Teettekö lasagnen kaupan valmispaketista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viieras

Vieras
Meillä noita on hyvillä mielin syöty, koska olen niin laiska alkamaan alusta asti vääntämään lasagnea juustokastikkeineen päivineen, suurimmaksi osaksi teen ruoat kuitenkin itse eli varsinaisia eineksiä meillä ei pizzaa ja pinaattilettuja lukuunottamatta juuri syödä. Lasagneen lisään sitten paprikaa, tomaattia, juustoa ja mausteita.

Katsoin kuitenkin sen horror-jakson siitä Kaappaus Keittiössä, jossa muija syötti taaperolle kebabia ja muuten joo samaa mieltä, mutta se taivasteli moneen otteeseen sitä valmislasagnea mitä söivät...

Eli jaksatteko te muut tehdä lasagnenne alusta asti vai käytättekö pussitavaraa tai mahdollisesti ihan kaupan "lämmitä mikrossa" einestä?

En tee koskaan valmispakettilasagnea. Ei tomaattikastikkeen (tonnikalalla, jauhelihalla tai kasvisversiona) ja juustokastikkeen teko ole kova homma. Teen jonkinlaista (yleensä tonnikala)lasagnea varmaan parin viikon välein.

Viimeksi muokattu:
Jos teen lasagnen niin teen kyllä alusta asti itte. Harvoin tulee tehtyä tosin.
En koe että se jusutokastikkeen teko olis jotenki työlästä, siinähän sen tekee samalla kun tomaattikastike porisee. Juustona käytän olymppiaa tai muuta sulatejuustoa niin säästyy raastamiselta.

Mun mielestä on kovin helppo tehdä juustokastikekin itse. Samallahan se valmistuu kun ruskistaa jauhelihaa ja pilkkoo sipuleita bolognesesoossiin. Ainoa ikävä juttu on vispilän tiskaaminen kun juusto on tarttunut siihen.

Lasagne tehdään itse. Joskus intoudutaan vääntämään pastalevytkin itse. Yleensä ne kuitenkin kaupasta. Teen kaksi satsia: toisen jauhelihasta ja toisen kasvis tai kala. Pieni vaiva, ältsin hyvää!

Joskus teen, useimmiten valmistan kastikkeet itse alusta asti.

Tarkoittikohan ap niitä paketteja missä on ainekset vai sitä foliossa olevaa ? Paketista teen, en koskaan osta valmisruokia. Yleensä en kyllä tee lasagnea vaan lasagnettea :)

"Alusta" asti teen muuten, paitsi pastalevyt ostan valmiina sekä usein sen juustonkin valmiiksi raastettuna. Mun mielestä tuo soossien teko on helpoin homma koko asiassa siinä kohtaa, jos ei omista suorakulmaista vuokaa... :whistle: :D Se vasta työlästä on nyppiä niitä levyjä vuuan mallisiksi... ;)

[QUOTE="Kiraki";29968407]Laittakaa joku helppo lasagne ohje! :)[/QUOTE]

Tomaattikastike

1 sipuli
Pari kynttä valkosipulia
Maun mukaan muita rehuja, esim. paprikaa, kesäkurpitsaa, munakoisoa tjsp. pilkottuina
Tomaatteja tai purkki tomaattimurskaa tai paseerattua tomaattia
Suolaa
Pippuria
Oreganoa tms. yrttejä
Hunajaa
Öljyä
Jauhelihaa, tonnikalaa tai mitä nyt haluat

Kuullota sipulit ja kasvikset, lisää jauheliha tai tonnikala, paista ja mausta. Lisää tomaatit tai murska ja hunaja, tarkista maku ja anna porista juustokastikkeen teon ajan.

Juustokastike

0,5 dl vehnäjauhoja
50g voita
4-5 dll maitoa
n. 150g juustoraastetta
Ripaus muskottipähkinää

Sulata voi ja lisää jauhot, älä ruskista. Lisää maito ja muskottipähkinä hyvin sekoittaen. Anna porista n. kymmenisen minuuttia, lisää juusto ja sekoita kunnes juusto on sulanut ja sekoittunut kastikkeeseen.

ÖLjyö vuoka, laita pohjalle lasagnelevyjä (oma vuokani vetää kolme/kerros), kerros tomaattikastiketta ja kerros juustokastiketta ja halutessasi juustoraastetta. Lisää toinen kerros lasagnelevyjä ja kastikekerrokset. Päälle juustoraastetta ja uuniin 200 astetta ja n. puolisen tuntia.

• Tykkää
Reactions: Kiraki
En tee valmispeketista.

Teen itse ja on syntisen hyvää. Ainoo vika on, että se loppuu nopeasti, vaikka tekis millaisen annoksen. Mä teen yleensä tuplana, että olis pariksi päiväksi, mutta se tuppaa häviämään jääkaapista pikkuhiljaa, kun porukka napsii kylmänä tai lämmittää mikrossa välipalaksi ja muuten vaan :)

Pakettia, jossa jauhetta ym. mukana, mikrolasagnea en osta, ihan kauheita. Meillä mies teki ennen lapsia alusta asti lasagnea (siis valmislevyt oli) ja siinä tuhertamisessa meni puolitoista tuntia ja tilitti aina homman hankaluutta. Siitä jäänyt mielikuva, että on tosi hankalaa, pitäisi varmaan kerran testata koska alkaa vaikuttamaan että vika on miehessä eikä lasagnen valkeudessa. Kotonakaan ei ollut koskaan lasagnea, koska äiti ei sitä osannut tehdä.

Pakettia, jossa jauhetta ym. mukana, mikrolasagnea en osta, ihan kauheita. Meillä mies teki ennen lapsia alusta asti lasagnea (siis valmislevyt oli) ja siinä tuhertamisessa meni puolitoista tuntia ja tilitti aina homman hankaluutta. Siitä jäänyt mielikuva, että on tosi hankalaa, pitäisi varmaan kerran testata koska alkaa vaikuttamaan että vika on miehessä eikä lasagnen valkeudessa. Kotonakaan ei ollut koskaan lasagnea, koska äiti ei sitä osannut tehdä.

Mikä siitä tekee hankalaa?

Juustokastike kai hankalin, ainakin se oli kahden homma ettei tullut klönttejä. Aina laitoin jauhoja liian nopeasti tai hitaasti tai koko homma paloi pohjaan. Mutta tosiaan en ole itse koskaan kokeillut tehdä ;)

Pidän pakkasessa varalta kaupan pakastelasagnea kiirepäivän varalle, mutta harvoin tarttee käyttää. Useimmiten teen ite alusta pitäen. En oo ees tutustunu mitä siinä lasagnepakkauksessa on mitä myydään kuiva-ainehyllyssä.

Toisinaan teen lasagnettea kaupan paketista. Lasagnea jos tehdään, niin pastalevyt ostetaan valmiina, muutoin tehdään itse. Meillä on miehen italialaisen kaverin resepti käytössä ja siinä menee aika monta tuntia kun aineksia ensin pilkotaan ja sitten niitä sooseja keitellään. Mutta on kyllä vaivan arvoinen, parempaa lasagnea en ole maistanut. Ja ruuanvalmistuksesta jääneen valkkarin voi nauttia odotellessa. :) Tehdään ehkä 3-4 kertaa vuodessa muutaman päivän setti.

Yhteistyössä