Tehkää vauvoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

.....

Tunnettu jäsen
27.11.2015
19 886
4 368
113
Suomalaiset eivät enää synnytä, ja nyt valtiovarainministeriö kiinnostui asiasta – Se tarkoittaa, että on tosi kyseessä
Valtionvarainministeriö yllättyi syntyvyyden

SYNTYVYYS on romahtanut Suomessa. Jyrkkä lasku on ollut yllätys, ja nyt se on pakko alkaa ottaa tosissaan.

Se on tiedetty pitkään, että Suomessa vanhusten määrä suhteessa työikäisiin kasvaa lähivuodet nopeammin kuin useimmissa muissa maissa. Tähän on jo hyvän aikaa varauduttu.

On tehty eläkeuudistus ja nostettu eläkeikiä. Nyt tehdään sote-uudistusta, jonka yksi tarkoitus on selviytyä räjähtäen kasvavista hoivamenoista.

Se, mihin sen sijaan ei ole vielä varauduttu, on lapsikato. Syntyvyys laskee paljon nopeammin kuin on ennustettu.

Nyt myös valtiovarainministeriö on havahtunut tähän. Kun rahoja vahtaava ministeriö on jostakin huolissaan, voi olla varma, että asia on tuota pikaa myös politiikan asialistalla.

Valtiovarainministeriön valtiosihteeri Martti Hetemäki on käyttänyt heikosta syntyvyydestä viime viikkoina niin julkisia kuin taustoittavia puheenvuoroja. Hän on myös yrittänyt purkaa syitä siihen, miksi väestöennuste on mennyt niin dramaattisesti pieleen kuin oheisesta grafiikasta näkee.

Hetemäki on puhunut aiheesta muun muassa maaliskuun puolivälissä Keva-päivässä. Esityksen voi katsoa tästä.

POLIITTISTEN päätösten kannalta syntyvyyden kiihtyvä lasku on ikävä yllätys. Se vetää mattoa alta niiltä vaikeilta toimilta, joita on jo tehty.

Aiemmin on ajateltu, että huoltosuhde eli työvoiman ulkopuolisten suhde työllisten määrään heikkenisi jyrkästi lähivuodet, mutta heikkeneminen pysähtyisi 2030-luvulla. Nykyisen lapsikadon takia näin ei ilmeisesti käykään.

Hälyttävä merkki on myös se, että syntyneitä on kahtena viime vuonna ollut vähemmän kuin kuolleita. Sadan viime vuoden aikana näin on käynyt aiemmin sotavuosina 1940 ja 1918. Käyrä on tullut Hetemäen mukaan yllättävän jyrkästi alaspäin viime vuosina, ja nimenomaan syntyvyyden takia.

Syitä syntyvyyden laskuun on useita, muun muassa se, että ihmiset lykkäävät perheen perustamista yli 30 ikävuoden. Lapsiluku jää matalammaksi kuin aiemmin, ja monelle riittää hyvin yksikin lapsi.

Syntyvyys on heikentynyt samaa tahtia kuin nuorten miesten työllisyys
TÄLLAISEEN uuteen sosiaaliseen normiin on vaikea politiikalla vaikuttaa, mutta entäs jos se ei olekaan asian ydin?

Hetemäki nostaa esiin erityisesti 25–34-vuotiaat eli parhaassa perheenperustamisiässä olevat miehet. Heidän työllisyysasteensa on 2000-luvulla heikentynyt samaa tahtia kuin syntyvyyskin.

Nuorten miesten erot samanikäisiin naisiin ovat viime vuosina revenneet suuriksi. Perussyynä on miesten heikompi koulutus, joka johtaa heikompaan työllisyyteen ja sitä kautta edelleen pienituloisuuteen.

Nuoret naiset sen sijaan pärjäävät paremmin. Kyseisen ikäryhmän naisissa on selvästi enemmän sellaisia, jotka ovat suorittaneet ylemmän korkeakoulututkinnon kuin sellaisia, jotka ovat pelkän peruskoulun varassa. Samanikäisissä miehissä tilanne on päinvastainen.

