Teidän mielestäkö eskari on pakollinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja monen mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kyllä mä pidän sitä ns. " suotavana käydä" eli meille itsestäänselvyys et sinne mennään ja siellä käydään ns. koulumaisesti eli pois ei olla kuin sairauden tms. pakottavan tarpeen vaatiessa.

koska koulusta ei olla pois kun ei huvita mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Ei se pakollinen ole, mutta mielestäni se on niin mahtava etuoikeus etten sitä käyttämättä jättäisi.

Minunkin mielestäni se on mahtava etuoikeus, mikäli se sopii juuri sille lapselle juuri siihen ikään. :) Tytölle se sopi ja oli erittäin mukava juttu!
Seuraava eskarilainen on innoissaan nyt lähdössä kouluun, mutta tilanne voi olla eri sitten ensi syksynä, mutta katsotaan miltä se sitten näyttää. Tottakai kannustamme lasta kouluun, mutta emme painosta eskariin. Aika näyttää!:)

Minusta eskari olisi mainio asia, jos siellä vain ymmärrettäisiin lasten olevan vielä päivähoidossa. Oma lapseni on koulun eskarissa, ja siellä lapsia näköjään pidetään jo koululaisina, mistä en ollenkaan pidä. Olen asiasta antanut palautetta, toivottavasti tulee jotain muutosta. Mieluummin olisin pitänyt päiväkodissa vielä vuoden.

Ainakaan oma lapseni ei millään pärjäisi ekaluokalla jos ei olisi käynyt joko eskaria tai sitten päiväkotia ennen koulualkua. Mutta hän onkin ujo ja puhumisen kanssa on ongelmia. Päiväkodissa henkilökunta oli ihanan kannustava asian suhteen, eskarissa ei valitettavasti niinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilli:
Se, kuinka hyvä juttu eskari on, on erittäin riippuvainen eskarista. Meidän eskari on koulun yhteydessä ja pienet eskarit ulkoilevat samoin kuin isot koululaiset, eli lähes ilman valvontaa. Ryhmässä on 20 lasta ja 2 aikuista, ja muutenkin todella koulumaista menoa.

Olenkin seuraavan lapsen kohdalla harkinnu, josko hän ei eskariin menisikkään. Mielestäni ei ole mitään syytä kiirehtiä koulumaailmaan, se on aika raaka maailma. Enkä usko, että eskarissa oppii mitään sellaista, mitä ei voisi muuallakin oppia.

Onneksi ei ole pakollinen. Kun laatu on tätä.

Päiväkodissa eskari voisikin olla ihan kiva.

Peesaan hyvin pitkälle. Tosin minun lapseni eskarissa ulkoillaan todella vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja monen mamma:
"tarvitsee yhä enemmän ja nuorempia ihmisiä"...juu, totta, mutta oksettaa tämä supertehokkuus, nykyään ei mikään tunnu riittävän...lapsilta (ja aikuisilta) vaaditaan kokoajan enemmän ja enemmän, joskus tämä kaikki romahtaa ja sitten tullaan varmaan kovaa ja korkealta. Sitä odotellessa.
Kun oppivelvollisuusiän alentamisesta on ollut puhetta, monet vanhemmat vastustavat sitä. Juuri siksi, että lapsen halutaan olevan lapsia ja 7 vuoden ikä on ihan riittävän aikainen koulun aloittamiseen. Jos eskari olisipakollinen, kyse olisi käytännössä samasta asiasta kuin oppivelvollisuusiän alentaminen. Mun mielestäni oppivelvollisuus voisi alkaa vasta 8-vuotiaana...lapsuus kun on mun mielestäni aivan liian lyhyt ja tuntuu lyhenevän jatkuvasti.

