te keiden mielestä sektio ei ole synnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muuma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olen synnyttänyt kaksi ensimmäistä lastani ja kolmannen kohdalla piti tehdä sectio. Se ei olut minulle mikään synnytys vaan leikkaus. Mutta en tuntenut asian takia mitenkään alemmuutta tai vähemmyyttä. Lapsi tuli terveenä maailmaan ja se on pääasia:)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sektiomamma:
Mutta MIKSI ei voi sanoa, että lapsi syntyi sektiolla...miksi se pitäisi ilmaista verbillä synnyttää?

Minä synnytin, lapsi syntyi. Etkö ymmärrä?

Mutta jos sitä oikein alkaa miettimään, että SINÄ synnytit sinä teit eikä lääkäri...kun eihän synnyttäjä sektiossa tee yhtään mitään, makaa vain sängyllä....ja lääkäri leikkaa mahan auki, josta lapsi revitään. Siis jos vaan mietitään sitä tilannetta. Mä en sektiossa tekisi mitään, joten olis ainakin mun ajatusmaailmani vastaista sanoa, että mä muka synnytin, kun en siinä mitään oikeasti tehnyt.

Verbi synnyttää viittaa lapsen siirtymiseen äidin kohdusta ulos. Ei sillä nyt ole mitään tekemistä ns. aktiivisuuden kanssa yhtään mitään.

No verbi nyt nimenomaan on just tekemistä!

Mutta tekeminen ei välttämättä ole aktiivista. Verbi on teonsana, ei aktiivisen teonsana.

Semmosta.

Kyllä synnyttää- verbiä voi mun mielestäni käyttää, tapahtumasta missä lapsi saatetaan maailmaan.
Vaikka se sitten tapahtuisi alateitse, jotenkin avustettuna imukupilla, käynnistämällä synnytys, tai sektiolla.

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Kyllä mun mielestäni, myös sektiolla synnyttänyt äiti voi sanoa synnyttäneensä lapsensa.
Hän synnytti sen lapsen kohdustaan, mutta vähän eri tietä.
Miten hän sitten sen sanoisi?

No minä ainakin sanoisin, että lapsi syntyi sektiolla. Mun ei siinä tapauksessa tarvitse käyttää synnyttää-verbiä lainkaan.

Jos lääkäri kysyy että koskas sä olitkaan synnyttänyt niin vastaisit siinä tapauksessa että en mä oo synnyttänyt. Niinkö? Mahtais tulla mielenkiintoinen keskustelu.

Mä vastaisin, että niin tai vauva syntyi silloin sektiolla. No big deal...?

Muutama kuukausi sen jälkeen kun päädyin hätäsektioon ja olin epävarma + hivenen ymmälläni vielä erehdyin sanomaan noin pari kertaa lääkärille/gynelle ja aina sain enemmän ja vähemmän kummastuneen/kysyvän katseen sekä kommentin "eli synnytit muutama kuukausi sitten".

Onneksi sen jälkeen ymmärsin/sisäistin itsekin synnyttäneeni vaikka synnytystapa olikin sektio niin ei ole tarvinnut enää itseäni nolata.

Mutta MIKSI ei voi sanoa, että lapsi syntyi sektiolla...miksi se pitäisi ilmaista verbillä synnyttää?

Mutta jos sitä oikein alkaa miettimään, että SINÄ synnytit sinä teit eikä lääkäri...kun eihän synnyttäjä sektiossa tee yhtään mitään, makaa vain sängyllä....ja lääkäri leikkaa mahan auki, josta lapsi revitään. Siis jos vaan mietitään sitä tilannetta. Mä en sektiossa tekisi mitään, joten olis ainakin mun ajatusmaailmani vastaista sanoa, että mä muka synnytin, kun en siinä mitään oikeasti tehnyt.

Verbi synnyttää viittaa lapsen siirtymiseen äidin kohdusta ulos. Ei sillä nyt ole mitään tekemistä ns. aktiivisuuden kanssa yhtään mitään.

Sinäkö sen aktiivisuusasian päätät? Jos leikattu äiti ei koe synnyttäneensä vaan olleensa mukana lapsensa syntymässä, niin eikö se ole sen äidin henkilökohtainen ja oikeutettu tuntemus?

Puhutteko te oikeesti ihmisten kanssa synnyttämisestä? Mä en oo puhunu, olen synnyttänyt yhden ja toinen syntyi sektiolla, mutta ei mulla oo mitään tarvetta selittää millaisia polttoja niissä oli tai mitä muuten tapahtui. Mua ei ainakaan tollaset keskustelut kiinnostais, ennemmin nolottais puhujan puolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

Sinäkö sen aktiivisuusasian päätät? Jos leikattu äiti ei koe synnyttäneensä vaan olleensa mukana lapsensa syntymässä, niin eikö se ole sen äidin henkilökohtainen ja oikeutettu tuntemus?

Toki voi olla henkilökohtaisia ja oikeutettuja tuntemuksia asian suhteen, mutta ne ovat vain henk.koht. tuntemuksia. Synnyttäessä lapsi siirtyy äidin kohdusta ulkomaailmaan. Ei sillä ole aktiivisuuden kanssa mitään tekemistä lääketieteessä. Tietty joku puunhalaaja voi tuntea asian toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

Toki voi olla henkilökohtaisia ja oikeutettuja tuntemuksia asian suhteen, mutta ne ovat vain henk.koht. tuntemuksia. Synnyttäessä lapsi siirtyy äidin kohdusta ulkomaailmaan. Ei sillä ole aktiivisuuden kanssa mitään tekemistä lääketieteessä. Tietty joku puunhalaaja voi tuntea asian toisin.

Tuosta ei kukaan pysty olemaan eri mieltä. Verbin vaan pitäisi olla synnyTETTÄessä, jotta päästään siihen, mistä tässä kiistassa on kyse.

Yhteistyössä