On kysytty ja väännetty rautalangasta vastauksia saamatta, hos mulle kerrottaisiin syy miksi lapsi tehostettua tukea tarvitsee ja miten se hänen kohdalla toteutetaan, ei mun tarvis edes miettiä asiaa, meidän vanhempien mielestä syyksi ei riitä se että ryhmä tarvitsee tukea.
Mistään oppimisvaikeuksista ei ole kysymys siitä lyön vaikka pääni pölkylle, lapsi lukee, kirjoittaa ja laskee ekaluokan matikkaa, on muutenkin kiinnostunut, motivoitunut ja nopea oppimaan.
Onhan se outoa, jos syytä ei kerrota. Itsekin haluaisin sen tietää, mutta siksi että voisin sitten itse paremmin tukea lasta huolta herättävissä asioissa. Mitään syytä en näe tukea vastustaa, en edes vaikka ensisijainen syy olisi että ryhmä tarvitsee tukea. Mutta joku syy varmasti on, että juuri ao lapsi on poimittu kohteeksi, vaikka tuki tulisikin käytännössä koko ryhmällä. Ja vanhempana haluaisi tietysti sen tietää, koska vanhemmilla on päävastuu kasvatuksesta.
Mutta en kyllä oikeasti usko, ettei teille ole mitään sanottu lapsen ongelmista. Jos oppimisessa ei ole ongelmaa, on sitä ehkä ryhmätyöskentelytaidoissa, ohjeiden noudattamisessa jne. Eli mites nämä omasta mielestäsi sujuu, totteleeko lapsi sääntöjä, onko ystävällinen muille vai kapinoiko ja kiusaako muita? Pelkkää positiivista palautettako lapsesta on muka tätä ennen tullut?
Turhaan te kuitenkin sitä pelkäätte, että lapsi tehostetusta tuesta jotenkin leimautuisi. Jos kyse on siitä, että koko ryhmä tarvitsee tukea esim. järjestyshäiriöiden vuoksi ja teidän lapsenne on vain yksi näitä haasteita aiheuttavista lapsista, tuki varmasti tulisi koko ryhmälle käytännössä ja hienoahan se on, jos sitä saa. Ei muille lapsille (tai heidän vanhemmilleen) julisteta, että juuri tämä yksi lapsi nyt saa tehostettua tukea. Ryhmä vaan saa sitä kaivattua tukea, eikö se muka sinusta ole hyvä juttu?
Tosin täytyy sanoa, että minulla on kokemus siitä, että päivähoidossa oli minusta ihan perusteetonta huolta ja ehdotettiin ihan tarpeetta jotain toimia. Viestintä asiasta oli myös heikkoa, se oli lähinnä kummallista vihjailua lapsen haku- ja vientitilanteissa. No en minä kuitenkaan vastaan pannut ja aloin itsekin selvittämään asiaa, eli olisiko oikeasti syytä huoleen. Ei ollut, ja parilta asiantuntijalta saadun lausunnon jälkeen se yksi hoitotätikin rauhoittui eikä enää vihjaillut asiasta. Tässä oli kyse lapsen karkeamotorisesta kehityksestä, joka ei toki aiheuttanut mitään haittaa ryhmälle. Ja se sitten todettiinkin ihan ikätasoiseksi, joten mitään erityisiä tukitoimia ei tarvittu. Oli kuitenkin hyvä että asia selvitettiin, kun kerran sitä huolta oli syntynyt ja asia olisi muuten jäänyt painamaan. Ja jos tuentarvetta olisi paljastunut, olisin tietysti sen mielelläni lapselleni suonut.
Yleensä tehostettua tukea ei edes saa ennen pedagogista selvitystä, ollaanko teillä siis siinä vaiheessa että ollaan vasta tarkempi selvittely aloittamassa ja hankkimassa esim. erityislastentarhanopettajan lausuntoa? Vai onko lasta jo jollain tapaa tutkittu ja todettu että tehostetusta tuesta olisi hyötyä?