Teflonpannun pinta rikki - voiko enää käyttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lady of the house
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lady of the house

Vieras
Alle vuoden vanhaan pannuun tullut pahoja koloja ja säröjä kun lapsi hakkasi kauhalla siihen. Tuli yhtäkkiä mieleen, että onko joku suositus, ettei viallista teflonpintaa tulisi enää käyttää. Onko näin?

Ei olla käytetty. Nyt taitaa olla vuoka rikki niin olen pari kertaa laittanut voipaperin suojaksi.

En kyllä ole uskaltanut käyttää. Mutta huomasin että kun raaski kerrankin panostaa ja ostaa kunnon pannun niin on kyllä hyvin kestänytkin, loppu viimein tulee paljon halvemmaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1673

niin mitä tossa nyt sitten oikeestaan snottiin niistä "terveyshaitoista"? ei mitään. kai sitä pinnoitetta enemmän ihan tavn paistamisessa lähtee ruokaan kuin sitten kun pinta on rikki... haloo hei, luuletteko kuolevanne tefloniin?

mutta ruoka tarttuu hanakammin kiinni..
ei siitä mitään vaaraa kuitenkaan ole..

Alkuperäinen kirjoittaja Lady of the house:
Alle vuoden vanhaan pannuun tullut pahoja koloja ja säröjä kun lapsi hakkasi kauhalla siihen. Tuli yhtäkkiä mieleen, että onko joku suositus, ettei viallista teflonpintaa tulisi enää käyttää. Onko näin?

Alkuperäinen kirjoittaja musse:

niin mitä tossa nyt sitten oikeestaan snottiin niistä "terveyshaitoista"? ei mitään. kai sitä pinnoitetta enemmän ihan tavn paistamisessa lähtee ruokaan kuin sitten kun pinta on rikki... haloo hei, luuletteko kuolevanne tefloniin?

Sanottiin, ettei VARMAA tietoa niiden terveellisyydestä ole....

Alkuperäinen kirjoittaja jj:
Alkuperäinen kirjoittaja musse:

Sanottiin, ettei VARMAA tietoa niiden terveellisyydestä ole....

No ei epäterveellisyydestäkään... :O :D

Minulle joskus kurssilla sanottiin että kun teflonissa on pienikin viilto on se täysin käyttökelvoton koska suojaavan pinnan alla on myrkyllisiä aineita jotka näin päätyy ruokaan.

Itse en missään nimessä käyttäisi. Uusi pannu on halpa hinta myrkyttömästä ruoasta.

Jos käyttää myrkyllistä pannua ruoanlaittoon niin varmaan keräisi autotien varrelta ruokaakin siihen pannuun kun suurella mahdollisuudella ei sairastu. MUTTA ne myrkyt kertyy elimistöön......

Alkuperäinen kirjoittaja Tinii harmaana:
Minulle joskus kurssilla sanottiin että kun teflonissa on pienikin viilto on se täysin käyttökelvoton koska suojaavan pinnan alla on myrkyllisiä aineita jotka näin päätyy ruokaan.

Itse en missään nimessä käyttäisi. Uusi pannu on halpa hinta myrkyttömästä ruoasta.

Jos käyttää myrkyllistä pannua ruoanlaittoon niin varmaan keräisi autotien varrelta ruokaakin siihen pannuun kun suurella mahdollisuudella ei sairastu. MUTTA ne myrkyt kertyy elimistöön......

Tää nyt on aika outo juttu. Mitä myrkkyjä siellä alla muka olisi? Eiköhän se ole itse teflon mitä ei ole tarkoitettu syötäväksi. Meillä on toimittu niin, että normaalikolhuinen pannu on käytössä niin kauan kuin ruoka ei pala pahasti pohjaan. Sit jos teflon pääsee kiehumaan pahasti irti, kupruilee ja lähtee isoina liuskoina niin sillon tietty pistetään pois. Kerran on näin päässyt käymään.

Ei tässä maailmassa enää mikään ole terveellistä, kaikesta löytyy jotain myrkkyä, että ihan sama se on melkein mitä suuhunsa pistää.
Minä olen käyttänyt teflonpintaista pannua, vaikka pinta onkin rikki tai paremminkin tuota kattilaa, kun ei todellakaan ole koko ajan varaa uusia ostaa.

Olen käyttänyt rikkinäistä teflon kattilaa 15-vuotta puuron valmistukseen ja tässä vielä ollaan ja ihan terveenä.

Sen verran on myrkyllistä tuo teflon, että jos esim. vahingossa kuumentaa tyhjänä pannua, niin ilmaan pääsee kaasuuntunutta polytetrafluorietyleeniä sen verran että pieni eläin voi keittiössä kuolla. Undulaatti tms. on siis vaaravyöhykkeellä.

Mutta ihminen ei kuole. Saattaa tosin maksa voida normaalia huonommin altistumisen jälkeen...

[QUOTE="vieras";23803360]Sen verran on myrkyllistä tuo teflon, että jos esim. vahingossa kuumentaa tyhjänä pannua, niin ilmaan pääsee kaasuuntunutta polytetrafluorietyleeniä sen verran että pieni eläin voi keittiössä kuolla. Undulaatti tms. on siis vaaravyöhykkeellä.

Mutta ihminen ei kuole. Saattaa tosin maksa voida normaalia huonommin altistumisen jälkeen...[/QUOTE]

Mielenkiintoista, monta tälläistä tapausta on dokumentoidusti sattunut?
Jännä juttu että kukaan ei ole todistetusti kupsahtanut teflon pannun takia, ovat niin yleisessä käytössäkin. Miksiköhän......

Yhteistyössä