Te kellä on miehen kanssa omat rahat kummallakin, miten toimii käytännössä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Epätietoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Epätietoinen"

Vieras
Kun perheessä on lapsia ja äiti kotona nuorimman kanssa kahden isomman ollessa jo koulussa.

Meillä on ollut tähän asti yhteiset rahat mutta se aiheuttaa riitaa ja ahdistusta kummallekin kun nuo kulutustottumukset on ihan erilaisia. Mies voisi surutta ottaa lainaa milloin mihinkin eikä sille tekisi yhtään tiukkaa maksella viiden vuoden päästä jotain kivaa mitä on nyt hankittu. Mä taas tykkään että ensin säästetään ja sitten hankitaan sitä mihin on varaa. Pidetään vararahastoa yllättäville hankinnoille ja jos jotain joutuisi joskus osamaksulla ostamaan, sekin maksetaan pois niin pian kuin mahdollista.

Mut siis jos meillä olisi omat rahat mun ei tarvisi kokoaikaa jarrutella miestä ja tyrmätä sen ideoita. Käytäntöä mietin, siis jos asumiskulut ja yhteiset laskut maksetaan puoliksi ja molemmat sitten maksaa omat laskunsa ja lainansa. Miten menee lasten kanssa? Täytyykö mun pelkillä lapsilisillä hoitaa kaikki lasten kulut ja hankinnat vai maksaako mies jotain elatusmaksun tapaista? Varsinkin kun mieskin haluaa että nuorin olisi pitkään kotihoidossa.

Toimii meillä kun molemmat käy töissä ja saa samaa palkkaa. Kun minä jään kotiin lapsen kanssa niin rahat on varmaan pakko yhdistää, tai sitten laskea jotain prosentteja että molemmat maksaa suhteessa saman verran tuloistaan...

Mun tulot on kyllä pienemmät kuin miehellä, noin 2/3 miehen tuloista. Onko silloinkaan ihan reilua että mun pitää noilla omilla tuloillani maksaa puolet perheen yhteisistä menoista ja kaikki omat ja lasten menot samalla kun mies saa sitten hummata omat rahansa ihan niin kuin tykkää? Kotihoidontuella toi olisi tosi vaikeaa vaikka lapsilisät olisikin käytössä. Pienimpään ei paljoa mene mutta isommilla on jo kalliimpia harrastuksia.

Miten jakautuu ruokakulut, puoliksi vai niin että mä maksan omat ja lasten ruuat ja mies omansa?

Meillä toimii hyvin. Molemmilla on omat tilit joihin tulee palkka, ja sit on yhteinen tili josta maksetaan kaikki yhteiset menot. Molemmat laittaa sille saman summan joka kuukausi.

Mun tulot on kyllä pienemmät kuin miehellä, noin 2/3 miehen tuloista. Onko silloinkaan ihan reilua että mun pitää noilla omilla tuloillani maksaa puolet perheen yhteisistä menoista ja kaikki omat ja lasten menot samalla kun mies saa sitten hummata omat rahansa ihan niin kuin tykkää? Kotihoidontuella toi olisi tosi vaikeaa vaikka lapsilisät olisikin käytössä. Pienimpään ei paljoa mene mutta isommilla on jo kalliimpia harrastuksia.

Miten jakautuu ruokakulut, puoliksi vai niin että mä maksan omat ja lasten ruuat ja mies omansa?

No käytännössä meillä kumminkin se maksaa, jolla rahaa on. Kyllä me rahasta tapellaankin silloin tällöin, vaikka molemmilla on omat tilit ja rahat. Miksi ihmeessä sun pitäisi maksaa kaikki lasten menot, vai eikö ne ole miehen lapsia ollenkaan?

vuokra ja isommat laskut sovitaan, maksetaan puoliksi tms, mulla isommat tulot, kunhan täs palailen töihin ja mies jää hoitovapaalle, molemmat maksaa omat laskunsa pois, puhelin, vaatteet yms yms... lapsilisän laitan säästöön, no ainakin melkein aina... toimii, kun sovitaan laskuista, mulla taipumus tuhlailuun =)

