Tein sen mitä ei lienee saisi tehdä...

..eli annoin 5kuisen pojan 2 yöksi mummolaan hoitoon..Ja ei, en ole menossa baariin, vaan ajattelin nukkua (meillä on 2kk tehokkaasti hilluttu yöt..) ja hoitaa asioita jotka vaatii päivän autossa istumista..Silti mulla on niin järjetön morkkis että tekis mieli soittaa että auto seis, tuun sittenkin hakemaan sen takas kotiin..

Ei, mä en tartte moraali saarnaa siitä kuinka väärin lasta kohtaan teen, mä tartten kannustusta...:ashamed:

krhm. MINÄ oon jättäny tytön jo kolmikuisena yöksi vanhemmilleni hoitoon, tosin typy nukku jo sillo kokokaiset yöt, ja oli muutenkin hurjan helppo ja iloinen tapaus, ei koskaan turhia kiukunnu ja huutanu. Minun tyttö tais olla 5 kuisena kolme päivää hoidossa mummolla ihan sen takia että mummo vaatimalla vaati, nyt tyttö on 11 kuukautta ja viettää jka kuuausi ainakin yhden viikonlopun jommalla kummalla mummolla...ei koskaan oo ollu mitään ongelmia, tyttö kun on yhtä hymyä aina vaan, ja tosi seurallinen.

Saraldo
Pienen vauvan yökyläily on musta ihan eri asia, jos syynä on vanhempien unenpuute tai tärkeiden asioiden hoitaminen (mikä olisi vauvalle liian raskasta hengailla mukana) kuin, että äiti tahtoo viikonlopuksi Tallinnaan.

Mulla ei ole minkään sorttista epäilyksen häivääkään etteikö poika ja mummo pärjää, mä ravaan siellä jätkän kanssa olemassa alvariinsa (viime viikollakin oltiin 3 yötä porukalla siellä), mut mulla jääti kaikki täysin siinä kohtaa kun auton takavalot katos..Isäntä koitti puhelimessa kannustaa et mene vaikka kirjastoon kun sulla on nyt mahollisuus vapaammin liikahtaa..

näin!
Niin ja ap, nauti nyt siitä että saat olla hetken itseksesi. Lapsi pärjää mummon kanssa, ja varmasti jopa nauttii siitä :) Lapsellekin vaihtelua :) Lepää lepää ja lepää! Olet sen ansainnut.

Saraldo
Ei ymmärrä.. eikö jokainen sen tiedä,että vauvat ne valvottaa aina joskus ja se on vaan jaksettava. hohhoijaa...
Kaikki tietää sen teoriassa. Mutta käytännöstä meillä kenelläkään ei ole mitään kokemusta ennen kuin ensimmäinen lapsi syntyy. Sitä paitsi lapsia on erilaisia. Toiset koisii sen kahdeksan tuntia yhtä soittoa laitokselta saakka, kun taas toiset kukkuu kaksivuotiaaksi saakka. Joten ehkäpä sun kannattaisi osallistua tällaisiin ketjuihin sitten, kun sulla on omia lapsia :stick:.

monenlaista elämää
Alkuperäinen kirjoittaja näin!;22326723:
Ihmeen monta asiallista vastausta olikin ennen tämän dorkan kommenttia. Painu hiiteen ja kasva aikuiseksi. Äläkä koskaan hommaa lapsia, jos se sinusta on niin mustavalkoista.
Mielestäni kirjoitetussa kommentissa ei ollut periaatteessa mitään loukkaavaa, vaan ihan tosiasiaa (vauvat valvottaa toisinaan ja vanhemmat joutuvat sen kestämään). Ei sen ääneen sanominen (lue esiinkirjoittaminen) kenestäkään sen dorkempaa tee tai ajatusmaailmaltaan mustavalkoisempaa...

Meitä ihmisiä on erilaisia, sietokyvyltään, rajoiltaan, elämäntilanteiltaan ja asenteiltaan. Itse kuulun niihin, joilla ei edes ole mahdollisuutta viedä lasta mummilaan yökylään ja toisaalta voisi olla etten veisikään vaikka olisikin.

e
Toi otsikko on virheellistä suomen kieltä, "lienee"-sanaa käytetty ihan väärin. Hyrrrr kun näyttää niin kamalalta. :D

Mutta siis älä suotta koe syyllisyyttä, ihan turhaa.

Ihan oikean ratkaisun olet tehnyt. Miehesikään ei kotona niin paljon ehdi olla että sinä ehtisit levätä. Jos poika mummon kanssa pärjää niin ei tuo ole todellakaan väärin ole. Enemmän väärin olisi lasta rahdata koko ajan autolla eestaas. :)

"vieras"
Ei ymmärrä.. eikö jokainen sen tiedä,että vauvat ne valvottaa aina joskus ja se on vaan jaksettava. hohhoijaa...
Miksi ihmeessä se on vaan jaksettava kun kerran on mahdollista saada apua? Täytyykö sitä aina hampaat irvessä leikkiä marttyyria kun asiat voisi hoitaa toisinkin. Aina valitetaan, että jos vie hoitoon on huono äiti mut mun mielestä sellanen on huonompi äiti joka väkisin vaan on sen lapsen kanssa vaikka ei millään jaksa ja sit loppujen lopuksi se lapsi kärsii siitä kuitenkin.

Sitäkään en tavallaan ymmärrä, että miksi se nukkuminen on parempi syy kuin ulkona käyminen, jotkut äidit tarvitsevat hetken lepoa ja toisille se on sitä nukkumista ja toisille irrottelua ja kaiken stressin unohtamista hetkeksi.

