Te, jotka pakastatte ruoat?

• Viestiketjun aloittaja zxc
  • Ensimmäinen viesti
zxc
mitkä ruoat kestävät hyvin pakastamista?miten pakkaatte ne? miten nopeaste käytättte?

saatiin vanhemmilta iso pakastin ja nyt kaikki vinkit ovat tervettuleita miten säästän aikaa ja rahaa :)

"sia"
Peruna ei tykkää pakastamisesta, muten kaikkea olen pakastanut. Tee esim lihapullia, jauhelihapihvejä ymv. mureketaikinasta, pakasta ne kerta-annoksina, eli arvioit, kuinka paljon perheenne syö yhdellä kertaa, on nopea sitten ottaa sulamaan ja keittää vaan potut kaveriksi.

Tee kastikkeita ja pakasta ne kerta-annoksia. Esim. kanakastiketta, jauheliha-, possusuikale- ymv. kastikkeita.

Keitot, joissa on perunaa, ei oikein onnistu, kun peruna menee rakeiseksi sulaessa.

"jee"
Me laitetaan valmiiksi annoksiksi 5muovin sopivan kokoisiin rasioihin (jotta voi turvallisesti lämmittää tai sulattaa samassa rasiassa mikrossa). Pastat ja nuudelit kestävät hyvin, peruna huonommin, mutta keitot kyllä pakastuu ja sulaa ihan hyvän makuisiksi. Pakastetusta muusista en tykkää, menee rakeiseksi/jauhoiseksi.

Annokset on kyllä käteviä hätävaroja ja oli yks aarre esim. synnäriltä tulon jälkeen. Joskus pakastan isomman rasian jotain kastiketta, johon sitten keitän tuoreena pastat tai perunat. Kaikki tähän asti kokeillut kastikkeet, wokit, keitot ja laatikot on pakastuneet ihan hyvin. Kannattaa jäähdyttää heti tekemisen jälkeen ja pakastaa mahdollisimman tuoreena ja laittaa lappuun päälle valmistuspäivämäärä.

"jee"
[QUOTE="sia";24315135]

Keitot, joissa on perunaa, ei oikein onnistu, kun peruna menee rakeiseksi sulaessa.[/QUOTE]

Itse olen havainnut päivastaista, vaikka en oikein keksi miten se peruna keitossa kestää paremmin kuin yksinään. Mutta keitossa perunat on siis säilyneet ihan hyvinä, tai sitten en vaan huomaa sitä rakeisuutta keitossa?

Mun mielestä peruna ei mene kiusauksissa miksikään. Muuten en ole sitä pakastanut. Laatikoita, kastikkeita, risottoja, jauhelihapihvejä ja -pullia pakastelen lähinnä. Kuukauden sisään tulee varmaankin suunnilleen kierrätettyä ruoat pöytään.

Makaroniin tulee jotenkin vetinen maku jos sitä pakastaa ja riisi on toinen. Ilmeisesti niitten ei kannata antaa olla kovin kauaa pakkasessa. Sitten kun pakastaa, niin kannattaa laittaa päivämäärä koska se on pakastettu.

"vieras"
Ei kyl ruuat ovat parhaimmillaan juuri valmistettuina. Miksi pilata nautinto tuoreesta ruuasta, jossa rakenteet, maut, tuoksut ja vitamiinit kohdillaan, pakastamalla ja uudelleen jossain mikrossa lämmittämällä?

Mä en pakasta oikeastaan valmiita ruokia ollenkaan. Jotain joskus, mutta hyvin harvoin. Enemmän leivonnaisia tulee pakastettua, vaikka ei se pulla samalta tuoreelta maistu vaikka kuinka tuoreena pakastaa ja sulattaa oikein.

Mä ostan alennuksista isoja satseja jauhelihaa, kanaa, pihvejä ja pakastan ne. Voi joskus mennä kolme viikkoa ettei kaupasta tartte tuoda ollenkaan lihaa kun saa sulattaa vaan pakkasesta. Mä pyrin käyttämään ne 2-3 kkn sisällä ostamisesta.

Sitten mä hamstraan pakastimeen peruna-sipulisuikaleita, muita perunavalmisteita, kasviksia joten kun on tiukkaa rahasta niin yhtenä kuukautena voi käyttää pakastimen antimia.

nyt kannattaa pakastaa marjoja, omenoita ym ja sieniä myöhemmin. Saa nauttia talvella.

Pakastan päivittäin ruoka-annoksia; kastikkeita, uuniruokia, pastaa lisukkeineen, keittoja jne.
Liha, kana, kala tuoreena pakkaseen sit valmistus ja voi vielä laittaa takasin pakastimeen valmiina ruokana.
Leipäkin säilyy kun pakkaa hyvin esim. minigrip pusseihin, muuten se pakastekuivuu.
Leivonnaiset kestää myös pakastuksen, eihän pakastettu miknään tuoreen veroista ole tietenkään...mutta kelpaa.
Marjatkin tietty pakastan.
Helpottaa arkea, kun ei joka päivä tarvii ruokaa alusta asti tehdä :)

"Omppu"
Äitini tekee ruuat usein paistamista vaille valmiiksi ja heittää pakastimeen. Usein nuo ruuat tehdään folioastioihin mutta äidilläni on myös kannellisia uunin ja pakastuksen kestäviä lasiastioita. Sieltä ne on helppo ottaa sulamaan ja vain tökätä uuniin. Itse harrastaisin samaa mutta vielä on liian pieni pakastin moiseen.

Minulla pakastimeen menee lähinnä lihapullat ja ruuat joita on tullut tehtyä liikaa. Ne pakkaan sitten pieniin pakastusrasioihin, jotka miehen on helppo vain sulattaa. Leivonnaisia pakkaan usein karkkirasioihin, silloin niitä on helppo ottaa vaikkapa yksi kerrallaan (voipapaperia kerrosten väliin). Periaatteessa ruoka säilynee pakastimessa puolisen vuotta ja marjat pidempään mutta kyllä ollaan syöty pakastimen pohjalle unohtuneita herkkuja myöhemminkin. Ei ne ole miksikään menneet.

"jee"
[QUOTE="vieras";24315352]Ei kyl ruuat ovat parhaimmillaan juuri valmistettuina. Miksi pilata nautinto tuoreesta ruuasta, jossa rakenteet, maut, tuoksut ja vitamiinit kohdillaan, pakastamalla ja uudelleen jossain mikrossa lämmittämällä?[/QUOTE]

Koska jokapäivä ei aina riitä aika tai energia ruuanlaittoon, ja silloin itsepakastettu ateria on paljon mukavampi, halvempi ja usein terveellisempi vaihtoehto kuin kaupan einekset tai ulkoa ostettu pikaruoka.

[QUOTE="jee";24316224]Koska jokapäivä ei aina riitä aika tai energia ruuanlaittoon, ja silloin itsepakastettu ateria on paljon mukavampi, halvempi ja usein terveellisempi vaihtoehto kuin kaupan einekset tai ulkoa ostettu pikaruoka.[/QUOTE]

Näin juuri.

Yksi mitä en bongannut yllä olevilta:

Tuore raastettu porkkana. Nyt parhaimmillaan kun saa suoraan omasta maasta.
Sopivan kokoisiin annospusseihin ja pakkaseen.
Kun haluaa syödä niin ottaa vaan jääkaappiin sulamaan ja tarjoaa kuin vastaraastetun.

Namia.

Yhteistyössä