teen maailman parhaat lihapullat näin :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nam!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nam!

Vieras
Kun kerta tuohon lihapulla-ketjuun ei pääse vastaamaan ja vastauksen kirjoitin, laitan sen tähän. Tässä olkaa hyvät, parhaat lihapullat ja ohjetta:

!!Voin kertoa, että teen ehdottomasti parhaat lihapullat. Kyllä, omakehu haisee :) Tässä arvon naiset, ainee jotakuinkin näin. Sipulia, lihaliemi kuutio veteen liotettuna, ketsuppia, soijakastiketta. Tässä perusmausteet n. 400 g jauhelihamäärään. Lisäksi olen huomannut, että kun korppuhauhot liottaa 5% kermaan + 2 kananmunaa, tulee parempia kuin että korppujauhot liottaisi kermaviiliin, mutta sekin hyvää. Sitten vain uuniin :) !!

Mä teen nykyään aina tästä: http://www.maustemekka.net/cat/product_details.php?p=240 Ihan sairaan helppoa, taipuu murekkeeksi, pihveiksi ja pulliksi ja muksut rakastaa noita.

Ja sitten siihen alkuperäiseen ketjuun tarkoittamani vastaus:

Korppujauhoja tai murskattua näkkäriä tai hapankorppuja tai suolakeksiä, ehkä n. 1 dl. Yksi muna riittää tuohon määrään lihaa, ei välttämättä tarvii sitäkään.
Kermaa/tuorejuustoa jos löytyy, ni sitä voisi nokareen nakata.
Sitten ihan perusmausteet: suolaa, pippuria (mauste-, valko- ja/tai musta-), mä laittaisin hitusen chiliä lisäksi...
Sipuli kannattaa kuullottaa ensin pannulla puolikypsäksi ja mitä pienempänä silppuna sen pystyy laittamaan ni sen parempi.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Mä teen nykyään aina tästä: http://www.maustemekka.net/cat/product_details.php?p=240 Ihan sairaan helppoa, taipuu murekkeeksi, pihveiksi ja pulliksi ja muksut rakastaa noita.

Korppujauhoja tai murskattua näkkäriä tai hapankorppuja tai suolakeksiä, ehkä n. 1 dl. Yksi muna riittää tuohon määrään lihaa, ei välttämättä tarvii sitäkään.
Sitten ihan perusmausteet: suolaa, pippuria (mauste-, valko- ja/tai musta-), mä laittaisin hitusen chiliä lisäksi...
Sipuli kannattaa kuullottaa ensin pannulla puolikypsäksi ja mitä pienempänä silppuna sen pystyy laittamaan ni sen parempi.

Vittu et noi tuotteet on kalliita!!! Huh....tulee lihapullillekin hintaa!

Sannan ohje varmasti oikein hyvä :) Tuorejuusto sopii hyvin varmasti!

Toisin kuin sinappikurkkusalaatti, mitä menin tökkäämään kerran lihamurekkeen sisään, yäk.

Tuo maailmanparhaat lihapullat oli tarkoitukselle hieman provosoivaksi kirjoitettu, ei toki maailman parhaita ole, mutta sen parempia en ole kenenkään muun valmistamana saanut :)

Maailman parhaisiin lihapulliin ei todellakaan tarvita korppujauhoja! Hyi mitä sontaa syötte ja syötätte lapsillennekin. Eikä myöskään lisäaineilla ja aromivanhventeilla kyllästetyjä liemikuutioita tai mausteseoksia, tuplahyi.

Alkuperäinen kirjoittaja Seela:
Vittu et noi tuotteet on kalliita!!! Huh....tulee lihapullillekin hintaa!

Niin ja sitähän ei siis tungeta koko pussillista siihen taikinaan. Tuosta 200 g pussista tulee n. 1,5 kiloon lihaa eli normiperheessä riittää kolmeksi kertaa ja sitten lisäksi vain nestettä (vettä, maitoa, kermaa, vissyä) eli kun ei tarvii munia/korppujauhoja/kermaviilejä/muita mausteita niin eipä tuo nyt reippa euro per kerta ja liha lisäksi mitään kallista ole. Tai sitten mä oon vaan niin vitun rikas ettei tunnu missään. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja nipo:
Maailman parhaisiin lihapulliin ei todellakaan tarvita korppujauhoja! Hyi mitä sontaa syötte ja syötätte lapsillennekin. Eikä myöskään lisäaineilla ja aromivanhventeilla kyllästetyjä liemikuutioita tai mausteseoksia, tuplahyi.

