Teenkö väärin kun otan töissä itselleni lahjoja vastaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tosiaan harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Useimmiten yrityksissä on olemassa säännöt tällaista toimintaa varten. Oman ja ystävieni kokemuksen mukaan kaikkien lahjojen vastaanotto on kielletty.

Meillä nämä kerätään toimistotarvikevarastoon ja kun joku ryhmä tulee kysymään arpajaispalkintoja tms, näistä annetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Olen kunnalla töissä. Joskus asiakkaat tuovat jotakin pientä. Joulun alla tuovat suklaata tms. ja ne olen kyllä ottanut vastaan mutta olen vienyt kahvioon yhteiskäyttöön. Pari kertaa olen saanut kukan kiitokseksi ja sitä olen pitänyt omassa työhuoneessani. Mutta sanon aina, ettei minua tarvitse lahjoa, sillä työnantaja maksaa palkkaa siitä, että hoidan asioita. En haluaisi ottaa sitä suklaalevyäkään mutta tuntuu vaikealta kieltäytyä kun se annetaan hyvästä sydämestä.

Tätä nyt tapahtuu paljon, että firmat antavat toisilleen (työntekijöille siis) lahjoja joulun aikaan. Mutta ovat kuitenkin niin pieniä tuollaiset viinipullot, suklaarasiat ja kukkakimput, että tuskin verottaja niistä on kiinnostunut.

Firmat saavat antaa tietynlaisia joululahjoja verovapaasti!

Hmm... Olen vähän vastaavassa tilanteessa kuin sinä Ap, mutta minä olen kyllä saanut ihan esimieheltäni siunauksen että jos joku asiakas haluaa minua "lahjoa" (mitään ei tosin vastineeksi saa, koska minähän en sopimuksia kirjoittele ), n iin lahjokoon. Yleensä yritykset haluavat muistaa asiakkaitaan ja pitää "hyvät välit", oletan että tämä liittyy siihen. Tosin minä saan lähinnä lippuja eri tapahtumiin, risteilyjä, lahjakortteja, kys. yrityksen tuotteita ns. näytteenä (meikkejä jne. )

Alkuperäinen kirjoittaja vivian:
Hmm... Olen vähän vastaavassa tilanteessa kuin sinä Ap, mutta minä olen kyllä saanut ihan esimieheltäni siunauksen että jos joku asiakas haluaa minua "lahjoa" (mitään ei tosin vastineeksi saa, koska minähän en sopimuksia kirjoittele ), n iin lahjokoon. Yleensä yritykset haluavat muistaa asiakkaitaan ja pitää "hyvät välit", oletan että tämä liittyy siihen. Tosin minä saan lähinnä lippuja eri tapahtumiin, risteilyjä, lahjakortteja, kys. yrityksen tuotteita ns. näytteenä (meikkejä jne. )

Eli "hyvät välit" on sama asia kuin lahjonta! Kun me nyt näin lahjotaan teitä, varmaan tilaatte meiltä seuraavallakin kerralla ;)

kyllähän liikelahjoja saa ottaa vastaan eikä se ole lahjontaa jos sopimus on jo voimassa eikä näin ollen vaikuta tekemisiisi. Toisissa firmoissa on tiukkojakin säännöksiä ja tietyti viranhaltijoilla, mutta ne on ihan eriasia.

Ja verottajalle ilmoittamisesta. Ei ole verottaja noista kiinnostunut kun tuotelahjojen arvo voidaan katsoa nollaksi kun ne voidaan esittää näytekappaleina yms.

Eli "hyvät välit" on sama asia kuin lahjonta! Kun me nyt näin lahjotaan teitä, varmaan tilaatte meiltä seuraavallakin kerralla ;)

Niin, no se on ihan yleinen käytäntö. Tosin mun lahjomisellahan ne ei mitään voita, koska hyvin tietävät että olen vain ns. yhteyshenkilö, jolla ei ole minkään verran sananvaltaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Olen kunnalla töissä. Joskus asiakkaat tuovat jotakin pientä. Joulun alla tuovat suklaata tms. ja ne olen kyllä ottanut vastaan mutta olen vienyt kahvioon yhteiskäyttöön. Pari kertaa olen saanut kukan kiitokseksi ja sitä olen pitänyt omassa työhuoneessani. Mutta sanon aina, ettei minua tarvitse lahjoa, sillä työnantaja maksaa palkkaa siitä, että hoidan asioita. En haluaisi ottaa sitä suklaalevyäkään mutta tuntuu vaikealta kieltäytyä kun se annetaan hyvästä sydämestä.

Sä taidat olla todella hyvin palkattu että olet pomollesi / firmalle joka palkkaa sut noin kiitollinen että jaat parin euron lahjatkin jotka olet saanut:-)

Mullekin sellainen palkka ja heti kiitos millä voin oikeesti kumarrella pomon ja firman suuntaan! |O

No mutta varsinkaan noissa sopimuskaupoissa se homma vaan ei noin mene.

Kyllä niiden firmojen porukat, jotka ap:ta "lahjoo", tietää ettei kyseinen henkilö voi silti paskan vertaa vaikuttaa mihinkään.

Ap:n pomojen kanssahan ne sopimukset sitten seuraavalle vuodelle tai viidelle vuodelle kirjoitetaan, tuskin siinä kysytään yhtään mitään siltä henkilöltä, joka tilaa. Sille vaan ilmoitetaan että täältä tilaat sitä ja tätä silloin ja tällöin.

Enemmän mä pitäisin tota just ns. hyvien välien ylläpitämisenä kuin lahjontana.

Muoks. Ja varsinkin jos nuo lahjat tulee isoilta firmoilta, niin tuskin tarttee verottajan kanssa ihmetellä. Vaikka se antavan firman kirjanpidossa näkyisikin jonain liikelahjana tms., niin tuskin jaksavat alkaa kaivelemaan mihin ne meni ja kuka niistä verot maksoi, ei tuossa mistään tuhansista edes puhuta yksittäisen tavaran kohdalla.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:

No mutta varsinkaan noissa sopimuskaupoissa se homma vaan ei noin mene.

Kyllä niiden firmojen porukat, jotka ap:ta "lahjoo", tietää ettei kyseinen henkilö voi silti paskan vertaa vaikuttaa mihinkään.

Ap:n pomojen kanssahan ne sopimukset sitten seuraavalle vuodelle tai viidelle vuodelle kirjoitetaan, tuskin siinä kysytään yhtään mitään siltä henkilöltä, joka tilaa. Sille vaan ilmoitetaan että täältä tilaat sitä ja tätä silloin ja tällöin.

Enemmän mä pitäisin tota just ns. hyvien välien ylläpitämisenä kuin lahjontana.

No hei, jos tarkastellaan sitä, missä menee lahjonnan raja, niin mikä estää "sihteeriä" ottamasta lahjoja vastaan ja antamasta niitä eteenpäin? Oishan tuo kätevä tapa välttyä lahjussyytteiltä, jos vois tehdä noin!

Taidan alkaa ottamaan itsekin asiakkailta lahjoja vastaan, voihan sitä aina sanoa että ovat meidän siivoojalle jos viranomainen kysyy...

Millaisessa työpaikassa ap on, jos noin arvokkaita lahjoja saat? Valota vähän? Sinuna ottaisin asian puheeksi työpaikalla esimiehen kanssa, ja sovittaisiin tähän toimintaan selvät sävelet. Voisiko olla niin, että nuo lahjat kelpaisivat työpaikallasi toisillekin ja joku muukin olisi niitä ansainnut?

Yhteistyössä