en olisi itse antanut hoitoon noin pientä vauvaa, MUTTA: meidän lapsi olikin mitä parhain nukkumaan (on toki edelleen mut ikää jo huomattavasti enemmän) ja mulla tässä koko ajan apuna mies joka myös osallistui (ja osallistuu vaikkapa lapsen sairastaessa) yöherätyksiin, jopa siinä määrin että kun minä olin sairaana, hän nousi ja toi lapsen syömään yöllä ja vei takaisin omaan huoneeseensa kun vauva oli valmis... ja tätä kesti melkein viikon ja hän silti kävi töissä päivisin. (kaikilla ei ole mahdollisuutta tai valmiuksia tehdä noin, työssäkäyvänä isänä.)
lapsi oli ekaa kertaa yövisiitillä mummonsa luona kun oli 6kk, sen jälkeen ollut kerran yökylässä muualla, kerran ollut hoitaja täällä... joten eipä oo paljoo ollut tarvis muutenkaan yöhoitajille.
ei sun pidä potea huonoa omaatuntoa jos tarvitset unta kerrankin, kun kerta isoäiti on ollut niin avulias että on päättänyt pärjätä huonosti nukkuvan vauvasi kanssa - kaikki isovanhemmat eivät enää kykene! vanhuus kun ei tule yksin...
nauti siis siitä ajasta mitä sulla on ja ota iloisin mielin lapsi vastaan, hössöttämättä suurempia, sillä vauvasi unohtaa tämän kyläilyn nopeasti kuitenkin ja osaa kyllä edelleen luottaa sinuun ensisijaisena hoivan antajana.
rentoudu, nuku ja hoida ne pakolliset asiat mitä pitää.
mun mielestä (!) pienen vauvan paikka on kotona vanhempien kanssa, mutta sillä ehdoin, että äiti ja isä sen jaksavat masentumatta ja ilman täydellistä univajetta. kuukausien valvominen ei tee kenellekään hyvää.
asiat kun eivät todellakaan ole kovin mustavalkoisia, niinkuin jotkut tuntuvat ajattelevan.
mielestäni on myös eri asia jos lähtee baariin, kun jos tarvitsee oikeasti unta. rilluttelemaan kerkiää kyllä sillonkin kun puoliso on paikalla lapsen kanssa kotona...
ja parisuhdeaikaa ei tarvitse viettää alkoholin vaikutuksen alaisena jossain baarissa myöskään. rentoutua voi myös niin ettei se ole pois vanhemman JA lapsen ajasta.. jos miettii että lapsi "joutuu" hoitoon ja äiti on pää niin täynnä ettei muista sitä seuraavana päivänä kuitenkaan, niin miten se sitten auttaa ketään missään..?
ehkä en vain siis ymmärrä tuollaista pakkoa rentoutua ryypäten...
joku saa kyllä tulla tämän selittää mulle jos osaa... itse juon niin harvoin muutenkin, etten ehkä siksi ymmärrä...