te jotka paheksutte että isompi lapsi viedään hoitoon

  • Viestiketjun aloittaja näin on
  • Ensimmäinen viesti
näin on
Tänään tuli taas todistettua, kun vapaapäivää vietetään, että on niin kaverinkipeä tuo poika, että kyllä vaan se päiväkoti on hyvä keksintö. Tietenkin jos päivästä toiseen jaksan pelata ihan kokoajan lautapelejä, niin kyllähän se siitä. Ei auta,vaikka ottaisi arkipuuhiin mukaan, eipä vastaa äiti niitä kavereita.
 
On meilläkin poika(5v) kaksi kertaa viikossa hoidossa ja hyvää vaan tekee. Monesti kerkeää aina kotipäivinä kysellä että koska on taas hoitopäivä. Kaksi lasta on hänen lisäkseen, 2v ja 1kk joten ei kerkeä koko aikaa todellakaan touhuta jotain pojan kanssa.
 
minä
Eihän ne päiväkodissakaan kokoajan touhua lasten kanssa, kait niitä aktiviteetteja on haettava päiväkodista jos kotona oleva vanhempi ei niitä lähde hakemaan, tosiasia on kuitenkin että harva alle kouluikäinen kaveri tulee toista kotoota hakemaan vaikka lähistöllä olisikin etenkin jos ei oo koskaan nähnyt ;)
Omat on aina mielummin olleet kotona kuin hoidossa
 
Kyllä se niin vaan on, et ku kaikkien kotiäitien lapset vie niitä päiväkotipaikkoja, niin joutuu sitten ne töissäkäyvät viemään omansa minne sattuu mahtuun hoitoon ja liian isoihin ryhmiin.Et kyllä mua ainaki sellanen ärsyttää.
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja Sectiomumx3:
Minun poika ainakin osaa ja on mielellään välillä yksin vaikka viihtyy myös ryhmässä. Pojalla on paljon kavereita. Voikohan sitä yksinoloa opettaa?
Mulla on samanlainen poika, tyttö kaipaa selkeesti enemmän leikkikaveria mutta molemmat osaavat kyllä leikkiä yksinkin tai keskenään.
Enkä mä oo opettanu, ovat kait pakosti joutuneet kun heitä ei ole virikehoitoon viety ja mulla on vauvat hoidettavana.
 
mä hain kans keskimmäiselle osapäivähoitopaikkaa esikoisen eskarin kanssa samaan aikaan samaan päiväkotiin. Eskari kestää sen 4 tuntia niin keskimmäinen olisi saman ajan hoidossa. Meillä on 7kk ikäinen vauva jonka kanssa ravaamme sairaalassa n.4krt kuussa ja keskimmäinen on hyvin energinen ja toimintaa kaipaava.

Nyt jo kitisee tekemistä jos esikoinen on hetken kaverinsa luona ja tuo tyty ei oikein niiden leikkeihin meinaa kelvata mukaan. Saisi omia kavereita ja jotain omaa. Eikä hoitoaika ole kumminkaan kovin pitkä. Itse saisin hoidettua sairaala yms reissut sillä aikaa.

Itse joskus ihmettelin sitä kun itellä ei ollut lapsia mutta nyt tässä elämäntilanteessa en enään.
 
mie
Täällä taas nämä "NINAMIKKOSET" arvostelevat ja syyllistävät toisia äitejä heidän omista valinnoistaan. On se perkele kumma, ettei tämä napina toisten valinnoista lopu ikinä! Toinen pitää lapset kotona, toinen vie hoitoon...Jokaisen päätöstä pitää kunnioittaa, jos se kerran on sen perheen kohdalla se toimivin mahdollinen ratkaisu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja näin on:
Tänään tuli taas todistettua, kun vapaapäivää vietetään, että on niin kaverinkipeä tuo poika, että kyllä vaan se päiväkoti on hyvä keksintö. Tietenkin jos päivästä toiseen jaksan pelata ihan kokoajan lautapelejä, niin kyllähän se siitä. Ei auta,vaikka ottaisi arkipuuhiin mukaan, eipä vastaa äiti niitä kavereita.
Tarkoitukseni ei ole nyt provoilla tai ärsyttää mutta meillä vastaavassa tilanteessa pakataan lapset mukaan ja lähdetään pihalle etsimään leikkikaveria.

5v pääsee myös jo mukaan harrastuksiin jotka mielestäni ovat päiväkotia parempi vaihtoehto.

