TE-toimistojen toiminta

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Hyvin toimii TE-hallinnolla ainakin byrokratia. Muusta sitten voidaankin olla montaa mieltä.

Olen ollut työnhakijana ehkä noin parisen vuotta, en muista tarkkaan.
Olen vakituisessa kokopäiväisessä työssä oleva, mutta kun olen haaveillut muusta työstä, hakeuduin mm. työvoimatoimistoon (onko tuo nimitys enää voimassa?) työnhakijaksi.

Ilmoittautumisaikojen väli on siis pitkä. Nyt kävi niin, että en enää muistanut puolivuotta sitten saamaani ilmoittautumisaikaa. Myöhästyin peräti kahdella päivällä. (Niin kuin tuolla nyt sitten olisi väliä, en tajua!)

En tietenkään ole hakenut, tai saanut työttömyysetuutta, koska en ole ollut työtön.

Koko aikana ei ole tuolta kautta tullut yhtään työtarjousta.

Nyt sitten sain kotiini kirjeitse työvoimapoliittsen lausunnon, joka siitä ilmeten on lähetetty myös Kelalle.
Minulla ei kuulemma ole oikeutta työttömyysetuuteen.

Kaiketi tuossa TE-instanssissa ei ole tietoa, että olen työssäoleva yms. Mistähän muusta heillä ei ole tietoa??? Ja mistä sitten mahtaa olla???
 
Ihan normaalia
Ne lähettää sen kirjeen kaikille jotka ei ole ilmoittautuneet määräaikaan mennessä jos olet heidän listoillaan ja siis laittaneet työnhaun poikki. Mistään sen kummemmasta ei ole kyse. Turha sun on siellä listoilla turhaan roikkua kun olet työssä. Eivät he työssä oleville mitään tarjoa kun eivät löydä työttömillekään.
 
"Aloittaja"
Onhan tuo turhaa papereitten kierrättämistä asiasta, joka pitäisi mitä ilmeisemmin olla tiedossa. Olen siis ollut työssä oleva työhakija, joka ei ole hakenut työttymyysturvaa. Miten noitten asioitten ylöskirjaaminen siis tapahtuu?
Kukaan ei välitä siitä että veronmaksajien rahoja tuhlataan tyhjänpäiväiseen? Oikeastiko?

TE-keskusten tarkoitus on tarjota työntekijöitä niitä tarvitseville. Käsittääkseni työnantajat haluavat itselleen sopivaa työntekijää. Uskoisin vakituisessa työpaikassa seitsemän vuotta ollut, olisi halutumpaa työvoimaa, kuin siellä ilman työtä vuosia roikkunut.

Työpaikan vaihdos on ollut mielessä sen takia, että ehkä haluan toisiin kuvioihin pitkän rupeaman jälkeen.
No nyt se on nähty sitten että ei ainakaan TE-keskus palvele siinä tarkoituksessa.
Kaiketi on tarkoitus kierrättää ainoastaan työttömiä, en tiedä mihin tarkoitukseen.
 
Ihan normaalia
[QUOTE="Aloittaja";26904828]Onhan tuo turhaa papereitten kierrättämistä asiasta, joka pitäisi mitä ilmeisemmin olla tiedossa. Olen siis ollut työssä oleva työhakija, joka ei ole hakenut työttymyysturvaa. Miten noitten asioitten ylöskirjaaminen siis tapahtuu?
Kukaan ei välitä siitä että veronmaksajien rahoja tuhlataan tyhjänpäiväiseen? Oikeastiko?

TE-keskusten tarkoitus on tarjota työntekijöitä niitä tarvitseville. Käsittääkseni työnantajat haluavat itselleen sopivaa työntekijää. Uskoisin vakituisessa työpaikassa seitsemän vuotta ollut, olisi halutumpaa työvoimaa, kuin siellä ilman työtä vuosia roikkunut.