SEURAUKSET näkyvät Tilastokeskuksen tulonjakotilastossa: sen mukaan 25–34-vuotiaista miehistä yli 18 prosenttia on pienituloisia, eli heidän tulonsa ovat alle 60 prosenttia mediaanitulosta. Samanikäisistä naisista pienituloisia on alle 10 prosenttia.

Maailmat eriytyvät. Naiset ovat yliopistoissa ja miehet muualla, eiväthän he edes kohtaa, Martti Hetemäki murehti Keva-päivän esityksessään.

Pienituloisten osuus nuorista miehistä on peräti kolminkertaistunut 2000-luvulla. Naisten pienituloisuus on sen sijaan ollut viime vuodet laskussa.

Tämä saattaa olla yksi syy myös syntyvyyden laskuun: merkittävä joukko suomalaisia syrjäytyy juuri silloin, kun olisi otollinen aika perheen perustamiseen.

Sama näkyy myös Väestöliiton perhebarometrin tuloksissa. Työttömät, vähiten koulutetut ja pienituloiset ovat alentaneet käsitystään sopivasta lasten määrästä. Se ei välttämättä ole mikään elämäntyylikysymys, vaan jonkinlaista alistumista siihen, että perheenlisäys vain hankaloittaisi elämäntilannetta.

Puheet siitä, että nuoret eivät halua lapsia mukavuudenhalunsa ja lapsiperhearjen kamaluuden takia, ovat vain pintakuohua. Todellinen ja paljon musertavampi syy on näköalattomuus.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005634164.html

On selvää, että kun ei ole töitä, ei ole rahaa, jolloin ei myöskään halua yhtä uutta suuta ruokittavaksi.
Hallitus voisi nyt soveltaa aktiivimallia itseensä, ja alkaa kehittämään toimenpiteitä, joilla työpaikkoja saadaan luoduksi. Se että nuorilta vain vähennetään toimeentuloa, ei auta tilannetta mitenkään.

Viikonlopun hesarissa oli hyvä kirjoitus köyhyyden vaikutuksesta ajatteluun. Jatkuva rahapula kapeuttaa ajatusmaailmaa, lamaannuttaa ja saa ihmisen toimimaan säästöliekillä, kun kaikki energia ja ajatukset suuntautuvat vain raha-asioihin.
Ei siinä lapsenteko tule edes mieleen.

• Tykkää
Reactions: Fantzu
Jostain syystä mamut kyllä tekevät yleisesti 5 tai jopa 10 lasta vaikka ovat pitkäaikaistyöttöminä.

Suomalaisilla on asenneongelma lastenteon suhteen. Kuvitellaan, että lapsia ei voida hankkia muuten kuin siinä keskiluokkaisessa unelmassa, missä on omakotitalo, kaksi autoa, kultainen noutaja ja pihalla jättitrampoliini.

Jostain syystä mamut kyllä tekevät yleisesti 5 tai jopa 10 lasta vaikka ovat pitkäaikaistyöttöminä.

Suomalaisilla on asenneongelma lastenteon suhteen. Kuvitellaan, että lapsia ei voida hankkia muuten kuin siinä keskiluokkaisessa unelmassa, missä on omakotitalo, kaksi autoa, kultainen noutaja ja pihalla jättitrampoliini.
Yksi syy varmaan. Itsekin olen sitä mieltä, että omillaan pitää pärjätä ja toimeen tulla, ennen kun voi lasten tekoa alkaa suunnittelemaan.
Pitäisi varmaan alkaa muuttaa ahatusmaailmaa...

Kumma juttu etteivät feministit vaadi yksinäisille miehille lastensaantioikeutta. Kun sukupuoli on vain sosiaalinen konstruktio niin sen pitäisi onnistua helposti.

Mä en ole vieläkään keksinyt järkevää perustetta sille, että kunnan maksama (ei toki ollut joka kunnassa!) lasten kotihoidontuki lakkautettiin. Halvempihan se tapa yhteiskunnalle oli ja ymmärtääkseni kannusti tekemään useamman lapsen. Tai ainakin mahdollisti rahallisesti.

