Te keillä on kaksi autoa

  • Viestiketjun aloittaja häh häh
  • Ensimmäinen viesti
kallista
[QUOTE="tööt";24329231]Minulla on hintaluokan 25 k€ auto. Kaikki kulut mahtuvat 500 € alle, bensakulutkin.[/QUOTE]

Auton arvo vaikuttaa toki tähän ja paljon. Mutta 25000 auto menettää helposti arvostaan vuodessa 10% eli 2500 ja jo se tekee noin 200 eur/kk.

Yleensä ihmiset vaan ei osaa kohdistaa kaikkia kuluja laskelmissaan mm. rengaskulut jää usein huomiotta, kun niitä vahdetaan vain harvoin.

Autoliittohan laskee eri hintaluokan autoille ja eri kilometrimäärille vuosittain kokonaiskululaskelmia. Niiden mukaan voi asioita arvioida. Esimerkiksi käynee laskelma että todelliset kulut ovat esim. 20000 km vuodessa ajavalla vaikkapa noin 10000 euroa vuodessa eli 0,50 eur/kk ja siis vähän vajaat 1000 eur/kk. Tarkat laskelmat löytynee tuolta sivuilta.
 
jenkki on pop
[QUOTE="tööt";24329014]Mun itämaan kinneri kuluttaa kaupungissa alle 8 l/100 km. Paljonkos nämä teidän pieniruokaiset? 15 l/100 km?[/QUOTE]

Noin 10-11 l/100 km sekalaisessa ajossa. Sit on isommalla koneella oleva harrasteauto, joka vie 13 l/100 km ja sit on isännän leikkikalu, jossa tehoja hieman eri luokkaa ja 7,2 litrainen kone, se vie sen 20 l/100 km.
Mut ajomukavuudessa ja fiiliksessä voittaa sen mitä bensassa häviää. Ei mua yhtään vituta tankata nuita autoja, mut joka ikinen litra käyttövolvon tankkiin kyrsii laittaa. Se on niin suhteellista... :)
 
Ja usein laskelmista unohtuu se suurin komponentti: auton arvon alentuminen. Ja se tapahtuu joka kuukausi, vaikka autolla ei edes ajettaisi.
Pitänee paikkaansa uudemmissa autoissa, mutta vanhemmissa menee justiinsa päinvastoin: Auton arvo nousee päivä päivältä :D
Meillä on muutaman vuoden vanha "tila-farmari" ja vuoden -71 FJ40 ja menisikö niihin 200e/kk, kun jakaa normaalit (verot, katsastus, huollot, vakuutukset joissa bonukset 40% ja 70%) vuosittaiset kulut kuukausiksi.

Tietysti kirpaisee kerralla ostaa esimerkiksi uudet renkaat ja vanteet (edellinen setti oli 1800e :( ) tai teettää isompi huolto, ne nostaa kyllä menoja hurjasti mutta onneksi renkaita ei tarvitse uusia joka vuosi, saatika vanteita.
Taloutta myös säästää se, että tuo toinen auto on reippaasti vanhempi. Siihen voi tehdä huollot itse, osia voi löytää käytettynä ja kaikki ei tarvitse aina olla niin vimpan päälle.
 
"vieras"
ja rahaahan autossa on myös kiinni aina. Jos ajele 10000 arvoisella koslalla tai vaihtoehtoisesti ei ole autoa, niin pitäisi laskea (arvon alentumisen lisäksi) myös kokrkokustannus. Jos tolle 10000 eurolle saa 3% korkoa, niin sekin on laskennallisena autiokuluna 300 eur/vuosi. ja arvon alennushan näkyy vasta autoa vaihdettaessa... "väliraha"....
 

Yhteistyössä