Työpaikan vaihdos on ollut mielessä sen takia, että ehkä haluan toisiin kuvioihin pitkän rupeaman jälkeen.
No nyt se on nähty sitten että ei ainakaan TE-keskus palvele siinä tarkoituksessa.
Kaiketi on tarkoitus kierrättää ainoastaan työttömiä, en tiedä mihin tarkoitukseen.[/QUOTE]

Nykyään työkkärit ei edes välitä töitä vaan työttömien pitää olla itse haun suhteen aktiivisia, siellä käydään ilmoittautumassa ja neuvovat ehkä opiskelupaikkojen suhteen ja etsivät palkkatukipaikkoja. Itse olen heidän listoillaan ollut jo usean vuoden ja kursseja ja infoja kummempaa ei ole tarjonneet. Laittoivat seuraavan ilmoittautumisenkin vasta vuoden päähän. Työssäkäyvien ihan turha siellä roikkua itse heidänkin on työpaikkansa haettava.
 
"Aloittaja"
Nykyään työkkärit ei edes välitä töitä vaan työttömien pitää olla itse haun suhteen aktiivisia, siellä käydään ilmoittautumassa ja neuvovat ehkä opiskelupaikkojen suhteen ja etsivät palkkatukipaikkoja. Itse olen heidän listoillaan ollut jo usean vuoden ja kursseja ja infoja kummempaa ei ole tarjonneet. Laittoivat seuraavan ilmoittautumisenkin vasta vuoden päähän. Työssäkäyvien ihan turha siellä roikkua itse heidänkin on työpaikkansa haettava.
Valtion kalliisti rahoilla ylläpitämä toiminta ei mielestäni voi olla turhanaikaista.
Siis oikeasti? Tällainenko on ihmisten asenne?

Toki ymmärrän sen, että onhan se ihan kivaa, että niillä siellä TE-keskuksissa olevilla on työpaikka, mutta pitääkö sen olla suojatyöpaikka?
Turhien kirjeitten lähettäminen ja niitten käsitteleminen siellä sun täällä maksaa ja sen maksavat kaikki työssä olevat ihmiset ja muut veronmaksajat.
 
Keittiönoita
[QUOTE="Aloittaja";26904883]Valtion kalliisti rahoilla ylläpitämä toiminta ei mielestäni voi olla turhanaikaista.
Siis oikeasti? Tällainenko on ihmisten asenne?

Toki ymmärrän sen, että onhan se ihan kivaa, että niillä siellä TE-keskuksissa olevilla on työpaikka, mutta pitääkö sen olla suojatyöpaikka?
Turhien kirjeitten lähettäminen ja niitten käsitteleminen siellä sun täällä maksaa ja sen maksavat kaikki työssä olevat ihmiset ja muut veronmaksajat.[/QUOTE]
En ole asioinut työkkärissä, mutta tuli mieleeni, että kuinkahan paljon noista päätöksistä on automatisoitu? Siis että kerran päivässä työkkärin tietojärjestelmästä tulostetaan tällaiset kirjeet niille, jotka eivät ole muistaneet ilmoittaa työkkäriin olevansa edelleen työnhakijoina. Joku ehkä saa sen nipun eteensä ja laittaa nimikirjoituksensa alle vai oliko siinä edes kenenkään allekirjoitusta? Mä olen tehnyt työkseni monia tämäntapaisia ohjelmia, joiden tarkoitus onkin, että kenenkään ihmisen ei tarvitse manuaalisesti käydä tietoja läpi vaan tietojärjestelmä hoitaa asian.
 
tervetuloa tähän päivään
Että ihan työkkäristä hait töitä :D Eihän sitä kautta työllisty edes työttömät, joita varten koko toimisto on olemassa. Ei työnantajat edes nykyisin ilmoita tehtäviään työkkärin kautta haettavaksi. Oikotie on kuuleman mukaan nro 1 portaali työnhaussa. Kakkosena Monster ja kolmantena Jobsafari. Koluahan nuo läpi ja lähettele hakemuksia.
 
"Aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26905026:
En ole asioinut työkkärissä, mutta tuli mieleeni, että kuinkahan paljon noista päätöksistä on automatisoitu? Siis että kerran päivässä työkkärin tietojärjestelmästä tulostetaan tällaiset kirjeet niille, jotka eivät ole muistaneet ilmoittaa työkkäriin olevansa edelleen työnhakijoina. Joku ehkä saa sen nipun eteensä ja laittaa nimikirjoituksensa alle vai oliko siinä edes kenenkään allekirjoitusta? Mä olen tehnyt työkseni monia tämäntapaisia ohjelmia, joiden tarkoitus onkin, että kenenkään ihmisen ei tarvitse manuaalisesti käydä tietoja läpi vaan tietojärjestelmä hoitaa asian.

Uskoisin varmaankin, että on automatisoitu jollain tavalla, mutta kai on eri vaihtoehdot käyty hyvin lävitse, ettei tosiaan aiheettomatta tarvitse lähetellä posteja ja käsitellä niitä sitten virkailijoitten voimin. Minunkin kirjeessäni kun oli tietyn virkailijan nimi kuitenkin.

Oma asiointini on ollut koko ajan nimenomaan niin, että olen kokopäivätyössä oleva työnhakija ja tiedoista käsittääkseni näkee, olen ollut vakityössä vuodesta 2005.

Varmaan turhaa tämä urputukseni, mutta uskoisin nämä turhat menot voitaisiin karsia myöskin valtionhallinnosta pois rasittamassa menoja. Kun ne kaiketi sitten lasketaan työttömien aiheuttamiksi.
 
NO JUH
oikeastiko odotat että sulle sieltä tarjotaan töitä jos sulla jo työpaikka on? Älä ole hölmö, kyllä ne paikat ensin työttömille tyrkytellään, tajuaahan tuon apinakin ilman aivoja.... Itse sain irtisanomislapun käteen kun toimipiste lopetettiin, ajattelin että jaahas,eipä siinä, vietän kunnon kesäloman pitkän työrupeaman jälkeen ja alan sitten etsiskellä töitä. Ja perseelleen meinasin lentää kun kuukauden päästä työsuhteen päättymisestä soitettiin työpaikasta,työkkäri oli antanut tiedot. No ei siinä mitään, kesäksi töihin ja syksyllä vakinaistetaan.Todellakaan en olisi uskonut että työkkäri noin nopeasti mun tietoja antaa kun just olin työttömäksi jääny. Mutta onneksi anto =)
 
Pois listoilta
[QUOTE="Aloittaja";26905298]Uskoisin varmaankin, että on automatisoitu jollain tavalla, mutta kai on eri vaihtoehdot käyty hyvin lävitse, ettei tosiaan aiheettomatta tarvitse lähetellä posteja ja käsitellä niitä sitten virkailijoitten voimin. Minunkin kirjeessäni kun oli tietyn virkailijan nimi kuitenkin.

Oma asiointini on ollut koko ajan nimenomaan niin, että olen kokopäivätyössä oleva työnhakija ja tiedoista käsittääkseni näkee, olen ollut vakityössä vuodesta 2005.

Varmaan turhaa tämä urputukseni, mutta uskoisin nämä turhat menot voitaisiin karsia myöskin valtionhallinnosta pois rasittamassa menoja. Kun ne kaiketi sitten lasketaan työttömien aiheuttamiksi.[/QUOTE]

No älä turhaa kuormita virastoa turhuudella ja jätit vielä työnhakusi uusimatta.
 
"vieras"
No älä turhaa kuormita virastoa turhuudella ja jätit vielä työnhakusi uusimatta.
kun siellä listoilla saa olla ja omasta mielestäni pitääkin, kun se kerran kuuluu valtion kansalaisiltaan veloittaviin palveluihin ja käsittääkseni pitäisi kuitenkin toimia.
jos kyseinen firma ei toimi, niin sitten on siinä vika, ei suinkaan siihen luottaviin asiakkaisiin.
jos kyseinen tyyli on yleensäkin meidän valtionhallinnossa, niin ei ihme jos Suomikin on jossain vaiheessa konkurssikypsä maa.
tällaiseen samanlaiseen toimintaan me kai voidaan sitten tyytyä terveydenhuollossa, opetuksessa yms?
 
