Teillä, joilla on migreeni...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cathryn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Cathryn

Aktiivinen jäsen
17.12.2004
1 621
0
36
niin mistä päin päästä teillä sattuu?
Mulla alko eilen näköhäiriöillä (salamoita näkökentän reunoilla) ja tänään musta möykky näky vähän väliä oikeen silmällä oikeelle katsoessa.

Nyt sitten on oikeen silmän päältä otsasta pää kipee. Aivan järkkyä!
\|O \|O :x

Mikä teillä on auttanu?

Ja mulla siis on vuosikaudet ollu päänsärkyä ja migreeniä suvussa...

Migreeni on yleensä toispuoleista ja siihen liittyy yleensä näköhäiriöitä, minulla sattuu aina oikean ohimon takaa. Minulle auttaa parhaiten kun saa maata pimeässä ja viileässä huoneessa. Yleensä joudun turvautumaan migreeni(täsmä)lääkkeisiin, mutta joskus jos otan tarpeeksi ajoissa ihan tavallista särkylääkettä niin sekin auttaa. Ilman lääkkeitä päänsärky ei mene ohi (eikä aina lääkkeen kanssakaan).

mulla ollu migreeniä n.10 vuoden ajan. Mulla sattuu aina silmiin ja salamoi, sen lisäks sattuu aina samasta kohtaa päästä, oikealla puolella otsassa...polttava/jyskyttävä kipu joka on ihan #&%?$!*! ja kärsin todella usein näistä kohtauksista. Viimeksi eilen oli niin paha että oksensin.

Piti vielä sanoa että mulla menee vuorokaus ennen ku toipuu kohtauksesta. Migreenilääkkeet käytössä. Ei auta mitkään buranat...<br><br>

Mulla särkee kans jommankumman silmän päältä. Eikä auta kuin aika, 6 h se kestää melkein kellontarkasti ennenkun pääsee taas jaloilleen. Nyt mulla on jemmassa sumatriptaania seuraavaa kohtausta ajatellen (täsmälääke). Kokeilen josko se auttais. Tavalliset särkylääkkeet ei juurikaan auta.

juu kysy vaa mikä auttaa! Just ain kolme reseptilllistä lääkkeitä, et kokeile tota ja sit tota ja ota sit tuota jos maha ei kestä!! :kieh: Jotain kummallista on tapahtunut, mut ei oikein pure ny mikää migreeniin. :kieh: :kieh:

Tiiättekö muuten mikä on aurallinen migreeni?

Miun gyne kyseli sitä, et onko mulla semmonen..en osannut sanoa. Minullakin on migreeni ja ilmoittelee pari pvää ennen jo tulostaan.. Minulla estolääkitys ja migreenilääkitys olemassa, tosin nyt kun imettää niin ei saa käyttää. (Miranax ja Zomic)

No on tää si oikeesti sitä migreeniä näköjään. Ei '''rse. :headwall:
No ei se siitä "diagnoosista" mikskään mee, sama kipu jatkuu. Välillä tulee pahana ja välillä vähemmän pahana. Nyt pitää mennä kyllä pimeeseen, se auttaa. :/

Jaksamista kaikille, kyllä on veemäinen tauti. :/ :hug: :flower:

Mulla on ollu migreeniä ihan pienestä asti. Välillä on pysynyt vuosia pois, kunnes taas tulee yhtäkkiä. Nykyään ennen kun migreenikohtaus iskee, multa lähtee toisesta silmästä osittainen näkö... siis pikkuhiljaa. Ensin näyttää ihan siltä et olisin katsonut suoraan kirkkaaseen valoon, jää sellasen "pallo" vilkkumaan näkökenttään. Sitten se pahenee, enkä kohta nää enää kaikkia sormia, ja esim. töissä just ykskerta huomasin, ettei lukemisesta sitten loppujen lopuks tullut yhtään mitään! Sit kun näkö palailee, kuluu n.45min ja mulla on aivan mieletön päänsärky. Ja yleensä niin, että jos oikeasta silmästä lähtee näkö, vasen puoli päästä alkaa särkeä.

Mulla migreenikohtauksiin ei auta mikään muu ku oikeen migreeniin tarkotetut lääkkeet.. joten mee ihmeessä säkin vaan lääkäriin jos päänsärkyjä rupee tulee liian kanssa, ja varsinkin jos mikään lääke ei auta. Turha kiusata itteään kun apua on saatavilla! =)

Terppa,
Täälä herätään aina migreeniin kun se on tullakseeen, joskus liittyy myös näköhäiriöitä kohtaukseen. Tähän asti aika hyvin on toiminut 2 kpl burana 600mg ja unten maille uudestaan, lisää buranaa tarvittaessa.Yleensä iltapäivään mennessä ohi. Täsmälääkkeitä en raskinu ostaa ja ajattelin että niin pitkälle meen ilman kun pystyn.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 22:26 Heili Karjalasta kirjoitti:

Miun gyne kyseli sitä, et onko mulla semmonen..en osannut sanoa. Minullakin on migreeni ja ilmoittelee pari pvää ennen jo tulostaan.. Minulla estolääkitys ja migreenilääkitys olemassa, tosin nyt kun imettää niin ei saa käyttää. (Miranax ja Zomic)

