Tehdääs tälläinen gallub Kaikille jotka ovat olleet raskaana

Vastaa tähän käsi sydämellä. Vaikka harmaana jos et mustana kehtaa. pääasia että tulee rehellinen vastaus. Totuutta ei saa kaunistella.

1. oletko ollut raskaana?



2. käytitkö missään vaiheessa yhtään alkoholia?
(yhtäkään lasia? alkuvaiheessakaan?) (REHELINEN vastaus!)

3. Onko lapsellasi mitään "ongelmaa" terveydessä?
Allergiaa? Oppimisvaikeutta? Tarkkaavaisuushäiriötä? Keskittysmisongelmaa? Kehitysviivästymää? Jotain muuta? Mitä?

4. Lapsesi ikä?

Innostuin tätä kyselemään erään toisen ketjun innoittamana. Mielestäni alkoholin vaikutusta sikiöön ei ole tarpeeksi tutkittu. Onko yhtään mietitty näitä lasten lisääntyviä ongelmia että voisi johtua nykyajan ajattelu tavasta Miten huolettomia ollaan mm alkoholin käytöstä raskaana ollessamme?
Kunhan ei känniä juoda tai joka päivä niin kyllä voi ottaa silloin tällöin.
Voidaanko me ottaa?

Tämän kyselyn tarkoitus ei ole syyllistää ketään Enkä tahdo tähän ketjuun mitään syyllistäviä tai nälviviä vastauksia jos tähän tulee vastauksia että on ottanut alkoholia ja lapsella on jotain.
Tämän ketjun tarkoitus on tutkia näin epävirallisesti voisiko olla mahdollista että nämä lisääntyvät ongelmat voisikin johtua tästä?
Toivottavasti en saa tappelu ketjua aikaiseksi...se ei ole suinkaan tarkoitukseni.
 
Sori, mutta... :|

Käytin, jokaisessa raskaudessa keskivaiheilla lähes joka viikonloppu nautin ruoan kanssa vajaan annoksen viiniä kerrallaan.

Ja lapsilla 9, 7, 5 ja 1 (pian 2) kolmosella hieman atooppista ihottumaa talvella kuivaan aikaan, ei muita mainitsemiasi "vikoja".

Ja pohdihan itse tuota, mitä toiseen ketjuun kemikaaleista mainitsin.
Ja ne ovat vain yksi mahdollinen riskitekijä. Voivathan vaikka ravinnossamme olevat lisäaineet olla kaiken pahan alku. Entäs, jos se olikin sipsipussi arominvahventeineen. Söitkö? Otitko turhan riskin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Sori, mutta... :|


Ja pohdihan itse tuota, mitä toiseen ketjuun kemikaaleista mainitsin.
Ja ne ovat vain yksi mahdollinen riskitekijä. Voivathan vaikka ravinnossamme olevat lisäaineet olla kaiken pahan alku. Entäs, jos se olikin sipsipussi arominvahventeineen. Söitkö? Otitko turhan riskin?
Niin varmaan voikin olla. Jotain nyky yhteiskunnassamme aiheuttaa näitä lasten sairauksia/ongelmia. Se nyt voi olla vaikka ilmansaasteet, mistä sitä tietää. Mutta jos se onkin jokin mihin itse voimme vaikuttaa niin miksi riskeeraamme?
Voihan olla että se on ne irtokarkit ja niiden säilöntäaineet......

 
Alkuperäinen kirjoittaja hiutale:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Sori, mutta... :|


Ja pohdihan itse tuota, mitä toiseen ketjuun kemikaaleista mainitsin.
Ja ne ovat vain yksi mahdollinen riskitekijä. Voivathan vaikka ravinnossamme olevat lisäaineet olla kaiken pahan alku. Entäs, jos se olikin sipsipussi arominvahventeineen. Söitkö? Otitko turhan riskin?
Niin varmaan voikin olla. Jotain nyky yhteiskunnassamme aiheuttaa näitä lasten sairauksia/ongelmia. Se nyt voi olla vaikka ilmansaasteet, mistä sitä tietää. Mutta jos se onkin jokin mihin itse voimme vaikuttaa niin miksi riskeeraamme?
Voihan olla että se on ne irtokarkit ja niiden säilöntäaineet......
Tai kahvinkeittimen suodatinpussista irtoavat selluloosahiukkaset. :D

