Te jotka retkeilette lasten kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ^^
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

^^

Vieras
Miten olette toimineet ihan pienen vauvan kanssa? Minkäikäisen olette ottaneet mukaan soutuveneeseen järvelle ja millä tavoin? Kun pelastusliivit pienimmät mitä tähän asti ollaan löydetty on olleet kymmenestä kilosta ylöspäin. Ja sunniteltiin ensin että tehdään veneeseen istuin, jossa lantiovyö, mutta eihän sitä lasta uskalla kiinni sitoa, jos vene jostain syystä kaatuu, niin lapsi ei pääse irti. Veneen pohjallekko sitten vaan vai? Miten olette luonnossa liikkuneet, kun rattaat eivät kulje? Rinkka, kantoliina..? Miten pienen kanssa olette nukkuneet teltassa? Muita vinkkejä?

Kantoliina ja kantoreppu ovat hyviä keksintöjä :) Retkelle mukaan vaikkapa Manduca tai Ergo, niillä miehetkin tykkää usein kantaa :p liinailu saattaa vaatia enemmän perehtymistä sitomiseen, vaikka pieni vauva kulkee usein parhaiten just liinassa.

Veneessäkin pitäisin varmaan repussa tai liinassa jotenkuten, ja liivit siihen päälle...? Sellaset liivit jotka pitää vauvan + kantajan yhteispainon...? Näin mä varmaan tekisin siihen asti, että pienimmät liivit kävis vauvalle.

Teltassa... Riippuu kuinka paljon tilaa teltassa on. Vauvallahan on ylikuumenemisen riski ahtaassa tilassa. Riippuu myös toki minne ja miten vauvan nukuttaa. Jotkut ovat nukuttaneet esim vaunukoppaan, sellasessa vauva voi mielestäni nukkua jo aika pienestä teltassakin.

Meillä on pidetty vauvat sylissä soutuveneessä ja pelastusliivit tietysti päälle. Kannettu on sellaisessa rinkantapaisessa selässä. Teltasta ei ole kokemusta, mutta ei kai sekään ongelmallista ole.

Kyllä pikkuvauvoillekin sopivia pelastusliivejä on, esim. tässä sivun alimmaisena yksi malli: http://www.hokka.info/hokka_boating.htm

Vauvan voi laittaa veneen pohjalle vaunukoppaan liivit päällä, tai sit sellasia oikein päin kelluvia kaukaloitakin on, kai mikä tahansa tavallinenkin kaukalo käy kunhan ei vaan sido vauvaa siihen kiinni..

Me on telttailtu kesällä vauvojen kanssa, yhdistetty kaksi aikuisten makuupussia ja vauva nukkunut keskellä niin että yläosa on puettu vähän paksummin koska kädet tahtoo olla makuupussin ulkopuolella, helppo imettääkin noin öisin. Tai jos jo liikkuva vauva nukkuu erillään niin toppahaalari on mielestäni hyvä, kun siinä pystyy pyörimään ja hyörimään kätevästi, meillä ainakaan eivät ole viihtyneet makuupussin sisällä yksin. Ylikuumenemisen riskiä ei mielestäni teltassa ole, päinvastoin viileys täytyy ottaa huomioon.

Alkuperäinen kirjoittaja äsh:
No mä en edes harkitsisi noin pienen kanssa retkeilyä. Hankalaahan tuollainen säätäminen on ja kuka siitä sit nauttii?

Minä olen ainakin nauttinut siitä, että olen lapsen syntymänkin jälkeen pystynyt jatkamaan rakkaita harrastuksia :) Telttailua en ole kokeillut, mökkeily on riittänyt, mutta metsissä kulkeminen on ollut rentouttavaa. Säätämstä se on jos koko elämä on vaipanvaihtoa yms, mutta kun esim imettää, niin kätevästihän pieni kulkee mukana perheen harrastuksissa.

Mulla on ehkä enemmän kokemusta ulkomaanmatkailusta vauvan/pienen lapsen kanssa :D Mutta toiv osasin jotain tähdellistä sanoa tuossa viestissäni ap:lle.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Kyllä pikkuvauvoillekin sopivia pelastusliivejä on, esim. tässä sivun alimmaisena yksi malli: http://www.hokka.info/hokka_boating.htm

Vauvan voi laittaa veneen pohjalle vaunukoppaan liivit päällä, tai sit sellasia oikein päin kelluvia kaukaloitakin on, kai mikä tahansa tavallinenkin kaukalo käy kunhan ei vaan sido vauvaa siihen kiinni..

Me on telttailtu kesällä vauvojen kanssa, yhdistetty kaksi aikuisten makuupussia ja vauva nukkunut keskellä niin että yläosa on puettu vähän paksummin koska kädet tahtoo olla makuupussin ulkopuolella, helppo imettääkin noin öisin. Tai jos jo liikkuva vauva nukkuu erillään niin toppahaalari on mielestäni hyvä, kun siinä pystyy pyörimään ja hyörimään kätevästi, meillä ainakaan eivät ole viihtyneet makuupussin sisällä yksin. Ylikuumenemisen riskiä ei mielestäni teltassa ole, päinvastoin viileys täytyy ottaa huomioon.

Jaa, no, mun on tosiaan vaikea sanoa ilman kokemusta... Jotenkin kuvittelisin vaa, että makuupussissa aikuisen kanssa voi tulla tosi kuuma? Mutta tuon tekisin minäkin, että vauvalle joku yläosa päälle. Ehkä sillätavalla sitä ylikuumenemisen riskiäkään ei ole, jos vetää vauvan vähän ulos sieltä pussista. Yksin nukkuessa tietty enemmänkin riskinä kylmyys ku kuumuus.

