Teettekö aina vieraille heidän toiveidensa mukaista ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sateenkaaren väärässä päässä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sateenkaaren väärässä päässä

Vieras
En nyt tarkoita allergioita, ne tietenkin huomioin. Monella on varmaan ne tietyt bravuurit, joista ystävät/sukulaiset tykkäävät. Ainakin minulta niitä bravuureja toivotaan ihan varta vasten. Osaksi siksi, että itse ei osaa niitä tehdä tai ei vaan viitsi valmistaa.

Huomenna tulee taas porukkaa kylään ja mua on alkanut nyppimään, kun taas toivottiin tehtäväksi grillipizzaa ja yhtä tiettyä kakkua. En vaan millään jaksaisi niitä väsätä, kun taapero on valvottanut neljä yötä sekä edellisen parin viikon aikana olen tehnyt viidesti grillipizzaa vieraille. Nyt meinaan tyynesti tehdä muuta ruokaa ja jättää toiveet huomioitta. Tähän asti olen kiltisti kuunnellut toiveita, mutta nyt se loppuu.

Muutenkin vieraat ovat pidempään ja syövät paljon enemmän kuin me (siis vieraat ovat 2 aikuista, ei teini-ikäisiä poikia, jotka syövät valtavasti). Minun pitää kokata aamupala, välipala, lounas, välipala, kahvi, päivällinen ja iltapala. Lisäksi käyvät jääkaapilla vielä napostelemassa vähän väliä. Huoh, stressaa jo etukäteen.

Itsekin olin sitä mieltä, että olen tainnut passata vieraani pilalle. Nyt pitää kyllä vähentää, rajansa kaikella. Varsinkin kun vieraat ovat täällä aina monta päivää. Hyviä pointteja, kiitos!

• Tykkää
Reactions: Madicken04
No periaatteessa niin, että ei vieraita oteta vastaan, jos meille ei sovi. Siis jos ollaan väsyneitä ja etukäteen jo ärsyttää vierailu niin paljon, että täytyisi kiusallaan tehdä jotain muuta ruokaa kuin on toivottu. Totta kai kysyn ruokatoiveita, mutta tietyssä mittakaavassa silti kyllä teen sitä, mitä olen ajatellut. Keskustellen. Jos esim. meinaan tehdä keittoa, niin kysyn maistuuko se vierailleni ja jos esim. vieraani eivät pidä kalasta, voinkin tehdä kanakeittoa jne.

No periaatteessa niin, että ei vieraita oteta vastaan, jos meille ei sovi. Siis jos ollaan väsyneitä ja etukäteen jo ärsyttää vierailu niin paljon, että täytyisi kiusallaan tehdä jotain muuta ruokaa kuin on toivottu. Totta kai kysyn ruokatoiveita, mutta tietyssä mittakaavassa silti kyllä teen sitä, mitä olen ajatellut. Keskustellen. Jos esim. meinaan tehdä keittoa, niin kysyn maistuuko se vierailleni ja jos esim. vieraani eivät pidä kalasta, voinkin tehdä kanakeittoa jne.

Tää on nyt vähän kärjistettyä. En tee heidän inhokkiruokiaan, vaan ruokia joista tiedän heidän pitävän. Jätän vaan suuritöiset toivomukset tekemättä. Tähän asti olen niitäkin väsännyt, mutta nyt en jaksa.

miksei sitä voisi suoraan tuollaiseen toiveeseen todeta vaan että tällä kertaa mä en valmista mitään kovin suuritöistä kun olen ihan väsynyt... opetelkaa hyvät ihmiset suoraan puhumaan omista tuntemuksistanne...ei sellasesta kukaan loukkaannu.

Tietenkin kysyn ja toteutan toiveet. Kerran eräs vieraani naapurista halusi talvella tuoreita mansikoita kakun päälle, niitä en saanut. Muuten kaikki on hoitunut vieraiden toiveiden mukaisesti.

En ole kysellyt toiveita vielä koskaan vierailta. Harvemmin kyselen omaltakaan perheeltäni. Nyt eilen lapsi sanoi että ei ole koko viikolla eikä viime viikollakaan ollu tmitään hyvää ruokaa joten teen sen mitä hän toivoi.
Minultakaan ei ole kukaan kysellyt ruokatoiveita.

