Te, jotka syötte mahdollisimman "puhtaasti"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mistä te ostatte ruokanne? Lihat? Ovatko einekset täysin pannassa? Entäs kasvikset ja hedelmät: kelpaako tavis Hevi-osaston tuotteet vai pitääkö olla luomua? Mikä maito?

No, luomulihaa saa ihan hyvin marketeista nykyään. Ainakin isommista Prismoista olen ostanut. Sit kun käydään maalla, niin toki tilaltakin voin hakea ja kauppahallistakin saa aina välillä luomua.

Maitotuotteet luomuna siltä osin, mitä saa. Tilamaitoa ostaisin, muttei sitä tahdo täältäpäin saada.

Vihannekset ostan toki luomuna jos saan, lähinnä nyt porkkana ja peruna on. Kotimaisuuden pistän luomun edelle, eli en osta mitään Israelilaista luomupäärynää. Ylipäätänsä meillä syödään vähän hedelmiä, pakastin on marjoja täynnä:) Tai, no ei tähän aikaan vuodesta enää...

En ole fundamentalisti vaan mulle maistuu myös ravintolaruoka. Ja pitsamies on naisen paras ystävä :) Pyrin kuitenkin siihen, että kun kotona laitan ruokaa, tiedän mahdollisimman tarkkaan, mitä valmistamani ruoka sisältää.

Lihat ja kananmunat ostan luomuna. Myymälät vaihtelevat. Olen löytänyt pääkaupunkiseudulta muutaman myymälän, joissa asioin lihaostoksilla. Einekset - jos niillä tarkoitetaan valmiita aterioita - ovat pannassa. Eivät niinkään lisäaineiden vaan maun - tai pikkemminkin sen puuttumisen - vuoksi.

Hevi-osastolla en ole niin tarkka kuin muutoin. Kaiken ei tarvitse olla luomua. Maitotaloustuotteita rajoittaa meillä laktoosi-intoleranssi. Ostan laktoositonta luomumaitoa, jos sitä on saatavilla. Lähikaupasta sitä ei saa vaan on tyydyttävä tavalliseen laktoosittomaan.

Lihatuotteet luomuna joko marketista tai erikoiskaupasta tai tilattuna tilalta kotiin. Einekset ovat lähestulkoon pannassa, eilen syötiin Pirkan luomu-hernekeittoa. Seuraava kerta on ehkä ensi vuonna, ehkä ei. Maitotuotteet luomuna marketista. Vihannekset ja ja hedelmät samoin. Leipä joko luomua tai luomujauhoista itse tehtyä. Muualla syödään sitä ruokaa mitä tarjolla, kotona noin.

Mulle kelpaa hevi-osaston tavis-tuotteet sekä pakastevihannekset. Niissäkin säilyy ravintoaineet hyvin ja esim. jopa Lidlistä saa luomuna kukkakaali-parsakaali-sekotusta pakasteesta.

Otan siis luomua jos sitä on "tyrkyllä". Lihassa olemme tarkempia, marinoitua vältetään. Herkutteluun haetaan pihvit paikallisesta mahtavasta lihakaupasta.

Kerma kermana, pojalle punaista maitoa, munat mahd.mukaan vapaiden kanojen/ luomuja.

Pääajatuksena pidän sitä, että kotitekoinen sisältää aina vähemmän lisäaineita/ sokeria, mutta kyllä kiireeseen voin ostaa einestä joskus.
Toisaalta on helppo soveltaakin, esim. kaakao on terveellistä. Lapselle laitan van houten-tyylistä maustamatonta kaakaota + lisään itse sokerin. Paljon vähemmän tulee silti sokeria kuin oboy-valmissekotuksissa. Ja säilöntäaineet jää pois. Ja hyvää :-)

Oulussa on luomulihan löytäminen ollut aika vaikeaa, ihan vasta nyt kuukauden kaksi on saanut marketeista ja Stockalta luomulihaa, kauppahallista ei vieläkään. Eli luomua suositaan, mutta jos sitä ei ole saatavilla, niin ostetaan eräältä pientuottajalta lähiseudulta jonka tuotteita siis myydään täällä kaupoissa. Eineksiä ei juurikaan syödä, vaan ruoka tehdään itse. Vältellään säilykkeitä ja ostetaan mieluummin tuoretta tai kuivattua, esim herkkusienet, pavut yms. Meillä ei olla kovinkaan idealistisia tämän asian suhteen, tärkeintä on syödä monipuolisesti ja terveellisesti ilman ylimääräisiä lisäaineita. Luomua suositaan niin paljon kuin pystytään, mutta ihan käytännön syistä en lähde etsimään tuotteita kovin monesta kaupasta. Onneksi koko ajan marketitkin menee parempaan suuntaan.

lihat on mettästä ta isitte kaverin elukoista peräsin. maito on ihan perus tavaraa tai sitte haen kaverilta tilamaitoa, siitä tehty voi on herkkua!!! jauhot tulee myös tältä samaselta kaverilta, kaupan jouhoja ei voi ees verrata. hevi ostatolta ostetaan koska eipä ole näkyny parempaakaan siltä osastolta. perunat,porkkana ja sipulit on omasta tai mummolan maasta. marjat on omasta takaa tai mettästä. munat onstan vapaan kananmunina tai sitte kaveri tuo, joskus mukana on myös ankan munia.

Ne ostetaan kotimaisena luomuna, mitä löytyy. Ja kotimaisuus menee tosiaan täälläkin Luomun edelle. Ja lähimpänä tuotettua mieluusti. Tosin ulkolaisetkin jutut mieluusti ostetaan luomuna ja reilunkaupan tavarana, jos mahdollista vaan.