Ja joo, joku asuu korvessa ilman autoa, vailla ketään tuttua tai tuntematonta lapsiperhettä, mutta aika harvassa nämä ovat.

Kukin tyylillään, mutta jos lasta ajatellaan, niin kyllä lapsen edun mukaista olisi se että lapsi olisi kotihoidossa (jos siihen kerran on mahdollisuus) ja niitä kavereita etsittäisiin jostain muualta, kuin 20 lapsen päiväkotiryhmästä.

Miksi äidit eivät voi suoraan myöntää, että "olen laiska ja saamaton enkä jaksa itse etsiä lapselle kavereita" (ilmoituksen voi vaikka laittaa tuonne kaksplussan tapaillaan tms. osioon) vaan valitaan se reitti mistä aita on itselleen matalin vaikka lapselle se ei sitä olisikaan.

Ja ei, en todellakaan ole itsekään mikään superäiti (meillä ei tuoksu pullat ja koirankarvojakin lattialta löytyy), mutta mulla on se pokkaa sanoa se ääneen ja myöntää se.
 
No luuletteko, että turhaan puhutaan isoista ryhmistä, et kyllä ne teidän lapsetkin niitä paikkoja sieltä vie.Olisi kiva ku itse vie lapset hoitoon, kun menee töihin, et niiden ei tarvis olla sen takia jossain yli-isossa ryhmässä, kun kotiäitien lapset on siellä.Miettikää nyt itsekin.
 
meillä
itsellä myös 5v on kokopäiväisenä, aloittaa eskarin syksyllä ja on hieman tarhassa nyt huomattu mahdollisia ongelmia eskari ja koulua ajatellen, joten hyvä on että on ollut hoidossa ja tulee jatkossakin olemaan..2v aloitti syksyllä kun oli työn etsinnät alla ja pitikin alkaa tammikk, mutta se sitten peruuntuikin mutta silti 2v jatkanut hoidossa 2pvä/vko ja tulee jatkamaan vaikka syksyllä olen sitten vauvan kanssa kotona, mutta ei viitsi ees taas roikotella, kun kuitenkin ehkä jo vuoden päästä taas olisi sitten mentävä hoitoon ja kokopäiväisenä jos ja kun menen töihin. Ja kyllä ihan oman mielenterveydenkin kannalta on ollut hyvä viedä pojat hoitoon. Ehtii juoksemaan asioilla yms. kun eivät ole kotona.. Ja minua ei hetkauta mitä muut tästä ajattelevat. Tehkööt itse miten haluavat!!!
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja :
No luuletteko, että turhaan puhutaan isoista ryhmistä, et kyllä ne teidän lapsetkin niitä paikkoja sieltä vie.Olisi kiva ku itse vie lapset hoitoon, kun menee töihin, et niiden ei tarvis olla sen takia jossain yli-isossa ryhmässä, kun kotiäitien lapset on siellä.Miettikää nyt itsekin.
ei ne sinne LIIKAA niitä lapsia ota!!!!!!!!!
 
hmmm...
On ihan totta, että 5v varmasti jo kaipaa kavereita. Mutta, mutta, kyllä niitä kavereita löytyy muualtakin kuin päiväkodista. Viisivuotiaalle päiväkoti voi olla tosi hyvä juttu ihan senkin takia, että oppii isommassa ryhmässä toimimista ennen eskaria. Mutta sitähän lapsi kaipaa mihin oppii. Jos on tottunut käymään päiväkodissa, varmasti kaipaa niitä kavereita satunnaisina kotipäivinä. Jos taas on oppinut olemaan kotona ja käymään esim. kerhossa 3x viikossa, kaipaa sitä jne.
En paheksu, mutta ihmettelen kyllä, miksi 3v ja 1,5v lapset laitetaan 8h päivässä päiväkotiin ja pph:lle (siis eri paikkoihin) kun äiti on vauvan kanssa kotona äitiyslomalla. Minulle ainakin tämä on elämän ihaninta aikaa, kun näkee vauvan kasvavan ja 2-vuotiaan oppivan puhumaan!!!
 
miekku
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
itsellä myös 5v on kokopäiväisenä, aloittaa eskarin syksyllä ja on hieman tarhassa nyt huomattu mahdollisia ongelmia eskari ja koulua ajatellen.
Joo-o. Kyllähän niiden lasten pitääkin olla "laitoshoidossa" joilla on jotain ongelmia.... Mutta, kukin tavallaan.