No mä en edes harkitsisi noin pienen kanssa retkeilyä. Hankalaahan tuollainen säätäminen on ja kuka siitä sit nauttii?

Pieniä retkiä ollaan jo tehty ja kovasti nautittu. Käytiin sellaisessa makuumökissä, jossa lämpö, mutta ei mitään muuta ihan alkukesästä/loppukeväästä, kalasteltiin rannalta niin että vauva mulla liinassa, hyttysverkko oli sellaisena hattuvirityksenä mulla ja siitä laskettuna vauvankin päälle, vauva takkini alla. Patikoitiin sellaisia alle kymmenen kilsan päivämatkoja, imetin vaan välillä ja liinassa kulki vauva.Nukkui vaunukopassa. Nyt olis tarkotus lähteä vähän pidemmälle patikkareitille, teltan&majoitusmökkien turvin ja kun vauva osaa nyt istua, niin pohdin olisiko rinkka mukavin molemmille, vai sidonko selkään liinalla. Rinkan katoksen päälle saisi kyllä hyvin hyttysverkon viritettyä ja meidän rinkassa olisi sadesuojakin. Makuupussi mahtuisi rinkkaan mukaan, pystyisiköhän vauva sellaisessa nukkumaan teltassa, jos lämpötilat pysyy yli kymmenessä asteessa?

Joskus googlettelin lapsen kanssa vaeltamisesta ja linkkejä löytyykin. Nyt vaan en muista, mikä vaeltavien naisten matkakertomussivusto oli se tosi kiva. Jotain mitä muistan: Deuterin lastenkantorinkat on hyviä, tosi pienellä varmaan noi liinat ja vastaavat. Muista suojata rinkka kunnolla hyttysiltä - itsekin voi oikean mallisen hyttysrinkan tehdä. Lapsen suojaus sateelta ja kylmältä - istuva tarvitsee enemmän vaatteita kuin rinkan alla hikoileva äiti tai isä. Toinen vanhempi toimii muulina, toinen kantaa. Kertikset ja kosteuspyyhkeet sekä vaipparoskikset.

Juuri luin Erämaa, pohjoisen lapin vaelluskohteet kirjan ja kirjoittaja oli ollut päiväretkillä (talvella) 3kk ikäisen kanssa yöpyen mökissä. 9kk ikäisen kanssa 5 päivän vaelluksella.

Vauvojen ja pienten lasten kanssa telttailussa ongelmallista on mielestäni se, että illalla nuotion äärellä istumista yömyöhään asti joutuu rajoittamaan kun tietää että lapset heräävät linnunlauluun ja valoisaan normaaliakin aikaisemmin.

Mielestäni kestovaipat on reissussa käteviä koska harso + kuori-yhdistelmällä ei tarvitse kantaa isoa vaippa-arsenaalia (ja sitten myöhemmin haisevia roskia) mukana; pisuharsot voi huuhtaista vedessä ja laittaa vaikka rinkkaan tai teltan naruihin kuivumaan, tai kuivata nuotiolla. Kertakäyttöiset kuivaliinat on vaippaikäisen kanssa retkeillessä hyödyllisiä, koska mahdollisen kakan iskiessä vaippa on helpompi putsata.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Makuupussi mahtuisi rinkkaan mukaan, pystyisiköhän vauva sellaisessa nukkumaan teltassa, jos lämpötilat pysyy yli kymmenessä asteessa?

Suomessa nukutetaan vauvat pakkasessakin, joten ei varmaan ole ongelma. Vaikka ulkona olisikin kylmempää, niin teltassa nousee lämpö helpommin ja esim vaippa on helpompi vaihtaa. Nukkuminen ei varmasti se ongelmallisin ole.

Pieniä retkiä ollaan jo tehty ja kovasti nautittu. Käytiin sellaisessa makuumökissä, jossa lämpö, mutta ei mitään muuta ihan alkukesästä/loppukeväästä, kalasteltiin rannalta niin että vauva mulla liinassa, hyttysverkko oli sellaisena hattuvirityksenä mulla ja siitä laskettuna vauvankin päälle, vauva takkini alla. Patikoitiin sellaisia alle kymmenen kilsan päivämatkoja, imetin vaan välillä ja liinassa kulki vauva.Nukkui vaunukopassa. Nyt olis tarkotus lähteä vähän pidemmälle patikkareitille, teltan&majoitusmökkien turvin ja kun vauva osaa nyt istua, niin pohdin olisiko rinkka mukavin molemmille, vai sidonko selkään liinalla. Rinkan katoksen päälle saisi kyllä hyvin hyttysverkon viritettyä ja meidän rinkassa olisi sadesuojakin. Makuupussi mahtuisi rinkkaan mukaan, pystyisiköhän vauva sellaisessa nukkumaan teltassa, jos lämpötilat pysyy yli kymmenessä asteessa?

:D Auts, ei minulle. Liikaa vaivaa. Rinkkaretkeilijät on oma rotunsa.

Kiitos linkistä! Tilaan heti tuolta vauvalle liivit.

Kiitos linkistä! Tilaan heti tuolta vauvalle liivit.

Ei tuolta taidakaan pystyä tilaamaan, mutta kemijärvellä päästään kyllä ennen reissua käymään. Sieltä sitten.

Kannattaa katsella muualtakin noita vauvojen pelastusliivejä, ja käytettynä niitä on myös myynnissä, netistä hakemalla varmaan löytyy.. Olen ainakin nähnyt esim. 5-10kg pelastusliivejä vauvoille joissa on sellanen "vetokahva".

Yhteistyössä