Mulla on ollut tota Miranaxia menkkakipuihin (ei tosin auttanut siihen).
Täytyykin testata sitä ens kerralla migreeniin.
Mulla on migreenilääkkeinä glotam ja Almogran.

ennakoivana oireena ärtyisyys ja haju herkkyys sekä makean himo

toinen puoli päätä kipeänä kokoajan voimistuen ja lopussa pahoinvointia

ei pysty puhumaan eikä juuri kävelemään tai liikkumaan kun se pahentaa kipua

\|O

ajoissa otettu särkylääke auttaa ettei kipu ylly kovaksi mutta silti päässä tuntuu tylppä kipu ja joka yltyy kun lääkkeen vaikutus loppuu ja eiku lisää lääkettä

seuraavana päivänä usein pää vielä tukkoisen tuntuinen :(

Mulla alkaa särky (sattuu siis ihan järjettömästi!) aina pään oikealta puolelta, tuntuu kuin ohimosta takaraivoon menisi joku sahalaitainen kaksipuolinen terä, joka jyskyttää. Jos en siinä vaiheessa ota lääkettä (sumatriptaani) särky leviää myös koko takaraivon alueelle ja sitten alkaakin oksentelu. Silmiä ei oikein voi pitää auki kun kaikki valo sattuu ja mikä tähansa (mietokin) tuoksu pahentaa oloa. Vaakataso pimeässä ja viileässä on ainoa siedettävä olotila ja pienikin liikahdus aiheuttaa lisää oksentelua.

Onneksi on sumatriptaani olemassa! Ennen kuin sitä määrättiin (n. 16 vuotta sitten), migreenikohtaukset olivatkin painajaismaiset 2-4 vuorokautta...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 22:29 Kotiorja kirjoitti:
\

Joo siis se Miranax on mulla sillee, et ennalta ehkäisevästi alan syömään jos tuntuu, että on oireita alkamassa.. Ja zomic on sit semmonen täsmäase kipuun. (Ja hiivatin kallis lääke!!!)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 22:23 Kotiorja kirjoitti:
Onko sulla mitään lääkitystä?.

Mulla alkaa yleensä eka välkkyyn salamat, ja pää särkee joko otsalta (niinku silmien välistä) tai sit takaraivolta ja oksettaa!

Ei oo lääkitystä.
YHDEN kerran hain lääkäristä migreenilääkettä (onko sitä täsmälääkettä sitten) ja siitä tuli vaan kamala olo, niin en oo enää sitä ottanu. :x Täytyy buranaa edelleen ottaa sitten...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 22:31 Heili Karjalasta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 22:29 Kotiorja kirjoitti:
\

Joo siis se Miranax on mulla sillee, et ennalta ehkäisevästi alan syömään jos tuntuu, että on oireita alkamassa.. Ja zomic on sit semmonen täsmäase kipuun. (Ja hiivatin kallis lääke!!!)

Mulla kans toi almogran on täsmälääke, ja ihan hyvän hintanen, 9 tablettia oli 63?

Ai niin, sitten on toinenkin keino mikä on mulla auttanut migreeniin pitämällä sen täysin poissa ;) . Nimittäin raskaus ja imetys! Raskausaikana ei ole olltu ensimmäistäkään päänsärkyä ja vasta kun imetyskertoja on 2-3 vuorokaudessa, alkaa kohtaukset (eli kummankin lapsen kohdalla olen saanut viettää 2 ihanaa vuotta ilman migreeniä).

Jos olisin tuon nuorempana tiennyt, olisin varmaan jo suurperheen äiti ;) .

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 22:31 vieras kirjoitti:
No jos sulla ihan järkky kipu on mitä nyt yleensä migreenissä on niin sä et istuisi sekuntiakaan tietokoneen ääressä,ja tämä on tosi!!!!!

Niin kohtaus oli alkamassa vähän ennen ku tuli tähän istuskeleen. Sitten paheni niin, että meinas taju lähtee. Otin burana 800:sta 2/3 ja menin nukkuun ja taju lähti saman tien (siis nukahdin). Aamulla ei ollu yhtään pää kipee, mutta iltapäivällä taas samat oireet, kohtaus taas tuloillaan, toiv. ei tuu... :/

eräs suomalainen nainen on patentoinut sellaisen keksinnön migreeniin että sellainen laite laitetaan hanaan ja laitetaan lämmin vesi valumaan,laite mahdollistaa molemmat ranteet samaan aikaan vesisuihkun alle.

vaikea selittää mutta idea siis se että kokeile migreenikohtauksen tullessa lirutella molempien ranteiden (alapuoli siis) kohdalle lämmintä vettä..

tässä oli ideana muistaakseni joku verenkierto-hommeli :D

meidän äitin ensiapukeino on myös imeksiä sokeripaloja hitaasti suussa,siis ihan kolme neljä ainakin.

ehkä jostain jotain apuja..toivotaan..

itsellä myös migreeniä,nyt ei kylläkään aikoihin ollut kohtauksia,johtuisiko raskaudesta :)

tsemppiä kaikille!! :hug: