Teini ei syö, vinkkejä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
14 vuotias tyttö ei syö ruokaa. Mikään ei kelpaa ja kun sanon, että ehdottaa mitä haluaa syödä ei tiedä ja huutaa, että enkö ymmärrä ettei tiedä. Kaikessa ruuassa joku vika. En jaksa enää tätä jatkuvaa taistelua. Lisäksi on pienestä asti ollut sellainen, että jos on nälkäinen tulee tosi kiukkuiseksi. Onko jollain ideoita ja vinkkejä miten toimia, tuntuu että menee vaan pahemmaksi kokoajan. Koulu aamuisin ei syö, koulussa ei syö ja kotona ongelma ettei mikään kelpaa, iltapalan syö.
 
Silloin joskus, kun olin vielä urheilutoiminnassa mukana, vastaan tuli joskus tällaisia tapauksia. Koska lasten kohtelu tuohon aikaan niissä ympyröissä oli kokolailla kollektiivista, sekoittivat tuollaiset tapaukset yleensä koko pakan.
Yleensä, kun taustoja alettiin setviä, löytyi lapsuudesta liikaa vaihtoehtoja. Liian pienet lapset oli laitettu itse päättämään asioista, joista heillä ei ollut minkäänlaista tietoa.
Toisten kohdalla saimme asiat luistamaan edes jollakin tapaa, toiset menivät systeemistä läpi sellaisinaan.
Ja parhaisiin ratkaisuihin päädyttiin noudattamalla juuri tuota Roosaruusan ehdottamaa linjaa. Eli ohjattua vastuunottoa. Se tietysti vie aikaa ja huomiota vanhemmilta, mutta toisaalta he ovat sen ajan ja huomion säästäneet jo vuosia sitten.
 
  • Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
vierailija
Mun poika aloitti opinnot 17-vuotiaana. Tuli viikonlopuksi kotiin, käytiin kaupassa, kysyin mitä syödään, "en tiiä", kysyin uudestaan mitä hän haluaisi syödä viikonloppuna, "en tiiä, päätä sää, mää oon koko viikon joutunut päättämään mitä mää syön päivälliseksi ja se on tosi vaikeaa". Eli hän oli oikeasti tuskastunut ja halusi äidin hoivaa ja huomiota. Sen jälkeen en ole kysellyt mitä lapset haluaa syödä vaan olen tehnyt ihan tavallisia arkisia ruokia ja yleensä on kelvannut.
Ap olisko sun lapsella liikaa stressiä, ja ilmenisi noin? Jos esim jännittää ja maha tulee kipeäksi jos syö? Illalla vasta sitten helpottaa kun ei ole enää velvollisuuksia tai sosiaalisia tilanteita edessä?
 

Yhteistyössä