Te, kenen lapsilla ollut molluskoja. Miten ne on lähteneet pois

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voihan molluska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Voihan molluska

Vieras
Lapsella oli max 5kpl ja ne alkoi leviämään, muutama tulehtui pahasti. Nyt on tullut monta aivan yhtäkkiä, aivan pieniä ja ne ovat kaikki ruvella, äkkiä kun laskin, yli 30 löytyi. Osa tosi pieniä ja sellaisia, etten ole niitä nähnyt edes ilman rupea. Miksi niitä yhtäkkiä tulee noin paljon ja kaikki ovat ruvella? Onko ne lähtemässä pois vai mitä? Nuo, mitkä tulehtui pahasti on tummia, koska alle tuli paise, niistä on arvet enää jäljellä. Osa on tälläkin hetkellä tulehtuneita, mutta vain itse molluska on punainen, viimeksi tuli nyrkin kokoinen punainen läikkä ympärille ja alle paise. Auttakaa nyt :-( en tiedä mitä tekisin kun noita on aivan joka puolella. 8v kyseessä ja yli vuoden on näitä ollut. 2kk sit esim oli vain 4kpl noita

On kyllä tosi ikävää! Meillä oli kolmevuotiaalla tosi paljon. Kuiva, atooppinen iho. Käytiin lääkärissäkin. Niitä oli tytöllä alapäässäkin ja olivat kipeitä :(. Ihotautilääkäriäkin konsultoitiin. Ei ollut apukeinoja. Yksi lääkäri yritti puhkoa, mutta tyttö ei suostunut. Kokeiltiin litkuja, ei auttanut. Keskityttiin sitten vain suihkuttelemaan ja rasvaamaan päivittäin. Omia aikojaan lähtivät, mutta osasta jäi arpia. Tyttö itse on kuitenkin tyytyväinen, kun pyllyssä ei enää ole arkuutta. Eli minun ainoat vinkkini ovat: mahdollisesti desinfioiden rikkoa molluskoista osa ja toivoa, että käyvät taistoon itseään vastaan, suihkutella ihoa hyvin (tulehdusten välttämiseksi ) ja rasvata, jos iho on kuiva.

Auttaakohan tuo puhkominenkaan enää, kun niissä on pieni rupi päällä. Osa on siis niin pieniä, että niitä ei edes näe kuin nyt, kun rupi on ilmestynyt. Osa taas jopa herneen kokoisia. Niihin juuri tulikin nyrkin kokoinen läntti ympärille ja ab kuurihan siitä tuli, 2x jo :-( osa on ihan märkiä ja verestäviä. Kun ne tulehtuu, ensin ympärillä oleva iho nousee koholle ja sitten muuttuu punaiseksi, tosi hassua. Nytkin yhdessä on ympärillä lihapullan kokoinen kohouma, huomenna se on varmasti jo tulipunainen :-( onkohan tämä merkki siitä, että ovat lähdössä pois? Eilen tein jo aloituksen, kun kasvoihinkin tuli pari, saattaa olla, että olivat ennen niin pieniä, ettei niitä huomannut, kiva jos ne tulehtuvat :-(

Aika ja perusvoide.

Silmän luota silmälääkäri puhkaisi, sillä kuulemma jopa kulmakarvojen luona oleva molluska saattaa aiheuttaa silmätulehduksen. Tai näin silmälääkäri sanoi.

Kannattaisikohan teidän mennä näyttämään lastentautien erikoislääkärille? Kuulostaa tosi hankalalta lapsen tilanne ja on jo 8-v:kin. Itse en kokeillut osterivinokasta. Terkka eikä lääkärit suositelleet. Oletko ap kokeillut? Moni kuitenkin arvioi sen auttaneen.

Meillä on tytöllä ollut yksi molluska kohta vuoden ja tämän syksyn aikana niitä alkoi tulla kymmeniä lisää. Käytiin lääkärilläkin tarkistuttamassa, mut käskivät vaan odottaa et lähtevät. Olen harkinnut puhkaisua, kun tyttö aloittaa tammikuussa päiväkodin, ettei sen tähden sitten alettaisi kiusata.

Alkuperäinen kirjoittaja rumaruu harmaana:
Meillä on tytöllä ollut yksi molluska kohta vuoden ja tämän syksyn aikana niitä alkoi tulla kymmeniä lisää. Käytiin lääkärilläkin tarkistuttamassa, mut käskivät vaan odottaa et lähtevät. Olen harkinnut puhkaisua, kun tyttö aloittaa tammikuussa päiväkodin, ettei sen tähden sitten alettaisi kiusata.

:o "Ettei alettaisi kiusata"?

Alkuperäinen kirjoittaja rumaruu harmaana:

Kuule nuo ontelosyylät on aika yleisiä joten varmasti ei ole ainoa lapsi tarhassa jolla niitä on.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

Onhan nuo yleisiä, mut lapset osaa olla ilkeitä toisilleen. Itse (koulu )kiusattuna en tahtoisi noiden joutuvan kärsimään siitä. Sitähän kiusataan pelkästä nimestä tai ulkonäöstä, saati sitten näppylöistä :|

Alkuperäinen kirjoittaja rumaruu harmaana :
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

Onhan nuo yleisiä, mut lapset osaa olla ilkeitä toisilleen. Itse (koulu )kiusattuna en tahtoisi noiden joutuvan kärsimään siitä. Sitähän kiusataan pelkästä nimestä tai ulkonäöstä, saati sitten näppylöistä :|

Kiusaaminen johtuu aikuisista, ei lapsista.

Mulla oli joskus lapsena, lääkäri puhkoi kaksi ja yksi irtosi itsestään kun se oli jalassa ja jalka meni saven sisään että se molluska repeytyi irti. Mutta jos suurin osa täälläkin suosittelee osterivinokasta, niin kokeilisin sitä :)

Meillä ei osterivinokasta kokeiltu. Meillä ne tuli koulun uimalareissulta ja tytöllä ihosairaus pahani todella paljon sinä aikana kun niitä oli. Vuoden verran niitä katselin ja naamassa niitä oli 5-10kpl. Sitten ihosairauden takia käytiin lääkärillä ja hän sitten niitä otti pois, tosin en antaisi enää niin tehdä. Todella kivuliasta niin tehdä ja pitäisi jotain puudutusainetta olla. Nyt sitten yksi oli ilmestynyt naamaan ja sen nyppäsin sitten itse pois, olin huolellinen että kaikki lähtee pois. Nyt sitten parantunut se molluska, toivottavasti ei enää uusia tule koska ihosairaus pahenee joka kerta.

ap:nä menisin kyllä ihotautilääkärin vastaanotolle, tulehtuneisiin varmasti saatavilla apua. Voi tarvita vaikka antibioottirasvaa, että paranevat. tuossa tilanteessa en lähtisi itse puhkomaan.
Meillä neidillä oli alle kymmenen molluskaa, ehjiä, kivuttomia ja siistejä. Emlalla puudutin ja pinseteillä nypin pois. Parantuivat hyvin, mutta nyt tullut muutama lisää. Aikomus toistaa käsittely.

Osterivinokas ei meillä auttanut. Pari vuotta niistä kärsittiin, sitten lopulta pois nyppiminen auttoi. Isoimmalta nyppi neuvolantäti ja sen jälkeen tulleet repi itse, ettei tarvitse uudelleen mennä.

Tulehtuneita kannattaa näyttää lääkärille.

Yhteistyössä