Tehtäiskö pino kaksosten odottajille tännekkin?

Niin ajattelin kun tuolla odotuspuolella on se vanha ketju joka ei tahdo enää kovin aktiivinen olla. Sen aloittaneet on jo aikaa sitten vaavinsa saaneet.
Elikkäs meille tulossa kolmas ja neljäs rv 24. Alkuraskaus mennyt hienosti, nyt alkaa olo olla jo niiiiiin norsumainen, että hirvittää miten vielä tästä pahenee kun yli kymmenen viikkoa pitäis kestää. :eek:
Ultrassa olen käynyt kolme kertaa. Eka kerralla eivät suostuneet sukupuolista sanomaan mitään, Toisella kerralla sanoivat, että samaa sukupuolta ja nyt viimeksi, että eri sukupuolta. Siks tympeä kun ei tiedä, kun nyt vielä jaksais pikku lenkkejä tehdä kaupungille vaateosoksille, mutta varmaan loppuraskaudesta ei. Rattaat ostin jo!!! :ashamed:
Ja mä inhoan niin käydä äitipolilla, että!! Tympiikö muita?
ensimmäiseksi kun on ultra, niin joka kerta käy mielessä ajatus, että jos karkais nyt pois, kun kaikki mukava on koettu tältä erää jo :x
Saas nähdä, vieläkö joku kerta toteutan aikeeni...

Aikatavalla pitää muistaa ottaa rennosti ja olla varaamatta yhdelle päivälle liikaa tekemistä, että ei mene loppu ilta itkuksi väsymyksen kanssa. Muutaman kerran on jo käynyt, että illan sitten vaan itken raskasta oloa ja väsymystä mies raukalle. Hän on kyllä erittäin ymmärtäväinen minua kohtaan, mutta välillä sääliksi käy.

Mites teidän makuuhuoneessa sujuu, jos saa kysellä?
Meillä vielä ainakin hyvinkin aktiivista, mutta välillä mietimme, että voiko vaaveille olla haittaa? Tai ennenaikaisen synnytyksen vaaraa?
Onko rajoituksia tuplamammoille? En kehtaa neuvolasta kysellä.

tulipa romaanin alku. Jatkakaa muut, ja kommentoikaa pitemmällä menijät oloanne, että onko ihan kamalaa tiedossa? Hirvittää...
 
Ilmoittadunpa minäkin sitten tänne. Eli meillä kaikki on vielä ihan alkutekijöissä, kävin viime viikolla varhaisultrassa varmistamassa että raskaus on lähtenyt käyntiin hyvin, kun sain neuvola-ajan vasta helmikuulle.

Siellä sitten löytyi kahdet sydänäänet ja viikkoja on tällä hetkellä 7+0. Olo on hiukan epätodellinen, mutta ei silti mitenkään järkyttynyt. Ensimmäinen (set) tulossa... mutta seuraillaan miten tilanne tästä etenee.
 
Täällä kans yksi :wave:

Rv nyt 32+ ja olo on tooooosi tukala,hankala ja kipeä :/ Oottaa vaan koska pääsee synnärille,vaikka toisaalta olis hyvä että mahollisimman pitkään masussa pysyisivät :whistle:
 
Hei! Tässä kanssa yksi kaksosten odottaja ilmoittautuu... Raskausviikkoja tänään 11 kasassa. Meillä on ennestään yksi lapsi (4 v)

Olisi kiva kuulla muiden ajatuksia ja kuinka olette voineet odotusaikana. Itse olen ollut toidella väsynyt ja mahaa vihloo välillä varsinkin työpäivän jälkeen.

Onko teillä tiedossa jotain hyviä kaksosten nettisivuja josta saa tietoa, koska neuvolasta en oikein saanut apua. Sain vain kaksosraskautta käsittelevän lehtisen vuodelta 1992. Uudempaa ei kuulema ole...
 
Joo just tuo on kiva kun neuvolassa eivät osaa sanoa juuta eikä jaata eka käynnillä kun itsellä miljoona kysymystä kaksosuudesta, ja täti vaan sanoo, että en oikein tiedä vastaukseksi joka asiaan. Esitteitä ei ollut antaa... Sanoin kyllä suoraan, että vastaisuuden varalle hanki tietoa, sinähän se ammattilainen olet...

 
Hei, täällä kans kaksosten odottelija ilmoittautuu!
Viikkoja tuli tänään täyteen 15. Oon voinut toistaiseksi vielä tosi hyvin, vaikka väsymys oli ihan alkuraskaudesta kyllä melkoista.