Mä oon oman korteni kantanut kekoon kolmella lapsella. mutta tuo on totta et enempään ei riitä rahat kahden keskituloisen perheessä. Harrastukset on kalliita, autot pitää olla että saa kuskattua niihin harrastuksiin, vaatteet, ruoka ja asuminen niin että lapsilla on omat huoneet. Pitää olla pleikkaria, tabletit ja pyörät ja sukset js you name it! Ennen oli helppo tehdä 8 lasta kun lapset ei vaatineet käpylehmää kummempia virikkeitä ja ruuaksi oli pottua omasta pellosta. Nykyisin tulee lasu jos ei pöydässä ole ravitsevaa ruokaa.

Mä oon oman korteni kantanut kekoon kolmella lapsella. mutta tuo on totta et enempään ei riitä rahat kahden keskituloisen perheessä. Harrastukset on kalliita, autot pitää olla että saa kuskattua niihin harrastuksiin, vaatteet, ruoka ja asuminen niin että lapsilla on omat huoneet. Pitää olla pleikkaria, tabletit ja pyörät ja sukset js you name it! Ennen oli helppo tehdä 8 lasta kun lapset ei vaatineet käpylehmää kummempia virikkeitä ja ruuaksi oli pottua omasta pellosta. Nykyisin tulee lasu jos ei pöydässä ole ravitsevaa ruokaa.

Lasu tulee myös jos ei lapsilla ei ole maksullisia ohjattuja harrastuksia tai jos joutuvat kulkemaan itse pyörällä tai joukkoliikenteellä?

Ei ei ei. Suomalaisia ei pidä yllyttää tekemään lapsia. Julkisuudessa pitää voimakkaasti tuoda esiin se, että lapset ovat valtava kuluerä vanhemmille. Sitten rikkaille pitää maksaa lapsenteosta palkkio. Siis henkilöille, joilla on oikeasti varaa hankkia lapsia ja älyä kasvattaa heistä mallikansalaisia. Yhdenkään sosiaalipummin/elämäntapaintiaanin/elämänkoululaisen lisääntymistä ei tule tukea tai kannustaa siihen mitenkään.

Jep. Keskituloisten lisääntymishalukkuutta rajoittaa merkittävästi toimeentulo.
Pienituloisilla tuet kasvavat/saa isomman asunnon lasten myötä, isotuloisilla on varaa tehdä vaikka kymmenen lasta, mutta keskiluokassa monella talous menee liian tiukalle, jos lapsia tekee enemmän kuin yhden.

Mä en ole vieläkään keksinyt järkevää perustetta sille, että kunnan maksama (ei toki ollut joka kunnassa!) lasten kotihoidontuki lakkautettiin. Halvempihan se tapa yhteiskunnalle oli ja ymmärtääkseni kannusti tekemään useamman lapsen. Tai ainakin mahdollisti rahallisesti.
Kyllähän monet pikkukunnat ovat käsittääkseni kokeilleet erilaisia rahallisia palkkioita uusista kuntalaisista, ja käsittääkseni hyvällä menestyksellä. Pitäisi vain saada laajemmin käyttöön.

Ei ei ei. Suomalaisia ei pidä yllyttää tekemään lapsia. Julkisuudessa pitää voimakkaasti tuoda esiin se, että lapset ovat valtava kuluerä vanhemmille. Sitten rikkaille pitää maksaa lapsenteosta palkkio. Siis henkilöille, joilla on oikeasti varaa hankkia lapsia ja älyä kasvattaa heistä mallikansalaisia. Yhdenkään sosiaalipummin/elämäntapaintiaanin/elämänkoululaisen lisääntymistä ei tule tukea tai kannustaa siihen mitenkään.
Kuten tuossa jo jaarittelin, on suurin ongelma keskituloisilla. Jos on vuosia pätkätöissä ja puolisoista vuorotellen jonpikumpi jaksoja työttömänä, ensiasunto juuri ostettuna, ei siihen lasta uskalla pyöräyttää.