Turhaa jupinaa
[QUOTE="vieras";26905387]kun siellä listoilla saa olla ja omasta mielestäni pitääkin, kun se kerran kuuluu valtion kansalaisiltaan veloittaviin palveluihin ja käsittääkseni pitäisi kuitenkin toimia.
jos kyseinen firma ei toimi, niin sitten on siinä vika, ei suinkaan siihen luottaviin asiakkaisiin.
jos kyseinen tyyli on yleensäkin meidän valtionhallinnossa, niin ei ihme jos Suomikin on jossain vaiheessa konkurssikypsä maa.
tällaiseen samanlaiseen toimintaan me kai voidaan sitten tyytyä terveydenhuollossa, opetuksessa yms?[/QUOTE]

Turha sitten valittaa jos lähettävät kirjeitä työnhaun poikkasusta kun ei sen vertaa näe vaivaa sitä uusia. Jos pitää turhaan työllistyneenä roikkua työkkärin listoilla, voisi sitten edes huolehtia työhakunsa ajallaan uusimisesta. Töitä sieltä turha työssäolevan odottaa työkkärin puolesta. Samat paikat siellä on auki kaikille oli sitten työtön tai työssä, siitä vaan hakemaan muiden kanssa.
 
Täydellisen epätäydellinen
On täysin automatisoitu noiden ilmoitusten lätettely, ei niitä kukaan edes katso kun lähtevät postiin jo. Itse olen saanut kerran lapun jossa oli hienosti kyllä nimeni ja osoitteeni ja sitten tyyliin !"#¤¤%&/())=ägäbägäböö eli jotain tulostimen mustekasetin testaustulostus. Oli kyllä virkailijakin hieman hämmentynyt kun tulin tuon lapun kanssa että mitäköhän tämä tarkoittaa. Tulosti sitten sen oikean lausonnonkin joka olisi pitänyt tulla minulle. Kelalta olen saanut kuoressa palautuskuoren ja sen lapun jossa lukee valitusohjeet jos on tyytymätön päätökseen. Itse päätös jostain syystä ei ollut tullut mukaan. Mutta kaipa tuo systeemi toimii automaattisena edes hieman paremmin kuin täysin ihmisten varassa.

Eikä niissä automaattisissa järjestelmissä ole mitenkään huomioitu erilaisia vaihtoehtoja, ei ainakaan ollut pari vuotta sitten kun niihin hieman tutustuin. Joku työtön palstalainen nörtti voisi tehdä toimivammat ohjelmat työkkariin ja kelaan.
 
näin toimii
itselleni kävi näin.
asuin äitini kanssa samassa taloudessa, koska olin hänen omaishoitajansa.äitini sairasti terminaalivaiheessa olevaa syöpää.
asumistuki tuli äitini tilille.
äitini kuoli 27.4. joka sattui olemaan sunnuntai.
maanantaina heti äitini kuoleman jälkeen menin kelalle ilmoittamaan kuolemasta, vaikka kai heille se tieto jossain tapauksessa kuitenkin olisi mennyt.
ilmoitin myös kaikille eläkettä maksaneille instansseille ja asia hoituikin niiltä osin hyvin.
kuinka ollakaan aikain päästä tuli kelalta kirje joka oli osoitettu äidilleni.
siinä moitittiin, että hänelle oli aiheetta maksettu asumistukea ja vaadittiin vainajalta selvitystä miksi näin on käynyt?
äitini oli jo tässä vaiheessa haudattu.
asumistuki oli keretty maksaa hänen tililleen, koska kuolema oli tapahtunut niin loppukuusta.tili tietenkin sulkeutui ja asumistukea ei voinut enää tietenkään käyttää vuokramaksuu, eikä olisi tarvinnutkaan.
irvokasta tässä oli että haudassa olevalta äidiltäni tätä tivattiin, vaikka syy oli heillä jo tiedossa.

tämä ylimääräinen asumistuki sitten perittiin minulta pakkokeinoin, vaikka itse suoritus olikin mennyt kuolinpesän tilille, joka oli sitten mennyt suuren kuolinpesän jakoon.
 