Mua ihmetyttää yksi juttu: miksi lääkärit/neuvolatädit ei tiedä kaksosodottajien ruokavaliosta tarpeeksi? Tietysti ne perusjutut, että syö tarpeeksi kalsiumia sisältäviä tuotteita ja muutenkin terveellisesti, mutta.. jotenkin järkikin sanoo, ettei ole kovin helppoa syödä kaikkia tarvittavia aineita optimaalisen hyvin kun masussa on kaksi ihmisenalkua kehittymässä. Mulle on monta kertaa sanottu kun olen asiasta yrittänyt jutella, et D-vitamiini on olennainen ravintolisä pimeään vuodenaikaan, muuten pitäisi kaikki tulla ihan _normaalista suomalaisesta ruokavaliosta_. Pah sanon mä! Syöttekö te muut jotakin lisäravinteita/vitamiinipillereitä?

Entä miten pitkään olette jaksaneet olla töissä?
 
minämamma
Itse olen kaksoseni jo synnyttänyt ja vuoden he jo kohta täyttävätkin. Mutta odotusajasta sen verran, että neuvolakäynnit kannattaa ottaa sellaisena itselle mukavana juttuna mitata vaikkapa hemoglobiiniarvonsa ja kuunnella niitä sykähdyttävän ihania sydänääniä. Kun kaksosraskaus etenee, ultrassa käydään keskusäitiysneuvolassa tai äitiyspolilla niin tiheästi, että sieltä kannattaa lääkäriltä kysyä ja tentata kaikki tärkeä tieto omasta raskauden etenemisestä ja vauvojen tilanteesta. Ainakin meillä neuvola luotti siihen saamme sieltä konkreettista tietoa, itse ainakin luin niin paljon aiheesta että tiesin todella paljon paremmin kaksosasiat kuin neuvolatäti.

Vitamiineista söin itse d-vitamiinia sekä foolihappoa ja myöskin obsidan-rautaa. Näitä kyseisiä vitamiineja olen syönyt myös koko imetysajan ja jatkan edelleen.Rautaa ei kylläkään saa aloittaa omin päin eikä ihan raskauden alussa.

Helsingin monikkoperheiden sivuja kannattaa lueskella ja liittyä vaikka monikkoyhdistykseen. Itse kävimme monikkoperhevalmennuksessa joka oli todella hyvä juttu, nyt ne valitettavasti ovat jo loppuneet. Ehkä neuvolan kautta voisi saada yhteyden johonkin jo synnyttäneeseen monikkoäitiin? Hyviä odotushetkiä :wave: :wave:
 
täällä myös yksi kaksosten odottaja. viikkoja tänään 16+5 . tähän asti mennyt tosi hienosti koko raskaus. mua vaan kaikkein eniten pelottaa tuo painon nousu , tähän mennessä tullut 2 kg. siis lähtöpainosta. onko se paljon :'( ?
esikoinenkin (poika) löytyy, jolla on huomenna ikää 1,4 v.

laskettuaika siis olisi mulla 27.6 . mutta tuskin niin pitkään menee. tukalat oltavat kesäksi tulossa jos menee loppuun asti. :\| mutta tietenkin siinä mielessä ois hyvä että vauvat kerkeis kehittyä hyvin.

yhdesti siis ultrassa ollaan käyty. ja neljän päivän päästä uus ultra. jännittää. poikia on vissiin luvassa. mutta perjantaina luultavasti vielä varmistuu tuo tieto =)


mutta nyt pojan perään. heipä hei. ;)
 