Jaa ihmeessä omakin reseptisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:

Mä karsastan kaikkia valmissekoituksia :x
Itse maustamalla ja maistamalla (ennen munien ja jauhelihan lisäämistä ) saa parhaat :p

Alkuperäinen kirjoittaja nam!:
Kun kerta tuohon lihapulla-ketjuun ei pääse vastaamaan ja vastauksen kirjoitin, laitan sen tähän. Tässä olkaa hyvät, parhaat lihapullat ja ohjetta:

!!Voin kertoa, että teen ehdottomasti parhaat lihapullat. Kyllä, omakehu haisee :) Tässä arvon naiset, ainee jotakuinkin näin. Sipulia, lihaliemi kuutio veteen liotettuna, ketsuppia, soijakastiketta. Tässä perusmausteet n. 400 g jauhelihamäärään. Lisäksi olen huomannut, että kun korppuhauhot liottaa 5% kermaan + 2 kananmunaa, tulee parempia kuin että korppujauhot liottaisi kermaviiliin, mutta sekin hyvää. Sitten vain uuniin :) !!

Voisiko joku nostaa tuon lihapulla-ketjun johon ei pääse vastaamaan?

600 g jauhelihaa
2 kananmunaa
1½ tl suolaa
½ tl valkopippuria
½ tl jauhettua neilikkaa

Kaikki sekaisin kulhossa ja sit vaan tekee pyöryköitä tai pihvejä. Paistetaan pannulla
rasvassa ja lisäkkeeksi paistettua sipulia ja keitettyjä perunoita. Tuo neilikka käy uskomattoman hyvin lihapulliin.

Itse laitan sipulia, valkosipulia, vähän korppujauhoja (niitä tummia), kananmunaa, mausteita: timjamia, basilikaa, oreganoa, chiliä tai cajunmaustetta, mustapippuria, vuorisuolaa, paprikaa.. esimerkiksi näitä, usein teen broiskujauhelihasta ja silloin lisään juustokuminaa, korianteria, inkivääriä jne. Jauheliha on joko luomunautaa tai sitten broiskua/kalkkunaa.

En ole koskaan nähnyt tarpeelliseksi esim. lihaliemikuution tai valmissipulikeittopussin käyttämistä.

mä teen lihapullat siten, että jauhelihan sekaan silputtua sipulia, valkosipulia, 2 munaa, mausteita musta-ja valkopippuria. nesteeksi vettä, olutta tai kermaa, kunnon sekotus ja pullien pyöritys ja uuniin...

muoks. vissyvesi on kans tosi hyvä nesteeks

Jos haluatte kokeilla jotain suomalaisista lihapullista poikkeavaa jaan kanssanne anopiltani saamani ohjeen. Näin valmistan lihapullat Espanjassa:
-Jauhelihaa
-sipulia
-valkosipulia
-suolaa
-paprikajauhetta
-musta-ja valkopippuria
-ripaus oreganoa
-korppujauhoja maitoon liotettuna

kastike:
-tomaattia pieneksi pilkottuna
-sipulia ja valkosipulia hakattuna
-valkoviiniä
-suolaa ja pippuria.
-Laventelin lehti
Lihapullat pyöritellään normaaliin tapaan, mutta ennen paistoa ne pyöritellään kevyesti vehnäjauhoissa jolloin niistä tulee samettisen pehmeitä.
Sipuli ja valkosipuli kuullotetaan pannussa oliiviöljyssä, lisätään pilkottu tomaatti ja annetaan paistua hetki. Lihapullat lisätään pannuun ja peitetään valkoviinillä. Lisään voi laittaa makua antamaan laventelin lehden. Lihapullien annetaan kypsyä hiljalleen viinissä kiehuen. Nam. Lisäksi voi tarjota basmatiriisiä.

Minä teen, lasten toiveesta, vain Mummon lihapullia eli oman mummoni mainilla ohjeella...
Sika-nauta jauhelihaa 700-800 g (nimenomaan sika-nautaa, koska rasvaa täyty yolla, etteivät mee liian kuiviksi), reilu ruokalusikallinen vehnäjauhoja ja suolaa maun mukaan. Ite pyörittelen ja kypsennän uunissa, mummo toki paistoi voissa pannulla...:) Mutta uunipullat kelpaa lapsillekin. MAku ja rakenne ovat paljon miellyttävämmät kun noissa muna-korppujauhohässäköissä, joita ennen tein. Niin, ja liha pitää olla huoneenlämpöstä kun laittaa uuniin! Tulee kauniimpi väri.

En koskaan käytä lihaliemikuutioita, nehän on täynnä lisäaineita, ja varmaan se natriumglutamaattikin löytyy. Miksi ei voi tehdä ihan vaan aineksista ruokaa?
Laitan vähän kermaa jne. Ja tiedoksi; korppujauhot tulee sen takia että koostumus pysyy kasassa.

Todellakin, parhaat lihapullat tulevat ilman korppujauhoja ja lihaliemikuutioita. Itse käytän paistijauhelihaa ja sekaan laitan usein luomupossua, jotta sitä rasvaakin on.
Mausteita sekaan sen mukaan mikä/minkä ruokakulttuurin maku milloinkin miellyttää.

Meiran maustetulla korppujauholla tulee nopeasti hyviä. Jos haluaa vähemmän maustetta, korvaa osan jauhoista tavallisella korppujauholla. 'Lisäaineina' muistaakseni hirvensarvisuola :)

Yhteistyössä