Teini ei suostunut loman jälkeen menemään kouluun!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Takana kiusaamisjuttuja. Kommentti oli että kaikki soittaa vaan suutaan.
Ja siis mun luvalla sai olla aamupäivän pois kun oli kaveri toiselta puolen Suomea viikonlopun (jolla eri aikaan hiihtoloma) .
Sitte kieltäyty menemästä loppupäiväksi kouluun ihan yllättäen. Ja nyt puhuu ettei mene koko viikolla.

En saa kiskottua irti mitään järkevää vastausta. Kuraattorin luo ois huomenna suostunu menemään mutta se on lomalla torstaihin asti.
Luokanvalvoja on hiljainen nössykkä joka vaan voivottelee. Jotain joudun hänelle ilmoittamaan mutta haluaisin saada ensin tuosta teinistä jotain irti.

Terveydenhoitajan tarkastuksessa pari viikkoa sitten oli todettu masennusta ja th oli aikonu kuraattorille ajan tuolle mut ei vielä kuulunu mitään sieltäkään.

Mies on töissä myöhään iltaan. Isälleen ehkä puhuu jos puhuu.
Pakotanko tuon lapsen aamulla kouluun? Vai mitä sen kanssa tekee?

Ja tähän asti ei oo ollu yhtään ylimääräistä pois. Mutta koko talvi on ollut todella vaikea lapsella. Koulu menee kohtalaisesti ja on mukisematta sinne menny tähän asti. Kotona sitte ollu yhtä painajaista. Mielettömiä raivokohtauksia, perusasiat jää tekemättä jos en kato perään jne.

Nyt leikkii pikkuveljensä kanssa tuolla ulkona..

Vaikea tilanne. Hankalaa jos kuraattorikin lomalla :/

Miten sen pakotat, et mitenkään. Ei kovalla auktoriteetilla teinien kanssa pitkälle pärjää, lakkaa puhumasta sinulle senkin vertaa....

Tuskinpa se siitä paranee jos kouluun pakotat että siellä ei mikään muutu. Ota yhteyttä sinne koulukuraattorille ja mahdollisesti koulupsykologille ja selvitä se kiusaamisen syy ja kuka kiusaa yms. Sanot että haluat lapselle apua hankkia, mutta lapsen täytyy itse olla mukana asiassa, että et pysty sikaa säkissä auttamaan, ellei syitä ala kuulumaan niin se on sitten kouluun meno huomenna niine hyvineen.

[QUOTE="vieras";25804203]Takana kiusaamisjuttuja. Kommentti oli että kaikki soittaa vaan suutaan.
Ja siis mun luvalla sai olla aamupäivän pois kun oli kaveri toiselta puolen Suomea viikonlopun (jolla eri aikaan hiihtoloma) .
Sitte kieltäyty menemästä loppupäiväksi kouluun ihan yllättäen. Ja nyt puhuu ettei mene koko viikolla.

En saa kiskottua irti mitään järkevää vastausta. Kuraattorin luo ois huomenna suostunu menemään mutta se on lomalla torstaihin asti.
Luokanvalvoja on hiljainen nössykkä joka vaan voivottelee. Jotain joudun hänelle ilmoittamaan mutta haluaisin saada ensin tuosta teinistä jotain irti.

Terveydenhoitajan tarkastuksessa pari viikkoa sitten oli todettu masennusta ja th oli aikonu kuraattorille ajan tuolle mut ei vielä kuulunu mitään sieltäkään.

Mies on töissä myöhään iltaan. Isälleen ehkä puhuu jos puhuu.
Pakotanko tuon lapsen aamulla kouluun? Vai mitä sen kanssa tekee?

Ja tähän asti ei oo ollu yhtään ylimääräistä pois. Mutta koko talvi on ollut todella vaikea lapsella. Koulu menee kohtalaisesti ja on mukisematta sinne menny tähän asti. Kotona sitte ollu yhtä painajaista. Mielettömiä raivokohtauksia, perusasiat jää tekemättä jos en kato perään jne.