Murmeli
Yritin jo eilen tänne pinoutua,vaan teksti päätti kadota eikä sitten ollut hermoja tai aikaa uutten yritykseen..jospa siis nyt paremmalla onnella.. Täällä siis kaksoten odottaja 23viikolla..ennestään poika 6/05 eli hetken aikaa meidän taloudessa on 3 alle 2-vuotiasta :D
Raskaus on mennyt ihan siedettävästi..väsymystä rittää ja liitos- ja selkäkivut alkoivat rasituksesta joskus kuukausi sitten..henkinen kanttikin rakoilee hetkittäin, mutta päivä kerrallaan edetään kohti toukokuuta..
Neuvola käynneillä on kaikki ollut ok..painoa on tullut tähän mennessä 11kg, suunnilleen samat kuin esikoisestakin näillä viikoilla joten sinne ainakin sinne +20kg mennään tällä tahdilla :whistle:
Ruokavaliosta: mulle on suositeltu lisä vitamiinit, rau´ta ja magnesium, muutenkin mahdollisimmän monipuolista ruokavaliota painotettu ja sen lisäksi on kuyllä etenkin jäätelö ja sukslaa maistuneet..nam..
Täällä neuvolan täti antoi esitteen monikkoraskaudesta ja sanoi että netistä kannattaa etsiä tietoa..lisäksi äitipolilla kuulemma tietävät sitten paremmin..ensimmäinen käynti sinne on joskus 28viikolla joa siihen asti menee ilman mitään hälyyttävää..
Tulipa siinä omaa napaa..kiva lukea muidenkin kuulumisia :D
Murmeli 23+2x2
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2007 klo 18:19 minämamma kirjoitti:
Itse olen kaksoseni jo synnyttänyt ja vuoden he jo kohta täyttävätkin. Mutta odotusajasta sen verran, että neuvolakäynnit kannattaa ottaa sellaisena itselle mukavana juttuna mitata vaikkapa hemoglobiiniarvonsa ja kuunnella niitä sykähdyttävän ihania sydänääniä. Kun kaksosraskaus etenee, ultrassa käydään keskusäitiysneuvolassa tai äitiyspolilla niin tiheästi, että sieltä kannattaa lääkäriltä kysyä ja tentata kaikki tärkeä tieto omasta raskauden etenemisestä ja vauvojen tilanteesta. Ainakin meillä neuvola luotti siihen saamme sieltä konkreettista tietoa, itse ainakin luin niin paljon aiheesta että tiesin todella paljon paremmin kaksosasiat kuin neuvolatäti.

Vitamiineista söin itse d-vitamiinia sekä foolihappoa ja myöskin obsidan-rautaa. Näitä kyseisiä vitamiineja olen syönyt myös koko imetysajan ja jatkan edelleen.Rautaa ei kylläkään saa aloittaa omin päin eikä ihan raskauden alussa.

Helsingin monikkoperheiden sivuja kannattaa lueskella ja liittyä vaikka monikkoyhdistykseen. Itse kävimme monikkoperhevalmennuksessa joka oli todella hyvä juttu, nyt ne valitettavasti ovat jo loppuneet. Ehkä neuvolan kautta voisi saada yhteyden johonkin jo synnyttäneeseen monikkoäitiin? Hyviä odotushetkiä :wave: :wave:
Toki on ihana kuulla jo tästä selvinneiden kokemuksia. Kiitos.

Täällä käy mahassa jo sellainen jytke, että välillä tuntuu, että kyljestä tulee yks läpi ainakin :LOL:

Onkohan liitoskivuille mitään tehtävissä?
Paheneeko ne vaan ajanmittaan?

Millaiset sf-mitat?
Minulla oli viikolla 23 jo 24 cm.
Valokuvasta olen verranut ensimmäiseen raskauteen, jossa olen ihan viimeisillä viikoilla, että nyt vastaa masun koko jo samaa :eek:
Ja olen aika lyhyt, joten tuntuu, että miten tuo maha mahtuu muka kauheesti kasvamaan. Nyt jo vaikka syö pienen annoksen ruokaa, tahtoo olo olla tosi täysi tuntitolkulla.

Kirjoitelkaa ahkeraan! Ja hyviä vointeja

Tirlittan 24 vkoa
 
heipä taasen =) heti herättyään piti tulla kattoon mitä tänne on raapustettu. :D kertokaa tosiaan muutkin tuosta painonnoususta, paljonko tullut ja paljonko on vaikka ollut lähtöapaino . siksi minua huolettaa koska mulla tuo lähtöpaino ei ole mistään pienimmästä päästä. eli 78 kg oli ennen raskautta ja nyt puntari näyttää 80 kg. ja tänään siis viikot 16+6 menossa. =) ja pituutta on 165 cm.
oon kuitenkin aivan päivittäin käynyt tunnin reippaita kävelylenkkejä, ja koitan syödä terveellisesti. en tiiä sitten miten käy. :'( =)
kertokaa siis muutkin kaksostenodottajat, omasta painosta ja miten pidätte kurissa ettei huimaksi nousisi. ja löytyykö täältä muite ylipainoisia odottajia kuin minä . siis (kaksosten)
kiitti jo etukäteen. !!!!!! :D
 
heips!

