Tehyn työtaistelu

Onko joukossa tehyläsiä?Mitä ajatuksia työtaistelusta?

Mulle koko asia valkeni viikko sitten tosissaan.Työpaikallani oli ensimmäinen palaveri koskien tulevia järjestelyjä,jos lakko alkaa.Aika sekavat fiilikset on ollut.Just äsken uutisissa oli kyllä vähän positiivisempia uutisia,että sovittelussa olisi edetty piirun verran sovinnon suuntaan =)
 
:wave: Mie olen! Mutta joukkoirtisanoutuminen ei koske miuta.
Toivon sovintoa ja nopeasti, mutta ei millä tahansa hinnalla kuitenkaan. Kunnon palkankorotus olisi nyt paikallaan. Ollaan tässä oltu palkkakuopassa kuitenkin jonkun aikaa!
 
Sama homma mulla,irtisanoutuminen ei koske minua.Silti yhtenäisenä rintamana pitää toimia.Pitkään ollaan oltu tosiaan palkkakuopassa,kerralla on vaikeampi saada suuri korotus.Nyt taas näyttää,että lakko alkaa.Potilaiden tilanne huolestuttava,mikäli lakko alkaa,toivoisi päättäjiltäkin joustamista.Hoitajat on venyneet jo vuosia.. :/
 
Aika hyvältä tuo prosenttimääräinen korotus kuulostaa! =) Ja hyvä, että irtisanoutumisuhka peruuntui....
Mielenkiintoista vielä kuunnella, miten tämä korotus heijastuu muille matalapalkkaisille naisaloille. Toivottavasti siis sinnekin tulee korotusta! :flower:
 
Ihan hyvä palkankorotus tuli =)
Silti suomalaisen sairaanhoitajan palkka ei ole kilpailukykyinen esim. naapurimaiden sh:n palkkoihin verrattuna.Tästä on menossa juuri mielenkiintoinen keskustelu televisiossa :)
 
Itse olen sitä mieltä että hoitoala on kutsumustyö eikä ole niin riippuvainen palkasta että laitetaan potilaan (myös pienet syöpäpotilaat...) kärsimään jollain joukkoirtisanomisilla. Nyt hyvänä esimerkkinä joka ala lakkoilee palkankorotuksen toiveessa. Hoitoalalla, kolmivuorotyössä on ihan hyvät liksat kun vaan jaksaa töitä painaa sen eteen. Asiaa ei voi yleistää, mut esim.vanhustenhoitajat olisivat kyllä ansainneet ns.likaisen työn lisän, työnkuvasta tietysti riippuen...mut tää on vaan mun mielipide

:snotty:
 
Pikkasen miun korvaan särähtää tuo "kutsumustyö". Juu, on se ollut sitä varmaan meillä kaikilla tavallaan, kun ollaan tähän työhön hakeuduttu, mutta että tätä todella raskasta työtä tehtäisiin jonain hyväntekeväisyystyönä!?? Miusta meillä sairaanhoitajilla on ollut todella huono palkka jo kauan! Kyllä palkalla on väliä!!! Kyllä jokainen itseään kunnioittava ammattilainen haluaa kunnolla tehdystä työstä kunnon palkan, sitä mieltä mie olen. Tapa, jolla tätä haettiin, ei varmasti ole maailman tyylikkäin, mutta muistan itte kuinka kävi esim. vuonna -95, jolloin lakkoiltiin ihan "tavallisesti". Luu jäi käteen 5 viikon lakosta, kun työnantaja velvoitti suojelutyöhön ihmisiä....
Eivätkä kaikki hoitoalalla tee kolmivuorotyötä: ihan tavallisia päivätyöläisiäkin on paljon. He jäävät ilman lisiä tyystin.
Likaisen työn lisä olisi miustakin kiva, vaan sitä ei varmaan ikinä saada. On mielenkiintoista nyt seurata, miten tämän "tuottavuus"-keskustelun kanssa käy... olemme töissä joskus leikillämme vitsailleet, että kyllä meilläkin "tuotetaan", aine on varmaan vaan ihan väärä. :|
 
En ole tehyläinen, enkä hoitsu, mutta "kutsumustyöstä" puhuminen kuulostaa karmealta. Eiköhän hoitsutkin tee työtään tienatakseen elantonsa, kuten monet muutkin. Se, että valinnut alan, joka on lähellä sydäntä on vain lisäplussa työntekijän hyvälle työpanokselle.
 