Nyt leikkii pikkuveljensä kanssa tuolla ulkona..[/QUOTE]

Anna olla kotona mutta puhukaa. Ja yrittäkää puhua paljon, vaikka vaikeata on mitään ulos saada. ja jos isä vaikka yrittäisi kaksistaan puhua.
Ei tuo yksi viikko poissa tee mitään koko "koulu-urassa", enempi nyt vaan energiaa siihen että masennus saataisiin selätettyä tai ainakin selvitettyä mistä kaikki kumpuaa. Kuka kiusaa, miksi jne. Vaikka ei noissa aina mitään selkeetä syytä olekaan :(

Ja nuo raivokohtaukset, kuulostaa tosiaan että häntä ahdistaa ja pelottaa.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Eihän se ole hyvä olla koulussa, mutta toisaalta jos sanot koulussa ettet saa sitä kouluun kun sitä kiusataan niin ehkäpä kiusaamisasian hoitaminenkin saa tuulta purjeisiin. Jos alkavaa masennusta niin voin sanoa, että hoitamattomana ja kiusattuna tuloksena voi olla eläkkeelle jäänti peruskoulun jälkeen(läheiselleni kävi näin ja oli osastohoidossakin yli puolivuotta).

[QUOTE="vieras";25804239]Tuskinpa se siitä paranee jos kouluun pakotat että siellä ei mikään muutu. Ota yhteyttä sinne koulukuraattorille ja mahdollisesti koulupsykologille ja selvitä se kiusaamisen syy ja kuka kiusaa yms. Sanot että haluat lapselle apua hankkia, mutta lapsen täytyy itse olla mukana asiassa, että et pysty sikaa säkissä auttamaan, ellei syitä ala kuulumaan niin se on sitten kouluun meno huomenna niine hyvineen.[/QUOTE]

Kuraattori on lomalla. Psykologia ei ole (kuin sitte naapurikunnassa mihin tarvii lähetteen) .
Lupas siis kuraattorille puhua mieluummin kuin minulle. Mutta tässä vielä useampi päivä ennenkuin kuraattori on paikalla. Ja sekin että selviääkö ne asiat yhdellä käynnillä.
Se vaan että mitä tehdään nämä muutama päivä kun kuraattori ei ole paikalla.

[QUOTE="a p";25804294]Kuraattori on lomalla. Psykologia ei ole (kuin sitte naapurikunnassa mihin tarvii lähetteen) .
Lupas siis kuraattorille puhua mieluummin kuin minulle. Mutta tässä vielä useampi päivä ennenkuin kuraattori on paikalla. Ja sekin että selviääkö ne asiat yhdellä käynnillä.
Se vaan että mitä tehdään nämä muutama päivä kun kuraattori ei ole paikalla.[/QUOTE]

Kuten sanottu, anna hänelle "tila hengittää". eli siis antakaa olla kotona. mutta niin ettei vetäytyisi omiin oloihinsa. Ja jos on jo puhuttu masennuksesta niin ei tuo sitten mitään normi angstaamista varmastikaan ole. Tai itsepäisyyttä että "ei vaan huvita mennä kouluun".

Oletteko itse ajatelleet tietävänne mistä tuo masennus ja raivokohtaukset voisivat kummuta? Siis muuta kuin koulukiusaaminen? Ja osaatko arvioida miksi häntä kiusataan?

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25804315:
no tossa varmaan tuli eka virhe, kun annoit olla pois koulusta. mutta nyt yhteyttä sitten
kuraattoriin, kun hän palaa lomaltaan. se kiusaaminen kun ei siihen lopu, että alkaa pin-
naamaan koulusta.

No hei, ei tuo mikään "virhe" ole. Miksi pitää ajatella että joku asia on "virhe" jos se ei mene jonkun "sääntökirjan" mukaan. Ei kaikille lapsille sama asia toimi.
Ei tämmöisissä tilanteissa kun on koulukiusattu tai masentunut lapsi niin ole mitään mustavalkoista sääntökirjaa.

Soita ainakin läksyt luokanvalvojalta, sitten varaat ajan kuraattorilta ja annat nyt olla pari päivää kotona. Käytä lääkärillä niin saa tarvittaessa lääkkeet masennukseen.

[QUOTE="vieras";25804293]Eihän se ole hyvä olla koulussa, mutta toisaalta jos sanot koulussa ettet saa sitä kouluun kun sitä kiusataan niin ehkäpä kiusaamisasian hoitaminenkin saa tuulta purjeisiin. Jos alkavaa masennusta niin voin sanoa, että hoitamattomana ja kiusattuna tuloksena voi olla eläkkeelle jäänti peruskoulun jälkeen(läheiselleni kävi näin ja oli osastohoidossakin yli puolivuotta).[/QUOTE]

Masennuksen taustalla kaverien ja tekemisen puute. Asutaan syrjässä on tavallaan helppo jäädä aina kotiin ja olla tekemättä mitään varsinkin kun ei niitä kavereita ole. Ennen kulki kahden pikkuveljensä (1,5 ja 3 v nuorempia) kanssa, mut nyt yläasteelle menon jälkeen jääny sekin.
Nyt yritetty sitte patistaa tekemään erilaisia juttuja vähän puolipakolla. Kavereiksi ei voi muuttua vaikka kuin haluais.

Luokanvalvojalle yritin soittaa muttei vastannut, varmaanki tunti kesken että jos tuo soittais.

Siis viikko ennen hiihtolomaa oli näin jälkeenpäin ajateltuna takkuinen. Kotona oli vuoron perään raivoamista ja itkemistä. Nyt loman aikana sitte tilanne rauhottunu. Mutta siis tähän asti menny sinne kouluun ilman mukinoita.

Sai viikonlopuksi kaverin monen sadan km päästä jolla vasta alko loma nyt. Lupasin olla kotona siihen asti että kaverin kyyti lähti (meni rekan kyydissä joten ei eilen ollu kyytiä ja saivatpahan olla pitempään yhdessä) . Ja asia piti olla ok. Eilen illalla tuo teini heitti et entä jos en meekkään kouluun ja ite vastasin et no meethän.
Nyt sitte vaan sano et en mene ja piste.

Mies käväs tuossa kotona ja sai juteltua lapsen kanssa. Koulussa jatkuvaa suunsoittoa luokkakavereilta mikä ehkä menee alkuun vitsinä/leikkinä mutta kun jatkuu päivästä ja viikosta toiseen niin ei enää kivaa. Mm siitä et on ainoana pojista tehny läksyt.

=( Voi kurjuus mikä tilanne.

Mä en pakottais huomenna kouluun, odottele että se kuraattori tulee takaisin. Olisin yhteydessä rehtoriin huomenna ja luokanvalvojalta kyselisin (tai laittaisin teinin kysymään) läksyt.

Toivottavasti saatte apua tilanteeseen :hug:

Luokanvalvoja ei vastaa puhelimeen eikä wilman kautta. Useamman kerran olen yrittänyt soittaa ja wilmaan laitoin että haluan puhua puhelimessa kun poissaolon syy kiusaaminen.

Mä varaisin teinille ajan lääkärille. Sinne nyt hakemaan ensinnäkin sairaslomaa ja sen lisäksi puhumaan tuosta masennuksestaan. Lääkärintodistus koululle, jotta tietävät, että ei ole luvattomasti pois koulusta vaan masennuksen vuoksi. Koulukin joutuu ottamaan asian vähän enemmän tosissaan, kun kiusaamisen seuraukset ovat jo nähtävissä ja siitä lääkärin lausunto. Tekeekö koulu asialle yhtään mitään, se on sitten jo ihan toinen juttu. Mutta ainakin teini voi olla sairaslomansa ajan kotona eikä koulunkaan näkökulmasta ole kyse luvattomasta poissaolosta.

• Tykkää
Reactions: Wolt
[QUOTE="a p";25805292]Luokanvalvoja ei vastaa puhelimeen eikä wilman kautta. Useamman kerran olen yrittänyt soittaa ja wilmaan laitoin että haluan puhua puhelimessa kun poissaolon syy kiusaaminen.[/QUOTE]

Sitten rehtoriin yhteys!

Tästä ei varmaan ole juuri apua, mutta halusin vain sanoa että tilannetta ei kannata vähätellä..en tarkoita että sinä aloittaja vähättelisit mutta joku muu voi ajatella "teinit nyt aina oikuttelee" mutta itse olin teininä vähän samanlaisessa tilanteessa...siis melkein koko yläasteen ja ammatillisessa oppilaitoksessa oli sama meininki myös...