[QUOTE="vieras";25061101]No käytännössä meillä kumminkin se maksaa, jolla rahaa on. Kyllä me rahasta tapellaankin silloin tällöin, vaikka molemmilla on omat tilit ja rahat. Miksi ihmeessä sun pitäisi maksaa kaikki lasten menot, vai eikö ne ole miehen lapsia ollenkaan?[/QUOTE]

Meillä on tähän asti ollut molemmilla omat tilit mutta yhteiset rahat niin että se on maksanut enemmän kellä on sillä hetkellä ollut isommat tulot ja tarvittaessa on siirtetty rahaa toisen tilille. Mä oon vaan tähän asti saanut olla kokoajan se jarruttaja joka tyrmää miehen ideoita liian kalliista hankinnoista tai turhista lainoista, alkaa tympästä se turha riitely.

Yritän tässä miettiä vaan jotain ehdotusta miehelle siitä miten raha-asiat voisi jakaa niin että olisi reilu peli. Ei mies ole kieltäytynyt mistään lasten hankinnoista, mietin vaan miten nuo kulut voisi jakaa.

meillä on omat rahat ja ihan hyvin toimii.talo,auto ja huonekalut ollaan maksettu puoliksi.viime kuussa ostettiin uudet sohvat ja mies on minulle velkaa vielä 24,30e.tällä hetkellä en saa ajaa autolla,koska siinä on miehen bensat.seuraavaksi minä aion tankata.mutta täytyy tehdä niin,että mies ajaa auton bensa-asemalle ja tulen pyörällä perässä,sitten tankkaan ja mies saa pyöräillä kotiin,koska sitten autossa on minun bensat.mies saa lainata autoa silloin kun siinä on minun bensat,mutta hänen täytyy maksaa minulle kilometrikorvaukset.ruoat yleensä maksetaan puoliksi.mutta tällä hetkellä olen miehelleni 3,56e velkaa juustosta.enkä saa syödä omaa puolikastani juustosta ennenkuin olen maksanut miehelle.huomasin että mieheni oli kähveltänyt mun purkkapussista purkkaa 3kpl ja sovittiin,että olen miehelle velkaa vain 3,24e.jos olen ostanut tyttärelleni vaikkapa housut,niin mieheni ei saa pukea niitä housuja tytölle,vaan hänen täytyy pukea sellaiset housut,jotka on itse ostanut.samoin myös silloin jos minä puen lapsemme.jos mies on maksanut vesilaskumme,niin en saa käydä suihkussa,enkä vessassa ennenkuin olen maksanut mieheni tilille oman osuuteni vesilaskusta.joskus tosin käyn salaa pissalla,mutta en käytä paperia,enkä vedä pönttöä ettei mies vain huomaa.mieheni ei saa koskea mun ostamiin tavaroihin.sellaista meillä :)

Hyvin on toiminut jo yli 10 vuotta. Mies tienaa enemmän ja hän vastaa kaikista taloon ja autoihin liittyvistä maksuista. Minä hoidan lasten hoitomaksut ja heidän vaatehankintansa. Kun olin kotihoidon tuella mies maksoi myös lapsille tulevat hankinnat.

Meillä toimii kohtuullisesti. Tai yvin normaalisti, mutta nyt kun toinen kotona, joutuu vähän sopimaan uusista systeemeistä. Palkat tulee omille tileille. Miehen palkka n. 2/3 mun palkasta. Yhteiseltä tililtä, jonne molemmat laittaa rahaa, maksetaan laskut. Asuntolainat omat, omistussuhde 70 mies 30 minä. Mulla lisäksi toinen asunto, josta saan vuokratuloa ja miehellä sijoituksia. Nyt olen vanhempainvapaalla ja hoitovapaa edessä. Mulla on säästöjä, joita voin käyttää kotona ollessa. Mies saa myös luvan maksaa yhteisiä menoja, kuten kauppalaskuja enemmän niin kauan kuin lapsia hoidetaan kotona. Mulle sopisi myös, että hän jää kotiin, mutta ei ole jääämässä.

