Teidän perheen kalaruuat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Piika-äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Piika-äiti"

Vieras
Mitä teillä on?

Meillä vaihtelevat nämä:

Kirjolohikiusaus graavilohesta tai kylmäsavulohesta
Kalakeitto
Kalapullakeitto kaupan kalapullista, niistä chipsterseistä.
Kalapullat ja munakastike
Kalapuikot
Uunilohi tai -kuha
Savusiika
Paistetut muikut
Sinappisilakat
Kalamureke milloin mistäkin kalasta
Tonnikalakastike pastalle
Savukala
Seljanka
Paistettu lohi, hauki tai kuha
Pinaattimuusilla ja fetalla kuorrutettu seitivuoka.

Yleensä jotain näistä:

Uunilohi
uuniseiti (esim. purjolla, kermalla ja sitruunalla)
uuninieriä
voissa paistettu siika
paistetut lohimedaljongit
parmankinkkuun ja yrtteihin käärityt seiti-/siikafileet
lohipasta
tonnikalapizza

Katkarapuja käytetään myös silloin tällöin, lähinnä pizzassa ja pastakastikkeessa.

Mä olen luvannut muksuille, että seuraavan kerran, kun mennään raflaan, on vuorossa Elite ja paistetut silakat. Meillä nykyään ei oikein kukaan jaksa laittaa ruokaa. :(

Kalaa savustetaan ja loimutetaan, paistetaan pannulla tai uunissa, joskus tehdään keittoa. Tonnikalaa ja merilohta tulee sushiin, tonnikalaa myös paistetaan pannulla, jos pakastamatonta saa joskus. Tempuraan jotain valkoista kalaa. Silakkafileitä on joskus, ne yleensä paistetaan. "Palikkakalaa" (lue: pakasteseitiä) käytän kalamurekkeeseen tai pihveihin, siis sellainen taikina josta lettupannulla paistetaan pieniä pihvejä. Merenelävistä muuten sinisimpukoita ja rapuja käytetään myös.

Meillä tavallisin kalaruoka on uunilohi ja sitten välillä on uuniseitä, kalapuikkoja (aika harvoin), savusiikaa joskus, kalakeittoa seistä tai lohesta. Kesällä voidaan syödä itse kalastettuja kaloja mökillä tai joskus muikkuja.

Tonnikalakastike, kalapuikot...... Kodin ulkopuolella kyllä syömme kalaruokaa, jos muuta vaihtoehtoa ei ole. En pidä kalan valmistamisesta enkä varsinkaan kalan hajusta, siksi lapsiparat eivät kotona saa terveellista kalaruokaa. paitsi kun itse "valmistavat" voita alussa mainittuja herkkujaan.

Meillä on tykätty paljon kalapuikoista. En nyt meinaa mitään "kala"puikkoja, vaan sellasia muistaakseni Finduksen lohikalapuikkoja joissa on sydänmerkkikin.
Sitten on tehty hellapoliisin reseptillä tonnikalalasagnea, välillä vähän kevennettynä versiona. Ja silakkalaatikkoa, lohikiusausta, uunilohta. Mies käy välillä kalassa niin hän sitten kotona kans savustaa esim. siikaa, taimenta, ahventa ja muuta järvikalaa.
Meillä ei sinänsä kauheasti tehdä kalaruokia ihan itse alusta loppuun, en tykkää raa'an kalan hajusta ja käsittelystä..

uunilohi/sei, kalakeitto, tonnikala sellaisenaan kukkismuusin kanssa, tonnikala/lohipiiras, kalapuikot. Mä en raakaa kalaa viitsi käsitellä täällä kun mies on niin allerginen, pakasteet ja säilykkeet pelkästään käytössä. Miksi ihmeessä kalapuikot ja tonnikalapizza ei ole kalaruokia? Mitä ne sitten on, ei jestas :D

-Kalapuikot
-Uunilohta (lempikuorrutteet: chili-tuorejuusto ja pesto-vuohenjuusto-tuorejuusto, Hyvää oli myös joku valmis aurinkokuivattu tomaatti-tuorejuusto..)
-Kalapullat
-Tonnikalapasta
-Tonnikalakastikkeet
-Sinappisilli
-Mantelikala
-Kalaa katkarapukuorrutteella

Sushia kun sais syyä enemmän..huoh..

Tuoreesta lohesta duunaan yleensä meidän perheen kalasapuskat, joita on kalakeitto, lohikiusaus ja uunilohi. Joskus paistan silakasta tai kuhasta pihvejä. Ja joskus harvoin teen tonnikalasta makaronilaatikon tai pizzaa.

Yhteistyössä