Tein vauvalle ruokaa, laitoin vahingossa miedosti suolattua kanaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No nyt meni kyllä vähän hysterisoinnin piikkiin, todellakin.

Et todellakaan heitä hyvää ruokaa pois, tuossa on niin vähän suolaa ettei todellakaan haittaa :D Ziisus, toiset lapset kuolee nälkään ja me heitetään hyvää ruokaa pois.

• Tykkää
Reactions: Pinki
Juu, ei todellakaan roskiin. Olen kasvattanut aikuisiksi 7 lasta, ja saattoivat aikanaan syödä suolaa ja jotain muutakin, joka nykyään herättää hysteriaa. 1,5 kk iässä saivat tuoremehua, soseet aloitettiin 3 kk iässä, ja lehmänmaitoa 6 kk alkaen. Terveitä aikuisia heistä silti tuli ;)

[QUOTE="Äite82";28982362]Mä kippaisin pois.
Mun mielestä alle 1-vuotiaalle suola on ehdoton ei! Siinäkin tapauksessa, että sitä on vain ihan pikkuisen.[/QUOTE]

[QUOTE="vieras";28982431]Tässä on siis joku 300-400ml perunaa ja porkkanaa (sauvasekoittimen mukana tullut kippo) ja siinä on ehkä joku puoli desiä tuota kanaa[/QUOTE]

Tehdään laskelma. Sekoitat 100 grammaa kanaa, jossa on 0,5% suolaa. Eli 0,5 grammaa suolaa. Lisäät siihen 400 grammaa perunaporkkanaa. Lisäksi olet keittänyt porkkanat, perunat ja lihat vedessä, ja muussannut, jonka seurauksena ruokaan on tullut myös 2 desiä=200 grammaa (noin) nestettä (vettä lisää). Sinulla on siis 700 grammaa kana/peruna/porkkanaa, jossa on 0,5 grammaa suolaa. AP:n ruoan kokonaissuolapitoisuus on 0,07%.

Ok, ap ei puhunut mitään nesteen lisäämisestä, mutta kanapitoisuuskin oli pienempi. Joten ruoan kokonaissuolapitoisuus on juurikin tuota samaa luokkaa.

Eiks 1 v purkkiruoissa ole kymmenkertainen määrä suolaa verrattuna ap:n ruokaan ;)

Tehdään laskelma. Sekoitat 100 grammaa kanaa, jossa on 0,5% suolaa. Eli 0,5 grammaa suolaa. Lisäät siihen 400 grammaa perunaporkkanaa. Lisäksi olet keittänyt porkkanat, perunat ja lihat vedessä, ja muussannut, jonka seurauksena ruokaan on tullut myös 2 desiä=200 grammaa (noin) nestettä (vettä lisää). Sinulla on siis 700 grammaa kana/peruna/porkkanaa, jossa on 0,5 grammaa suolaa. AP:n ruoan kokonaissuolapitoisuus on 0,07%.

Ok, ap ei puhunut mitään nesteen lisäämisestä, mutta kanapitoisuuskin oli pienempi. Joten ruoan kokonaissuolapitoisuus on juurikin tuota samaa luokkaa.

Eiks 1 v purkkiruoissa ole kymmenkertainen määrä suolaa verrattuna ap:n ruokaan ;)

Puhumattakaan siitä ruisleivässä jota annetaan 10kk eteen päin.

[QUOTE="et oo tosissas";28982406]Et ole tosissas? Mistä näitä hysteerikkoja sikiää?

Syötä pois, ei se aiheuta vauvalle yhtään mitään. Mietippä vähän miten pieneksi suolapitoisuus ruoassa jää?

Jessus, syöhän alle 1-vuotiaat leipääkin. Meilläkin tarjottiin jo tuon ikäiselle leivän palasia.[/QUOTE]

Porvoo haisee. eihän tuollaisia ihmisiä voi olla olemassa eihän?

Puhumattakaan siitä ruisleivässä jota annetaan 10kk eteen päin.

Jaa no, kyllä mä oon antanu ruisleipää puolivuotiaallekin.

Ja oin myös ote joskus tehny tuon saman virheen, rosin ne oli lohisuikaleita. Jos ruoan tekee niinkuin suositus vauvanruoissa on niin niissä pitäis olla vaan noin 10% lihaa/kalaa/kanaa eli tuo määrä ei tosiaan riitä suolaamaan koko ruokaa.

Kuvitellaan ruisleivässä olevan suolaa 1,2% eli 100 grammassa 1,2 grammaa. Yksi leipäsiivu painaa 33 grammaa. Pikkuvauvalle annetaan 1/4 osa leipäsiivusta palasina, eli vauva saa 8,25 grammaa leipää päivässä. Tuossa määrässä on suolaa 0,099 grammaa suolaa. Kuoleekohan vauva suolan yliannostukseen?

[QUOTE="Äite82";28982402]Sanotaanko, että hyvin tarkka sen suhteen mitä vauvalleni syötän.

Ja sanoinkin vain, että mä kippaisin pois.
Kyllä mun puolesta jokainen saa syöttää vauvalleen mitä haluaa.[/QUOTE]

Ethän imettänyt vauvaasi?

Ajattele, äidinmaidossa on suolaa n. 0,05%. Ajatteleppa, jos vauvasi joi sitä vaikka 5 desiäkin päivässä. Tai jopa litran! Hän saattoi saada siitä jopa 0,5 grammaa suolaa! Hui. Ajatella, AP:n ruoan suolapitoisuus on 0,07% Se on kymmenesosa siitä, mitä äidinmaito sisältää ruokaa. Kyllä tuollainen roskaruoka joutaa ehdottomasti roskiin.

Juota lapsellesi ennemmin vaikka vettä, niin ei kerry äidinmaidosta turhaa suolaa elimistöön;)

Alkuperäinen kirjoittaja järki käteen vaan sullekin;28982652:

Ajattele, äidinmaidossa on suolaa n. 0,05%. Ajatteleppa, jos vauvasi joi sitä vaikka 5 desiäkin päivässä. Tai jopa litran! Hän saattoi saada siitä jopa 0,5 grammaa suolaa! Hui. Ajatella, AP:n ruoan suolapitoisuus on 0,07% Se on kymmenesosa siitä, mitä äidinmaito sisältää ruokaa. Kyllä tuollainen roskaruoka joutaa ehdottomasti roskiin.

Juota lapsellesi ennemmin vaikka vettä, niin ei kerry äidinmaidosta turhaa suolaa elimistöön;)

Tummennettu kohta siis piti mennä näin "se on kymmenesosa siitä, mitä lapsi saa äidinmaidosta.

Ei saatana. Maailmassa on ihan liikaa vauvoja, jotka näkee nälkää, ja sitten on tuollainen suomalainen äiti, joka nakkaa satsin erinomaisen ravitsevaa ja hyvää sapuskaa roskiin, koska siinä on hippunen suolaa?!

Eikö omatunto kolkuta lainkaan? Asiat ilmeisesti liiankin hyvin.

• Tykkää
Reactions: Pinki
Alkuperäinen kirjoittaja järki käteen vaan sullekin;28982652:

No nyt jo naurattaa :D

Miten teitä nyt niin kovin ärsyttää, jos mä sanoin nakkaavani tuon sapuskan roskiin =)
Kun tosiaan sitä suolaa tulee jo muualtakin, niin "lisätty" on aivan turhaa.

Ja mikäli teidän oloa helpottaa, niin meidän vauvan munuaiset on ollut syynissä jo raskausaikana. Joten ihan syytäkin vältellä suolaa :)

[QUOTE="vieras";28982670]Ei saatana. Maailmassa on ihan liikaa vauvoja, jotka näkee nälkää, ja sitten on tuollainen suomalainen äiti, joka nakkaa satsin erinomaisen ravitsevaa ja hyvää sapuskaa roskiin, koska siinä on hippunen suolaa?!

Eikö omatunto kolkuta lainkaan? Asiat ilmeisesti liiankin hyvin.[/QUOTE]

Jos tämä oli tarkoitettu mulle, niin en todellakaan olis mielellään sitä nakannut roskiin. Siksihän mä tulin tätä palstalta kysymään :D Toinen lapsi jo kyseessä mutta ekaa kertaa teen itse ruokia niin vähän ehti tulla paniikki :D

[QUOTE="a.p";28982906]Jos tämä oli tarkoitettu mulle, niin en todellakaan olis mielellään sitä nakannut roskiin. Siksihän mä tulin tätä palstalta kysymään :D Toinen lapsi jo kyseessä mutta ekaa kertaa teen itse ruokia niin vähän ehti tulla paniikki :D[/QUOTE]

Ei ollu sulle, sähän kysyit. Tää oli sille joka olis heti nakannut roskiin.

[QUOTE="Äite82";28982753]

Ja mikäli teidän oloa helpottaa, niin meidän vauvan munuaiset on ollut syynissä jo raskausaikana. Joten ihan syytäkin vältellä suolaa :)[/QUOTE]

No jos oma lapsi on munuaisvaivainen tai mitä ikinä, kannattaisi se ehkä huomioida ennenkuin antaa neuvoja niille joiden lapset on terveitä.

Heitetään hyvä ruoka roskiin, koska sun lapsi ei kenties sitä voisi syödä? halleluja. Vähän sama kuin joku pohtisi että voiko lapselle antaa mansikkaa, ja sitten jonkun mansikka-allergisen lapsen äiti tuumaisi että ei voi KENELLEKKÄÄN antaa mansikkaa kun meidän miisamaisalla on allergia. Roskiin.

Yhteistyössä