Mun mielestä jokaisen tulisi tehdä kuten parhaaksi näkee, oman jaksamisen kannalta ja etenkin sen takia, että jaksaa sitten hoitaa lapsensa kunnolla.

saisko osotteen, mä voin toimittaa liki 11kk sinne kaveriks hillumaan yöllä :headwall:
Kyllä n ollut tiedossa että nämä valvoo yöllä, mutta just nyt tuntuu ettei vaan enää jaksais valvoa.
Iltasella käyt rauhassa kuumassa suihkussa jos et saunaa omista, ja syöt rauhassa jotain hyvää ja menet aikanaan nukkumaan.
aamulla nukut niin kauan ku nukuttaa.

sulle
Kuule kyllä sen tietää että ne JOSKUS valvottaa mutta kysyn sinulta että kuinka suu pannaan sitten kun lapsi on valvottanut 5-9 kuukautta niin että pisin pätkä mitä olet kerennyt nukkumaan on 1 h 15 min.... Ja yössä unta tuli yhteensä maksimissaan 6 tuntia...
AP ihan oikein teit, olisin ollut todella onnellinen jos olisin oman lapseni edes yhdeksi yöksi saanut johonkin.

"vieras"
Ihanaa, että saat levätä :) Nauti. Voi kun minäkin saisin levätä joskus. Minulla kaksoset eikä ketään auttamassa heidän hoidossa (kaikki isovanhemmat ja kaverit 850km päässä).

No mulla oli nyt mahdollisuus tähän joten näin tehtiin, lepo on vaan bonusta ja plussaa, isoin syy oli se että me ollaan menossa autokaupoille päiväks, jolloin liikutaan satoja kilometrejä ja koeajetaan monet eri autot, toki vauvan olis mukaankin voinut ottaa, mutta miksi suotta heitellä toista autosta autoon, kun voi olla mummolassakin. Täällä on jo ehditty puhelimessa käydä kuulumisetkin taas lävitte ja poika on nukkumassa, joten näillä mennään...

Fiksu äiti on se, joka hakee apua omaan jaksamiseensa, ja nukkuu univelkojaan pois jos se on mahdollista.

Marttyyrius ei kaunista ketään. Monelle naama irveessä väkisin eteenpäin puskevalle "minä ainakin hoidan lapsen/lapset ihan itse!"- tyypille tekisi oikein hyvää olla edes vajaan vuorokauden ajan hoitamatta lastaan/lapsiaan ihan itse...

Yksikin hyvin nukuttu yö antaa rutkasti voimia :)

Viimeksi muokattu:
Lora
en olisi itse antanut hoitoon noin pientä vauvaa, MUTTA: meidän lapsi olikin mitä parhain nukkumaan (on toki edelleen mut ikää jo huomattavasti enemmän) ja mulla tässä koko ajan apuna mies joka myös osallistui (ja osallistuu vaikkapa lapsen sairastaessa) yöherätyksiin, jopa siinä määrin että kun minä olin sairaana, hän nousi ja toi lapsen syömään yöllä ja vei takaisin omaan huoneeseensa kun vauva oli valmis... ja tätä kesti melkein viikon ja hän silti kävi töissä päivisin. (kaikilla ei ole mahdollisuutta tai valmiuksia tehdä noin, työssäkäyvänä isänä.)
lapsi oli ekaa kertaa yövisiitillä mummonsa luona kun oli 6kk, sen jälkeen ollut kerran yökylässä muualla, kerran ollut hoitaja täällä... joten eipä oo paljoo ollut tarvis muutenkaan yöhoitajille.
ei sun pidä potea huonoa omaatuntoa jos tarvitset unta kerrankin, kun kerta isoäiti on ollut niin avulias että on päättänyt pärjätä huonosti nukkuvan vauvasi kanssa - kaikki isovanhemmat eivät enää kykene! vanhuus kun ei tule yksin...
nauti siis siitä ajasta mitä sulla on ja ota iloisin mielin lapsi vastaan, hössöttämättä suurempia, sillä vauvasi unohtaa tämän kyläilyn nopeasti kuitenkin ja osaa kyllä edelleen luottaa sinuun ensisijaisena hoivan antajana. :) rentoudu, nuku ja hoida ne pakolliset asiat mitä pitää.
mun mielestä (!) pienen vauvan paikka on kotona vanhempien kanssa, mutta sillä ehdoin, että äiti ja isä sen jaksavat masentumatta ja ilman täydellistä univajetta. kuukausien valvominen ei tee kenellekään hyvää.
asiat kun eivät todellakaan ole kovin mustavalkoisia, niinkuin jotkut tuntuvat ajattelevan.

mielestäni on myös eri asia jos lähtee baariin, kun jos tarvitsee oikeasti unta. rilluttelemaan kerkiää kyllä sillonkin kun puoliso on paikalla lapsen kanssa kotona... :p ja parisuhdeaikaa ei tarvitse viettää alkoholin vaikutuksen alaisena jossain baarissa myöskään. rentoutua voi myös niin ettei se ole pois vanhemman JA lapsen ajasta.. jos miettii että lapsi "joutuu" hoitoon ja äiti on pää niin täynnä ettei muista sitä seuraavana päivänä kuitenkaan, niin miten se sitten auttaa ketään missään..?
ehkä en vain siis ymmärrä tuollaista pakkoa rentoutua ryypäten... :) joku saa kyllä tulla tämän selittää mulle jos osaa... itse juon niin harvoin muutenkin, etten ehkä siksi ymmärrä...

Yhteistyössä