Minäkin olen sitämieltä , että Suomessa lapsuus loppuu kyllä liian aikaisin. Täällä kun ajatellaan, että 7 vuotiaasta alkaen lapsen täytyisi osata itse huolehtia koulumatkat, kotiintulemiset, läksyt jne. Mielestäni Suomessa mättää se, että oletetaan jo ekaluokkalaisen osaavan jo täysin huolehtia itsestään, vaikka nuo ovatkin ihan vielä lapsia.
Lapseni ovat käyneet koulua maassa, jossa oppivelvollisuus alkaa 6 vuotiaana. En mitenkään kokenut, että koulu olisi alkanut liian aikaisin. Koulussa oli mahdollisuus valvottuun aamu- ja iltapäivähoitoon kaikille koulun oppilaille ( siis 12 v asti). Muutenkin lapset vietiin ja haettiin kouluun ainakin kolmannelle asti.

Pointtini on siis se, että lapsuus voisi jatkua edelleen myös koulussa.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Tätähän voisi jatkaa vaikka näin: Luuleeko joku että kouluun meno on jotenkin pakollista suomessa?

Meidän lapsille ainakin. Ei musta olisi kotiopettajaksi eikä mulla olisi ketään varaa palkatakaan, joten KYLLÄ kouluunmeno on pakollista.

no, mä pidän mieluusti lapseni kotona vielä tän viimeisen vuoden ennen oppivelvollisuuden alkamista, koska se nyt sattuu olemaan mahdollista. Pari päivää viikossa ovat hoidossa, muun ajan hääräävät kotona erittäin tyytyväisinä. On me tässä syksyn aikana kotosalla opeteltu kirjaimet, numerot ja kellot, eikä mulla ole epäilystäkään ,etteivätkö ipanat sosiaalisestikin pärjäisi aivan mainiosti koulun alkaessa. Saavatpahan viettää rauhallisen ja leikintäyteisen vuoden. Kukin tehköön tavallaan ja mun mielestä siihen on kenenkään toisen turha tulla esittämään viisaampaa. B)

Riippuu monesta asiasta....Itselläni on huonoja kokemuksia eskarista eli ei kolmatta enää sille tielle. Monilla taas siitä ollut paljon hyviä kokemuksia ja homma toiminut. Itse tiedät lapsesi tarpeet parhaiten ja osaat varmasti häntä tukea oikein.

Eipä ole pakollinen, enkä todellakaan tunne huonoa omaatuntoa että meidän esikoinen oli paljon pois eskarista. Viimeiset kuukaudet lähes kokonaan pois. Toki asia on erikseen jos lapsi on ollut kotihoidossa ennen eskaria. Silloin voisi olla hyvä jos lapsi oppii sosiaalisia taitoja ennen koulun alkua.

Jos mulla jostain syystä tulis taas kuopuksenkin kohdalla tilaisuus valita meneekö poika eskariin vai onko kotona mun kanssa, niin tekisin valinnan lapsen persoonan mukaan. Esikoinen kun ei koskaan tykännyt olla hoidossa, vaan olisi halunnut olla kotona kanssani. Jos kuopus on samanlainen, niin valinta ei todellakaan olisi vaikea.

Ja niin: meillä ei todellakaan ollut minkäänlaisia ongelmia koulun alettua. Poika oppi jutut samaa tahtia muiden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Tätähän voisi jatkaa vaikka näin: Luuleeko joku että kouluun meno on jotenkin pakollista suomessa?

Meidän lapsille ainakin. Ei musta olisi kotiopettajaksi eikä mulla olisi ketään varaa palkatakaan, joten KYLLÄ kouluunmeno on pakollista.

Ei mustakaan kotiopettajaksi olisi, pointti olikin ettei koulu ole pakollinen suomessa. Niin kuin ei eskarikaan ole :)

Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Ei mustakaan kotiopettajaksi olisi, pointti olikin ettei koulu ole pakollinen suomessa. Niin kuin ei eskarikaan ole :)

Kuitenkin oppivelvollisuus on pakollinen, mutta eskari ei siihen kuulu, joten mielestäni asia on ihan eri.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
kyllä mä pidän sitä ns. " suotavana käydä" eli meille itsestäänselvyys et sinne mennään ja siellä käydään ns. koulumaisesti eli pois ei olla kuin sairauden tms. pakottavan tarpeen vaatiessa.

koska koulusta ei olla pois kun ei huvita mennä.

Meillä eskari taas rinnastetaan päivähoitoon.

Yhteistyössä