liittyy itse toimintaan, vaan on oltava olemassa "yleispäteviä" rangaistuksia.

Ap:lle sanoisin, että ei kannata ajatella vain sitä mikä on tällä hetkellä muodissa kasvatuksessa, kuten vaikka nuo kännykkä- ja pelikiellot, varsinkaan jos ne eivät kerran toimi. Sen sijaan kannattaa yrittää ajatella ihan laajasti "laatikon ulkopuolelta" kaikenlaista, mitä lapsi todennäköisesti pelkäisi. Ja sen jälkeen toteuttaa se idea, ihan riippumatta siitä miten vaikka joku työkaveri tai "naapurin Sirpa" saattaisi sitä kommentoida. Eli käytä mielikuvitustasi ja äläkä heti ajattele, että "ei niin voi lapselle tehdä".

Yhteistyössä