Kertokaas sitten vielä, että MIKSI hankitte lapsia vaikkapa kolme, jos heitä on niin vaikea hoitaa, että on pakko viedä tarhaan. En tosiaan paheksu, haluaisin vain tietää.

 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja :
No luuletteko, että turhaan puhutaan isoista ryhmistä, et kyllä ne teidän lapsetkin niitä paikkoja sieltä vie.Olisi kiva ku itse vie lapset hoitoon, kun menee töihin, et niiden ei tarvis olla sen takia jossain yli-isossa ryhmässä, kun kotiäitien lapset on siellä.Miettikää nyt itsekin.
ei ne sinne LIIKAA niitä lapsia ota!!!!!!!!!
Joo, kyllähän nuo ylisuuret ryhmät on päättäjien vika, ei äitien. Muistaakas se!
 
Alkuperäinen kirjoittaja miekku:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
itsellä myös 5v on kokopäiväisenä, aloittaa eskarin syksyllä ja on hieman tarhassa nyt huomattu mahdollisia ongelmia eskari ja koulua ajatellen.
Joo-o. Kyllähän niiden lasten pitääkin olla "laitoshoidossa" joilla on jotain ongelmia.... Mutta, kukin tavallaan.

Kertokaas sitten vielä, että MIKSI hankitte lapsia vaikkapa kolme, jos heitä on niin vaikea hoitaa, että on pakko viedä tarhaan. En tosiaan paheksu, haluaisin vain tietää.
Meillä poika ainakin on ihan itsensä takia hoidossa kaksi kertaa viikossa. Siellä on kavereita. Asutaan maalla ja tässä ei lähellä ole ketään lapsia. Kyllä me muuten kotona pärjätään vallan mainiosti vaikka lapsia on kolme tässä hoidettavana.:)
 
Vieras
Musta se on ihan ok. Mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että silloin, jos lapsi viedään päiväkotiin ilman todellista tarvetta, niin pitäisi maksaa se suurin taksa. Se on tavallaan vapaaehtoinen ratkaisu eli ei tartte välttämättä sitä paikkaa.

Lääkärin lausunnon mukaan saisi sitten alempia taksoja tarvittaessa, jos on oikea syy hoitoon, vaikka toinen (molemmat) vanhemmista olisikin kotona.
 
No, meidän lapsille päiväkoti tekee hyvää ja viihtyvät siellä. Ihan tyytyväisinä menevät heti aamusta hoitajia halaamaan jne.

Mutta toisaalta viihtyvät vapaapäivinään myös kotona. Kiva nukkua pitkään ja syödä rauhassa aamupala minkä jälkeen lähdetään ulos leikkimään jne. Jos nyt viikkokausia joutuisi olemaan neljän seinän sisällä niin kyllähän sitä varmaan turhaantuisi. Siksi on ollut ihan hyvä että esim meillä kuopus on päässyt välillä päiväkotiin kavereiden kanssa touhuamaan ja leikkimään ulos samalla kun infektioherkkä esikoinen on sairastellut pitkiä putkia.

Mutta jos/kun on kyse ihan tavallisista vapaapäivistä niin sen 1-2 arkivapaata nuo kyllä viihtyvät kotona pienemmilläkin virikkeillä ja jo pelkkä koiran kanssa ulos lähtö piristää. Ja mikäli jostain syystä tympäsee niin voihan sitä lähteä vaikka jonnekin avoimeen päiväkotiin tms, meidän muksut viihtyvät ihan shoppailemassakin kun se tehdään lapsiystävällisesti.

Eilen vietin muuten pojun kanssa vapaapäivää Junibackenissa ja tiistaina kävin tytön kanssa fjärilshusetissa perhosia katselemassa. Maanantaina tyttö oli isin kanssa koulussa ja minä kävin pojun kanssa silmälääkärissä. Tämän päivän ovat päiväkodissa kumpainenkin ja huomenaamusta lähtevät isin kanssa laivalle. Eli ihan aktiivinen eikä missään tapauksessa tylsä viikko vaikka vapaapäiviä kummallekin kertyi se 3 kpl.
 
meillä
Alkuperäinen kirjoittaja miekku:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
itsellä myös 5v on kokopäiväisenä, aloittaa eskarin syksyllä ja on hieman tarhassa nyt huomattu mahdollisia ongelmia eskari ja koulua ajatellen.
Joo-o. Kyllähän niiden lasten pitääkin olla "laitoshoidossa" joilla on jotain ongelmia.... Mutta, kukin tavallaan.