Myös mulla särähtää korvaan tuo kutsumustyö, mutta, niin särähtää sekin kun vertaillaan palkkoja norjan ja ruotsin vastaaviin. Esim norjassa maksetaan varmasti joka ammattikunnassa parempaa palkkaa kuin suomessa.

Hyvä kuitenkin, että jostakin päästä aloitetaan tämä palkkojen tarkistus. Seuraavaksi sitten barrikadeille lastentarhanopet, opettajat, farmaseutit ja kirjastovirkailijat, joilla sentään kuitenkin on yliopistokoulutus. =)
 
Jos suomessa olisi paremmat palkat,tuskin kukaan suomalaisista (on poikkeuksiakin) hoitajista haluaisi lähteä Ruotsiin tai Norjaan töihin.Vähän aikaa sitten oli lehdessä juttu,jossa Norjassa työskentelevät suomalaiset hoitajat tulisivat heti kotimaahan,jos palkka olisi parempi.Samaa sanovat omat kurssikaverini,jotka työskentelevät Ruotsissa ja Norjassa.He ovat siellä pelkästään paremman palkan takia.Suomessa on kyllä havahduttu siihenkin,että kalliisti koulutetut hoitajat lähtevät ulkomaille töihin,koska täällä palkka on paljon pienempi. =)
 
Niin? =) Iät ajat on menty norjaan "kultaa vuolemaan" ja mennään edelleen. Harvempi perheellinen varmasti lähtee, mutta nuorelle vastavalmistuneelle se on aika luontevakin kohde. Elintaso on siellä aivan toista luokkaa.

Kävin tuossa ihan mielenkiinnosta kurkkaamassa norjan avoimia työpaikkoja ja sinne haettiin useampia hoitajia. Palkka 44 000-47 200?/v +lisät eli tuosta suuremmasta summasta jaettuna 12 tekee kuukauden ansioksi 3933?+lisät. Ilmeisesti norjalaiselle ei tuo tarjottu palkka riitä, kun hoitajat pitää hakea muualta.

Myös kokkeja haettiin, palkka 2565-3205?/kk +lisät ja farmaseutteja 3200-4000?/kk+lisät.

Ystäväni on avannut oman liikkeen norjassa ja hakenut sinne työntekijöitä. Yksi norjalainen 16v tyttö haki paikkaa, kaikki muut olivat venäläisiä, virolaisia ja jopa yksi japanilainen. Hänen mukaansa norjalaiset ovat laiskoja. Työvoimapula on valtava. Minimipalkka kokemattomalle myyjälle on 14,50?/h. Tuo on myös esim päiväkodin työntekijän alin palkka. Paikkakunnan sairaalassa hoitajat ovat suomalaisia tai ruotsalaisia tai jostain muualta, hyvin harva on norjalainen. Jotain on pielessä siinäkin.



 
tästä vielä masuvaavista (viikko 39) loppuu niin hoitoalalle ja palkka oli jo ennen tuota tehy episodia parempi kuin saan nyt kovassa fyysisessä liukuhihnatyössä .
Nyt saan noin tonnin käteen kk. :/ Lähihoitaja sai enemmän jo alkujaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Footballers Wife:
Niin? =) Iät ajat on menty norjaan "kultaa vuolemaan" ja mennään edelleen. Harvempi perheellinen varmasti lähtee, mutta nuorelle vastavalmistuneelle se on aika luontevakin kohde. Elintaso on siellä aivan toista luokkaa.

Kävin tuossa ihan mielenkiinnosta kurkkaamassa norjan avoimia työpaikkoja ja sinne haettiin useampia hoitajia. Palkka 44 000-47 200?/v +lisät eli tuosta suuremmasta summasta jaettuna 12 tekee kuukauden ansioksi 3933?+lisät. Ilmeisesti norjalaiselle ei tuo tarjottu palkka riitä, kun hoitajat pitää hakea muualta.