Mä maksan mun tililtä vastikkeet, lainanlyhennykset, sähköt yms. laskut. Kuun lopussa lasken ne yhteen ja jaan puoliksi ja mies sitten maksaa oman osuutensa mun tilille. Ruokakaupassa käydään suunnilleen puoliksi. Ei ole niin tarkkaa kuitenkaan.

Menot maksetaan käteenjäävien tulojen suhteessa, se on reiluinta. Jos toisella jää käteen 1500 ja toisella 500 ja jos menot ovat 1000, maksaa suurempituloinen 750 ja pienempituloinen 250.

Omat rahat ei valitettavasti välttämättä poista ongelmaa. Mun mies on vähän samanlainen. Me jaetaan menot puoliksi ja mies pistää palkkapäivänään mun tilille puolet laskuista ja yhteisistä lainoista. Ruokaa meidän pitäis periaatteessa ostaa vuorotellen. Varsinkin kuun lopussa miehellä ei vaan useinkaan ole rahaa, on omansa jo käyttänyt esim. Verkkokaupassa tai tilailemalla netistä kaikenlaista. Lisäksi miehellä menee rahaa omien velkojensa (ostanut esim. harrastusauton) maksuun. Mun mielestä miehellä ei olis ollut varaa tuohon harrastusautoon, kun ei sitten ole varaa hoitaa osuuttaan ruokakaupassa, mutta miehen sanoin elämämme vain kerran ja mitä järkeä on käydä töissä, jos mitään kivaa ei voi ostaa... On se muuten ok mies, raha-asioissa vain teini-ikäisen asteelle jäänyt.

Siis mitä ihmeen venkslaamista, tililtä toiselle..
Meillä mies on vakitöissä, ite oon ollu kotihoidontuella molempien lastemme kanssa, sit työttömänä eikä oo tarvinnu rahoista tapella.
Mies maksaa palkastaan asunnon maksut, auton menot (mie kylläkin bensaa joskus) ja ruuat periaatteessa niin et se maksaa kelle on rahaa sillä hetkellä. Laskujen kans myös se maksaa kellä rahaa, tosin omat puh.laskut jne. hoitaa molemmat omansa.
Lasten menot, hankinnat katotaan siinäkin kummalla rahaa, kirppareita kierrellään myös ja yritetään säästötilillekin saada jotain, hitaasti mutta varmasti ja sit jos tulee jotain isompaa menoerää tms. niin sieltäkin saa sit apua. Myös s-tilillä mahtaa olla rahaa ainakin yhteen kauppareissuun, jos niin tiukille menee.

Tuo muuten pisti silmään, miksi naisen pitäis lastenkin menot hoitaa yksinään? Etenkin jos muutenkin saa paljon vähemmän rahaa kuin mies..

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Alkuperäinen kirjoittaja no meillä näin;25061259:
meillä on omat rahat ja ihan hyvin toimii.talo,auto ja huonekalut ollaan maksettu puoliksi.viime kuussa ostettiin uudet sohvat ja mies on minulle velkaa vielä 24,30e.tällä hetkellä en saa ajaa autolla,koska siinä on miehen bensat.seuraavaksi minä aion tankata.mutta täytyy tehdä niin,että mies ajaa auton bensa-asemalle ja tulen pyörällä perässä,sitten tankkaan ja mies saa pyöräillä kotiin,koska sitten autossa on minun bensat.mies saa lainata autoa silloin kun siinä on minun bensat,mutta hänen täytyy maksaa minulle kilometrikorvaukset.ruoat yleensä maksetaan puoliksi.mutta tällä hetkellä olen miehelleni 3,56e velkaa juustosta.enkä saa syödä omaa puolikastani juustosta ennenkuin olen maksanut miehelle.huomasin että mieheni oli kähveltänyt mun purkkapussista purkkaa 3kpl ja sovittiin,että olen miehelle velkaa vain 3,24e.jos olen ostanut tyttärelleni vaikkapa housut,niin mieheni ei saa pukea niitä housuja tytölle,vaan hänen täytyy pukea sellaiset housut,jotka on itse ostanut.samoin myös silloin jos minä puen lapsemme.jos mies on maksanut vesilaskumme,niin en saa käydä suihkussa,enkä vessassa ennenkuin olen maksanut mieheni tilille oman osuuteni vesilaskusta.joskus tosin käyn salaa pissalla,mutta en käytä paperia,enkä vedä pönttöä ettei mies vain huomaa.mieheni ei saa koskea mun ostamiin tavaroihin.sellaista meillä :)

Melkoinen vitsi.