Eli työvoimatoimisto onkin tarkoitettu vaihtelua hakeville työssäkäyville, jotka eivät viitsi edes pitää hakuaan voimassa? Oi, anteeksi! Ei-hyvänen-aika-taas. Kun nyt edes työttömille löytyisi sitä kautta jotain...
 
????
Alkuperäinen kirjoittaja näin toimii;26905550:
itselleni kävi näin.
asuin äitini kanssa samassa taloudessa, koska olin hänen omaishoitajansa.äitini sairasti terminaalivaiheessa olevaa syöpää.
asumistuki tuli äitini tilille.
äitini kuoli 27.4. joka sattui olemaan sunnuntai.
maanantaina heti äitini kuoleman jälkeen menin kelalle ilmoittamaan kuolemasta, vaikka kai heille se tieto jossain tapauksessa kuitenkin olisi mennyt.
ilmoitin myös kaikille eläkettä maksaneille instansseille ja asia hoituikin niiltä osin hyvin.
kuinka ollakaan aikain päästä tuli kelalta kirje joka oli osoitettu äidilleni.
siinä moitittiin, että hänelle oli aiheetta maksettu asumistukea ja vaadittiin vainajalta selvitystä miksi näin on käynyt?
äitini oli jo tässä vaiheessa haudattu.
asumistuki oli keretty maksaa hänen tililleen, koska kuolema oli tapahtunut niin loppukuusta.tili tietenkin sulkeutui ja asumistukea ei voinut enää tietenkään käyttää vuokramaksuu, eikä olisi tarvinnutkaan.
irvokasta tässä oli että haudassa olevalta äidiltäni tätä tivattiin, vaikka syy oli heillä jo tiedossa.

tämä ylimääräinen asumistuki sitten perittiin minulta pakkokeinoin, vaikka itse suoritus olikin mennyt kuolinpesän tilille, joka oli sitten mennyt suuren kuolinpesän jakoon.
Mites tää liittyy työkkäriin? Kela ja työkkäri on täysin eri virastoja. Työkkäri ei hoida asumistukia.
 
"vieras"
Tuo katkolausunto 0A4 on kyllä ihan täysin automatisoitu. =)
Automaattisesti lähtee kirje kun määräpäivä tulee umpeen eikä asiointia ole tapahtunut ja tekstin sisältö on ihan sama kaikille oli työssä tai työtön.
 
  • Tykkää
Reactions: nöppönen
"vieras"
[QUOTE="vieras";26905778]Tuo katkolausunto 0A4 on kyllä ihan täysin automatisoitu. =)
Automaattisesti lähtee kirje kun määräpäivä tulee umpeen eikä asiointia ole tapahtunut ja tekstin sisältö on ihan sama kaikille oli työssä tai työtön.[/QUOTE]


joo joo mutta mitä sitä kelalle alkaa ilmoitteleen kun ei sen kanssa olla kerran asioitu. no voi herranjestas miten tää voikin olla joilleen vaikeeta.
 
ÄÖ
siis kun on ollut vaan hakemassa töitä ilman mitään kelan tai muun tukijuttuja niin ei kai siitä herranjestas tarvi kelleen ilmoitella.
jos haet kämppää niin ei kai siitä sitten ilmoitella kelleen sossulle jos et enää olekaan hakemassa. hakemus vaan päättyy ja silleen tai muu vastaava juttu. haloo...vaikeeta?
 
Jättikö sulla
Alkuperäinen kirjoittaja Äly hoi älä jätä;26905833:
Saman tyylinenhän tuo vaikuttaisi olevan toiminta, joten ei ihme, että ollaan otettu vertaukseen.
Eikös se Kela mainuttu siinä aloitusviestissä myöskin.
Kela toimii työttömyystuen maksajana ja tietysti sinne menee työkkäristä heti ilmoitus jos työnhaku ei ole enää voimassa, mutta eihän tämä aloittaja edes ole työtön ja saa mitään työttömyykorvausta.
 