Myös kokkeja haettiin, palkka 2565-3205?/kk +lisät ja farmaseutteja 3200-4000?/kk+lisät.

Ystäväni on avannut oman liikkeen norjassa ja hakenut sinne työntekijöitä. Yksi norjalainen 16v tyttö haki paikkaa, kaikki muut olivat venäläisiä, virolaisia ja jopa yksi japanilainen. Hänen mukaansa norjalaiset ovat laiskoja. Työvoimapula on valtava. Minimipalkka kokemattomalle myyjälle on 14,50?/h. Tuo on myös esim päiväkodin työntekijän alin palkka. Paikkakunnan sairaalassa hoitajat ovat suomalaisia tai ruotsalaisia tai jostain muualta, hyvin harva on norjalainen. Jotain on pielessä siinäkin.
melkoiset on liksat... minkälainen hintataso?

 
Kalliimpaahan siellä on. Nopeasti googletin ja löysin sellaisen väittämän, että kulutustavarat ja palvelut ovat noin 38% kalliimpia kuin EU:ssa keskimäärin.

Moni asia on kuitenkin norjassa huonommin kuin täällä. Esim tiet ovat surkeammassa kunnossa. Ja sellainenkin, ettei kouluissa ja päiväkodeissa ole ruokaa lapsille. Lapsi tuo päiväkotiin tullessaan aamulla oman aamupalan mukanaan. Lounaaksi tarjoillaan talon puolesta leipää, muttei lämmintä ateriaa. Koulussa voi ruoan ostaa kantiinasta tai tuoda eväät mukana. Näin on siis ystäväni mukaan, en tiedä onko joissain kunnissa asiat hoidettu paremmin.

Mutta kyllä norjassakin terveyskeskuslääkärin palkkiot ovat samaa luokkaa kuin suomessa, alle 18 v. ilmaista, ja yöpyminen sairaalassa aivan yhtä edullista, olikohan noin 30? /vrk...?

Viime keväänä tarvitsimme akuutisti lääkärin apua käydessämme p-norjassa. Terveyskeskuksen päivystyksessä vastasi suomalainen lääkäri =)
 
Onhan noi norjan palkat korkean kuuloisia ja houkuttelevia. Ei vaan yhtään houkuttele perheellisenä sinne lähteä, enkä kyllä ajatellut asiaa ilman lapsiakaan. Farmaseuttina pystyy suomessakin tekemään hyvää keikkaa, kun sopivasti valikoi työpaikan. Mutta 4000 ekee jää siltikin saamatta ;)

Tehy teki hyvää työtä kaikkia palkkakuoppa-aloja varten - kiitos siitä =) Toivottavasti lastentarhanopettajatkin saavat joskus kunnon korotukset. Tulevat viikot näyttävät, mitä farmasialiitto saa aikaiseksi.
 
Tehyläisenä hoitsuna hoitovapaalla seurasin vierestä työtaistoa. Vähän kyllä hirvitti se mihin oltiin menossa mutta onneksi työnantaja tuli vastaan ja sopimus syntyi. Olen kyllä aika varma että korotukset ei niin suureksi nouse kun Jaana L-P on hehkuttanut... Mutta ihan kiva että palkka nousee. Jään kylläkin ilman kinkkurahaa koska en ole nyt töissä. Olen ollut myös yksityisellä vanhuspuolella kolmivuoroa monta vuotta töissä ja silloin v.2000 tienoilla tienasin n. 20 000 vuodessa että... Ei ollut likaisen työn lisästä tietoakaan. Viimeisessä työpaikassa kolmivuoroa ja vuosipalkka n. 25-26 000 johon olin aika tyytyväinen, kyllä sillä elää mutta kallis asuntolaina tekee tiukkaa. Eroa on kyllä noihin Norjan palkkoihin vaikka ottais elinkustannuksetkin huomioon mutta en silti muuttais Norjaan :D
 

Yhteistyössä