Te jotka opiskelette lähihoitajiksi tai olette jo valmistuneet! Suuntautumisesta kysyttävää

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Oliko teillä missä vaiheessa suuntautuminen selvillä?

Meillä 2-vuotinen koulu, nyt eka vuosi menossa ja nyt on ollut puhetta suuntautumisvaihtoehdoosta. Jotkut ovat tulleet kouluun ajatuksella suuntautua esim. vanhuksiin, mutta mieli on muuttunut. Jotkut on epävarmoja, että minkä haluavat koska takana vasta yksi harjoottelu ja se oli lasten kanssa.

Mulle on ollut selvää jo ennen koulun alkamista, että suuntaudun sairaanhoitoon ja huolenpitoon. Eka harjoottelu vahvisti sen, että lapsiin ja nuoriin en suuntaudu.

mä päätin tosi viime tingassa. hiukan hankalaa oli, kun piti tehdä päätös, vaikka esim mt- ja päihdetyötä oli opiskeltu vasta vajaa kuukausi, eli käytännössä siitä ei ollut mitään tietoa. sen kuitenkin valitsin, koska ajattelin, että sitä on mielenkiintoisinta opiskella, ja toisekseen siitä on hyötyä, teki työtään minkä ikäisten kanssa tahansa tms.

Saanko tulla mukaan?
Olen samassa tilanteessa kuin ap.
minä mietin mielenterveys ja päihteet vaihtoehtoa, mutta miten siinä työllistyminen? Millaisissa työtehtävissä sen suuntautumisen valinneet ovat?

Alkuperäinen kirjoittaja j:
2-vuotisen kävin, meinasin ensi että suuntaudun vanhuksiin tai sahuun.
Loppujen lopuksi sitten suuntauduin mielenterveys-ja päihdetyöhön. Onneksi :)

Lisään vielä, että vanhus ym. hoitokodeissa minä pääsen siltikin töihin vaikken niihin olekaan suuntautunut, mt- paikoissa (ainakin niissä missä minä olen ollut) vaaditaan se suuntautuminen..

No tiesin mihin en aio suuntautua.
Jäi vaihtoehtoja... en ottanut stressiä, kun aina voi opiskella lisää, jos mieli muuttuu.

Jotkut vaihtaneet mieltä 3 vuotisessa koulussa vasta kun ovat jo siirtyneet itse suuntaukseen.

Valmistuin lähihoitajaksi 2003 lasten ja nuorten hoiton ja huolenpidon koulutusohjelmasta. Kouluun hakiessa olin miettinyt sekä lasten ja nuorten suuntautumista että sairaanhoidon suuntautumista. Ihan viimeseen asti vatvoin asian kanssa, kunnes piti valita. Lopulta tein päätöksen harjoittelupaikkojen perusteella. Pääsin harjoittelemaan lapsivuodeosaston vauvalaan, kun suuntauduin lapsiin ja nuoriin.

Mun äiti on kanssa 2 vuotista lähihoitajakoulua käymässä nyt. He päättävät suuntautumisestaan nyt keväällä ennen kuin tuo sairaanhoito ja huolenpito harjoittelu on edes ollut. Eikä äiti ainakaan ( eikä käsittääkseni moni muukaan hänen luokaltaan ) tiedä vielä minne haluaa suuntautua.

Alkuperäinen kirjoittaja mk:
Saanko tulla mukaan?
Olen samassa tilanteessa kuin ap.
minä mietin mielenterveys ja päihteet vaihtoehtoa, mutta miten siinä työllistyminen? Millaisissa työtehtävissä sen suuntautumisen valinneet ovat?

Meilläpäin ihan kivasti sijaisuuksia saa tehdä.
Olen ollut avohoito paikoissa. (Jossa siis jaetaan lääkkeitä, huolehditaan laskuista ym. muista tärkeistä paperihommista, ostoksista, hygieniasta, siivouksesta jne.)

2-vuotisen kävin, meinasin ensi että suuntaudun vanhuksiin tai sahuun.
Loppujen lopuksi sitten suuntauduin mielenterveys-ja päihdetyöhön. Onneksi :)

Lisään vielä, että vanhus ym. hoitokodeissa minä pääsen siltikin töihin vaikken niihin olekaan suuntautunut, mt- paikoissa (ainakin niissä missä minä olen ollut) vaaditaan se suuntautuminen..

Minäkin luulen että vanhusten parissa työskentelemään pääsee suuntautumisesta huolimatta, mutta jos on haaveissa ehkä joskus työskennellä jossain muualla, niin kannattaa valita joku muu suuntautumisvaihtoehto. Esim. päiväkotiin ei mielellään oteta muita kuin lapsiin suuntautuneita.

Mä olin ihan varma että suuntaudun vanhuksiin tai sairaanhoitoon ja huolenpitoon kunnes tein ekan harjoittelun lasten kanssa. Ja lapsiin siis suuntaudun :heart:
Sijaisuuksia kuitenkin teen kokoajan vanhainkodilla ja tulen tekemäänkin valmistuneena.

Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Mun äiti on kanssa 2 vuotista lähihoitajakoulua käymässä nyt. He päättävät suuntautumisestaan nyt keväällä ennen kuin tuo sairaanhoito ja huolenpito harjoittelu on edes ollut. Eikä äiti ainakaan ( eikä käsittääkseni moni muukaan hänen luokaltaan ) tiedä vielä minne haluaa suuntautua.

Tänään just jotkut kiros sitä, että kun valinta pitääs tehdä ennen kuin on käytynä mitään muuta yksi harjoottelu. Sitä valintaa nyt vissiin siirretään sen verran, että on edes kuntoutumisen tukemisen harjoottelu tehty.

Mulla ei ole tässä ongelmaa koska tiedän mitä haluan, mutta kaikilla se ei ole näin.

Yhteistyössä