Kertokaas sitten vielä, että MIKSI hankitte lapsia vaikkapa kolme, jos heitä on niin vaikea hoitaa, että on pakko viedä tarhaan. En tosiaan paheksu, haluaisin vain tietää.
no missäs tuo sitten oppisi olemaan toisten lasten kanssa ja saamaan samaa alustusta eskaria ja koulua varten?!?!?!?! meilläkään ei monia tuttuja ole eikä tässä päivisin ole juurikaan lapsia kotona, vaan kaikki kouluissa, hoidossa tai sitten ihan vauvoja... en kyllä varmaan mitään "laitoshoitoa" vaativaan tarhaan veisikään, vaan kyse on ihan siitä että oppii olemaan ja tulemaan toimeen toisten lapsien kanssa ja kehittää puhettä sekä muitakin taitoja joita jo 5-6v osattava.. paljon on kehitystö tapahtunutkin reilu vuoden aikana mitä nyt ollut hoidossa, että hyväksi vaan on ollut!!
ja vielä siitä miten toiset vanhemmat jaksavat ja toiset eivät yhtä hyvin, niin kaikilla ei lapset istu kiltisti hiljaa itsekseen nurkassa leikkimässä, vaan ovat kovin energisiä, vaativia ja omaehtoisia hienosti sanottuna. Kyllä siinä hermo saattaa herkästikin mennä ja vanhempi väsyy, jos vielä ei muualta saa omaa aikaa/rauhaa lapsista ollenkaan. Toiset kun voivat vielä lapset hoitoon vaikka joka vkonloppu ja keskellä viikkoakin mummulaan tai muualle..meillä ei sellainenkaan onnistu..
 
vieras
Mutta jos lapsen hoitaja eli vanhempi on kotona, niin miksi se lapsi ei ole kotona? Mä ymmärrän sen että lapset on päivähoidossa (omanikin on) jos vanhemmat on molemmat töissä. tai jos kotona olevalla vanhemmalla on jokin psyko-fyysis-sosiaalinen este lapsen kotihoidolle. Ja jos vanhemmalla lapsella on jokin erityistarve (ad-hd tai vastaava) jota vanhempi ei kotona voi antaa. Tässä tapauksessa lapsen osa-aikainen hoito on perusteltua. Mielestäni on resurssien väärinkäyttöä viedä terven vanhemman terveet lapset hoitoon jos vanhempi on itse kotona terveen pikkusisaren kanssa. Vanhempi pystyy tarjoamaan esim. avoimenpk:n tai perhekahviloiden kautta vanhemmille lapsille kaverikontakteja saaden samalla itselleen vertaistukea pesueensa hoidossa.
Olenko täysin väärässä?
 
lottam
Minulla 3 lasta vajaan 2 v ikäeroilla ja olin yli neljä vuotta heidän kanssaan kotona. Esikoinen ehti olla reilut puoli v pph:lla ja kun jäin sairaslomalle ennen äitiysloman alkua otin lapsen kotiin. Erittäin vilkas poika pärjäsi vallan mainiosti 5-vuotiaaksi kotihoidossa! 4-vuotiaasta kävi kerran viikossa kerhossa pari tuntia kerrallaan. Myös nuorimmainen sopeutui nopeasti pph:n hoitoon, keskimmäinen taas ei millään, eikä haluaisi edelleenkään mennä päiväkotiin (kohta 6 v) vaan olisi mieluiten kotona. Ja maalla asutaan, kavereita ei lähimailla, mutta kummasti nuo omalla pihalla tekemistä keksivät. Kun piha on aidattu, uskalsin laskea vanhemmat lapset keskenään pihalla kun imetin vauvaa tai tein ruokaa. Mitään ihme virikkeitä en ole harrastanut, eikä vilkkaat lapset ole jaksaneet innostua kotitöiden teosta, ihan keskenään ovat leikkineet. Ehkä osin omaa laiskuutta en olisi viitsinyt alkaa sitä isompien pukemisrumbaa ym. jos he olisivat olleet hoidossa kun olin vauvan kanssa kotona. Mutta ei tosiaan tuommoinen vaihtoehto käynyt edes mielessä.
 

Yhteistyössä