Mutkun kahvi nyt vaan on niin hyvää... :p

(Ei tästä kanssasi saanut edes kinaa aikaan. Ja unohda itsesyytökset, se tosiaan voi olla ihan mikä vain, ei sille enää voi... )

 
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Alkuperäinen kirjoittaja hiutale:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
(Ei tästä kanssasi saanut edes kinaa aikaan. Ja unohda itsesyytökset, se tosiaan voi olla ihan mikä vain, ei sille enää voi... )

En mä kinaa missään nimessä haluakaan, enkä syyttää itseäni enkä ketään muitakaan. Haluan herättää vain ajatuksia. en uskokaan (tai oikeasti toivon näin) että yksinomaan näillä lasillisilla olisi se tuhoava vaikutus sikiöön. Varmaan se on monen tekijän summa. Mutta onko oikeasti "tervettä" ajatella että ei sillä yhdellä lasillisella ole vaikutusta sikiöön? Kyllähän on jo tutkittu että alkoholi tuhoaa joka kerta ottajalta itseltään aivosoluja..miksi sitten ei kehittyvältä sikiöltä?
Mutta tappelemaan en ala....ei olla kumpikaan alkoholisteja eikä asiantuntijoita
:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja hiutale:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Sori, mutta... :|


Ja pohdihan itse tuota, mitä toiseen ketjuun kemikaaleista mainitsin.
Ja ne ovat vain yksi mahdollinen riskitekijä. Voivathan vaikka ravinnossamme olevat lisäaineet olla kaiken pahan alku. Entäs, jos se olikin sipsipussi arominvahventeineen. Söitkö? Otitko turhan riskin?
Niin varmaan voikin olla. Jotain nyky yhteiskunnassamme aiheuttaa näitä lasten sairauksia/ongelmia. Se nyt voi olla vaikka ilmansaasteet, mistä sitä tietää. Mutta jos se onkin jokin mihin itse voimme vaikuttaa niin miksi riskeeraamme?
Voihan olla että se on ne irtokarkit ja niiden säilöntäaineet......
Yksi suuri syy on tiedon määrä. Nykyään lokerointi ja lasten jaottelu on paljon helpompaa ja tarkempaa ja paljon tavallisempaa. Ja nykyään ei olla niin huolettomia. Päin vastoin. Kamala lista mitä saa ja mitä ei saa tehdä, ennen oli neuvoja mitä kannattaa ja mitä ei kannata tehdä, mutta näin tarkkaan määriteltyä odotus ei ikinä ole ollut.

 
Alkuperäinen kirjoittaja hiutale:
1. oletko ollut raskaana? Kolme kertaa



2. käytitkö missään vaiheessa yhtään alkoholia?
(yhtäkään lasia? alkuvaiheessakaan?) (REHELINEN vastaus!) a. muutaman siiderin koko raskausaikana, b. en yhtään, c. alussa, kun en tiennyt olevani raskaana join.

3. Onko lapsellasi mitään "ongelmaa" terveydessä?
Allergiaa? Oppimisvaikeutta? Tarkkaavaisuushäiriötä? Keskittysmisongelmaa? Kehitysviivästymää? Jotain muuta? Mitä? a. ei, b. allergiaa oli, ei enää, atooppinen iho, c. ei mitään.

4. Lapsesi ikä? a. 9v, b. 6 v, c. 3 v
 
Esikoinen, ikä 8 vuotta: join muutamia kertoja viinilasillisen
Kissa-allergia, talviatoopikko, ei keskittymisongelmia (paitsi jos aihe on hänestä ihan tavattoman typerä ja tylsä ), ei kehittymisongelmia (päin vastoin ollut tilanne). Jotain muuta; ehkä se viini sai tuon tyttären sävelkorvan ja lauluäänen vinksahtamaan, koska on jostainhan se on ne perinyt ja minä en siihen ole syyllinen.