Reija
niinku moni onkin jo sanonut katkolausunto on automatisoitu. Enemmänhän siihen menisi veronmaksajien rahaa, kun joku virkailija jolle maksetaan palkkaa tutkisi kaikkien tilanteen, että onko töissä vai ei. Jos sinulle ei olisi tullut tätä kirjettä olisi ap varmasti valittanut siitä, kun ei ole saanut muistutusta, että työnhaku ei ole enään voimassa. Ja pitäisi ihmisillä olla hieman oma-aloitteisuuttakin.

Minulla itsellä on ainakin hyvä kokemus työkkäristä. Kerkesin olla puoli kuukautta työttömänä, kun työkkäristä soitettiin ja kehotettiin menemään työhaastatteluun. Nyt olen ollut kyseisessä työpaikassa vuoden :) Kiitos TE-keskus!!!
 
"Vieras"
niinku moni onkin jo sanonut katkolausunto on automatisoitu. Enemmänhän siihen menisi veronmaksajien rahaa, kun joku virkailija jolle maksetaan palkkaa tutkisi kaikkien tilanteen, että onko töissä vai ei. Jos sinulle ei olisi tullut tätä kirjettä olisi ap varmasti valittanut siitä, kun ei ole saanut muistutusta, että työnhaku ei ole enään voimassa. Ja pitäisi ihmisillä olla hieman oma-aloitteisuuttakin.

Minulla itsellä on ainakin hyvä kokemus työkkäristä. Kerkesin olla puoli kuukautta työttömänä, kun työkkäristä soitettiin ja kehotettiin menemään työhaastatteluun. Nyt olen ollut kyseisessä työpaikassa vuoden :) Kiitos TE-keskus!!!
Työkkäriin on asiakkaan velvollisuus ilmoittaa jos on tapahtunut muutoksia ja kun tämä aloittaja ei ole ilmoittanut, eikä ole ollut Kelan kanssa alunperinkään asian kanssa ollut tekemisissä niin miksi sinne tarvii ilmoittaa?
Normi työnhaun katkaiseminen tietenkin automaattisesti, mutta ei toki ilmoja minnekään Kelalle, kaikille mahdollisille Suomessa toimiville työttömyyskassoille, taikka sosiaalitoimelle, ulosottoviranomaisille, tai mille tahansa instanssille.
Kelako muuten saa automaattisesti ilmoituksen? Entä jos kuuluu johonkin ammattiliittoon?
 
"Xenia"
[QUOTE="Vieras";26906189]Työkkäriin on asiakkaan velvollisuus ilmoittaa jos on tapahtunut muutoksia ja kun tämä aloittaja ei ole ilmoittanut, eikä ole ollut Kelan kanssa alunperinkään asian kanssa ollut tekemisissä niin miksi sinne tarvii ilmoittaa?
Normi työnhaun katkaiseminen tietenkin automaattisesti, mutta ei toki ilmoja minnekään Kelalle, kaikille mahdollisille Suomessa toimiville työttömyyskassoille, taikka sosiaalitoimelle, ulosottoviranomaisille, tai mille tahansa instanssille.
Kelako muuten saa automaattisesti ilmoituksen? Entä jos kuuluu johonkin ammattiliittoon?[/QUOTE]

Aloittaja on itse ilmoittanut itsensä työkkärin listoille ja toki on silloin velvollinen pitää se työnahaku voimassa samalla lailla kun työtönkin. Ei siellä sen suhteen ole poikkeuksia. Kelaan menee automaattisesti ilmoitus työkkäristä jos työnhaku keskeytyy on sitten työtön tai ei jos työkkärin listoilla on. Liiton (kassan) rahasta osan maksaa Kela ja myös siitä menee ilmoitus Kelaan.
 

Yhteistyössä