Kuten tuossa jo jaarittelin, on suurin ongelma keskituloisilla. Jos on vuosia pätkätöissä ja puolisoista vuorotellen jonpikumpi jaksoja työttömänä, ensiasunto juuri ostettuna, ei siihen lasta uskalla pyöräyttää.
Totta. Kuitenkin keskituloisistakin suuri osa on jo kykeneviä vastuullisesti kasvattamaan lapsia, joten ehkä heitäkin voisi tukea lasten hankintaan.

Lähinnä kommenttini oli provokatiivinen heitto, mutta jos mietitään, millaisen kuluerän kasvatukseen vastuullisesti kykenemättömät vanhemmat yhteiskunnalle aiheuttavat, niin ajatteletavaa kommenttini takaa myös löytyy...

Totta. Kuitenkin keskituloisistakin suuri osa on jo kykeneviä vastuullisesti kasvattamaan lapsia, joten ehkä heitäkin voisi tukea lasten hankintaan.

Lähinnä kommenttini oli provokatiivinen heitto, mutta jos mietitään, millaisen kuluerän kasvatukseen vastuullisesti kykenemättömät vanhemmat yhteiskunnalle aiheuttavat, niin ajatteletavaa kommenttini takaa myös löytyy...
Ennen vanhaan lapset syntyivät pääosin vastuulliseen kasvatukseen kykenemättömille ihmisille, joilla paljolti oli ikää ehkä 15–20 vuotta, jotka eivät olleet koskaan lukeneet yhtään lastenkasvatusopasta, käyneet pelkän kansakoulun ja joiden aikaan ei ollut vielä keksitty lastensuojeluilmoituksia painostuskeinoksi niitä vastaan jotka poikkeavat poliittisesti korrektista kasvatuslinjasta.

Ennen vanhaan lapset syntyivät pääosin vastuulliseen kasvatukseen kykenemättömille ihmisille, joilla paljolti oli ikää ehkä 15–20 vuotta, jotka eivät olleet koskaan lukeneet yhtään lastenkasvatusopasta, käyneet pelkän kansakoulun ja joiden aikaan ei ollut vielä keksitty lastensuojeluilmoituksia painostuskeinoksi niitä vastaan jotka poikkeavat poliittisesti korrektista kasvatuslinjasta.
Näiden elämänkoululaisten kasvatustaitojen puutteesta, välinpitämättömyydestä yms ongelmista kärsivät sitten fiksut vastuulisten vanhempien kasvattamat lapset, kuten jo vuosia on esim. päiväkodeissa ollut nähtävissä. Jostain syystä jälleen Itä-Helsingin alueella sijaitsevan päiväkodin eskariryhmässä tästä ongelmasta kärsitään.

Lasu tulee myös jos ei lapsilla ei ole maksullisia ohjattuja harrastuksia tai jos joutuvat kulkemaan itse pyörällä tai joukkoliikenteellä?

Ei nyt ehkä lasu mutta esim. Meillä harrastukseen on 10km matkaa. Linja-autot ei kulje enää iltaisin. Eikä sinne pääse perille asti yhdellä tai kahdellakaan bussilla. Pyöräily treenien päälle menis ehkä kesällä mutta ei talvisin.. harrastus on lapselle rakas ja sen ansiosta ei ole esim. Maistellut tupakkaa. Uhkaus on että jos polttaa niin en maksa harrastusmaksua. Eli kyllä harrastuksista on hyötyä.

Mua naurattaa ku joka kerta mulle valitettin ja oli kauheeta kun ootin kakaraa. Nykyään sit vaaidtaan et pitäis olla raskaana!! Mitä jos mun tokalla olkis vauva??? Mäen haluu ees ajatella mut sitäki halutaan et synnytä kakara. ainaki sais nauraa ihan älyttömän paljon. Mä joutusin hoitaa sen vauvan ja mä en oikeesti jaksa enää. Mun mielestä hyvä et enemin mamuja ja sit adoptiota tai sit hedelmöitys jos haluu ite synnyttää.

Yhteistyössä