Keskimmäinen, ikä 4 vuotta: join ihan ensiviikkoina raskaudesta
Maito- ja muna-allergiat. Keskittymisessä ei ongelmia, motoriikassa ei ongelmia, puheentuottamisessa sen verran, että sanavarastoa pitäisi laajentaa, koska poika käyttää mielellään paljon se/sitä/sille sanoja. Nimimuisti yhtä kehno kuin minulla (lähes olematon), kehityksessä ei ongelmia. Kirjainten muodostamisessa kestänyt aikansa ja sitä ollaan tarkkailtu, meillä kun on suvussa lapsia, joille k, l ja d-kirjaimet ovat tuottaneet vaikeuksia, joilla on vaikeuksia puheentuottamisessa ja sanojen taivutuksessa. Lisäksi meillä on lukihäiriötä suvussa. Pojalta puuttuu kuitenkin enää r-kirjain, joten sitä ei tarvitse enää tarkkailla. Pituudessa ja painonkehityksessä ollut ongelmia ja viivästymiä, mutta ne johtuvat allergioiden aiheuttamasta suolitulehduksesta.
Pakko lisätä vielä, että keskimmäisellä on ollut selviä vaikeuksia ymmärtää sanan EI merkitystä :D

Nuorimmainen: en tipan tippaa
Eihän sitä vielä tiedä, mutta kukaan näistä kolmesta ei ole ollut tuollainen. Ei hetkeäkään paikallaan. Lelut jaksaa kiinnostaa sekunnin tai kaksi kun ne viskataan pois. Kaikkea maistetaan ja kaikki mitä lattialta löytyy on syötävää. Kiipeää joka paikkaan... Juuri sanoi muuten "äiti" ihan kunnolla. Hitsin sopuli... Ei kehitysviivästymää, painosta purnasivat mutta kun painonputoamiset liittyvät selvästi uuteen opittuun taitoon, kuten esikoisellakin. Ei allergioita. Raskausaikana söin tahalleni kaikkia niitä "pahoja" allergeenjä joita toisen aikana minun käskettiin välttää. Poika onkin näistä kolmesta ainoa, joka ei ole oirehtinut vielä mistään ruoka-aineesta tipan tippaa. Hmm... tai tipan tippaa. Enemmänkin olen ollut ylihysteerinen keskimmäisen allergioiden takia ja luulin löytäväni oireita. :whistle: Onneksi en kuitenkaan ryhtynyt koskaan prukaamaan ruokavaliota pelkän pelon ja epäilyn vuoksi.
 
italiassa lasillinen viinià silloin tàllòin ei ole kielletty odottavilta àideiltà. Tietysti kànnààminen on ehdottomasti kielletty. luulen ettà suomessa kiihkoillaan asiasta siksi, ettà alkoholia ei monestikaan osata kàyttàà kohtuudella, vaan tarkoituksena humaltuminen.
 
sisu harmaana
1. oletko ollut raskaana?
- Kyllä


2. käytitkö missään vaiheessa yhtään alkoholia?
(yhtäkään lasia? alkuvaiheessakaan?) (REHELINEN vastaus!)
- Olin kyllä läksiäisissä ja baarissa mutta en sillon tienny gielä odottavani. Iski kyllä katumus päälle positiivisen testin jälkeen

3. Onko lapsellasi mitään "ongelmaa" terveydessä?
Allergiaa? Oppimisvaikeutta? Tarkkaavaisuushäiriötä? Keskittysmisongelmaa? Kehitysviivästymää? Jotain muuta? Mitä?
- Ei, hän on vilkas, ja hyvin tarkkaavainen ja normaalin kehityksen mukaisesti kasvanut lapsi

4. Lapsesi ikä?
- Marraskuussa täyttää 4v
 

Yhteistyössä