Ihmeelliseltä kuulostaa. Pääsetkö vastavuoroisesti näille vieraille sitten syömään ja toiveita esittämään?

En ole koskaan edes kysynyt inhokkeja tai suosikkeja, laittanut ihan normi kotiruokaa ja kaikki ovat aina syöneet. Tai sitten ollaan kokkailtu porukalla, joten jokainen on voinut vaikuttaa ruokaan tahtomallaan tavalla.

Meillä asia on ratkaistu niin, että vieraat saavat osallistua ruuanlaittoon. Tehdään mitä he haluavat, eli kun he saapuvat, kysellään mitä tehdään ja sitten käydään vasta kaupassa. Ja ruuanlaitto on meillä sellainen seurustelumuoto, joku voi tehdä salaatin ja toiset vaikka grillata tms. Ihan hyvin on toiminut, ei mene passaamiseksi ja vieraatkin ovat viihtyneet.

Ihmeelliseltä kuulostaa. Pääsetkö vastavuoroisesti näille vieraille sitten syömään ja toiveita esittämään?

En pääse, kun eivät ole keittiöihmisiä. Sen sijaan heillä kylässä ollessa usein kokkaan ruoat kaikille. Lisäksi pyydetään tuomaan sitä ja tätä hyvää kakkua mukana, "kun niin tykkäät kokata ja leipoa".

Ihan mielelläni joskus vienkin jotain mennessäni, mutta nyt varsinkin näiden vieraiden kohdalla on alkanut tökkimään tämä jatkuva pyytäminen. Sanoinkin joskus, että ei ole enää nykyisin niin aikaa, kun on tuo lapsi. Mutta se taisi mennä kuuroille korville.

[QUOTE="etta";26275490]Meillä asia on ratkaistu niin, että vieraat saavat osallistua ruuanlaittoon. Tehdään mitä he haluavat, eli kun he saapuvat, kysellään mitä tehdään ja sitten käydään vasta kaupassa. Ja ruuanlaitto on meillä sellainen seurustelumuoto, joku voi tehdä salaatin ja toiset vaikka grillata tms. Ihan hyvin on toiminut, ei mene passaamiseksi ja vieraatkin ovat viihtyneet.[/QUOTE]

Joidenkin kanssa meillä tämä toimii. Ja on kivaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Sateenkaaren väärässä päässä;26275071:
Itsekin olin sitä mieltä, että olen tainnut passata vieraani pilalle. Nyt pitää kyllä vähentää, rajansa kaikella. Varsinkin kun vieraat ovat täällä aina monta päivää. Hyviä pointteja, kiitos!

Miten teillä käy noin paljon vieraita, vielä oikein ruokavieraita? Vähennä nyt ensin siitä! Meillä käy niin harvoin oikein ruokaa syöviä vieraita, että voisin tehdäkin jotain heidän toivomaansa, jos osaisin. Mutta siinäpä se, eivät osaa toivoa, kun ei mitään erityisiä bravuureja ole.

Voit mielestäni hyvin todeta, että nyt tuo vauva valvotti niin paljon, ettet jaksanut tällä kertaa grillipizzaa tehdä, tai että oot jo syönyt sitä monena päivänä! Eihän sulla olisi mitään velvollisuutta selitellä, mutta jos et suoralta kädeltä ole kieltänytkään, voi selitys olla paikallaan.

Ruuanlaitto on siis sun ammatti? Jossain sullakin täytyy mennä raja. Ilmoitat vaan selkeästi, että tästedes et enää joka vierailulle tuo tuomisia tai laita ruokaa. Maksaako ne sulle siitä edes?

Voin kyllä kysyä toiveita (jos vieraat esimerkiksi mielisivät jotain bravuuriruokaani syötäväkseen). Mutta jos ovat tulossa useammaksi päiväksi, niin sitten luultavasti teksiin perus kotiruokaa, tai mahdollisesti hankkisin aineksia ja tehtäisiin porukalla.

