Teenkö mä ihan hirvittävästi väärin, jos en päästä esikoista isopapan hautajaisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jadal

Vieras
Esikoisen isopappa kuoli vähän aikaa sitten. Esikoiselle hän oli oikeastan ihan tuntematon, kerran on saattanut hänet pienempänä tavata. Eikä tästä papasta ole hänelle puhuttukaan.

Nyt multa kysyttiin, tuleeko tyttöni hautajaisiin, enkä tiedä mitä vastata.
Meillä on on tässä ollut jo kahdet hautajaiset, toiset näistä kolme viikkoa sitten ja haluaisin säästää tyttöä ja olla päästämättä häntä näihin hautajaisiin. Hän kun ottaa todella raskaasti jo sen, kun aikuisten itkevän.

Eli teenkö mä väärin, jos en tyttöä tuonne hautajaisiin päästä?
Syyn kyllä mummolleen kerroin, että mun täytyy tarkkaan miettiä, onko tytölle liian rankkaa taas mennä hautajaisiin.

En veis, jos ois mun lapsi. Eri asia jos ois läheinen ihminen, mutta ei sun tarvii häntä sinne viedä vaan siks että sukulaiset näkis että on ollut. Varsinkin kun on noita muita hautajaisia, tulee liian raskaaks.

Minä en alle 6-vuotiaita lapsiani ottanut mukaan hautajaisiin. Aivan turhan rankkaa olisi ollut tilaisuus lapsille ja matka oli todella pitkä. Käymme joskus siiten perheen kanssa haudalla, kun olemme lomalla siellä päin.

Riippuu minkäikäisestä on kyse. Oman tyttöni jätin kaksivuotiaana kotiin vanhempieni hoiviin siunaustilaisuuden ajaksi kun hänen isomummuaan haudattiin. Haimme sitten hänet mukaan muitotilaisuuteen, siellä kun sai sitten pikkuserkkujen kanssa leikkiä ja temmeltää kun oli pelkkää lähisukua paikalla. Samoin jätin hänet viisivuotiaana pois kummisetäni hautajaisista, koska ne olivat viralliset poliisihautajaiset ja kestivät etikettinsä kanssa tuntikausia enkä olisi itse jaksanut surussani huolehtia viisivuotiaan viihtymisestä parin tunnin siunaustilaisuudessa. Muuten olen ottanut lapseni hautajaisiin, kuuluuhan se osana elämään ja sosiaaliseen käyttäytymiseen, mutta siitähän ei nyt ollutkaan kyse kun teilläkin hautajaisia piisaa. Meillä seuraavat raskaat hautajaiset on ensi viikon lauantaina, hautaamme taas yhden isomummun, joka oli meille kovin rakas. Nyt tyttöni on 9-vuotias ja laskee jo oman kimppunsakin haudalle.

Minusta sinä äitinä osaat parhaiten sanoa mikä ratkaisu sopii teille. Ei tuon ikäisen minusta ole mitenkään tarpeen vielä murehtia sellaisia asioita, eri juttu jos olisi ollut läheinen.

Yhteistyössä