En usko, että omien tilien perustaminen poistaa perusongelmaa erilaisista rahankäyttötavoista. Rahahan ei lisäänny jakamalla niitä useammalle tilille.

Mutta jos haluatte kokeilla, niin voi se toki toimiakin. Meillä on omia tilejä, joihin kuitenkin molemmilla on käyttöoikeus. Tilipäivänä tileistä lähtee molemmilta tulojen suhteessa rahaa lainanmaksutilille sekä s-tilille, josta maksamme enimmän osan ruoka- ja bensalaskuista. Osa säännöllisistä laskuista (esim. sähkölaskut yms.) lähtevät suoraveloituksena minulta, osa mieheltä. Muita laskuja sitten maksan milloin kenenkin tililtä, missä enemmän sattuu olemaan. Tietysti omat vaatteeni ja muut maksan omalta tililtäni.

Molemmilla on myös omat rahastotilit, jonne menee rahaa säästöön säännöllisesti ja minulla on esim. firman voittopalkkiotili, joka on vain minun nimissäni.

Meillä ei ole mitään tappelua rahoista. Olennaista on, että kumpikin tajuaa perheen olevan yhteinen asia ja että perheen yhteiset kulut on molempien tasapuolisesti maksettava. Sitä en voin käsittää, että ryhdytään nujakoimaan siitä, kuka maksaa lasten ruoat tai vaatteet. Kun kerran on yhteisiä lapsia, niin kyllä silloin lasten kulutkin ovat yhteisiä - tietysti suhteessa kunkin tuloihin.

Viimeksi muokattu:
Meillä menee reilu summa molempien tileistä yhteiselle tilille, josta maksetaan asumiskulut, lasten kulut, ruuat, ulkonasyömiset jne.

Kumpikin maksaa oman autonsa kulut, omat ostoksensa, harrastuksensa jne. Minä esim shoppaan hulluna vaatteita, mies taas ei ollenkaan. Mies sit taas harrastaa vanhojen autojen ostelua niin se sit taas on IIIISO menoerä. Eipä tarvii tapella, kun kumpikin saa pistää omat rahansa mihin haluaa :)

on toiminut hyvin jo yli 10 vuotta. Meillä on kummallakin oma tili ja sitten on yhteinen johon kumpikin laittaa n. puolet palkastaan. Yhteiseltä tililtä maksetaan vastikkeet,lasten vaatteet,ruuat ja käyty jopa etelänreissulla ja ostettu huonekaluja. Kummallakin on rahaa hyvin säästössäkin. Miehellä on hyvä palkka,mutta vielä asuntolainaa maksettavana. Itse olen velaton,mutta pienipalkkainen.
Hyvin tämä toimi silloinkin kun olin 3-vuotta lapsen kanssa kotona. Rahasta ei ole ollut ikinä riitaa.

Suhteessa, jossa on vielä lapsia, ei pidä tuudittautua siihen uskoon, että taloudet ovat täysin erillisiä. Jos miehellä on talouskurin kanssa ongelmia, niin ennen pitkää se heijastuu koko perheen talouteen. En missään tapauksessa hellittäisi seuraamasta miehenkin rahankulutusta.

Sinäkö ap maksat enimmäkseen lasten tarpeet? Jos näin on niin teidän täytyy esimerkiksi sopia että mies maksaa vaikka auton / asumisen (tai mikä nyt vastaa kuluiltaan suurinpiirtein) ja sinä lasten tarpeet. Onhan se vähän nurin kuristaa että perheessä eletään eri elintasolla. Jos molemmat on töissä niin totta kai tilanne on eri.

Mä en itse voisi elää tuolla tavalla mutta niin kuin ketjusta näkee, toisilla toimii tosi hyvin:)

Yhteistyössä