Ruokahaasteketjua seurattuani en ihmettele, että sinulta pyydetään tiettyjä ruokia. Itsekin olen kuvia katsellessani miettinyt, että ai, kun tuohon pöytään pääsisi. ;)

Mutta vakavasti puhuen, en minäkään jaksaisi tuollaista. En kysy koskaan toiveita, kysyn vain, että onko allergioita ja esimerkiksi varmistan jotkut ruoka-aineet. Eli tyyliin "syöttekö katkarapuja tai kalaa" tai "syöttekö vuohenjuustoa". Eli lakkaa kyselemästä toiveita, sinä päätät, mitä tarjoat. :) Tietenkin vähän ikävää, jos vieraat kyselemättä esittävät toiveita ja/tai vaatimuksia.

[QUOTE="vieras";26275562]Miten teillä käy noin paljon vieraita, vielä oikein ruokavieraita? Vähennä nyt ensin siitä! Meillä käy niin harvoin oikein ruokaa syöviä vieraita, että voisin tehdäkin jotain heidän toivomaansa, jos osaisin. Mutta siinäpä se, eivät osaa toivoa, kun ei mitään erityisiä bravuureja ole.

Voit mielestäni hyvin todeta, että nyt tuo vauva valvotti niin paljon, ettet jaksanut tällä kertaa grillipizzaa tehdä, tai että oot jo syönyt sitä monena päivänä! Eihän sulla olisi mitään velvollisuutta selitellä, mutta jos et suoralta kädeltä ole kieltänytkään, voi selitys olla paikallaan.[/QUOTE]

Ruokavieraita on vaikea vähentää, kun asumme n. 300 km:n päässä entisestä kotikunnasta, jossa asuvat sukulaiset ja ystävät. Välillä ollaan kuukausi ilman vieraita, sitten yhtäkkiä kaikki tulevat saman kuun aikana käymään. Kummasti tuo lapsukainen on lisännyt vieraiden määrää. :)

Sanoin kyllä, että tuskin jaksan tehdä grillipizzaa tällä kertaa. Antaa katsoa kuinka paljon siitä huomautellaan.

Olen jo aiemminkin huomannut tosissaan sen, että olen liian kiltti. Hypin aina muiden pillin mukaan. Lisäksi arkailen sanoa suoraan asioita. Pitää vaan kasvattaa itselleen selkäranka. :D

Kiitos muuten kaikille vinkeistä ja neuvoista.

[QUOTE="vieras";26275585]Ruuanlaitto on siis sun ammatti? Jossain sullakin täytyy mennä raja. Ilmoitat vaan selkeästi, että tästedes et enää joka vierailulle tuo tuomisia tai laita ruokaa. Maksaako ne sulle siitä edes?[/QUOTE]

Rakas harrastus, ei työ. Ja vieraat eivät maksa ruoistaan mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Sateenkaaren väärässä päässä;26275618:
Ruokavieraita on vaikea vähentää, kun asumme n. 300 km:n päässä entisestä kotikunnasta, jossa asuvat sukulaiset ja ystävät. Välillä ollaan kuukausi ilman vieraita, sitten yhtäkkiä kaikki tulevat saman kuun aikana käymään. Kummasti tuo lapsukainen on lisännyt vieraiden määrää. :)

Sanoin kyllä, että tuskin jaksan tehdä grillipizzaa tällä kertaa. Antaa katsoa kuinka paljon siitä huomautellaan.

Olen jo aiemminkin huomannut tosissaan sen, että olen liian kiltti. Hypin aina muiden pillin mukaan. Lisäksi arkailen sanoa suoraan asioita. Pitää vaan kasvattaa itselleen selkäranka. :D

Kiitos muuten kaikille vinkeistä ja neuvoista.

Jos kehtaavat huomautella, käske mennä kauppaan ja tehdä ite! Sano perään, että maistuis sullekin joniun muun tekemä ruoka joskus ;)

En todellakaan. Otan kyllä huomioon jos tiedän että on erityisiä inhokkiruokia niitä en tee. Muuten vieraat esim. mökillä syövät samaa kuin me elleivät tuo omia eväitä.

Yhteistyössä