Odotan kaksosia viikkoja 25+, vointi ollut kokoajan hyvä. Painoa on tullut ~ 10 kg lähtöpainosta :ashamed: Olen kuitenkin päättänyt, että tulee mitä tulee, ne lähtevät sitten lasten synnyttyä hiljalleen pois, toivottavasti. Ruokavaliosta sen verran, että olen pyrkinyt syömään terveellisesti, mutta toisinaan repsahtelee... Neuvolasta suositeltiin vitamiiniksi multi tabs 2+ special tai kai nykyään raskausvitamiini, joita olen 2 kpl päivässä syönyt, niin saa d-vitamiinit varmasti.

SF-mitasta joku kyseli, viikolla 22 mitta oli 22 cm, muistaakseni. Kaikki sanovat, että mulla on pieni maha. Eikä se kyllä paljoa isompi oo samoissa ajoissa yhtä odottaviin verrattuna. Pikkuset kuitenkin kasvavat hyvin ultrien perusteella :)

Hiljalleen alkanu laitella vauvoille vaatteita valmiiksi, alennusmyynneissä on tullut ravattua, tosin harvoin sieltä ale -puolelta mitään löytänyt :whistle: Kavereilta saanut lainaksi joitain pieniä vaatteita ja jos jotain ehkä vielä hankkis, vaikka kirpparilta. Niin ja pakkauksia tietysti jo innolla odottelen, saas nähä koska tulevat.

Tulipas sekalaista tekstiä, ajatus katkennut useaan otteeseen, ku puhelin soinut kokoajan, jospas siitä jotain kuitenkin irtoaisi.

:wave:
 
Moi :wave:

Meillä on 4kk-ikäiset kaksostytöt, ja tulin tänne lueskelemaan/muistelemaan odotusaikaa ;)

Omasta kokemuksesta voin sanoo, ett liitoskivut alkoi ;) tosi aikasilla viikoilla, ja paheni koko ajan, ja ihan loppuun asti kesti, ja välillä oli ihan tuskaa nousta sängystä ylös!!! (varsinkin yöllä sängyssä kyljenkääntäminen oliu TUSKAA!!!)
Painoa tuli itse asiassa vähemmän kuin yksösten odotusaikana (poika ja tyttö ennestään =) ), eli ei sitä välttämättä tule sen enempää...maha oli kyllä valtava!!! Tosiaan mullakin oli noista aiemmista pikkuinen masu, ja näistä oli sit jo vk 25 samanlainen kuin aiemmista viimeisillään!!! Mutt olihan siellä tuplasti enemmän "tavaraakin" :LOL:
Poika ja tyttö painoivat syntyessään 3300g/3305g, rv 40+2/rv 41, tuplatytöt painoivat 2640g/2090g rv 38 =) =)
Eli pitkälle tässäkin raskaudessa vaan mentiin, vaikka etukäteen "peloteltiin" ties mistä ongelmista! Kaikki kuitenkin meni hyvin noita omia JÄRKYTTÄVÄN huonoja oloja/NÄRÄSTYSTÄ :kieh: yms. lukuunottamatta!
Vitamiineista; multitabs 2+ oli käytössä koko raskauden ajan, ja obsidania rv13 lähtien.

Tsemppiä kaikille odotukseen ja sitten tulevaan synnytykseen!!!
Koittakaa jaksaa, vaikka todellakin muistan, että ODOTTAVAN AIKA ON PIIIIIIITKÄ!!!

Heidi+tyttöset 4kk :heart: :heart:
 
Mulla on tullut painoa jo kolmisen kiloa (viikko 15), lähtömitat oli 58kg ja 167 cm. Vähän kyllä mietityttää, että mitenhän paljon sitä oikein tuleekaan vielä..

Aloitin just säännöllisen uintiharrastuksen, jonka toivon auttavan selkä- ym. kivuissa, sekä hiukan hidastavan tuota painonnousua. Olen huomannut, että ryhtiin pitää kiinnittää enemmän huomiota, selkä alkaa muistuttamaan heti kun hetkenkin istuu lysyssä.

On se jännää miten paljon nopeammin maha kasvaa kun vertaa yhtä lasta odottaviin kavereihin!

Miten usein teillä muuten on ultrat? Mä olen menossa ensi viikolla toiseen kunnalliseen ultraan (vko 16), ilmeisesti keskiraskaudessa kk välein, lopuksi tiheämmin. Tosi turvalliselta tuntuu kun seurataan niin tarkasti!
 

Yhteistyössä