Minut jätettiin ulkopuolelle ja vaikka kiusaaminen (?) ei ollut rajua niin kyllä se raskasta oli tuntea toisten iva ja ettei kelpaa muiden seuraan. Tähänkään mennessä en oikeastaan syytä tuolle tiedä, ehkä vaan se että olen aina ollut jotenkin kova pohtija ja vaikutan hiljaiselta/hiirulaiselta kun en ole ekana kailottamassa ajatuksiani...muutaman oman koulukaverin sitten löysinkin ja kaikki jotka minut tuntee tietää että olen aika erilainen kuin muut on luulleet.

Mutta meni vähän off topiciksi, pointti oli se että se elämänvaihe oli todella raskasta ja jokainen pikkuasia tuntui maailmanlopulta, kouluunmeno ahdisti jo edellisenä päivänä ja välillä lintsasin kun tuntui että kuolen mieluummin kuin menen kouluun. Oli minulla muitakin ongelmia ja mietin joka päivä miten ihanaa olisi vain kuolla. Masennuslääkkeitä käytin jossain aiheessa ja kävin nuorisopsykiatrian polilla parikin vuotta.

Kuraattoria ja sitä kautta (ainakin täällä menee sieltä lähetteellä) sitä nuorisopsykiatrista poliklinikkaa suosittelen...siis ihan vastaanottoaikoja tarkoitan, en laitoshoitoa.

[QUOTE="a p";25804294]Kuraattori on lomalla. Psykologia ei ole (kuin sitte naapurikunnassa mihin tarvii lähetteen) .
Se vaan että mitä tehdään nämä muutama päivä kun kuraattori ei ole paikalla.[/QUOTE]

Tuota kyllä pitäisi kuulua joka koulun yhteyteen koulupsykologi! siis ei tietty työhunetta ja ikiomaa psykologia,vaan niin että joka koulun moniamamtilliseen työryhmään täytyy psykologi olla.

mitä sanon lapsesi käytökseen ,niin itse olin 7:llä luokalla puolet pois, tein koululakon henk.koht syistä. Loppuajan tein sit tuplasti töitä että sain kiinni muut.(mutta tämä edellytti koulunvaihtoa), uudessa koulussa kiusattiin tosi rankasti ja lopulta en uskaltanut mennä sinne, aamulla menin koulun pihalle,mutta poistuin sieltä vaeltelee kylille, monta kertaa. Ihan oikeesti pelotti(minua heiteltiin tikoillakin).

Loppuajan sit kävin yksityisopetuksessa 4tuntia/viikko, ja tein kaikki tehtävät mitä piti ja kokeet(tällä tavoin olin saanut tehtyä kaiken pari kuukautta aiemmin kuin muut,ei vaan ollut enempää pakollisia tehtäviä/kokeita). Koulussa olisin halunnut käydä muuten mutta kiusaaminen oli tosi törkeää ja jatkuvaa.
En pakottaisi lasta kouluun jos kiusaaminen on syy(pakko löytyy muita keinoja).

Hyvä olisi jos saisit sen opettajan kiinni, jotta hän voisi selvittää sitä kiusaamista. Hyvä olisi myös jos teinisi uskaltaisi mennä kouluun, koska kynnys sinne menemiseen vain kasvaa mitä pidemmäksi aikaa jää kotiin. Jos et saa opettajaa kiinni, voit kokeilla soittaa rehtorille joka vastaa koulun turvallisuudesta. Kuraattorille ei välttämättä saa aikaa heti ensimmäiselle töihinpaluupäivälle...

Tietääkö joku, joutuuko lääkäri tekemään ls-imoituksen tällaisissa tapauksissa, joissa parin päivän sairasloman syy on masennus/ahdistusoireet, joiden takana on koulukiusaaminen?

Se olisi tavallaan koululle hyvin vakava signaali, joka velvoittaisi puuttumaan asiaan.

Ja aloittaja ei ole tehnyt virhettä siinä, että antoi teinin jäädä yhdeksi päiväksi kotiin. Asia voidaan selvittää varmasti muutenkin kuin nuoren ahdistusta ennestään lisäämällä.

Luultavasti lomanjälkeinen ensimmäinen koulupäivä on aika railakas ja opetta ottaa yhteyttä tai hänet saa koulupäivän jälkeen hyvin nopeasti kiinni.

Yhteistyössä