Tehyn työtaistelusta, ymmärtäkää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä Tehyläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä Tehyläinen

Vieras
Hyvät ihmiset ja ennen kaikkea äidit. Ymmärtäkää, että terveydenhuolto on ollut kriisissä jo kauan ja potilasturvallisuus on ollut vaarassa jo hyvin pitkään. Hoitajapula on kova ja työmäärä alalla kohtuuton, hoitajat ovat aivan loppu. Taidon omaavat sijaiset hoitavat esim. lapsianne teho-osastolla, sekä väsyneet rätit, jotka altistavat koko ajan potilasturvallisuuttanne.

Tehyn työtaistelu on hätähuuto yhteiskunnalle tästä terveydenhuollon tilanteesta. Näin ei voi jatkua! Kun hoitajat saavat lisää rahaa, saamme myös työvoimaa alalle ja potilasturvallisuus -ja hoidon laatu paranee.

Ymmärrän hyvin, että ihmiset jotka eivät tunne alaa eivätkä ole olleet siellä töissä, eivät ymmärrä tilannetta, pelästyvät ja alkavat haukkumaan hoitajia.

Totuus on kuitenkin se, että yhteiskunta on hyväksikäyttänyt hoitajia vuosia ja työn tehokkuus on yritetty kiristää hoitajien nahasta. Se ei enää käy! Kukaan terve ihminen ei enää halua alalle. Päätepiste on tullut! Siispä, muutos on tultava jos Suomi haluaa yhä edelleen olla hyvinvointiyhteiskunta ja jos Suomi haluaa, että heillä on terveydenhuolto.

Valtiolla ja kunnalla pitäisi olla selviytymisstrategia tämänlaisiinkin tilanteisiin. Olisi siis pitänyt miettiä etukäteen voimakasta hoitajapulaa. Kaikkeen on satsattava etukäteen ja oltava suunniteltu tulevaisuus turvalliseksi. Mielestäni valtio on itse ajanut tilanteen tähän pisteeseen!

Minä ymmärrän hoitajia todella hyvin. Mutta silti en voi hyväksyä lakkoa.
Päättäjien nimet ylös ja heiltä hoito pois,ei koko kansalta.

Olen miettinyt että jos palkkoja nostetaan,varmasti sitten vastaavasti taas työntekijöitä vähennetään. Eli tlanne on taas plus-miinus-nolla. Enemmän rahaa,enemmän työtä.

On semmoinen oravanpyörä tämä ettei ole tosikaan.

ja kuka maallikko tosiaan tietää että lääkärit nostavat palkkaa sairaanhoitajien tekemistä toimenpiteistä esim. sairaanhoitajan konsultointi, korvanhuuhtelu, haavanhoito jne.
puhumattakaan siitä että ainakin parissa kunnassa lääkäreillä nostettu palkkaa tänä vuonna jo 1000 euroa/kk, se on samasta kuntatyönantajan pussista pois mutta sh:lle ei annettaisi pätkääkään???

Ajattelisin kuitenkin niin, että jos palkkoja nostetaan ja tiedetään jo ennestään kuntien huono rahatilanne, niin tuskin hoitajia palkataan lisää vaikka tukijoita olisi jono oven takana.
Taitaa käydä niin, että entistä pienempi hoitajamäärä saa tehdä paremmalla palkalla nykyiset työt.

Jos hoitajat pitäisivät nykyiset palkkansa ja kaikki raha mitä on suunniteltu korotuksiin laitettaisiinkin uusien hoitajien palkkaukseen niin ei tarvitsisi juosta tukka putkella ympäri osastoa, vaan kevenisi hoitajien työmäärä kun olisi enemmän työntekijöitä.

Kommentoin "entisen hoitsun" viestiä. Mielestäni ei ole ollut enää pitkään aikaan käsiä mistä vähentää hoitotyössä. Johtamisessa toki on kehittämistä.

"minä Tehyläinen" puhuu kyllä asiaa.

peesaan myös -minä tehyläistä-

sitäpaitsi jos oletetaan että rahat käytettäisiin uusien hoitajien palkkaamiseen niin
a) mistä ne uudet hoitajat yhtäkkiä revittäisiin?
b) luuletteko että heidät samantien vakinaistettaisiin tms. ehei vaan heidät otettaisiin määräaikaisesti pariksi kk:ksi ja sen jälkeen vähinäänin palattaisiin entiseen...

eli parempi nostaa palkkaa ja seuraavaksi vaatia lisää resursseja:)

""Kommentoin "entisen hoitsun" viestiä. Mielestäni ei ole ollut enää pitkään aikaan käsiä mistä vähentää hoitotyössä. Johtamisessa toki on kehittämistä.

"minä Tehyläinen" puhuu kyllä asiaa. ""

Siinäpä se. Jos rahatilanne on huono niin väkeä tullaan vähentämään. Niin on muillakin aloilla tapahtunut. Yhä pienempi porukka tekee monen ihmisen työt ja työntekijät ajetaan loppuun. Niin tulee hoitajillekin käymään.
En usko, että uusia hoitajia tullaan palkkaamaan näiden palkankorotusten jälkeen, vaan hoitajat tekevät nyt karhunpalveluksen itselleen.

Tehyläisille raketti per..... ja kuuhun. Tajuaisivat jo ettei kuuta taivaalta saa. No mutta toivottavasti kaikki työnantajat tajuavat korjata jyvät akanoista sitten kun tää joukkoirtisanominen tapahtuu. Toivottavasti se on tehyläisten joukkoitsemurha! Nauran sen jälkeen partaani.

Yhteistyössä