Te, kenellä todettu suuri sf-mitta?

Miten teille on kommentoitu, jos on todettu koholla oleva sf-mitta? Onko tutkittu jotenkin tai selvitelty syytä? Itselläni mennään yli puolessa välissä raskautta reilusti käyrien yläpuolella, ja lääkäri päivitteli vaan, että ei pitäisi olla niin korkea mitta. Syytä ei osannut sanoa!

Kokemuksia?

Tuota noin... itselläni oli sf-mitta 22 cm vielä rv 22+5, mutta rv 29+6 suunta oli jo reilusti alaspäin eli 25 cm ja eilen rv 34+5 oli mitta enää 28, eli nyt mennään reippaasti alakäyrän alapuolella.

Minulle kerrottiin että mitta tasaantuu usein raskauden edetessä ja tasaantuihan se... vähän liikaakin!

Minulla mitta putosi siksi, että vauvan kasvu hidastui rajusti. Vauvan painoarvio rv 34+0 oli 2-2,1 kg. Moneen muuhun vauvaan verrattuna vielä kohtuullisen kokoinen, mutta liian pieni siihen nähden mitä vauvan oletettiin tällä hetkellä olevan vielä edellisten rv 21 ja rv 28+0 olleiden ultrien perusteella.

En ole koskaan kuullut, että isosta sf-mitasta olisi jotain haittaa, mutta voinet ottaa asian puheeksi neuvolahenkilökunnan kanssa niin laittavat lähetteen äitipoilille jos siinä on heidän mielestään jotakin hälyyttävää. Siten se varmastikin selviää.

Mukavaa loppuodotusta! :wave:

Czarina & Lilliputti rv 34+6

B-7
Syitä voi olla monia ja aina ei syytä huoleen.Jos kyseessä raskausdiapeteksen aiheuttaman lapsen hurja kasvu,silloin tutkitaan.Tai sitten esm paljon lapsivettä,silloinkin asiaa seuraillaan ultraten.Joskus vatsa vaan kasvaa isoksi ilman syytä.Kunhan on tasaista kasvua omalla käyrällään,ei hypi,niin on ihan normaalia.Loppuakohden tosiaan yleensä kasvu tasoittuu,tuossa puolenvälin paikkeilla vasta hakee omaa paikkaansa.

Mulla itsellä on aina ollut iso sf mitta.Oman kokoni(158cm) takia oon saanut lähetteen kokoarvioon n rv 36 paikkeilla.Mitään jättiläisiä en oo synnyttänyt vaikkakin suhteessa itseeni,isokokoisia ovat olleet.3700g-4055g väliltä.
Viidennen lapsen kohdalla sf huiteli käyrien yläpuolella ja syyksi löytyi runsas lapsivesi.Käynnistivät synnytyksen rv 39+0 koska oloni oli erittäin tukala,sf yli 40cm niillä viikoilla.
Voithan ottaa asian puheeksi neuvolassa jos huolettaa ja jos sf vaan jatkaa korkealla oloaan,kyllä niiden pitäisi laittaa lähete ultraan,mistä johtuu.
Tsemppiä,toivoo petite ja seiska rv 33+3

Jolie, paljonko sun sf-mitta on ja millä viikolla menet? Mulla on aina ollut iso sf-mitta, ja se johtuu lantioni muodosta, mulle on sanottu. Kaikki 3 lastani ovat painaneet neljä kiloa tai vähän yli.

Mulla on sf-mitta mennyt käsi kädessä viikkojen kanssa.Edellisen lapsen kanssa oli sama juttu eli mennään omaa käyrää siellä korkealla.Sokerit eivät ole koholla eli meillä taitaa vaan tulla isoja lapsia.

Mulla mennyt kummassakin aiemmassa raskaudessa sf mitta tosi isona ekasta reilusti yli yläkäyrienkin mm rv 22 oli 33 cm, rv 30 oli 39 cm ja rv 39 oli 45 cm eli ihan jotain hirveätä! Äitipolille jouduin ultraan, kun arvelivat vauvan olevan suuri! Poika syntyi rv 40+1 ja painoa oli 3670 g ja 51 cm pitkä eli ihan normikokoinen.
Toisesta oli kans korkea mitta rv 20 oli 22 cm, rv 28 oli 32 cm, rv rv 38 oli sit 35 cm, poika syntyi rv 40+1 ja painoa 3480 g ja 50 cm pitkä!
Nyt kolmas raskaus menossa ja nyt menee mitta rv: n mukaan rv 18 oli 18 cm, rv 22 oli 22 cm ja rv 24 oli 24 cm...
Mulla on kyllä kohtu todella paljon eteenpäin kallistunut mikä vaikuttaa myös suureen sf mittaan.
Sokerivauvoja ei siis ole olleet eikä muutenkaan isoja suuresta mitasta huolimatta!

Alkuperäinen kirjoittaja mamskeli:
Mulla on sf-mitta mennyt käsi kädessä viikkojen kanssa.Edellisen lapsen kanssa oli sama juttu eli mennään omaa käyrää siellä korkealla.Sokerit eivät ole koholla eli meillä taitaa vaan tulla isoja lapsia.
Mulla meni kans näin, oisko ollu 37 viikolle asti ennen ku tuli vähä alaspäin. Poika oli 3 775 g ja 51,5 cm eli ei mikään jättiläinen :) Iso mitta johtui pääosin lapsen asennosta ja mahan mallista. Neuvolassa tosin päiviteltiin vaikka kuinka että tulee iso lapsi ja sitte ultrailtiin.

mulla kans yläkäyrän yläpuolel. molemmat tytöt oli suuri syntyessään. 4820g ja toinen 4990g vaikka sf-mittojen puolest odotin et olis ollu pieni. meillä siis merkkasivat kokoa. kakkonen käynnistettiin laskettuna päivänä.

Viikoilla 23 + 2 oli sf-mittani 26. Sitä ennenkin jo yläkäyrillä. Sikiön koko tarkistettiin eilen, ja on n. viikkoa isompi kuin käyrien mukaan pitäisi olla, eli nyt 24+6 painoarvio on 900g. Vettä oli normaalisti. Arvelivat, että kohtu vaan tosi edessä ja pystyssä. Lääkäri ei vauvan koosta ollut huolissaan, eikä katsonut tarpeelliseksi lisätutkimuksia. Pää oli "viikon vanhempi" kuin muu sikiö (eli 2 viikkoa edellä laskettua aikaani), onko teillä ollut heittoa eri raajojen välillä?

On tämä raskausaika sellaista käyrien katselua ja mittailua, että kovahermoisimmatkin menettävät mielenrauhansa, vai mitä?

B-7
Mulla seitsemäs raskaus menossa ja koskaan ei kaikki mitat ole olleet yhtä viikkojen kanssa.Nyt tässä viimeisimmässä raskaudessa(viime ultra rv 32+2) reisiluu vastasi viikkoja,pää viikon pienempi ja masunympärys 1,5 viikkoa pienempi.
Lapset kasvavat masussa kaikki omaa tahtiaan ja jollei suurista poikkeamista kyse,ei syytä huoleen!

Kiva että sulla tilanne tarkistettu.Aina suureen sf-mittaan ei tosiaan syytä löydy,eikä tuo sinun vauvasikaan niin hirmuisen suuri ole.Hiukan ehkä keskivertoa isompi muttei vakavasti =)

Onnellista odotusta tästä eteenpäin nyt vaan!
petite

Yhteistyössä